Skiftet vann - ble grått - fiskene dør, hvorfor er vannet grått?

Skiftet på fredag ut en god del av vannet i akvariumet, det ser ut til at det er masse luft i vannet, men det skal vel normalt gå ut sakte men sikkert. Det gjør det ikke nå.

Har skiftet vann flere ganger, men har aldri vært så ille som dette. Skiftet på nytt igår kveld før jeg la meg, og det var like jævli idag når jeg sto opp, helt grått\hvitt, kan ikke se mer en 10cm inn i akvariumet, legger ved bilde. Da jeg våknet idag var det også 4ciclider som lå døde på bunnen.

(Bildet er tatt med mobil, begrenset kvalitet)
Dumt spørsmål kanskje, men du tappet kaldt vann? Kankje ikke alle som er klar over at man ikke skal tappe varmt vann fra springen til akvariet...

Bøtte skikkelig rengjort?
ja vannet var lunkent da, ikke kaldt, men ikke brukt kaldt vann tidligere, tror du det kan være en løsning? bøtta var ren ja..
Satte opp? For første gang? For et år siden..
Om det er årsaken vet jeg ikke, men det er ihvertfall en mulighet. Tapp alltid kaldt vann, og la det stå en stund i rommet slik at det får romtemperatur før du har det opp akvariet.
Jeg lar alltid vannet stå over natten før jeg tapper det i karet, ellers blir det slik bildet ditt viser :-/
Ja det pleier å bli som bildet mitt viser som regel hver gang. Men det går over etter noen timer, hva mener du med la vannet stå over natten?

I et 160l akvarium? La det stå i 16bøtter for du heller det over i akvariumet?
Jeg bruker J&B "in and out system", og fyller rett fra kranen.
Må innrømme at det er mye mer luftbobler nå enn når jeg bar bøtte på bøtte med vann under byttingen. Tar så kaldt vann som jeg tør ved vannbytte - og bruker minst mulig av varmtvannet. Det har gått bra. Synes å ha observert at om jeg fyller sakte blir det ikke så mange bobler .. ?

Har ikke hatt så mye luft at det har blitt sånn som bildet ditt viser. Er du sikker på at det er luftbobler?

Du sier et du byttet en god del vann.
Bruker ikke å bytte mer enn rundt 30%, maks 50% om jeg har mistanke om store problemer (nitrit, sykdom o.l). Hvor mye byttet du siden du sier en god del vann?
Nei er ikke sikker på det er luftbobler i det hele tatt, da burde de blitt borte over natten..hmm..

Byttet først 30%, da ble det grått skjønte jeg ingenting, tok ut all fisken og byttet ALT.. Da ble det som du ser..

Nå har jeg byttet ut IGJEN, men er likedan.. Nå med iskaldt vann!!
Håper ikke du bytter 160L vann hver gang du bytter vann i en 160L, iom. at du regner 16 bøtter? Jeg har ikke så stort akvarie, men har vannet stående i 3 x 10L bøtter over natten.
Nei bytter vanligvis ikke ut mer enn noen bøtter selv, men det pleier å gå bra.. Må være noe feil med vannet oppi her tror jeg,

er det ingen som har noe forslag til hva jeg kan gjøre?
Magnus Håberget
Nei er ikke sikker på det er luftbobler i det hele tatt, da burde de blitt borte over natten..hmm..

Har du sand som bunnsubstrat? Kan det være at du har grumset dette til under all byttingen?
Magnus Håberget
Byttet først 30%, da ble det grått skjønte jeg ingenting, tok ut all fisken og byttet ALT.. Da ble det som du ser..

Dette kan ha gitt for store forrandringer i vannverdiene, derfor fiskedød.

Magnus Håberget
Nå har jeg byttet ut IGJEN, men er likedan.. Nå med iskaldt vann!!

Håper at du har tatt et "normalt" vannbytte mht mengden.

Hadde du ikke problemer mht sikt før vannbyttet slik at årsaken kan være algeoppvekst eller infusorier? Dette kan Frank sikkert svare mye mer om enn jeg.
Vi bytter vann rett fra springen - har aldri byttet med bare kaldt vann, og jeg tror ikke det er bare flaks at dette har gått bra

I og med at du har byttet vann slik i ett år uten at det har oppstått slike problemer, kan vi jo utelukke at det er metoden det er noe i veien med.

Dersom man har en gammel varmtvannsbeholder eller annen grunn til at det skulle være rester av kobber i vannet, bør man ikke ta varmt vann fra springen, men heller la kaldt vann stå over natten.
Jeg vil tro at i de fleste tilfeller går det fint å tappe fra springen.
(En liten skvett Aquasafe i vannet, så er man uansett sikret.)

Dersom man har en god, utvendig pumpe, skal det mye til før man bytter for mye vann, og det skulle uansett ikke gi slike utslag.

Har du sett nøye på vannet? Er det partikler eller en jevn sky?
Har du tilsatt noe til akvariet den siste måneden eller to?

Jeg har opplevd at pyntegjenstander og grus har gitt slik tåke etter koking.
(Vi måtte koke på grunn av at de hadde vært i kar med syk fisk)

Infusorier er en mulig løsning - forer du mye, og blir evt forrester liggende en stund?

Alger er en annen løsning - er vannet grått eller grågrønt, så kan det være svevealger... Løsningen da er å mørklegge karet, samt hyppige vannbytter.

Har ikke sand nei, så det er ikke det. Det hadde uansett lagt seg etterhvert, dette legger seg ikke over natten, så må være noe annet. Fiskene døde ikke av vannbytte, det er jeg sikker på. Byttet ikke alt vannet med fiskene oppi heller. Gjort det på samme måte i 3år, ikke vært problem tidligere. Aldri vært borti dette. Var ingen problemer med sikt i vannet før vannbytte. Det kom med det nye vannet. Virker som det er noe rart i det nye vannet. Som ikke vil legge seg.
Magnus Håberget
Har ikke sand nei, så det er ikke det. Det hadde uansett lagt seg etterhvert, dette legger seg ikke over natten, så må være noe annet. Fiskene døde ikke av vannbytte, det er jeg sikker på. Byttet ikke alt vannet med fiskene oppi heller. Gjort det på samme måte i 3år, ikke vært problem tidligere. Aldri vært borti dette. Var ingen problemer med sikt i vannet før vannbytte. Det kom med det nye vannet. Virker som det er noe rart i det nye vannet. Som ikke vil legge seg.

Men er det grått når du har det i bøtta, eller blir det grått når du får det i akvariet?

Jeg har aldri hørt om det at man må tappe kaldt vann ved vannskifte... Tviler ikke på det, men jeg har hatt akvarie i over 10 år og alltid brukt lunka vann. Ingen av mine fisker har dødd av det.
Problemet her er nok ikke relatert til hverken temperatur på vannet, eller gasser.
For meg ser det ut som du har fått en kjempeoppblomstring av infusorier.

Infusorer dukker gjerne opp når man får en ubalanse i karet, gjerne i forbindelse med kombinert filterrens (unødig hard rens) og slamming av bunnen.

Infusorier kan enkelt fjernes ved å bytte vann, og kutte ut foringen. Har selv gode erfaringer med samtidig mørklegging av karet, men her stides de lærde (og ulærde).
Fiskene klarer seg meget godt uten mat noen dager.

Hvorfor du fant noen døde fisker, er derimot en større gåte. Jeg vil tro at du sliter med andre problemer i tillegg til infusorier. Hva er vannverdiene, og hva var dem tidligere?
Hvordan går det med deg og tåka i karet? Har det begynnt å snu slik at du har sikt igjen?
RuthA e Bakk
Hvordan går det med deg og tåka i karet? Har det begynnt å snu slik at du har sikt igjen?

hehe, jess da, er i orden nå! Tømte hele karet for vann..og grunnvasket alt som heter steiner etc nedi der og fyllte opp igjen.

Ble bra igjen nå, hva som egentlig skjedde har jeg ingen aning om!
jeg er helt fersk akvarist så dette er ikke noe som jeg har peiling på. En tanke som slo meg likevel Har du kommunalt vann? Det kan jo tenkes at vannledninger har vært spylt/rensa og det kan ha vært tilsatt eventuelt klor ? La du til merke om drikkevannet var grått ?
Du kan jo ringe kommunen å spørre. Som sagt, dette har jeg ikke peiling på, det var bare en ide. Har selv oppdaget både grått og gusjegult vann etter spyling av vannledninger
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap