Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 10)

Den første reolen jeg kjøpte, som jeg kjøpte ny fra nettbutikk, rommer 3 x 63 litere, og har manglet skyveluker. Men nå har jeg fått tak i det, og det var mannen min som ordnet det. Han sa det bare var å bestille sorte plexiglassplater hos glassmester, og visste om en glassmester han har kjøpt det hos før; Ås glassmesterforretning as.

Bestilte dem på mandag etter mål, og de sa at de ikke hadde helsvarte plater på lager, bare svartsotete. Men det gikk kjapt å få inn svarte, så i går (onsdag) hentet mannen min seks luker, ferdig tilskåret
Vi skal selv bore hul til "håndtak", og det blir slike runde som man senker inn i platen. Dette fås sikkert på Clas Ohlson eller noe for en rimelig penge.

Det er egentlig ikke vanlig plexiglass, dette her, men akryl. Men alle kaller det bare plexiglass, sa de hos glassmesteren. Prisen var helt ok, for alle seks lukene ferdig tilskjært kostet det 420 kroner (seks luker = 3 sett à to luker). Det blir altså 140 kroner pr sett

Jeg har ikke fjernet plastfilmen utenpå plexiglasset enda, det venter jeg med til jeg har fått boret hull til "håndtakene" eller "gripe-fordypningene".

Det nederste karet i reolen har ikke fått satt på skinner og luker enda, for det er bare en 28 liter med yngel. Men til uka settes det inn en 63 liter der også, så flytter ynglene inn der. Glide-skinner til skyvelukene har jeg også klare, så det er bare å montere på i en fei
[External Image]
Blir veldig bra, Mona! Er nok litt misunnelig......
munda
Blir veldig bra, Mona! :) Er nok litt misunnelig......

Takk for den, jeg er selv veldig glad for å ha fått et rom å samle akvariene mine i. Men de kunne nok vært betraktelig mer forseggjort, hvert enkelt av dem...*host* Føler selv misunnelse når jeg ser de superflotte planteakvariene mange av "supergutta" presterer...
Ta f.eks.akvariene til Håvard Støre Andresen! Åh, de er jeg misunnelige på! Råfine!

Da faller liksom mine algebegrodde og spinkelt beplantede akvarier rett igjennom, liksom. For jeg glemmer å luke, jeg glemmer å gi gjødning, belysningen får jeg aldri til (det koker jo om man stapper inn så mange lysrør, mye lys varmer opp så inni granskauen mye?), å tilsette gjødning som jern og alt det der gir bare mere alger....*sukk* jeg får aldri til sånne kar, jeg. Å stå der daglig og "håndmate" planter... det er liksom noe jeg gjør i tre dager, og så er jeg lei
Så mine akvarier er enkle, plantene er av typen som tåler litt glemsomhet, og ikke stiller de aller største kravene til lys og næring inn med teskje
128 literen, som startet så bra med eikeløv og alt, er hardt angrepet av en slags bomullaktige, lange trådete alger. Blir ikke kvitt det! Det synes ikke på avstandsbilder av karet, men noen close-up tror jeg ikke det tåler

Men tusen takk for rosen, jeg blir litt rød i kinna av glede

Forresten, vet du hva som er det beste med dette nye akvarierommet, sett i forhold til det vesle kottet jeg hadde før?
Ikke bare er dette nye dobbelt så stort, men døren inn hit er rett ved siden av inngangsdøren vår. Før lå akvarie-kottet mitt slik at jeg måtte ta med akvarie-folk på besøk gjennom soverommet vårt for å komme til akvariene.... det var ikke alltid er så fristende.
Men nå kan alle komme rett inn på akvarierommet, og det er så morsomt! Ved kjøp og salg f.eks. kan jeg invitere folk inn for en ordentlig akvarieprat samtidig Ofte blir de betraktelig lenger enn de først trodde, for det er jo gøy å gå og se og prate om alt. Det er skikkelig stas og alltid morsomt, synes jeg
Jepp - misunnelig på akvarierommet jeg også!
Holder på å prøve meg med en akvariekrok i kjellerstuen der tanken er å ha noe slikt som 4-5 akvarier i ett eller annet reolsystem. Stuekaret skal bli der det er, men nå har jeg ett i hver etasje og det er litt masete.

Sliter litt med en eller annen form for alger som lager tråder jeg også i et kar med kloreker, helt mørke og de danner "skjegg" som blafrer i vannstrømmen. Sitter godt fast også. Ryddet kraftig der i går og knep av de delene av plantene der algene grodde. Må nok rydde mer, det var vanskelig å få med alt.
C-121
Får håpe du har mer flaks med denne enn jeg. Hae bestillt denne 2 ganger på ca. 30 stk. kun 5 kom levende frem. Mulig denne er en mer sart art enn det som er vanlig.
C-121
Helge Waldeland
Får håpe du har mer flaks med denne enn jeg. Hae bestillt denne 2 ganger på ca. 30 stk. kun 5 kom levende frem. Mulig denne er en mer sart art enn det som er vanlig.

Åh, de skal absolutt IKKE sendes! Det gjør jeg ikke en gang til, nei, Corydoras takler det så utrolig dårlig.
Jeg ser du bor i et annet fylke og ganske langt unna oss.
Men grunnen til at jeg bestiller med glede fra Aquamania, er at jeg bor i kjørbar avstand fra Aquamanias, og han kjører ut varer til kunder mot betaling.
Så mine blir levert på døra etter bare en drøy halvtimes kjøretur
Så jeg føler meg ganske komfortabel med dette nettbutikk-kjøpet

Hei Mona
du har vel ikkje lyst te komma te haugesund for å hjelpe meg å innrede etakvarierom. eg blir jo heilt musunelig av å se og høre om ditt.
Nå er det lek i gang i Corydoras panda karet
De suser rundt og er helt på tuppa for øyeblikket.

De likte nok å bli flyttet fra oppsamlingstanken på 160 liter, der var det nok litt overbefolket.
Og selv liker jeg også å ha fått dem i egen artstank. Man får sett fisken på en helt annen måte, når de ikke er i en "mølje" med masse andre arter.
Da har jeg solgt 85 literen med den lyse BTN bakgrunnen. Kjøperen skulle ha det til nettopp det den bakgrunnen passet best til også; afrikanske småciklider (sneglehuslekere). I tillegg til noen kroner for karet og bakgrunnen, fikk jeg 3 Corydoras metae, så da var begge parter fornøyde

Som erstatning for det som ble mislykket bakgrunn i, bestilte jeg et nytt kar. Og det nye 85 liters Akvastabil-karet er på plass allerede, splitter nytt og levert på døra to dager etter bestilling av alltid like serviceinnstilte Tropefisk.no

Dette jeg få innredet i løpet av helgen, for det kommer fisk på mandag som skal ha det: C-121. Foreløbig blir det 7, ikke 10, men jeg har allerede bedt om flere Alltid kjekt å ha en litt større gruppe enn beregnet, i tilfelle noen faller i fra og så videre. De er visst utrolig flotte, og viltfanget
Jeg får begynne og vaske sand i morgen, og holde på med det de neste tre dagene. Fisken kommer mandag kveld.

akvanerd
du har vel ikkje lyst te komma te haugesund for å hjelpe meg å innrede etakvarierom. eg blir jo heilt musunelig av å se og høre om ditt.

He-he
hei mona o
eg spøkte bare, men karene dine e dritfine
Corydoras panda-gjengen har nå starten eggleggingen, forspillet er over
Til min store overraskelse er det ikke kun et par som deltar, neida, her er det minst 4 hunner og en bøling med overivrige hanner. Jeg har ikke sjans til å følge med på hvor eggene blir klistret! Nå begynner det å demre for meg hvorfor oppdrettere som Ian Fuller kun benytter en javamosekladd som eneste innredning i sine oppdrettskar... det blir umulig å finne eggene ellers Synes jeg innredet dette enkelt, men det er altfor mange gjemmesteder. Har sett 3 egg bare så lang, klistret på forskjellige planter.

Nå er jeg altfor trøtt til å sitte oppe hele natta og samle egg, de kan jo holde på i timesvis. Særlig nå som det virker som brorparten av gruppen er med på leken. Totalt er det 16 C. panda der, og minst halvparten er i lek. Aldri sett på maken, de flyr som raketter over hele karet!

Legger ved noen bilder. Dessverre ble alle nærbildene uskarpe og helt ute av fokus, da fiskene er i vill bevegelse hele tiden. Fikk et bilde av en hunn som bærer egget mellom bukfinnene, i en "pung". Hannen følger tett etter bak henne, klar til å parre seg igjen så snart hun har satt fra seg egget. Han kan jo ikke ta sjansen på at en annen hann kommer i mellom og kaprer henne, så det er best å henge på og følge etter henne som lim

På det ene oversiktsbildet (markert med pil) ser man at et par har lagt seg ned på grusen og inntar den såkalte T-posisjonen, som er så typisk for Corydoras når befruktningen og paringen skjer.
mona o
Som erstatning for det som ble mislykket bakgrunn i, bestilte jeg et nytt kar. Og det nye 85 liters Akvastabil-karet er på plass allerede, splitter nytt og levert på døra to dager etter bestilling av alltid like serviceinnstilte [URLBLOCK1]:)

Når sant skal sies så er det jo alltid spennende og få lov til å ta en titt på akvarierommet ditt da Mona. Alltid like fint og mye spennende og se på. Var "gubben" fornøyd med rekvisittene
Bristol
Alltid like fint og mye spennende og se på. Var "gubben" fornøyd med rekvisittene ;-)

De ble slukt med det samme du var ute av døra
"Godt" sa han, og rapte.

*he-he*
Spennende! Og takk for titten i dag Du har noen nydelige fisker! Fikk nesten lyst på coryer, jeg. Men jeg tror det holder med L-mallegalskapen min.
Mmmm...tenk å ha hele reoler med akvarium, og ikke spredt rundt i stua som det er her.
På den annen side, jeg kan sitte i sofaen med popcornbolle i fanget og Cola på bordet ved siden av, og titte på fiskene mine, jeg
Det kan jeg også, når jeg får kjøpt meg godstolen jeg ønsker meg til akvarierommet
Hadde jo de største akvariene i stuen selv før, og 160 literen med maller og Corydoras sto ved siden av meg og min godplass i sofaen. Så det var behagelig, ja, å bare kunne snu på hodet og kose seg med synet av fiskene.

Jeg har bare hatt dette akvarierommet i noen uker, så jeg er veldig sånn "nytt og begeistret" for tiden, og bruker faktisk mange timer der inne hver dag Pusler og steller, titter, ordner, fikser og studerer dem

Som sagt; mangler bare en skikkelig god stol så er det nesten bedre enn stua
Denne stolen ønsker jeg meg Den heter "Delta adventure stol", fra Skeidar.
Dessverre er den veldig dyr, 10.000 kr, så det spørs... da må jeg i så fall frem med Mastercard'en min!

[External Image]
mona o
Jeg har bare hatt dette akvarierommet i noen uker, så jeg er veldig sånn "nytt og begeistret" for tiden, og bruker faktisk mange timer der inne hver dag:-) Pusler og steller, titter, ordner, fikser og studerer dem:-)

Velkjent! Jeg blir ledd av på jobben. Det er bare fisk som står i hodet på meg nå.
Jeg fortalte om kula på jobben en time før jeg kom på at jeg skal bli tante igjen...
Vannverdier under lek og eggleggig hos Corydoras panda
For en gangs skyld husket jeg å ta vannprøve og sjekke vannverdiene når en fiskeart leker.
Så, "for the records", her kommer de:

pH: vipper mellom 6.9 og 7.0 (målt med digital ph-penn)
gH: 5 (hevet fra 2 til 5 den dagen de flyttet inn her)
Temperatur: 26 C

Har begynt på oppsettet av det øverste akvariet i reolen med 85 litere. Denne størrelsen liker jeg på akvarier. Blir nok flere 85 litere etterhvert Passelig som artskar.

Dette skal bli artskar for Corydorasen som ligner veldig på Corydoras burgessi; nemlig C-121.

Har skyllt sand, og lagt i en stor rot som jeg gikk på jakt etter - håndplukket en med mye grener. Denne liker jeg!

Fyllte opp karet med slange fra krana på badet, og så iskaldt var vannet at rutene dogget og det rant kondens nedover glasset på karet Satte nedi en varmekolbe, sånn at det skal bli bedre "arbeidstemperatur" på det i løpet av kvelden, evt. i morgen formiddag.
Det er rundt 15 C i vannet der nå, så det er ikke noe særlig å sette planter i så kaldt vann Da hadde det nok ikke blitt særlig til plantepryd etterpå.

Jeg venter fremdeles på lysarmatur til dette karet, dessverre er den veldig forsinket. Jeg må sette opp noe midlertidig, har et T5-planterør og controller med lysrørsholdere. Får se om jeg får hengt det opp over karet på noe vis, til armaturet kommer. På bildet ligger et lite 15 watts armatur på tvers over karet bare.

Bakgrunn her blir uhyre enkelt, kun en sortmalt plate hengt opp på utsiden av bakglasset. En vakker dag kanskje det blir innvendige bakgrunner over hele linja her, men ikke nå. Synes i grunnen svart bakgrunn er veldig fint, jeg Ihvertfall til jeg får pønsket ut noe annet

Øverste bilde: Sånn ser reolen ut i ettermiddag
Midterste bilde: Sverdplanter på hospits i 128 literen, plassert rundt på bunnen i pottene sine. Venter på planting i 85 literen, når vannet der er varmt nok.
Nederste bilde: Kaldt vann, det dogger på glasset

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap