hjelp snegler invaderer akvarie mitt

hei alle sammen jeg er ny her og ellers ganske fersk når det gjelder akvarier.
har i lengre tid hatt endel snegler(små brun/grå,2-3mm)uten at disse har plaget meg, men nå ser det ut som de har tenkt å ta over hele 60literen min, har sikkert 100-200stk.
noen som har gode tips på hvordan jeg kan bli kvitt dem?

mvh. stig
Heisann..
Tenker du har en del Sandsnegler etter hva du beskriver.. Dem er ikke skadelig for akvariumet ditt, men kan såklart bli "uønskelig" i store mengeder..
Disse sneglene hjelper deg med og holde sanden din ren og roter og graver litt etter eget ønske, har også forstått at planter setter pris på dette..

Men, I store mengder blir det jo ikke ønskelig så klart, du kan legge ut en annonse her på Akvaforum for dem som vil ha, kanskje selge/gi bort?
Men.. Hvis du vil bli kvitt dem så skaffer du deg tre-fire praktbotia http://www.akvaforum.no/profile.cfm?id=9536siden dem trives best i stim.. dem sørger for at eggene til sneglene dine blir spist slik at du ikke får stort flere.. de sneglene som alt er det, plukker du ut..

Letteste måten er og hive i en agurkbit over natten, f.eks.. og ta den ut med håven dagen etter og du har da sikkert fått en 20-30 snegler på en gang, fortsett med dette til du da er fornøyd med bestanden..

Håper dette hjelper, mvh Kenneth
Regner egentlig med at det er "pest"sneiler du har, høres sånn ut ifra beskrivelsen.
Du får fisker som spiser de og du får reker. Sist nevte bruker jeg Macrobracchium assamensie(indisk kloreke)6-8 stk. Dem tømte en 220 liter som var full av "pest"sneiler på kort tid.
er ikke sandsneglene koniske? har noen sånne også, men de plager meg ikke.
de jeg har problemer med er små runde lysebrune og noen litt gråaktige som ser like ut.
har allerede to prakt botier oppi,de klarer ikke å holde bestanden nede lenger. burde jeg kjøpe flere?

stig.
fiskemannen
er ikke sandsneglene koniske? har noen sånne også, men de plager meg ikke. de jeg har problemer med er små runde lysebrune og noen litt gråaktige som ser like ut. har allerede to prakt botier oppi,de klarer ikke å holde bestanden nede lenger. burde jeg kjøpe flere? stig.

Jeg ville ha skaffet noen flere praktbotia, også fordi disse egner seg best i litt større stimer. Ellers ville jeg plukket ut mest mulig av sneglene. Har hørt om det agurk-tipset tidligere. Skader ikke å prøve?
tenkte å prøve med en agurk idag, haper jeg får opp ett par hundre....
må gjerne kjøpe flere botier også.

stig
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap