Saltvann eller ferskvann i fotokonkuransen?

Nå må jeg først presisere at jeg ikke har levert bilder selv så det er ikke smålig misunelse som ligger bak spørsmålet. Jeg er rett og slett i tvil om jeg synes det er spesielt rettferdig at fargesterke saltvannsfisker stiller i samme konkuranse som ferskvann. Det er lett å la seg forføre av saltvannsfisk og jeg selv er heller ikke så dreven i deres riktige utsende. Så de stiller i mitt hode med et kraftig forsprang bare på dette. En murene er mye tøffere enn hvilken som helst SAE uansett omtrent hvor godt bilde er. Bare så det er presisert, bildene fra saltvann i marskonkuransen ser bra ut de, for all del, det er ikke der det stikker. Noen flere synspunkter på dette eller har jeg bare en dårlig dag?
Et bra innspill! Mange arter av saltvannsfisker fremviser ofte sterkere og mer kontrastfylte farger enn ferskvannsfisker. Det er ikke til å stikke under en stol. Når det er sagt så finnes det svært mange ferskvannsarter som jo også kan fremvise flotte farger. Ikke bare trenger fisken å være i hovedfokus, men vi vet også at selve bakgrunnen (akvariet) kan fremvise flotte farger og sammen med hovedmotivet f.eks. en fisk så kan det bli riktig så flott selv i et ferskvannskar.

Vi er nok kanskje for små ennå til å ha egne konkurranser for "salt akvafoto", men kanskje i framtiden kan vi kjøre noe eget eller en og annen runde.

Kjør gjerne diskusjonen videre
Pompel
Nå må jeg først presisere at jeg ikke har levert bilder selv så det er ikke smålig misunelse som ligger bak spørsmålet. Jeg er rett og slett i tvil om jeg synes det er spesielt rettferdig at fargesterke saltvannsfisker stiller i samme konkuranse som ferskvann. Det er lett å la seg forføre av saltvannsfisk og jeg selv er heller ikke så dreven i deres riktige utsende. Så de stiller i mitt hode med et kraftig forsprang bare på dette. En murene er mye tøffere enn hvilken som helst SAE uansett omtrent hvor godt bilde er. Bare så det er presisert, bildene fra saltvann i marskonkuransen ser bra ut de, for all del, det er ikke der det stikker. Noen flere synspunkter på dette eller har jeg bare en dårlig dag?
Helt uenig
ja
[QUOTE=Pompel]Nå må jeg først presisere at jeg ikke har levert bilder selv så det er ikke smålig misunelse som ligger bak spørsmålet. Jeg er rett og slett i tvil om jeg synes det er spesielt rettferdig at fargesterke saltvannsfisker stiller i samme konkuranse som ferskvann. Det er lett å la seg forføre av saltvannsfisk og jeg selv er heller ikke så dreven i deres riktige utsende. Så de stiller i mitt hode med et kraftig forsprang bare på dette. En murene er mye tøffere enn hvilken som helst SAE uansett omtrent hvor godt bilde er. Bare så det er presisert, bildene fra saltvann i marskonkuransen ser bra ut de, for all del, det er ikke der det stikker. Noen flere synspunkter på dette eller har jeg bare en dårlig dag?
Helt uenig

Begrunnelse?
Du kan ta like fine bilder i ferskvann som i saltvann
I en fotokonkurranse er det fotografen som skal vurderes, ikke motivet. Allikevel blir det slik motivet spiller en for stor rolle når totalvurderingen skal gis ofte.
Jeg ville heller sagt at det er totaltresultatet, det er i hvertfall det jeg har stemt etter. Valg av motiv, bakgrunn, lyssetting og utførelsen rent teknisk...
Karl Inge S
I en fotokonkurranse er det fotografen som skal vurderes, ikke motivet.

Dette vil jeg si meg helt uenig i. I en fotokonkurranse skal motivet vurderes, og ikke fotografen. Da kan det like så godt være en personlighetskonkurranse. Selv om jeg liker Kari som en person og hun har tatt et utrolig dårlig bilde, stemmer jeg ikke på bildet for det.

Man skal stemme på partiet pga politikken, ikke ett mennskes som står for den.

Er mer enig i det Hans Rune Bø sier, for det går på å vurdere bildet. Av og til bør ikke bildet være for godt teknisk heller for at jeg skal stemme på det. Noen ganger er det noe som gjør det interessant og verdt min stemme.

Legger til: Så egentlig kan det godt være med både saltvann og ferskvann, for jeg vil ikke si at det alltid er fargene som avgjør, selv om det er mer iøyefallende.
Kristian
[QUOTE=Karl Inge S]I en fotokonkurranse er det fotografen som skal vurderes, ikke motivet.

Man skal stemme på partiet pga politikken, ikke ett mennskes som står for den.

Er mer enig i det Hans Rune Bø sier, for det går på å vurdere bildet. Av og til bør ikke bildet være for godt teknisk heller for at jeg skal stemme på det. Noen ganger er det noe som gjør det interessant og verdt min stemme.

Legger til: Så egentlig kan det godt være med både saltvann og ferskvann, for jeg vil ikke si at det alltid er fargene som avgjør, selv om det er mer iøyefallende.

Sant så sant!
Et øyeblikks bilde av elendig kvalitet, kan for min del komme like høyt opp, om ikke høyere, enn et bilde med dé klareste fargene osv..

Men dette er jo opp til hver enkelt, hvordan man avlegger sine stemmer. Men er enig i at det blir litt drøyt, om man stemmer på et bilde grunnet bekjentskap. Det er jo ikke valgkampanje som skal drives, men en enkel avstemmning!

*Hilser til alle etablerte brukere.

Hilsen nyfrelst...
Dere misforstår meg-poenget mitt er at det er bildets kvalitet som skal bedømmes, altså fotografens innsats-ikke kvaliteten på motivet.

Motivet er i utgangspunktet av relativt liten betydning. Et godt bilde vil være et godt bilde uansett motiv, og et bra motiv kan ikke redde et dårlig bilde.

Når det er sagt er selvsagt bruken av motivet av betydning-f.eks klovnefisk i anemone-her har fotografeb på en flott måte fanget et særtrekk ved klovnefisken, og skapt et mye bedre motiv enn selv en så vakker fisk som klovnefisken er i seg selv.
Skjønner. Beklager misforståelsen.

Er selvfølgelig enig i at et godt bilde skal ha god kvalitet, men komposisjonen er minst viktig
Mener nå jeg.
Ble klarere nå ja. Er enig i at et bra motiv ikke kan redde et dårlig bilde, på den annen side synes jeg heller ikke at et bra bilde kan redde et dårlig motiv.

Men jeg kan ikke si meg enig i at et godt bilde uansett motiv. For meg kan et bilde være innertier rent teknisk, men dersom det bildet er av et fullstendig uinteressant eller lite givende motiv havner for meg det bildet "i mengden".

For å sette på spissen: Hvis noen tar et helt vanvittig sinnsykt sylskarpt teknisk perfekt bilde av en melkekartong vil det bildet aldri bli bra for meg ... fordi motivet interesserer meg midt på ryggen.

For meg består kvaliteten av et bilde ikke bare av det rent tekniske, men også motivvalg, vinkling, komposisjon osv.

...men det er min mening, takk og pris at ikke alle er enige
Jeg stemmer på bildene jeg liker best
Kunne ikke sagt det bedre selv

Blir nok litt revet med her, siden fotografering er en av mine store hobbyer
Inaktiv bruker
. I fremtiden ønsker jeg ikke at kardinalneon får anledning til å være med, da den er vesentlig mer fargerik enn mine maller!!!!!! Basta

( ) ) Du snakker
Svein ( som ikke vet forskjell på lukker og blender)
Hans Rune Bø
Ble klarere nå ja. Er enig i at et bra motiv ikke kan redde et dårlig bilde, på den annen side synes jeg heller ikke at et bra bilde kan redde et dårlig motiv. Men jeg kan ikke si meg enig i at et godt bilde uansett motiv. For meg kan et bilde være innertier rent teknisk, men dersom det bildet er av et fullstendig uinteressant eller lite givende motiv havner for meg det bildet "i mengden". For å sette på spissen: Hvis noen tar et helt vanvittig sinnsykt sylskarpt teknisk perfekt bilde av en melkekartong vil det bildet aldri bli bra for meg ... fordi motivet interesserer meg midt på ryggen. For meg består kvaliteten av et bilde ikke bare av det rent tekniske, men også motivvalg, vinkling, komposisjon osv. ...men det er min mening, takk og pris at ikke alle er enige :-)

Er ikke alltid like lett å forklare ting i et kort innlegg, vi er nok ganske så enige tror jeg

Er forresten hobby fotograf jeg også.
Svein A
. I fremtiden ønsker jeg ikke at kardinalneon får anledning til å være med, da den er vesentlig mer fargerik enn mine maller!!!!!! Basta ( :-)) ) Du snakker Svein ( som ikke vet forskjell på lukker og blender)

Jeg støtter dette flotte sarkastiske innlegget
Inaktiv bruker
MC Darup
[QUOTE=Svein A]. I fremtiden ønsker jeg ikke at kardinalneon får anledning til å være med, da den er vesentlig mer fargerik enn mine maller!!!!!! Basta ( :-)) ) Du snakker Svein ( som ikke vet forskjell på lukker og blender)

Jeg støtter dette flotte sarkastiske innlegget

Endelig har du blitt min venn MC )
Svein
Svein A
Endelig har du blitt min venn MC :-)) Svein

Ups.
Har vi vært uvenner?

Pokker at jeg ikke merket det, da skulle jeg vært bitter og hatefull.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap