De helt forjævlige valgenes kvaler..!! :( (kan jeg skrive forjævlig??)
Ok, nå er det ikke lenge til vi overtar huset (ja, jeg vet det føles som en evighet!) og i dag satt omsider jeg og mannen min oss ned med følgende ting:
Antall liter vi har
Antall liter jeg vil ha
Antall cm vi har
Antall cm jeg vil ha
Cm i huset, og kalkulator.
Konklusjon- trist tryne på meg.
Det virker pr nå som om jeg kommer til å selge 420 liter, legge discusplanene på is og kjøpe et 2-300 liter hjørne til Tanganyika.
Som trøst for jeg visstnok et lite rack til noen 50-60 litere etterhvert.
Dum deal?
Vil jeg overleve dette?
Postet 02.04.06 kl 22:57
Tja...er du litersyk, blir du vel bare enda sykere av å selge liter
Men i en sånn situasjon (uten at jeg kjenner mannen din og hans forhold til akvarium) så er det jo også viktig å bevare husfreden Men trist at det ikke ser ut til å gå din vei da Men etter det jeg har skjønt er det nyttig med mange små kar også, spesielt med tanke på oppdrett av ymse slag
Men i en sånn situasjon (uten at jeg kjenner mannen din og hans forhold til akvarium) så er det jo også viktig å bevare husfreden Men trist at det ikke ser ut til å gå din vei da Men etter det jeg har skjønt er det nyttig med mange små kar også, spesielt med tanke på oppdrett av ymse slag
Postet 02.04.06 kl 23:27
Auda MC Darup, det er trist når det går den veien. Selv så hadde jeg en 250 liter og fruen mente det var nok. Så anskaffet jeg 6 diskus og ga etter en stund beskjed om at hun måtte ta avgjørelsen om hvilke som måtte dø p.g.a plassmangel... Og helt riktig konkludert, hun hadde fått et slags forhold til dem og hun ga sporentreks etter på kjøp av en 540 liter... Du får vurdere om en variant over temaet er mulig i forhold til fiskene i 420 litern. For det er helt klart MC dette vil du ikke ha godt av, det er ikke en reduksjon i antall liter som er akvaristens naturlige utvikling!
Postet 02.04.06 kl 23:56
Postet 03.04.06 kl 00:24
Ville bare...
...sende deg min varmeste medfølelse!!
Jeg vet hvilken lidelse sånt kan være, selv om "ufølsomme" ikke-akvaristiske menn ikke har innsikt i slike ting.
Med håp om stort discuskar for deg i fremtiden
Jeg vet hvilken lidelse sånt kan være, selv om "ufølsomme" ikke-akvaristiske menn ikke har innsikt i slike ting.
Med håp om stort discuskar for deg i fremtiden
Postet 03.04.06 kl 00:24
Postet 03.04.06 kl 07:11
Mannen min er ikke Svarte- Per! :)
Det er en avgjørelse jeg har vært med på å ta, delvis pga min estetiske (tvangs?) tanke.
Jeg vil ikke ha akvarier på rad og rekke, helst kun ett pr vegg.
Og siden 420 literen vil ta plassen til sofaen.. sier valget seg selv.
Og Tanganyika SKAL jeg ha.
Det ligger definitivt over discus.
Og jeg vil ha 240 til rent selskaps/fiskesuppe/kosekar
Men det er surt uansett, håper jeg kommer på noen lure løsninger etterhvert. Feks bygge inn terassen *knis*
Postet 03.04.06 kl 07:14
Postet 03.04.06 kl 11:02
Postet 03.04.06 kl 11:27
Postet 03.04.06 kl 11:31
Postet 03.04.06 kl 11:40
Ikke meningen å fremstille mannen din som noen svarteper, McDarup
Det jeg egentlig mente å få frem, var at ikke-akvarister vil aldri fullt ut forstå oss som er hardt rammet av litersyken
Jeg skjønner dine krav til et pent hjem, selv om jeg ikke helt klarer å se ting slik her hjemme. (men lyserosa vegger i stua, ville det jo være et pluss å få dekket dem med akvarier jo før jo heller)
Bygge inn terrassen, var jo en ypperlig idé!!
(Titter nå ut på verandaen vår, og kan liksom se den for meg med strågardiner, store slyngplanter og en haug med akvarier, masse bettaer - asiatisk stil, med en kunstig dam til koi med masse planter i midten - *drømme*)
Noen spesielle Tanganyika du har tenkt på til karet ditt?
Det jeg egentlig mente å få frem, var at ikke-akvarister vil aldri fullt ut forstå oss som er hardt rammet av litersyken
Jeg skjønner dine krav til et pent hjem, selv om jeg ikke helt klarer å se ting slik her hjemme. (men lyserosa vegger i stua, ville det jo være et pluss å få dekket dem med akvarier jo før jo heller)
Bygge inn terrassen, var jo en ypperlig idé!!
(Titter nå ut på verandaen vår, og kan liksom se den for meg med strågardiner, store slyngplanter og en haug med akvarier, masse bettaer - asiatisk stil, med en kunstig dam til koi med masse planter i midten - *drømme*)
Noen spesielle Tanganyika du har tenkt på til karet ditt?
Postet 03.04.06 kl 11:44
Postet 03.04.06 kl 12:16
Postet 03.04.06 kl 12:21
Postet 03.04.06 kl 13:31
Postet 03.04.06 kl 13:46
Postet 03.04.06 kl 13:55
Postet 03.04.06 kl 14:25
Jeg bare MÅ blande meg her!
Etter et småvagt forsvar fra "eierens" (MC) side iler jeg til husbondens forsvar og støtte;
1. Han er faktisk interessert i både fisker og andre kryp som lever herrens glade dager i MCs kar!
2. Han er mye mer positiv til fiskehandel enn til f.eks. innkjøp av vesker o.l.!
3. Og hvem punget ut når enkelte hadde reist fra lommeboka på siste fiskeauksjon?? Jeg bare spør?!
Og da regner jeg med at alle skjønner at mannen er en fornuftig skapning som ikke hindrer MC i å få en eneste ting hun ønsker seg - innenfor gitte grenser, som f.eks m2...
Snill er han!
Hilsen Kirsti
PS. Rack høres fint ut det, MC - tenk så mye moro du kan få utav det! Mange morsomme artskar osv. Og når du blir stor, kan du sikkert få et spesialbygget discuskar slik at t.o.m. sofaen får plass!
Etter et småvagt forsvar fra "eierens" (MC) side iler jeg til husbondens forsvar og støtte;
1. Han er faktisk interessert i både fisker og andre kryp som lever herrens glade dager i MCs kar!
2. Han er mye mer positiv til fiskehandel enn til f.eks. innkjøp av vesker o.l.!
3. Og hvem punget ut når enkelte hadde reist fra lommeboka på siste fiskeauksjon?? Jeg bare spør?!
Og da regner jeg med at alle skjønner at mannen er en fornuftig skapning som ikke hindrer MC i å få en eneste ting hun ønsker seg - innenfor gitte grenser, som f.eks m2...
Snill er han!
Hilsen Kirsti
PS. Rack høres fint ut det, MC - tenk så mye moro du kan få utav det! Mange morsomme artskar osv. Og når du blir stor, kan du sikkert få et spesialbygget discuskar slik at t.o.m. sofaen får plass!
Postet 04.04.06 kl 21:51
MC DarupOg Tanganyika SKAL jeg ha. Det ligger definitivt over discus.
men, men, men i jøsses - gurgle - sjokk og koma - skynde meg å kaste et blikk på 528 litern - puh anfallet over )
Det der med plass er ikke enkelt. Merker at jeg har begynt å kaste lengselsfulle blikk mot leiligheten i første etage. 60 m2 med en perfekt vegg til å bygge inn en 900 liter. Den 1400 litern på dyrego hadde også passet som et skudd.
Postet 04.04.06 kl 22:02