Jippi, yngel på ap. agassiziene mine

Oppdaget i går noen veldig små yngel som svømte rundt sammen med ene agassizii-hunnen min. Hun er veldig påpasselig, lar ingen av de andre fiskene komme i nærheten. Stakkars scalarene mine som nå bare får bruke 2-3 liter av de 240 som akvariet er på

Har satt opp artemia-klekkeren, de har nettopp fått første dose av noe som så ut til å falle i smak. Blir nok å mate de ofte framover nå. Bruker en sprøyte og et langt sugerør for å få maten ned til dem, så ikke de andre spiser den først.

Ikke så enkelt å få til bra bilde av dem, men her er et. De gjemmer seg nede i grusen, kommer bare opp når mamma er i nærheten. Moro å se noen som tar seg av barna sine, har bare hatt yngel på black molly og guppy tidligere, og de lar jo barne gå for lut og kaldt vann.

[External Image]
Inaktiv bruker
så morro
Gratulerer "far"
Og pass på de andre i karet,tror hu der er ei god og "sinna" mor.
Hun biter fra seg, det er helt sikkert. Hannen bidrar også til vaktholdet, så scalarene har det ikke helt enkelt nå om dagen

Så morsomt!
Jeg håper på yngel på mine en vakker dag
Fikk hannen for bare to uker siden, så det har gådd fort for seg her hos meg.

Hadde tre hunner da han kom i karet, alle sammen knall gule og med løpetid Stakkars kar sier jeg bare

Ene hunnen døde etter en uke, har to igjen nå. Har tre kokosnøtthuler de har å dele på, så har gjort det jeg kan for at de skal trives.

Ph ligger på ca 7, og tempen på 27 grader.

Blir sikkert yngel hos deg også, hvis alle er like forplantningsivrige som hos meg

Skal man ha en hule pr hunne?
Etter det jeg har erfart så langt, så leker de i huler og lager sitt revir i en radius på 20-40 cm rundt hula. Skulle flere hunner dele en hule, vil jeg tro det blir kraftig krangel.

Har en hule i hver ende av mitt kar, og en ca midt på. Er hulene i hver ende som brukes nå, ser ikke ut som de tåler trynet på hverandre for tida

Så jeg ville nok hatt minst én hule pr hun.

Jeg har bare en hann og en hunn for tiden, de funker greit sammen de. Hun vifter litt på rumpa for han av og til, ingen jaging.

Når vi flytter kommer jeg til å kjøpe et par hunner til regner jeg med.

De skal være i 240- literen, og der tnekte jeg å ha palettparet mitt også. Kanskje det er å be om bråk?
Er på langt nær noen ekspert, har bare hatt de i ca 2 mnd.

Mine går sammen med scalarer, og mangel på størrelse hindrer ikke agassiziiene i å jage scalarene dit peppern gror

Har ingen erfaring med paletter, så kan dessverre ikke si noe om hvordan dette vil gå.
Småsjenert lek

Mine ble flyttet til 240- literen forleden, og ble visst litt forelsket i hverandre.
Det var vært litt framvisning av pene finner før, men ikke noe risting.

Men nå driver de å smårister på en sjarmerende småsjenert måte.

De har ikke funnet noe tilholdssted enda, virker som begge leter litt på hver sin kant egentlig.
Og nå de treffer på hverandre flørter de og svømmer litt sammen før de skiller lag igjen.

Jeg er fasinert
Høres ut som du kommer til å få småtroll du også

Er veldig fascinerende å se på hvordan hunnen passer på sine små. Stikker de fra henne er hun der med en gang og plukker de i munnen, før hun spytter de ut en annen plass
Fikk det på film, men ble ikke så tydelig.

De er blitt merkbart større etter bare 4 dager, blir spennende å se hvor mange, om noen, klarer seg.

De er enda forelsket.
Jeg var nedi karet i dag og la ting litt mer til rette, men jeg er redd for å forstyrre.

Hun får turkist rundt øyene av og til nå, regner med det er en form for make-up for å tiltrekke seg han
8 dager gamle
Nå har det gått 8 dager siden jeg oppdaget yngelen, se hvor store de har blitt:

[External Image]

Er ikke vanskelig å se at de blir matet med artemia, mange ganger om dagen

Noe "action" hos dine, MC Darup?
Remi Horsgård
Noe "action" hos dine, MC Darup?

Nydelig bilde!

Det har ikke skjedd mer enn det samme, flørting og leting etter hybel.
Nå er noen fisker flyttet, så sjansene for at de får beholde en hule for seg selv er større.
Kule bilder, Remi Gratulerer med yngel!

Jeg har hatt yngel på Apistogramma et par ganger, for lenge siden, men det var Cacatuiodes. Plutselig bare dukket hunnen opp fra en sprekk under en rot, og i flokk og følge fulgte en sky av småtasser. Ante ikke at det gikk an å klemme seg inn under den rota engang for noen fisk, men det hadde hun visst fikset

Dessverre ble småtassene spist, ettersom dette skjedde i selskapskar begge ganger.

Når jeg leser dette du skriver, får jeg lyst å skaffe meg Apistogramma igjen
Særlig fascinert er jeg av A. Trifasciata.
Har du hatt den ? Den er bare nydelig!
Se på dette bildet også
Åh, den var nydelig!

Agassiziien er første apistogramma jeg har, men nå ble jeg fristet til å prøve flere.

Er bare tilfeldig at jeg fikk agassizii, vant nemlig denne i en spørrekonkurranse på akvarieforum, og der foreslår de denne som selskap til scalare, som jeg lenge hadde hatt lysst på.

Så da 240-litern kom i hus, ble det både scalare og agassizii

Fra før har jeg bare hatt en fiskesuppe med de "vanlige" fiskene, black molly, sverddrage, neontetra, sebrafisk o.l.

Er facinerende å se hvordan mor passer på de små. Nå nettopp var det leggetid, mor tok alle i munnen og slapp dem ut igjen i hula der de kom til verden.
mona o
Når jeg leser dette du skriver, får jeg lyst å skaffe meg Apistogramma igjen:-) Særlig fascinert er jeg av[URLBLOCK1]. Har du hatt den ? Den er bare nydelig! [URLBLOCK2]

de er i planene for meg Mona... jeg må bare få frigjort litt karplass først

Grattis Remi.. hold oss oppdatert
Dagene går, og de små blir mørkere i fargen for hver dag.

Hvordan mor klarer å passe på alle sine små lurer jeg på, har store problemer med å telle hvor mange hun har.

Men hun er aldri langt unna; her er hun sammen med tre av sine små:

[External Image]
De ser ihvertfall velfødde ut, det er helt klart
Lykke til videre med dem, dette var moro!
Da var moroa over :(
Nå vet jeg ikke min arme råd lengre.

Etter en helg med masse fotografering av mine søte små yngel, har humøret sunket kraftig. Har ikke sett yngelen siden søndag, mor har gjemt dem bak en rot som jeg ikke kan se bak. Hun har kommet frem ved mating, og sett frisk og rask ut.

Men i dag da jeg kom fra jobben lå hun i gresset, og pustet såvidt. Kan ikke se noe galt, utenom at hun bare ligger der.
Far agassizii er heller ikke på vakt som før, scalarene kan svømme fritt i hele karet. Tar dette som et tegn på at yngelen mest sannsynlig er borte

Det verste er at i løpet av de siste to uker har jeg mistet følgende:
1 scalare, + en som venter på fiskehimmelen nå
2 black molly
1 seilfinnemolly
2 guppy
1 ap. agassizii, + mor beskrevet over

Disse har vært fordelt i mine 3 kar, og alle sammen har vært friske helt til de bare har lagt seg til å dø. Ingen andre fisker ser syke ut, og vannverdiene er som de alltid har vært:

Knall gul nitrit
ph ca 7
kh 4
gh 3
nitrat har jeg ikke test for, men byttet på lørdag 1/3 vann i alle kar. Ingen uvanlig lukt av vannet heller.

Filteret er en ny 2026, har nå stått i karet i 2 uker. Flyttet over innholdet fra den gamle 2213, så alle bakterier skulle være berget.

Ble langt dette, men hadde mange tanker som måtte ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap