Magre platydamer og rar svømming.

Rett før påske kjøpte jeg 3 platy hoer. 2 wagtail og en vanlig. Alle var tofarget med gul og oransje som hovedfarger. To av disse var veldig magre, og og den ene av de var oppskrapet på siden. For en gangs skyld var ingen gravide!

Var nok litt dumt å kjøpe de rett før jeg skulle dra bort i 5 dager (litt glemsk i gjerningsøyeblikket), men alle overlevde fastetiden. Hadde oppi salt til 0,1% før jeg dro (200 gr i 250 litern) for å unngå infeksjon på den oppskrapete platyen.

Den slankeste og mest oppskrapete damen så mye bedre ut når jeg kom tilbake onsdag (12.04).

Den andre tynne damen skranter.
Har isolert den i karantenekar (16 liter plastboks med lokk) med luftestein og termometer. (Satte begge de tynne platydamene der først, men måtte ta opp den som hadde kommet seg. Hun angrep den andre umiddelbart. Det var tydelig at hun oppfattet den andre som veldig svekket = mat.)

Hun spiser godt. Svømmer litt opp ned, med snuten ned og litt på skeiva fortsatt.
Lurer virkelig på om den er så svekket at den ikke vil komme seg. Gir den litt intensiv stell, med mating 3 gg pr dag. Ser det an noen dager. Det virker som om hun er mere pigg nå, men hun har veldig rart svømmemønster fortsatt. Ikke så uttalt som når hun var i 250 litern.
Håper virkelig at hun overlever. Synes at de har så flotte farger.
Om det er noen trøst, høres det i alle fall ut som du gjør hva du kan for å berge denne dama
Du skal se at hun kommer til hektene etterhvert
Takk, en lærer jo litt om senn etter mye strev i startfasen.
Oppdatering og flere spørsmål
Er nok ikke i mål enda. Platydamen virker veldig slank =tynn fortsatt. Det har vært greit alene for det kan jo ta litt tid å feite seg opp.
Men.
Når hun svømmer sammenlignet med de andre som er friske er hun veldig stiv i kroppen. Begeger mest sporen og brystfinnene. Hun kan sette god fart i perioder alikevel.

Mht spising.
Hun er ikke blitt noe bedre i forhold til å holde balansen i forbindelse med mating. Hun svømmer ikke så mye med nesen ned, men synes nesten at hun er blitt dårligere å spise. Hun nipper kun i maten når den er i overflata. Hun spiser av maten når den ligger på bunnen, og da legger hun seg like gjerne over på ryggen mens hun spiser! Dette ser ikke særlig lovende ut synes jeg.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med henne. Hun har fått mat 2 - 3 ggr daglig i over 1 uke. Har selskap av en gravid liten platy og det virker som hun ikke er stresset. Det kan jo være at hun ikke er så sulten når hun får litt mat så ofte?

Bør jeg avlive henne? Kjøpte henne før påske og no har det gått over 2 uker uten særlig framgang. Det virker ikke som om hun kan ta seg igjen.

Eller er det fortsatt håp? Noen som kan hjelpe?
Høres for meg ikke ut som en fisk som vil komme seg 100% noen gang, desverre Og siden hun er noe svakere nå (jeg leser det slik), på tross av optimalt stell, er det lite du kan gjøre.
Ser ikke bort i fra at hun har innvendige skader, ut i fra det du sier om bevegelsemønster. Slik fisk vil oftest sakte men sikkert svinne hen.

At hun tar til seg lite føde, tror jeg ikke har noe med metthetsfølelse å gjøre. Fisk kan gjerne ete til dem sprekker, uten å tenke mere over dette. Mat er noe en kaster i seg når sjangsen byr seg...
Og denne ryggspisingen, den var ny for meg Oppi alt det kjipe, må det jo være litt komisk også

Om dette hadde vært min fisk, ville jeg sendt den til de evige fiskebanker. Det får være grenser for hvor mye tid\ energi\ penger vi skal legge å å forsøke å berge noe som trolig ikke berges kan
Ja Frank, det er desverre min triste konklusjon også.

Hun skal komme i fiskehimmelen i kveld. Det er ikke alle som kan reddes nei.
Avmagring med merkelig svømming... ikke for å skremme, men dette høres ut som en fisk med innvollsparasitter eller innvollsmark for meg.

Det smitter som oftest....
mona o
Avmagring med merkelig svømming... ikke for å skremme, men dette høres ut som en fisk med innvollsparasitter eller innvollsmark for meg. Det smitter som oftest....

Huff, det er det jeg frykter mest.
Kjøpte 2 andre damer samtidig. En av de er veldig tynn fortsatt, men er veldig i vigør, ingen merkelig svømming eller andre fakter. Den andre har kommet seg og ser helt fin, og rund og god ut.

Er litt spent på hva dette ender opp med.
Hun er nå over i fiskehimmelen. Tok å sjekket henne for synlige ormer og paracitter: ingen funn.
Tror ikke hun har spist mye i det siste. Det virket som om tarmsystemet hennes nærmest var tomt!

Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap