- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Dverg øksefisk
Dverg øksefisk
Postet 11.04.06 kl 09:47
Postet 11.04.06 kl 11:00
Postet 11.04.06 kl 12:11
Postet 11.04.06 kl 14:58
g freemanSynes du virkelig det? Har du sett på marmorert øksefisk her på fiskebasen? Jeg synes ikke den ligner i det hele tatt.
Ja, det synes jeg Har en selv, som ligner veldig på din. (Hadde flere, men det er en annen historie..) Fisken på det første bildet ser veldig svart/hvit ut, mens min er grå og svart.
Har nå studert bildene av dverg øksefiskene, og må si meg enig i at noe i mønsteret på disse, ser ut til å stemme med din. Det ser ut som om de ikke har så tykke sorte striper, men tynnere og mer regelmessige striper. Hvor store er dine fisker ? Navnet skulle jo bety at de er mindre enn de vanlige øksefiskene.
Postet 11.04.06 kl 16:01
Jeg må bare beklage at jeg kunne virke litt krass da jeg svarte deg Liz N, det var ikke meningen. Jeg kunne ordlagt meg anderledes. Så til saken Centrum Zoo selger/solgte også marmorert øksefisk. De var ett par kar lengre bort og fargemessig ligna de ikke i det hele tatt. De var dobelt så store og så ut som de det er bilde av her på fiskebasen. De hadde altså mer svart aktige markerte striper. Hvis jeg ikke husker feil så varierte disse fra fisk til fisk men det er jeg litt usikker på. Mine såkalte svarte striper er mer svarte prikker som går i regelmessige tynne striper. Det ses på bildet. På de marmorerte jeg kikka på så var det mer sammenhengende svarte felter. Jeg har kanskje forklart meg litt dumt men jeg håper du forstår hva jeg mener. Hvis du søker på nettet på Carnegiella marthae så finner du kanskje det samme bildet jeg fant. Øksefiskene mine tipper jeg er ca 2,5 cm nå, spurte faktisk hva for ett navn de hadde i foretningen men de kunne ikke svare meg der og da.
Postet 11.04.06 kl 20:31
Forstår at du ikke syntes fiskene dine ikke var vanlig marmor øksefisk, men utifra bildet ditt lignet den veldig på det, både ved første og andre øyekast. Nok om det, ble egentlig litt innteressert i å finne ut mer om disse tøffe fiskene, så jeg har kikket litt rundt på nettet i kveld.
Så jeg må si meg enig med deg, du må ha carnegiella marthae, med engelsk navn Blackwing hatchetfish.
Så jeg må si meg enig med deg, du må ha carnegiella marthae, med engelsk navn Blackwing hatchetfish.
Postet 11.04.06 kl 23:49
Postet 12.04.06 kl 00:13
Det dukker opp mange fler om du søker på det engelske populærnavnet Det ga mange flere tilslag. Blant annet disse bildene på denne siden, og dette bildet (som virkelig ga meg lyst til å gjøre alvor av planene om å skaffe meg denne artige, spesielle fisken
KristianIkke for mange bilder på google heller, men det dukka i alle fall opp 4: [URLBLOCK3]
Postet 12.04.06 kl 00:24
Disse fisken i den første lenken er noen av de lekreste fiskene jeg har sett. Disse fiskene jeg har finnes det altså ingen dvergvariant av? Fiskene kom fra Sverige så kanskje jeg får prøve å lete litt på noen av leverandørene der å se om det dukker opp noen navn, men det får bli senere i dag. Har foresten startet å legge inn det karet disse øksefiskene går i under medlemsakvariene. Jeg er ikke ferdig men dere kan jo ta en titt å komentere det.
Postet 12.04.06 kl 00:33
Endret: 12.04.06 kl 00:37
Inaktiv bruker
Postet 12.04.06 kl 01:12
Carnegiella marthae
Nettopp vært i butikken og kjøpt 15 stk. som er makan til fisken på bildet til "g freeman". Der fikk jeg opplyst at det var Carnegiella marthae. Kjennetegnet er striper med prikker som går i paralelle buer på buken til fisken. Så fisken er ikke marmorert øksefisk. Men det kan være forvirrende når det står oppført under "Tidligere/andre navn" at fisken også blir kalt "Carnegiella marthae schereri". Man kan derfor bli lurt til å tro at det er snakk om Dvergøksefisk som heter "Carnegiella schereni". Det er det altså ikke. Ikke stol på google, feil bilder kommer titt og ofte opp der.
Postet 22.02.07 kl 02:06
Postet 23.02.07 kl 19:45
Øksefisk
Har fremdeles noen av disse gående i karet, de har vel ikke vokst en milimeter og er vel ca to to og en halv cm lange. De er vel under halve størelsen til en vanlig marmorert øksefisk. De går i ett av rekekarene mine, men de gjør ikke så mye av seg.
Postet 23.02.07 kl 20:00