Egg på Ap. nijsseni =))

Heia, og god kveld !!

Mens jeg holdt på å ordne i akvariene mine idag så jeg at den ene nijsseni-hunnen stod vakt utenfor en huleinngang. Hun jaget vekk alle som kom for nær hulen.
Lykken var stor da jeg med mine egne øyne oppdaget at i taket på hulen var det en klase med egg =))
Dessverre vet jeg ikke hvor mange egg det er Men uansett har jeg vært i ekstase i hele dag =))))))
Nå blir det spennende å se om eggene klekkes.
Jeg venter i spenning =))

Nijsseni-ciklidene hentet jeg for akkurat 2 uker siden, etter at jeg bestilte dem på Zoo Garden.
Egentlig skulle nijsseniene ha fått sitt eget kar, men ting går ikke alltid som man planlegger, typisk........ hehe =))

Nå skal jeg flytte noen fisker bl.a Priapellaene og en Paradismakropode, sånn at den lille familien ikke blir forstyrret for mye.

Oppdatering kommer, naturligvis =))

Mvh Maren =))

Oppdatering !! Jippi, eggene er der ennå =))
God formiddag alle sammen !!

I morges kikket jeg inn i hula til nijsseniene, og jada eggene er der fortsatt =))
Etter å ha lett litt rundt omkring på nettet har jeg funnet ut at forventet klekking blir ca. 48 timer etter eggleggingen. Dessverre vet jeg ikke når eggene ble lagt, men jeg "tror" de ble lagt søndag kveld.
Til kvelds på søndag hadde jeg reker, og jeg samlet sammen masse rekerogn, sånn at fiskene fikk et herremåltid de også, og ikke bare jeg.

Nå har jeg flyttet Paradismakropoden og Priapellaene, men jeg lurer på om jeg skal flytte coryene også. Hva syns dere ?

PS !! Enda en gledelig nyhet =))
Da jeg skulle sjekke nijsseniene idag morges fikk jeg øye på noen runde små egg som lå rundt omkring på Hornbladplanten. Tenkte at det måtte være bronsecoryene, så 45 literen min har blitt et skikkelig lekskar =)) hehe...................
Egentlig ville jeg ha samlet coryeggene, men siden nijsseniene har lagt egg så vil jeg ikke stresse dem så mye. Jeg er redd for at nijssenien spiser opp eggene sine, og det må jo ikke skje
Jeg må nok vente med coryeggene, og pansermallene kommer sikkert til å leke igjen .......

Nå skal jeg klekke litt artemia, sånn at nijsseniyngelen får god og næringsrik mat i begynnelsen av livet. Håper det bare blir yngel da
Jeg venter i spenning =))

Videre oppdatering kommer selvsagt, hehe..............

Klem Maren =))
Takker munda =)) + noen spørsmål
Hei, Munda =))

Takker for gratulasjonen !!
Den varmet =))))))

Vell, nå har jeg fjernet Paradismakropoden, Priapellaene og Bronsecoryene, så nå deler nijsseniene 45 literen med 5 Pygmecorydoras, 2 Amanoreker og 2 snegler (sebra og tiger).

Mener jeg har lest en eller annen plass at pygmecoryene ikke spiser yngel. Er det noen her som har lest eller hørt at dette er tilfellet ?

Er det noen av de andre innbyggerne som kan skape problemer for nijsseniyngelen ? Amanoreker, sebra- og tigersnegler bor også i 45 literen.

Klem Maren =))
Hallo! Har egga klekket? -Syns dette er spennende!

Dessverre kan jeg ikke svare på spørmålene dine.
Hei =))

Jeg vet ikke om eggene har klekket, men alfa-hunnen står vakt utenfor hulen ennå, og hun fyker inn og ut nesten hele tiden.
Da jeg leste om Nijssenicikliden (Panda-dvergcikliden) på nettet så stod det at Ph`en i karet måtte være 5.5-6 for at eggene skulle klekke. Nå er ph`en i 45 literen 6.5, så jeg vet ikke om eggene klekker eller ei, men jeg tviler. Jeg får leve i håpet.

I morgen skal jeg fikse i 32 literen, for det er det karet som er deres egentlige lekskar.

Klem Maren =))

Ny oppdatering her ;)
Hei !!

Nå bor endelig Ap. nijsseniene i 32 literen, og det uten andre fisker. I deres forrige bolig, som var en 45 literen delte de med noen corydoraser, Priapellaer, en Paradismakropode, 2 Amanoreker og 2 snegler.

Dessverre var ikke 45 literen helt ideelt innredet til dvergciklidene. Egentlig skal alle dvercikider ha sand som bunnsubstrat, men jeg hadde grus (3-5 mm. Det er en fy, fy ting).
Ellers var ikke ph'en lav nok for at eggene kunne klekke.

Endelig bor Ap.nijsseniene i en 32 l med optimale oppdrettsforhold.
32-literen er innredet slik:
- Pumpe: Eheim 2006.
- V.kolbe: Elite 50 W.
- Lys: Skrivebordslampe 20 W.
- Bunnsubstrat: Rådasand 0.8.1.2 mm med sandsnegler. 2 cm dyp.
- Torvstrømpe for å senke ph'en. Ph'en nå: 5.5.
- Rot med en hule.
- Planter: Masse Javamose, og mye Hornblad.
- Keramikkrukke-huler (3stk).
- Kokosnøtthuler (2 stk).
- 30 liter vann.

Dette har skjedd til nå:

13 Mars: Hentet jeg Ap. nijsseniene på Zoo Garden. Jeg puttet dem oppi 45 literen, hvor de foreløpig skulle bo. Ciklidene trivdes der.

27 Mars: En av hunnene la egg. Dessverre klekte de ikke. Ph'en var for høy 7.0 =(

3 April: Den andre hunnen la egg. Dessverre klekte ikke de heller. Ph'en var fortsatt for høy 6.5 =((

11 April: Idag har Ap. nijsseniene bodd ca. 1 uke i 32 literen. Ph'en er nede i 5.5, så hvis de legger egg nå klekkes de i allefall
Jeg venter spent på mitt første Ap. nijssenikull forhåpentligvis snart =))
For tiden mater jeg nijsseniene ganske hardt med røde og svarte mygglarver hver dag. Du kan si at jeg feter dem opp sånn at de blir store og sterke til en fremtidig familieforøkelse.

En oppdatering kommer garantert.
Hvis jeg glemmer å oppdatere vær så snill å send meg en mail.
Jeg er virkelig en glemsom person.

Klem Maren =))

akvafreak
Nå bor endelig Ap. nijsseniene i 32 literen.......

Det er jo prisverdig og fint at du har søkt etter og funnet mye informasjon om A. nijsseni'ene dine.
Det som forundrer meg og som er litt synd, er at du ikke samtidig har fått opp informasjon om at dette er en av de Apistogrammaene som virkelig anbefales å ha i store kar. "Apistofile" forskere som blant annet Dr. Uwe Römer, anbefaler at A. nijsseni holdes i kar som minimum er 1 meter langt !
Stort plassbehov hos denne arten stemmer bra med mine egne erfaringer også, en 160 liter var tydeligvis passe stort. I sitt naturlige miljø finnes de ofte i vann som ikke er mer enn 20 cm dypt, med masse løv på bunnen, så det er nok størrelsen på bunnarealet som er viktigst her.

En 32 liter vil nok, uansett Apistogramma-art, ikke føre til særlig trivsel, selv om de nok kan finne på å legge egg der.
Så har du et (mye) større kar til rådighet, anbefaler jeg at de flyttes dit.
Mye mere moro for deg også å studere naturlig atferd hos dem, når det faktisk er plass til å utføre den.

Og: En av de faktorene som kan stresse dvergcichlider så mye at de spiser opp egne egg, er for liten plass.

Jeg leser, lærer og følger med Apistogramma har jeg så lyst å skaffe meg igjen. Det er virkelig en nydelig gruppe dverg-ciklider.

Hvor mange hunner har du til èn hann? De liker å ha harem, ikke sant?
mona o
... Det er virkelig en nydelig gruppe dverg-ciklider.

Veldig enig, Mona. Ingen over - ingen ved siden !

mona o
Hvor mange hunner har du til èn hann? De liker å ha harem, ikke sant?

Regner med det er meg du spør ?

Hele Apistogramma nijsseni-gruppen regnes av de fleste i dag som mer eller mindre monogame ( kun en hunn pr. hann); denne gruppen består enn så lenge av:

A. nijsseni
A sp. Zwilling
A. panduro
A. cf. panduro
A. sp. Leierschwanz /Lyretail, Form 1
A. martini
A. baenschi
A. sp. Harlekin
A. sp. Oregon

Det finnes dog observasjoner / rapporter om at hanner av disse også har lekt med flere hunner. Har selv sett dette hos A. baenschi, men uten at hannen etablerte og forsvarte noe stor-revir.

( Hvis du er interessert i noen apistoer, Mona, kan du jo spørre meg hva jeg har ( i en e-post). Har riktignok ikke noen A. trifasciata til overs nå, men enkelte andre har jeg mange av....)

Og var det ikke meg du spurte, kan jeg bare beklage innsmettet....

Jeg leser med stor iver svarene dine, Tom

La meg få litt tid, akkurat nå tyter det snørr (oops - unnskyld det lite damete uttrykket!) her, og hodet er pottetett. Det blir bare verre og verre dette her, så når kvelden kommer er jeg helt utslitt

Jeg ville satt utrolig stor pris på å få kjøpe Apistogrammaer privat, dersom du har noen fra eget oppdrett. Mye bedre enn butikk, da de ofte kommer fra kommersiellt storoppdrett og kvaliteten ofte er heller laber.

PS!
Jeg vet at Apistogramma er delt opp i grupper, men jeg har ikke satt meg inn i hvem som tilhører hvor. god greie på dem har jeg ikke...enda
Tom C. Jeg vet det ;) Noen Spørsmål til deg Tom C =))
Hei Tom C !!

For tiden så har jeg ingen store kar, og i hvertfall ingen 160 liter. Det største karet mitt er på bare 63 liter.

En jeg kjenner i HAK sa at han har drettet den Ap. arten, og han brukte en 15 liter til det. Han sa det går helt fint om jeg bruker 32 literen til å drette nijsseniene mine i. Han lyktes i allefall i 15 literen

Hvis jeg får opp et kull Tom, så skal jeg gi deg et vink

Jeg vil uansett gjøre et forsøk i 32 literen. Å går det ikke så er det bare å flytte dem til et annet kar

Målene på karet er lxbxh (50cm x 25cm x 25cm).

Når jeg hadde nijsseniene i 45 literen lekte hannen med begge hunnene. Jeg har planer om å bare ha en hunn og en hann i 32 literen. Den overflødige hunnen skal jeg flytte til et annet kar.

Hvilke vannverdier vil du anbefale å ha i apisto. nijsseni karet ?
Hvordan kan jeg få et kull med en blanding av både hanner og hunner ?
Hva forer du yngelen med ? Annet enn artemia ?

Har jeg flere spørsmål så kommer jeg med dem, Tom C.

Klem Maren =))
akvafreak
.......Han sa det går helt fint om jeg bruker 32 literen til å drette nijsseniene mine i. Han lyktes i allefall i 15 literen ;) ........... Målene på karet er lxbxh (50cm x 25cm x 25cm). ........... Hvilke vannverdier vil du anbefale å ha i apisto. nijsseni karet ? Hvordan kan jeg få et kull med en blanding av både hanner og hunner ? Hva forer du yngelen med ? Annet enn artemia ?

Tviler ikke på at det er mulig å drette fisk i bittesmå kar, det jeg anbefaler er forhold som ligner mest de naturlige for arten og som muliggjør observasjon av hele spekteret av atferd de kan oppvise. Som akvarister mener jeg vi bør tilstrebe forhold som sannsynliggjør best mulig trivsel for fiskene, og det er ofte slike forhold de er tilpasset til å leve i, i naturen.

32-literen din har jo heldigvis den beste formen som er mulig; lav og "stort" bunnareal.

I naturen finnes A. nijsseni i små, sakteflytende sortevannsbekker med en hardhet på under 1 dGH (< 50 microSiemens/cm), og pH mellom 4,5 og 5,9. Temperaturen varierer i løpet av året mellom 23 og 29 grader.
En pH på 5,5 som du har nå, skal da være helt perfekt.

Hos apistogramma-arter bestemmes yngelens kjønn de 600 første timene av deres liv, dvs de første 25 dagene etter at eggene er lagt. Kjønnet bestemmes av temperaturen i denne perioden, og hos noen arter spiller pH også en rolle i kjønnsfordelingen.
I kontrollerte forsøk har A. nijsseni vist seg som en art der kjønnsfordelingen nesten utelukkende bestemmes av temperaturen, pH har for denne arten liten eller ingen innvirkning på kjønnsfordelingen.
26 grader gir i utgangspunktet tilnærmet lik kjønnsfordeling, mens lavere temperatur gir overskudd av hunner og høyere temperatur gir overskudd av hanner (ved ca 28-30 grader kan du få 100% hanner).

Jeg gir vanligvis kun nyklekket artemia til yngelen, til de er store nok til å spise frosne (eller levende) cyklops og bosmider.
De gangene jag ikke har hatt tilgang på artemia, har jeg også lykkes i å fore opp yngel på Babystar II (flytende yngelfor). Hos noen arter spiser yngelen også fiiiinmalt flakfor, eller bedre: Junior Star No. 1 0,1 - 0,3 mm.

Yngelen til A. nijsseni vokser ofte bemerkelsesverdig fort i forhold til en del andre apisto'er, men i gammelt vann stagnerer de fort, så prøv å skift ofte vann hvis du får opp yngel.

Hører gjerne hvordan dette går !

LYKKE TIL !
Dithere/Triggere =))
Hei !!

Siden siste oppdatering er det ikke noe nytt under solen. Nijsseniene gjør som de alltid har gjort; spist, flørtet og sovt.

Nå skal jeg sette inn noen dithere/triggere, men jeg vet ikke hvilken art jeg skal velge. Dette er alternativene:
- Diamanttetra.
- Ancistrus.
- Otto.
- Endlers.
- Sverddragere (yngel 1-1.5 cm).

Dette er arter som jeg har, og kan avse, men hvilken art egner seg best. Jeg trenger veiledning =)))))))))))))

Takker og bukker for alle råd og tips i denne tråden =))

Mvh Maren =))
jeg ville ihvertfall holdt meg unna endlers, jeg testet disse i flere kar og de var yngelspisere.

mest hell har jeg hatt med smykketetra og gullbåndstetra

(og Mona, Tom har meget bra fisk )
Takk, Stina =))
Hei, Stina =))

Jeg tenkte at de kunne være tingen, men de stryker jeg nå av listen.
Takk for rådet, Stina =))

Får visst ta meg en liten tur rundt til dyrebutikkene her på Haugalandet, eller slå på tråden. Det er vell forhåpentligvis en butikk som har smykketetra eller gullbåndstetra inne =)) Hvis noen vet skrik ut =))

Mvh Maren =))
Den ene nijsseni-hunnen er død =((
Hei !!

Rett før helga oppdaget jeg fortvilet at den ene hunnen var død =(( Den døde hunnen har regelrett vært et skikkelig mobbeoffer, og er blitt jaget av de 2 andre nijssene bare de har oppdaget henne Mobbeofferet ble flyttet til 45 literen en stund, men da jeg flyttet henne tilbake til 32 literen igjen ble hun tatt godt imot av de 2 andre nijsseniene. Dermed tenkte jeg at nå var alt bare fryd og gammen, men den gang ei (

Jeg lyser fred over ditt minne lille nijsseni-hunn !!

Mvh Maren aka Akvafreak =))
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap