Før eller siden måtte det jo skje :-)
Vi har fått hvitprikk!
Dette har jeg ventet på siden jeg startet med akvarier - "alle" har hatt denne sykdommen på fiskene, bare ikke jeg - før nå.
Egentlig oppsto den ikke her, da - ble opplyst i dyrebutikken at de hadde akkurat hatt det, men de trodde det hadde gått over etter medisinering. Det hadde det tydeligvis ikke.
Så nå kjører jeg tempen til værs og tilsetter salt, så får vi se...
Heldigvis er det kun fisk som tåler dette fint i dette karet, så jeg regner ikke med at det skal være noen umiddelbar fare - jeg måtte bare si det
Føler at jeg er "med i klubben" nå
Dette har jeg ventet på siden jeg startet med akvarier - "alle" har hatt denne sykdommen på fiskene, bare ikke jeg - før nå.
Egentlig oppsto den ikke her, da - ble opplyst i dyrebutikken at de hadde akkurat hatt det, men de trodde det hadde gått over etter medisinering. Det hadde det tydeligvis ikke.
Så nå kjører jeg tempen til værs og tilsetter salt, så får vi se...
Heldigvis er det kun fisk som tåler dette fint i dette karet, så jeg regner ikke med at det skal være noen umiddelbar fare - jeg måtte bare si det
Føler at jeg er "med i klubben" nå
Postet 22.03.06 kl 23:43
MalldrianVi har fått hvitprikk! Så nå kjører jeg tempen til værs og tilsetter salt, så får vi se... Heldigvis er det kun fisk som tåler dette fint i dette karet, så jeg regner ikke med at det skal være noen umiddelbar fare - jeg måtte bare si det :-) Føler at jeg er "med i klubben" nå :-)
bare du ikke har maller i dette karet da... de er generelt lite glad i salt i maten...
Postet 22.03.06 kl 23:47
Velkommen blant oss! Håper ikke du har gledet deg til medlemskap i den klubben? Sliter med det samme selv, tipper det er en følge av høy nitritt hos meg. Heldigvis ser det ikke ut som om temperaturen har noe negativ innvirkning på dem, tenkte jeg først skulle prøve "32 grader i noen dager"-kuren, så prøver jeg jojoen hvis ikke det hjelper. Men jeg har hoppet over saltet da jeg har skjønt at det ikke er 100% nødvendig. Jeg har en stim med 10 pansermaller, de liker etter det jeg har skjønt ikke (mye) salt.
Postet 22.03.06 kl 23:52
Nope, ingen maller der, nei
Det går kun en bettahunn og 7 sjokoladeguramier i dette karet, og de skulle jo tåle det..
Hadde ikke i mye salt heller - 1 ts på 54 liter vann, men det kan jo være greit med noe for å gjøre tempøkningen lettere å takle for småttingene.
Jeg bruker Ektozon - tror dette saltet er svakere enn vanlig bordsalt(?)
Forresten - har lenge tenkt på å sende deg en mail, Tertit.
Mallehulene dine er supre!!!
Gabonrekene mine har virkelig lagt sin elsk på hulene, og etter de fikk hver sin, har de ikke vært mer enn 10 cm utenfor i frykt for at noen skal ta de fra dem.
Noe imot at jeg anbefaler hulene til zoobutikken jeg handler i og gir dem adressen til siden din??
Det går kun en bettahunn og 7 sjokoladeguramier i dette karet, og de skulle jo tåle det..
Hadde ikke i mye salt heller - 1 ts på 54 liter vann, men det kan jo være greit med noe for å gjøre tempøkningen lettere å takle for småttingene.
Jeg bruker Ektozon - tror dette saltet er svakere enn vanlig bordsalt(?)
Forresten - har lenge tenkt på å sende deg en mail, Tertit.
Mallehulene dine er supre!!!
Gabonrekene mine har virkelig lagt sin elsk på hulene, og etter de fikk hver sin, har de ikke vært mer enn 10 cm utenfor i frykt for at noen skal ta de fra dem.
Noe imot at jeg anbefaler hulene til zoobutikken jeg handler i og gir dem adressen til siden din??
Postet 23.03.06 kl 00:14
Takk, Hans Rune
Har nok ikke gledet meg nevneverdig, men har lurt litt på hvorfor vi ikke hadde opplevd det når "alle andre" har hatt det..
Fikk et utbrudd av bakterien Mycobacterium Piscium i januar (dvs. det var da jeg fikk stilt riktig diagnose) og da ønsket jeg sårt at vi hadde fått hvitprikk istedet, slik som alle andre nybegynnere.
Holder med deg i at du kutter ut saltet - for pansermallenes skyld..
Saltet har ingenting med bekjempelse av parasittene å gjøre. Det er kun for å gjøre tempøkningen lettere å takle.
Ellers tenkte jeg å kjøre samme løpet som deg..
(32 grader i noen dager, så jojo-kuren dersom dette ikke funker)
Det er så godt at de har blitt rammet av en sykdom som andre har hatt og kurert før! (Det er nemlig skikkelig tungrodd å tråle gjennom internettsider om biokjemi på høyt nivå bare for å finne ut det man trenger)
Har nok ikke gledet meg nevneverdig, men har lurt litt på hvorfor vi ikke hadde opplevd det når "alle andre" har hatt det..
Fikk et utbrudd av bakterien Mycobacterium Piscium i januar (dvs. det var da jeg fikk stilt riktig diagnose) og da ønsket jeg sårt at vi hadde fått hvitprikk istedet, slik som alle andre nybegynnere.
Holder med deg i at du kutter ut saltet - for pansermallenes skyld..
Saltet har ingenting med bekjempelse av parasittene å gjøre. Det er kun for å gjøre tempøkningen lettere å takle.
Ellers tenkte jeg å kjøre samme løpet som deg..
(32 grader i noen dager, så jojo-kuren dersom dette ikke funker)
Det er så godt at de har blitt rammet av en sykdom som andre har hatt og kurert før! (Det er nemlig skikkelig tungrodd å tråle gjennom internettsider om biokjemi på høyt nivå bare for å finne ut det man trenger)
Postet 23.03.06 kl 00:31
Jeg burde kanskje ikke fortelle dette.... men når jeg hadde hvitprikk nylig brukte jeg 4-5DL havsalt i et 70l kar.. dette fordelte jeg over ca 10 dager, litt oppi hver dag. Prikkene borte, fiskene sunne-yngelen ahr vokst bra hele perioden. Jeg har også 2 corydoras i det karet, en vanlig metall-pansermalle og en annen jeg er litt usikker på. begge disse har klart seg helt fint, har ikke merket noe på dem i det hele tatt.
1ts salt i 54l er null og niks det... nå vil nok de fleste være forsiktige med de mengdene jeg kjørte, men jeg mener fisken generelt tåler høyere salinitet (jevn stigning, ikke mye om gangen) bede enn høy temperatur.
1ts salt i 54l er null og niks det... nå vil nok de fleste være forsiktige med de mengdene jeg kjørte, men jeg mener fisken generelt tåler høyere salinitet (jevn stigning, ikke mye om gangen) bede enn høy temperatur.
Postet 23.03.06 kl 07:10
Liten oppdatering
Jeg ser nå at tempen har økt til 32,6. Fiskene svømmer rundt og virker veldig fornøyde, så jeg regner med at prikkene kommer til å gi seg snart...
Jeg har også hatt i litt mer salt i karet.
Jeg tar dette ganske gradvis, da jeg vanligvis ikke bruker salt. Brå forandringer av alle slag er vel en påkjenning, tror jeg, så derfor er jeg forsiktig
Jeg har også hatt i litt mer salt i karet.
Jeg tar dette ganske gradvis, da jeg vanligvis ikke bruker salt. Brå forandringer av alle slag er vel en påkjenning, tror jeg, så derfor er jeg forsiktig
Postet 23.03.06 kl 17:45
Karl Inge SJeg burde kanskje ikke fortelle dette.... men når jeg hadde hvitprikk nylig brukte jeg [B]4-5DL havsalt i et 70l [/B]kar.. dette fordelte jeg over ca 10 dager, litt oppi hver dag. Prikkene borte, fiskene sunne-yngelen ahr vokst bra hele perioden. Jeg har også 2 corydoras i det karet, en vanlig metall-pansermalle og en annen jeg er litt usikker på. begge disse har klart seg helt fint, har ikke merket noe på dem i det hele tatt.
Vil bare si at du har hatt umåtelig med flaks, om du berget pansermallene i denne saltlaken... ca 0,5% salt, er temmelig brakkvann, og jeg syntes det er ett under at mallene tålte dette.
At parasittene fikk fart på seg, er derimot ikke usannsynlig
At fiskene skal tåle høye mengder salt i vannet bedre enn temperaturen man benytter ved temperaturkuren, vil jeg ikke si meg enig i...
Postet 23.03.06 kl 20:08
"Velkommen" i klubben, Malldrian
Tempkuren er flott! Godt å slippe medisinering; man kommer fort inn i en ond sirkel når man må starte på den karusellen. Men, men, ting går seg til bare man tar tiden til hjelp
Kjørte med 32 grader+ over en tid. Prikkene slapp taket, men ble erstattet av sopp. Mistet en del fisk i denne prosessen, men i dag har jeg et sunt og friskt kar med fornøyde fisk i
Tålmodighet er ordet...
Tempkuren er flott! Godt å slippe medisinering; man kommer fort inn i en ond sirkel når man må starte på den karusellen. Men, men, ting går seg til bare man tar tiden til hjelp
Kjørte med 32 grader+ over en tid. Prikkene slapp taket, men ble erstattet av sopp. Mistet en del fisk i denne prosessen, men i dag har jeg et sunt og friskt kar med fornøyde fisk i
Tålmodighet er ordet...
Postet 23.03.06 kl 21:08
Frank Angell[QUOTE=Karl Inge S]Jeg burde kanskje ikke fortelle dette.... men når jeg hadde hvitprikk nylig brukte jeg [B]4-5DL havsalt i et 70l [/B]kar.. dette fordelte jeg over ca 10 dager, litt oppi hver dag. Prikkene borte, fiskene sunne-yngelen ahr vokst bra hele perioden. Jeg har også 2 corydoras i det karet, en vanlig metall-pansermalle og en annen jeg er litt usikker på. begge disse har klart seg helt fint, har ikke merket noe på dem i det hele tatt.
Vil bare si at du har hatt umåtelig med flaks, om du berget pansermallene i denne saltlaken... ca 0,5% salt, er temmelig brakkvann, og jeg syntes det er ett under at mallene tålte dette.
At parasittene fikk fart på seg, er derimot ikke usannsynlig
At fiskene skal tåle høye mengder salt i vannet bedre enn temperaturen man benytter ved temperaturkuren, vil jeg ikke si meg enig i...
Flaks og flaks, ligger endel vekttall med fiskebiologi, fiskehelse , vannkvalitet og akvakultur bak tankegangen
Men at mallene kunne fått problemer er jeg enig i, men jeg vurderte det slik at jeg skulle prøve, ta det sakte og følge godt med.
Høye temperaturer liker jeg svært dårlig, så det hadde vel vært vurdert bak medisinering tror jeg.
Postet 23.03.06 kl 21:47