Palettciklider

På onsdag kjøpte jeg et par palettciklider - en hann og en hunn.
Jeg valgte de med finest farger. Hunnen var veldig rosa i buken, hannen var litt rosa og hadde ellers fine farger. Størrelse på disse er ca. 4cm for hunnen, hannen er vel 1(+) cm større enn henne.

Etter at de kom hit har rosa-fargen forsvunnet. Hunnen er helt blass i fargen, hannen har svak rosafarge fortsatt (litt varierende).

Disse ligger nå på hver sitt gjemmested i akvariet. Noen ganger når hunnen svømmer til hannens område begynner han å jage henne. Hun prøver ikke på noe flørting.

Kommer disse noen ganger til "å finne sammen" og hva er grunnen til at fargene har blitt mye mer blasse?

Første bilde er tatt rett etter at de kom i karet (hunnen fremst), de andre to er tatt litt senere.
Jeg kjenner ikke denne fisken spesifikt, men akkurat det samme var tilfellet da jeg kjøpte regnbuefiskene mine, tok noen dager før det virka som de hadde slått seg til ro og fikk skikkelige farger. De er nok temmelig stressa på bildene.
En helt vanlig reaksjon på mange fisker når de blir flyttet og/eller kommer til nye og andre vannverdier og nytt akvarium. Vent å se så kommer fargene sakte men sikkert tilbake
Takk så masse for svar. Veldig betryggende å høre. Jeg var kanskje litt redd for at jeg hadde helt feile verdier i vannet. Har ikke målt pH og hardhet da palettciklider jo anses for å være rimelig "robuste".

Nå skal det sies at fiskene nok beklageligvis har blitt utsatt for ekstra stress de siste dagene. Først i nytt kar og dagen etter måtte jeg hive alle ut for å totalrengjøre karet og grusen. (Min lille rampunge hadde nemlig tømt hele boksen med flak i vannet)

Men nå var jeg og kikket på dem og hannen har allerede fått en fin rosa farge på magen - ganske lik den han hadde på butikken. Hunnen hadde gjemt seg i mellom noen planter, men jeg kunne så vidt skimte henne og det så ut som hun begynte å bli en anelse mer rosa på buken enn hun har vært de siste dagene.

Også rødmunnstetraene som var rimelig bleke om nebbet i går hadde fått knallrød, fin farge.

Så fornøyd og lettet!

Jeg ser dette fenomenet kjempelett på mine rødmunner ja, de blir nesten helt blanke.
Samme med palettene mine hvis de har blitt flyttet på.

Sist de hadde yngel valgte hun en tilværesle som alenemor, og jagde han bare han tenkte på å hjelpe henne.
Han lå da gråblek under en rot og lengtet tilbake.

Heldigvis ordnet det seg etter et par dager, og nå holder de på igjen
Ir
(Min lille rampunge hadde nemlig tømt hele boksen med flak i vannet)

Hehe, buffé....
MC Darup
Jeg ser dette fenomenet kjempelett på mine rødmunner ja, de blir nesten helt blanke. Samme med palettene mine hvis de har blitt flyttet på. Sist de hadde yngel valgte hun en tilværesle som alenemor, og jagde han bare han tenkte på å hjelpe henne. Han lå da gråblek under en rot og lengtet tilbake. Heldigvis ordnet det seg etter et par dager, og nå holder de på igjen :D

Gud så flotte fisk!!*vilogsåhasånne*
Hm ... jeg er ikke like fornøyd nå. Den stakkar hunnen blir jaget som bare det av hannen. Siden i går har hun gjemt seg bak varmekolben, da blir hun ikke jaget. Straks hun prøver å forflytte seg over i en annen del av akvariet kommer han etter henne. Jeg har mange gjemmesteder, karet er på 54 liter.
Ir
Hm ... jeg er ikke like fornøyd nå. Den stakkar hunnen blir jaget som bare det av hannen. Siden i går har hun gjemt seg bak varmekolben, da blir hun ikke jaget. Straks hun prøver å forflytte seg over i en annen del av akvariet kommer han etter henne. :( Jeg har mange gjemmesteder, karet er på 54 liter.

Du kan ikke ha så mange gjemmesteder da, 54 liter er ikke mye.
Har du mulighet for å dele de, flytte hannen til et annet kar for en periode?
Ir
Hm ... jeg er ikke like fornøyd nå. Den stakkar hunnen blir jaget som bare det av hannen. Siden i går har hun gjemt seg bak varmekolben, da blir hun ikke jaget. Straks hun prøver å forflytte seg over i en annen del av akvariet kommer han etter henne. :(

Hei!

I et forsøk på å berolige; mine paletter holdt på å "krangle" lenge før de fant hverandre, men når det først var gjort, var det ren kjærlighet! De har nydelige farger hele tiden, og har alltid oversikt over hvor den andre befinner seg. Og de er veldig dyktige til å passe barn!

Har du en kokosnøtthule eller en annen type hule de kan slå seg ned i? Hvis ikke er det et godt tips.

Hilsen Kirsti
MC Darup
Du kan ikke ha så mange gjemmesteder da, 54 liter er ikke mye. Har du mulighet for å dele de, flytte hannen til et annet kar for en periode?

Nei, karet gir jo selvsagt sine begrensniger, men der er flere gjemmesteder.

Jeg vurderer også å rydde plass til en kokosnøtt eller to.

Har egentlig ikke mulighet til å flytte hannen akkurat nå. Har kjøpt inn en 102 liter, men denne må settes i gang først, men hvis de ikke er venner i løpet av noen uker, flytter jeg en av de. I hvertfall for en periode.

Kirsti
Hei! I et forsøk på å berolige; mine paletter holdt på å "krangle" lenge før de fant hverandre, men når det først var gjort, var det ren kjærlighet! De har nydelige farger hele tiden, og har alltid oversikt over hvor den andre befinner seg. Og de er veldig dyktige til å passe barn! Har du en kokosnøtthule eller en annen type hule de kan slå seg ned i? Hvis ikke er det et godt tips. Hilsen Kirsti

Takk for beroligende ord. Det hjalp godt på. Jeg kommer til å se noen uker om ting ordner seg, hvis ikke kommer jeg, som sagt, til å flytte en av de. Kanskje lurest å flytte hannen?

Det rare er at han ikek bryr seg halvparten så mye om å jage tetraene, det er hunnen flinkere til.
Her er forresten noen bilder av rødmunnstetraen hvor man tidlig kan se hvor bleke de var i går sammenlignet med i dag.

(Dårlige bilder)
Hei
Jeg vet ikke om det stemmer men jeg har bare hørt at palettciklider skal ha mørk grus, gjerne sort. Den bør også være fin slik at de kan grave da de legger egg i huler. De blir kanskje stresset av den lyse grusen?? Ellers trenger de mange skjulesteder men det vet du nok fra før. Lykke til. (Har mørk grus selv og mine er sterke og fine i fargen)

Jeg kjenner igjen dette rødmunn-synet ja :P

Ang bunn til paletter, mine har gått i ganske lys grus, ingen problemer med farve.
Ang huler, jeg har gitt mine en kokosnøtthule, og det er smågrov grus.
De fyller munnen med grus og flytter og styrer for å ordne huleåpningen slik de vil.
Ingen problemer med mangel på egglegging her i allefall
Jeg fant ut jeg fikk bruke hannen som "innkjøringsfisk" i det andre karet. Ble rett og slett bekymret for den bleke hunnen. Hun gjemte seg stadig bak varmekolben, og hannen var stadig på jakt etter henne.

Nå har hun gått alene i karet i en dag, og har allerede fått fin rosa farge på buken. Ikke like sterk som hun hadde på dyrebutikken, men det ser ut som hun trives bedre. Den har i hvertfall bare blitt mørkere i løpet av dagen.

Det høres bra ut, lr.
Er nysgjerrig på å høre fortsettelsen med dette paret.
Må jo bare skrive fortsettelsen på dette dramaet.

I går flyttet jeg rødmunnstetraen over i 102-literen, var jo meningen at de skulle flyttes etterhvert, da de virket så slappe og bleke.
I dag bestemte jeg meg for å flytte hunnen, da jeg syntes da så ut som hun heller ikke trivdes særlig.

Jeg lurer på om nitritten muligens er litt for høy i 54-literen, har ingen test, men det ville jo vært typisk siden det er tre uker siden oppstart. Har byttet en del vann hver dag og skal fortsette med det og få tak i test på tirsdag. Ancistrusen oppfører seg som normalt.

Da jeg flyttet hunnen i dag - avklimatiserte henne ikke en gang (huff, huff - men verdiene skal være nogenlunde lik) skjedde det noe utrolig morsomt. Straks hun fikk øye på hannen blomstret hun opp - og fikk knæsjrosa farge på buken - sånn har hun aldri sett ut så lenge jeg har eid henne.

Hun svømte etter hannen og stilte seg i bue. Hannen ble også mye mer rosa på buken og småjaget henne litt, dette brudde hun seg ikke om fortsatte bare å bue kroppen mot han. De styrte rundt i hele karet og dette var god underholdning for en nybegynner som meg - det lignet jo også mistenkelig mye på det jeg har lest om palettciklidelek.

Får se hva som skjer etterhvert.

Legger til noen bilder som er av veldig dårlig kvalitet. Fikk ikke helt til å fokusere da bevegelsene skjedde så kjapt.

Ender dette med egg så blir det i hvertfall ikke noe av sør-amerikanske biotop i 102-literen med det første. Men det gjør jo ikke noe, hadde vært utrolig morsomt om det faktisk ble litt yngling som resultat av denne antatte lekingen.

Må legge til at de fortsatt holder på - to timer etter at hun ble plassert i karet.
Og hunnen min som er som en ny fisk.
Paletter
Heisann,
koselig at de endelig "fant" hverandre... hehe..

du skal ikke se bort fra at høye nitrittverdier kan ha vært utslaget, merker på mine paletter at med en gang jeg begynner å skifte vann blir de veldig ivrige og som regel knallrøde i buken med en gang... De liker tydeligvis litt forandring,... dvs., friskt vann...

Disse fiskene er å anbefale, de er morsomme når de styrer på, samt de er ikke sjenerte. Tidligere skulle jeg fange noen Malawiciclider som jeg ikke skulle ha i det karet, å da syntes palletthua at det å svømme inn i håven var utrolig morsomt, slet me å få henne ut igjen, men dette forstatte hun me hele tiden... De driver dessuten lek selv om "ting" foregår i karret, f.eks. vannbytter osv...

Det er nå sirka 20 yngel som svømmer rundt i karret, gleder meg til å komme hjem fra sjøen å overta for matmor

Har et forhåpentligvis par av disse jeg også, flotte fisker! Men hvordan vet man egentlig at de har dannet par? Vet man det på noen måte før de leker?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap