grønt grumsete vann

For ca 1 måneds tid siden hadde jeg gjødsel i akvariet (2kuler). Har siden da vært plaget med at vannet blir grønt og grumsete. Har et 120 l Juwel akvarie. Har hatt jevnlige vannbytter, har også sett meg nødt til å bytte alt vannet, da det ikke er noe kos å ha et akvarie med fisker man ikke ser. Vannet holdt seg da blankt i 4-5 dager, men er nå ugjennomsiktig igjen. Noen som har tips om hva jeg kan gjøre?

Veronica
For mye lys? Har du lyset på mindre enn 10 timer, eller får akvariumet mye indirekte lys? (vindu, sol)

Har du hurtigvoksende planter som kan ta overskuddnæring?

Det er algeetere som kan hjelpe deg med arbeidet? Vet ikke hva du har av fisk, det sto ingenting i profilen.

Og, kanskje du mater litt rundelig, en feil som jeg tror mange av oss gjør (inkludert meg selv i perioder).

Noen ting å starte tenkingen med.

Vanligvis anbefaler en ikke å bytte ut alt vannet. Det meste jeg har lest om er 50%, og kanskje 30% daglig i en periode.
jeg har samme probe. grønt tåkete vann jeg har hatt lyset av i 2 dager nå og skiftet 50% vann i 120L'n. ikke er det sollys heller, dette er ikke nystarta kar. har nesten gitt opp. har bare hatt probs dei 2 siste mnd med hvitprikk og varmekolbe havari og nå tåka. er møkka lei, så jeg venter litt til jeg får humøret opp igjen. har bare SIA og reker igjen i 120'en

svaret er å starte på ny tror jeg, og det orker jeg ikke akkuratt nå.
lykke til Veronica
Grønnt vann kommer oftest av svevealger, som igjen dukker opp når det blir en ubalanse i akvariet.
Det kan være nok med de gjødselkulene, om disse har fått mye kontakt med vannet. Slike kuler skal vanligvis graves godt ned ved røttene til plantene (om det da ikke er en helt spesiell plantenæring). Om kulene graves opp av fisk, eller ved slaming, kan en fort merke en betydelig oppblomstring av alger.

Svevealger kan man lett få bort ved å mørklegge karet helt i noen dager.
Man bør også finne ut av hvorfor problemet oppsto, slik at man kan ta å rette opp i dette.
Mange av faktorene for algeboom, er allerede ramset opp av RuthA

PS: Flytter innlegget til vannverdier, da det ikke er noen sykdom dette her
Er kvitt problemet!
Hadde de samme problemet i ca 4 mnd. Prøvde de meste av tips som finnes både her å på butikken. Det eneste som hjalp hos meg var å hive fisk å planter i en balje, for så å vaske akvarie,sand,pumpe å alt anna dill me klor, nå har akvarie mitt hvert bra i 3 veker. Husk å skylle plantene å røttene godt før du setter dem ned igjen. Å ikkje bruk plante gjødsel første ukene. Dette er en tidkrevende jobb, men et akvarie uten klart vann er jo bare i veien. Håper de ordner seg uansett hva du gjør.
Om man gjør som Thomas sier, må en være klar over at man i tillegg til å fjerne alger, fjerner livsviktige bakterier. Akvariet vil derfor trenge innkjøringstid, om med fullt av fisk, er det jo ikke alltid like lett

Vil bare si fra, slik at vi slipper spørsmål over helga om hvorfor alle fiskene dauer
sant de
Joda, men kjøper du bakterie tilsetning og kanskje er så heldi at du kan få 10 liter vann hos noen bekjente,eller dyrebutiiken så burde de ikke være noe problem. Ikke i mitt ihvertfall. Dei som daua gjor de før jeg vasket de ned, altså mens vannet enda var grønt. Så jeg ville tatt sjangsen.
Ikke for å kverulere, men mange av de bakterietilsettingene man får kjøpt, har heller middelmådige resultater når det gjelder faktisk effekt

Å bomme seg en bøtte vann vil ha svært liten effekt, da det nesten ikke er bakterier i vannet. Om en først skal "tigge", er det skikkelig grums fra filter som er verdt å tigge om
Frank Angell
Ikke for å kverulere, men mange av de bakterietilsettingene man får kjøpt, har heller middelmådige resultater når det gjelder faktisk effekt :) Å bomme seg en bøtte vann vil ha svært liten effekt, da det nesten ikke er bakterier i vannet. Om en først skal "tigge", er det skikkelig grums fra filter som er verdt å tigge om :)

Det er mulig virkningen er på div. produkter er middelmådige, men i en sånn sammenheng ville jeg tro at noe effekt, er veldig bra i forhold til ingen effekt.
Så lenge det ikke skaden er større enn selve virkningen på produktet?!?

Jeg med grønt grumsete vann hilser på igjen
Akvariet er et Juwel akvariemøbel med lys inne i lokket øverst. Jeg har ca. 10 neontetra, 1 praktbotia,en annen algeeter, 10 flaggtetra,2 platy og noen guppyer. Har noen planter, men vet ikke hva de heter eller om de er hurtigvoksende(virker ikke sånn)
Akvariet ble startet i januar. Hadde før dette et 80 l akvarie. Flyttet derfor over det som var i 80 litern til 120 litern etter innkjøringsperioden.
Kan prøve å mørklegge akvariet noen dager for å se om det blir bedre. En ting vet jeg helt sikkert, gjødsel holder jeg meg unna heretter.
grønt og grumsete vann
Jeg skiller problemet ditt i 2 fordi det er 2 forskjeliige problemer. Grønt vann skyldes alger og grumsete vann skyldes gjødsel. Algeproblem er allerede godt belyst. Det med gjødsel lurer jeg på det kan skyldes filter som ikke gjør jobben sin. Da har du en mulig årsak.
vatt i filteret mot grønt og grumsete vann
Jeg fikk tips om å bruke vatt i filteret for å prøve å få filtrert bedre. Får kun tak i pute vatt. Kan dette brukes?
Hva slags pumpe har du? Er vannstråle sterkt slik at det blir sterk strøm i vannet.
pumpe
Kan stille styrken på strømmen. Skal det være svak eller sterk strøm, tror det står sånn midt i mellom nå. Det er en stor Eheim pumpe som står inne i akvariet bak i hjørnet
Sett gjerne filteret på full guffe, er liten vits at det skal sulle å gå på tomgang Filtervatt vil skjelden hjelpe noe særlig på grumset, da filtervatten vil tette seg i løpet av meget kort tid.

Det Badad sier om at grumsete vann skyldes gjødsel, er nok ikke bare sant. Alger trenger næring, og om en får for mye næring i karet, er alger resultatet. Har til dags dato ikke registrert grumsing av vannet som følge av overskuddsnæring. Grums kommer av for mye belastning på vannet, sett opp mot filterets evne til å fjerne partikler.
Her vil økt gjennomstrømming ha effekt!

Du sier at plantene ikke vokser noe særlig, og dette forsår jeg godt om dem ikke får noe plantenæring Gjødsel er en av nødvendighetene for at plantene skal vekse, og må derfor tilføres.
Det finnes flere typer plantenæring, alt fra laterittkuler, til masse ulike flytende plantenæringer.
Bunnlagsgjødsel vil imidlertid ha negativ effekt på vannet, om dette graves opp.

Men det er litt tvilsom at lekasje av bunnlagsnæring alene er skyld i oppblomstringen av grønne svevealger. Jeg har en mistanke om at du kanskje er litt vel raus med foret til fiskene (det er ikke noe å skamme seg over, de fleste er litt vel rause i starten).

Jeg ville redusert formengden en god del, og mørklagt karet i 4-5 dager (total mørklegging). Deretter ville jeg byttet en del vann, gjerne 25% X 2 pr uke. Test av vannverdier er også å anbefale
Frank Angell
Jeg har en mistanke om at du kanskje er litt vel raus med foret til fiskene (det er ikke noe å skamme seg over, de fleste er litt vel rause i starten).

+ du mulig har hatt for lange lys-intervall, eller akvariet har blitt utsatt for direkte sol-lys ??
Tilfeldig bekjentskap
© Vegar Haugerud
Reklame for plussmedlemskap