Hjelp! Hvit prikk på neontetra

Oppdaget at den ene neontetran min har fått en hvit prikk ikke så langt unna halefinnen. Det ligner på en bitteliten kvise... Jeg klarte å ta tetran ut fra karret i tillfelle det er smittsomt. Han svømmer nå alene rundt i en liten bolle. Hjelp! Hva skal jeg gjøre? Det verste er at jeg reiser bort på påskeferie i dag, så jeg får ikke passe på den "syke"!
Leste litt om sykdom etter at min verste panikk har gått over, og det ser ut som det er "Hvitprikk" tassen har blitt rammet av. Leste videre at temperaturen på vannet bør settes opp. Jeg gjorde det, men tørr ikke å slippe tetran tilbake i karret. Jeg ser ikke noe på de andre fiskene. Har jeg gjort det riktige???
Du har vært flink
Det du kan gjøre nå er å bytte halvparten av vannet med nytt vann som blandet med havsalt. Havsalt uten jod får du kjøpe på Rimi, kroner 15 i 4 kg. pose. Bland ca. 2 spiseskje pr. 10L vann (en vanlig bøtte) før du tømmer i karet. Resten kan du overlater til naturen.
Hva med den lille tassen jeg har isolert? Kan han få flytte tilbake til karret!
Kan han få flytte tilbake til karret!
Det er en risiko å ta for man vet jo aldri. Men hvis du gjorde alt det jeg skriver så synes jeg han skal få lov til å komme tilbake i karet. Hvor lenge skal du være bortreist?
Det er en uke. Akkurat nå har jeg ikke lyst til å reise...
Sykdommen som du trolig har fått, er nok allerede i vannet, så issolering av den med en prikk vil ha meget lite for seg.

Om du følger rådene i sykdomsartikkelen, vil du lett kunne kurere parasittangrepet. Temperaturkuren er etterhvert blitt den vanligste måte å kurere denne type sykdom, på grunn av de lave kostnadene, og at den er skånsom mot fiskene.
Salt er med på å øke effekten av kuren.

Imidlertid er det ett meget dårlig råd med 2ss havsalt pr 10L vann, slik som badat sier!!! Dette er en menge som tilsvarer 0,5% salt, noe som vil ta livet av en god del fisk. Maller og sneiler, samt mange reker er dødsdømte i en slik saltkonsentrasjon, samt svært mange andre arter.
Man bør aldri ha sterkere saltkonsentrasjon enn 0,3%, og selv da vil mange ferskvannsfisk slite.
2 spiseskje med havsalt
Veier de ikke omtrent 30 gram hva som tilsvarer 0,3% av 10 liter vann da Frank. Det er mulighet for at jeg er en dårlig matematikker.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap