Modifisere Fluval 3 filter

Hei, snublet over en artikkel skrevet av Bjarne Sætrang på dette forumet om fluval pumpen.

Lurte på.. skal man bar ta ut hele insattsen og fylle dette med grov blå filtermedie og la insattsen med de normale filterne gå i søppla?
Vil ikke sirkulasjonen bli betraktelig dårligere da mellomrommet mellom de eksisterende filterene forsvinner?

Noen med erfaring på dette?

Siden Bjarne har gått over til denne metodikken kan du trykt gå ut i fra at dette er en klar forbedring av filteret. Poenget til Bjarne var å øke filtervolumet samt øke tiden mellom hvert vedlikehold. Tiden det tar før man må vedlikeholdes sier mye om gjennomstrømmingen i filteret. Ta vare på den gamle filterinnsatsen og gjør et testforsøk )
med grov blå filtermedie
Jeg har ingen erfaring med dette men logikken forteller meg det samme som Geir K. sier: øke filtervolumet samt øke tiden mellom hvert vedlikehold. Med andre ord filter slipper ut mer mindre partikler enn originalen. Så du må bare prøve å se etter resultat. Mvh
Har selv gjort dette med lillebroren til det filteret du spør om, og effekten er vesentlig bedre!
Grov filtermatte vil uansett slippe mere vann gjennom, kontra den relativt fine orginalsvampen Fluval utstyrer filtrene sine med.
Og siden man nå har mange ganger så stor overflate som kommer i kontakt med den første dritten (større innsugsoverflate), er sjangsen for gjenntetting av svampen mye mindre.

Jeg syntes løsningen til Bjarne er genial, og meget enkel å gjennomføre. Alle mulige slags takk til Bjarne for dette superrådet!
Jeg bytter også halvparten ut
Andre halvparten fylte jeg med lecakuler og grus. Originalfilter har jeg tilslutt på toppen. Pumpen er Eheim som brukes til et 540L malawikar. Vannet blir klart som bare det og pumpen har ikke vært tett eller renset på flere måneder. Lecakuler og grus er forholdsvis billig å kjøpe. De er mer naturlig enn blåfilter og gir større vanngjennomstrømming. Jeg er svært fornøyd med løsning.
Gammelt fluval 3
Nå har jeg fått tak i et gaaaammalt fluval3-filter... Et slikt med dobbelt kammer og rund svamp inni... Jeg skulle ha lagt ut bilde, men kortleseren min er fremdeles ute av funksjon..
Funderer litt på hvordan jeg best mulig kan moderere dette filteret.. Det må også være yngelsikkert, så å bruke det slik det er i dag, er uaktuelt...
Jeg har gått enda litt lenger. Filterkassen har jeg sagd over rett under den "omvendte Uen".
Dette øker tiden mellom hver filterrens betraktelig, samt at reker og fisker får mer svamp å beite på
Donald
Jeg har gått enda litt lenger. Filterkassen har jeg sagd over rett under den "omvendte Uen". Dette øker tiden mellom hver filterrens betraktelig, samt at reker og fisker får mer svamp å beite på:-)
Ja, dette kommer jeg nok til å gjøre på de nye, men på de skikkelig gamle fluvalene så er der ingen u.. Har desverre ikke bilde...
Her er bildene

Selv ville jeg rett å slett fjernet hele "kåpa" rundt svampen, og hatt en bar svamp. Det er ikke helt vakkert, men svært trygt.
Lag hull til stigerøret, tre på, og vips har du ett greit filter.
Svampen kan tilpasses den størrelsen karet trenger.

Om stigerøret er skadet, kan dette erstattes med en bit PVC-rør som er gjennomhullet tett.
Det kan hende at du også kan tre en Proflow svamp rett på pumpehodet, hvor tykk er "stussen" der?
Å, takk! Så grei du er

Det er desverre slark mellom stussene, men jeg tror jeg kan tette det med en slangestubb...

Men i enden på svampen er det bare en rist... Hvis jeg setter grov blåsvamp her, vil vel finfiltreringen ikke bli så fin likevel...?

Evt. rulle hele greia inn i grov blåsvamp, men da risikerer jeg vel at motoren ikke er kraftig nok?
Hvor store er ristene i innvendig diameter? Har en del liggende fra proflow-svamper, kanskje disse passer? Disse er ca 20mm i innvendig diameter.

Selv grov svamp har en etter min mening god partikkelfiltrering. Jeg ser i alle fall ikke behov for bedre filtrering av partikler

Smør ett lag silicon på nederste rist, så hindrer du at vannet suges inn der det ikke blir svamp Enkelt og greit
Jeg klarte det med slangestubb, men takk likevel...

Men oida for et bråk det var av den pumpa... Og etter start og stopp, så vil den ikke i gang igjen uten at jeg dytter i "propellen"... Er det noe jeg kan fikse dette med? :S
Aggi
Er det noe jeg kan fikse dette med? :S
Nytt filter er vel å foretrekke

Dette er en gammel sliter, som sikkert ville satt pris på å bli pensjonert nå :p
Kjøpte det brukt, men ok ... Det er vel bare søppel, da... :S
Tilfeldig bekjentskap
© Cathrin RIse
Reklame for plussmedlemskap