Dårlige råd i butikken? (Nytt akvarium, feil fisk?)

Hei,

Kona fikk det plutselig for seg at hun ville ha et akvarium, og det hadde jeg ikke noen problemer med, men det er hennes "prosjekt".

Når jeg likevel poster her, er det fordi jeg har en del spørsmål rundt de rådene hun er blitt gitt, og fordi første fisk døde i dag, og det etter bare en uke.

Akvariet er et Juwel Rekord 60, som er på 54 liter. Det ble kjøpt på en butikk, men på grunn av bekjente som hadde handlet på samme butikk (oppdaget i ettertid) og som hadde hatt store problemer med at fiskene døde, gikk vi til en annen butikk og kjøpte resten. Planter (2 stk) og grus ble kjøpt på den første butikken (samt ekstra filter til akvariet), fisker og annen rekvisita på butikk nummer 2. Resten av denne historien handler kun om butikk 2.

Akvariet ble klargjort, og vannet ble behandlet med litt salt, og et stoff som jeg ikke husker hva heter. Alt etter råd fra butikken, og der ble det også sagt at når vannet var behandlet slik så kunne vi putte fisk oppi allerede dagen etter (som da var dag 3 eller 4 med vann i akvariet, husker ikke nøyaktig).

Vel, dagen for kjøp av fisk kom, og vi ble anbefalt å starte med ikke mer enn maksimalt 4-5 fisk. Det endte med 2 stk scalare (en sort og en hvit), en sverddrager (hann) og en sølvhai.

I morgen er dette en uke siden, og i dag døde den sorte scalaren. Det vil si, den var så godt som død (hang i filterinntaket), og ble derfor fjernet og avlivet. Fiskene har sett ut til å trives greit, men ingen av scalarene har vært videre sultne. Sverddrageren og sølvhaien tar derimot greit for seg av flakforet. De får mat morgen og kveld, og anslagsvis 10-15 flak om gangen. Flakene er vel en 3-4 mm i diameter, altså litt store flak. Tidligere i uken hadde spesielt den scalaren som døde noe som kunne minne om hybelkaniner på "stilkene" som henger ned under.

Kona var innom i butikken med en vannprøve i går, og fikk beskjed om at det så veldig bra ut, men at det med scalaren antakelig var at den hadde "sluppet slimhinnene", og at hun skulle ha litt salt (ja, uten jod) i vannet. Mengden vet jeg ikke, men det var den mengden butikken anbefalte.

Nå har jeg prøvd å lese litt rundt disse fiskene, og det som slår meg er vel at de ikke nødvendigvis passer veldig godt sammen, og at akvariet er altfor lite, spesielt for sølvhaien, og kanskje også de andre.

Kona har planer om å stikke innom butikken i morgen for å kjøpe en "erstatningscalare" (vi må jo ha både Salt og Pepper, som de het(er)) samt noen flere fisker (hun snakket om neontetra), men jeg er litt usikker på hvor lurt det er. Jeg mistenker at vi ikke har fått spesielt gode råd, og jeg skulle gjerne visst hvorfor den scalaren tok kvelden så fort. De andre ser friske og raske ut.

Jeg er redd dette prosjektet går i vasken om dette skal være en trend, og selv om det ikke er mitt "problem" så er det trist om/når ungene skal se på at fiskene dør.

Noen gode råd til oss/henne?


EDIT: Kona sa at han i butikken kalte scalarene for "miniscalare", altså en type som visstnok ikke blir særlig store. Om det har noen betydning.
Jeg er ikke så bevandret ennå i akvarieverdenen at jeg kan si hva scalaren døde av. Det jeg imidlertid kan si er at 54 liter er alt for lite kar både for scalare og sølvhai. I grunnen for sverddrager også, selv om jeg vet om mange som har de i små kar. Alle disse fiskene blir store for en 54-liters, spesielt sølvhaien, dessuten er det en stimfisk som det bør holdes flere av. Det å kombinere scalare med neontetra anbefales heller ikke, dere kan risikere at de blir spist av scalarene.
Vær så snill, på fiskenes vegne, ikke finn på å kjøpe flere skalarer!!

Ble helt fortvila jeg, både skalarer og sølvhai bør ha minst 250-liter å bevege seg på, og de kommer til å ha et helt kummerlig liv dersom dere har dem i et så lite akvarium...
Vent noen uker med å kjøpe mer fisk. Prøv å planlegg litt hva dere ønsker å ha i akvariet. 54 liter er svært-svært lite og det begrenser seg hva som vil trives. Scalare, sølvhai og sverdragere er for store for 54 liter.

Skaff gjerne noen lette hurtigvoksende planter i mellomtiden og les litt litteratur om akvariehold. Se på artiklene vi har her på Akvaforum. Der finner du mye nyttig. Aldri dryss salt i akvariet. Hvis du skal bruke salt må det røres ut i vann før tilsetning. Normalt bruker vi ikke salt i ferskvannsakvarium bare så det er sagt.

Filteret må altså kjøres inn i flere uker før du kan kjøpe fisk. Da kan du starte forsiktig med noe riktig smått som feks. guppy. Neontetra er vanskelige fisk du bør vente enda lenger med.

Les denne artikkelen om oppstart

Er enig med de andre her. Alle nevnte fiskene er i grunnen for store for 54 liter!

Skaff heller platy, neontetra ol. Neontetrar blir spist av skalare.

Når det gjelder det du beskriver på finnen til den ene skalaren, lurer jeg på om du har røtter i vannet?! Rørrer gjør vannet surt. Det skjer raskt i små kar!! Jeg har opplevd at vannet ble så surt at slimet på fiskene løsnet og la seg i "tråder" fra fisken. Kraftig vannbytte og ut med rota virket for meg.

Mikkel
Takk for svar!

Da ser det jo dessverre ut for at vi har fått særdeles dårlige råd i butikken, og vi burde blitt fortalt at de fiskene vi har kjøpt ikke passer til akvariet.

Om jeg har forstått det riktig, så blir alle disse fiskene for store med tiden? Per i dag er de jo ikke særlig store (kun noen få centimeter lange). Hva vi skal gjøre med dette er ikke godt å si. Disse fiskene er "eid" av husets gutter på 7 og 10 år, og når jeg ymtet forsiktig frempå om eventuelt å levere dem tilbake i butikken ble det storgråt og bøttevis med tårer.

Vi har forresten ikke røtter i vannet, kun grus og runde stein, samt en kunstig dekorasjon (en bro) og to planter. Jeg vedlegger et bilde av akvariet, samt en montasje med bilder av de tre gjenværende fiskene.

Stemmer dessverre det ja. Se mitt forrige innlegg, der linket jeg til profilen på fiskebasen til de forskjellige fiskene, der ser du mer om hva du må ha av akvarie og andre forhold for å holde disse fiskene (og massevis av andre) Fiskebasen har også en meget fin søkefunksjon der du bl a kan legge inn størrelsen på akvariet og finne hvilke fisker som egner seg i deres.
Da er det bare ut og kjøpe større akvarie da! ;o) Er veldig ofte dit høna sparker før eller siden uansett... :op
Dårlige råd
God dag.

Dessverre viser det seg ofte at det er uerfarne ansatte som forsøker å forenkle aquarismen ved å gi "gode" råd, som viser seg å være tvilsomme (og ofte kostbare) til slutt.

Selv hadde jeg aldri anbefalt å sette noen slags form for kunstig dekorasjon i et akvarium grunnet kalk, ph, unaturlige fargebølger (for fiskene), osv. En forenklet tommelfingerregel er å ALDRI sette noe inn et akvarium som ikke kan finnes i det naturlige miljøet.

Videre skal man være tålmodig i starten, og skape et miljø for fisken. (nitritt, nitratt, osv), istedenfor å falle for fristelsen. Men det er ikke alltids like lett

Ellers anbefaler jeg å lese litt og planlegge før butikkturen. Og gjerne grave litt når man først er der, slik at man kan oppfatte om de rådene som gis virker velbegrunnet. (Det er aldri for dumt å spørre)

Sitat:
It is right to learn, even from the enemy.
Nå har det seg slik at han desverre har gått til den butikken i byen man IKKE bør gå til når det gjelder å få råd! Snakker fra egen erfaring her! det gjelder faktisk alle de som jobber der. Null peil, kun interessert i salg.

Mikkel
Studenten
Selv hadde jeg aldri anbefalt å sette noen slags form for kunstig dekorasjon i et akvarium grunnet kalk, ph, unaturlige fargebølger (for fiskene), osv. En forenklet tommelfingerregel er å ALDRI sette noe inn et akvarium som ikke kan finnes i det naturlige miljøet.


Men dette er vel av den typen dekorasjon som er lagd for å være i ett akvarium?
oyvindk
Takk for svar! Da ser det jo dessverre ut for at vi har fått særdeles dårlige råd i butikken, og vi burde blitt fortalt at de fiskene vi har kjøpt ikke passer til akvariet.


Jeg ville dratt tilbake og bedt de tatt fiskene i retur.
Ta evnt med en bok om fisker ( uansett pleier de har slikt i butikken, iallefall burde de det!!) , og vis de hvor utrolig dårlige råd de har gitt.
Enig med siste taler; ta med fiskene og lever dem tilbake eller få de byttet i noe som til nød kan gå i et slikt kar. Dette for barnas skyld, men ikke glem; også for fiskenes skyld.
Not all things that are made, were ment to be
Jeg forstår at noen kan synes at det er litt pussig. Men slik dekorasjon er i utgangspunktet ment til fiskeboller, ikke akvarium. Årsaken er at det ikke finnes plass til stort annet dekorasjon til små boller. Og at ORDENTLIG dekorasjon, slik som lava steiner, rot, og Canyon stones er for dyre til den gjennomsnittelige fiskebollekjøperen (Med andre ord, en lava stein er dyrere enn hele fiskebollen, med fisk og mat inkl.!)

Hvor mange seriøse aktører i markedet selger fargemalte broer til akvarium?
Hvor mange av dem anbefaler BRUK av dem?

Dette gir et sterkt grunnlag for å vurdere om en slik "dekorasjon" virkelig dekorerer et naturlig miljø, eller om den bare forsøpler.
Videre anbefaler jeg å teste vannet før og etter å ha tatt dekorasjonen inn og ut. Spesielt grunnet at akvariet det nå er snakk om er såpass "liten", at dette vil gi raskere og større utslag enn forventet.

Moralen i dag er:
Ikke alt som skinner er gull.

Mvh.
Daniel
Huff og huff. Dette blir jo bare verre og verre. Det frister ikke engang å gå tilbake til denne butikken. Jeg ser for meg at det kan bli en trist affære, og man kan fort risikere skikkelig laber stemning. Butikkpersonalet vil neppe like å få beskjed om at de har gitt elendige råd. Forøvrig mente de også i denne butikken at Juwel (som de ikke selger selv) var dårlige greier, spesielt på pumpe/filter. Stemmer dette? Er Juwel dårlige greier?

Nei, hele greia kjennes skikkelig trøstesløs akkurat nå. Det er jo synd på fisken også, selv om det muligens ikke er fullt så ille mens de enda er såpass små. Eller?

Juwel akvarier er ikke noen dårlige kar! Jeg har 2 stk, et likt ditt og et på 300 liter. Storfornøyd med begge! Hvis du ser på "billige" kar/pakkeløsninger, synes jeg (min mening) at Juwel karene ser litt bedre ut enn de andre merkene. Ikke tenkt på det!

Et annet alternativ er å ta med fiskene på klubbauksjonen 3 april. Det bør være mulig å få noe for de der, men selvfølgelig ikke full butikk pris! Noe du strengt tatt bør få. Synes du skal gå å bytte de i en liten stim, ca 10 stk med neontetra el.

Mikkel
Dette med dekorasjonene kan nok bli gjenstand for diskusjon i butikken. Selv om jeg er enig med studenten her. Men fiskene dere er blitt anbefalt er noe helt annet. Feks. sølvhai; her står det maks 35cm. + at det er en stimfisk. det betyr at det MINST bør være 8-10 stk. Hvis du ydmykt tar med tommestokken, viser butikken hvor langt og bredt karet er, og ber dem forklare hvorden de ville få levelige forhold for en slik stim. Vis dem hvor langt 35cm er og ikke la deg forlede av ting som"de blir skjelden større enn 20cm. el.l. Synes dette er et ærlig sp.mål til dem fra deg. Du klager jo ikke. Du bare spør hvordan dette er mulig.
Tut og kjør. Som forbruker har du da en masse rettigheter i Norge.
Man skal høre mye rart :)
Fra spøk til revolver
Juwel er et helt greit gjennomsnitts (pluss pluss) akvarie. Som alle ting her i verden, har den sine sterke og svake sider.
Filteret er en av dem OM man skal være kresen. Tydeligvis er ikke de ansatte i denne butikken så veldig kresne, og jeg tviler derfor sterkt på at de besitter store kunnskaper innen Juwel akvarier.

En avgrunnene til at de ikke fører det merket, er at Juwel har andre salgsledd her i Norge (bl.annet via internett) Og at det derfor ikke er lønnsomt for dem å gå til innkjøp av disse, for så å måtte betale for oppbevaring, og alle andre kostnader det medfører å øke varelageret med inventar som er langsiktig (dvs. selger ikke innen rimelig nok kort tid til at det er lønnsomhet i det).

Skulle gjerne vist hva slags merker denne butikken fører

Når det gjelder Juwel, som pakkeløsning, har den sine svake sider;
-filteren som medfølger er vanligvis for svak (treg filtrering, og svake elementer) Nettop for at det selges som pakke. Den kresne hobbyakvaristen vil nok ønske å bytte ut, eller utvide med en ny filter.
-Lys: Lys armaturen er ikke optimal, og det er litt svak belysning, men dette kan forbedres ved å skifte elementer.

Men alt i alt er de fleste Juwel modellene både fine, estetiske og praktiske. (Fine møbler forresten).
Vil anbefales strekt for nybegynnere som ikke er redde for å surfe på nettet etter et godt pristilbud. (har selv kjøpt min 300l via nettet) Og intet negativt å bemerke der.

Til slutt. (jeg må lage middag , hehe..)
Ikke fortvil, denne hobbyen gir mye mer glede når man får den riktige hjelpen. Søk hjelp her istedenfor butikken. Og kom hjem til et nydelig akvarium..

Ps: Ja, jeg vet det er mye jobb når man skal starte, men helsike så flott det er når man kan sitte i lenestolen og beundre dette i MANGE timer

Lykke til

Mvh.
Daniel
Ja, det kan nok være et alternativ å selge/gi dem bort på auksjonen. Prisen er nå så sin sak, det er ikke det viktigste. Det er uansett ikke snakk om store penger, det viktigste er at vi bør slippe å ha dårlig samvittighet for å plage fiskene i et altfor lite kar.

Men det hadde vært fint å hatt en "vaktmester" (du nevnte ancistrus i en mail) i akvariet i fremtiden. Går disse godt sammen med nær sagt all slags fisk?

Ja. Spesielt i et så lite kar. Er jo begrenset hvor store fisker du kan ha her. (Særlig hvis du velger å handle en anne plass neste gang) he, he..
Har ancisrus i alle karene. Kjempeflink renholdssjef og en nydelig og fasinerende fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias olsen
Reklame for plussmedlemskap