Peru 07 (side 10)

Fugleliv.
Vannrikse.
Gribber.
Ørn?

F:Thor

Jørn
Lokal Arkitektur.
Hytter langs Nanay og lansbyen ved Somos Lake.

F:Thor+Jørn

Jørn
Jørn Kåsa
Rødprikket Doradoancistrus. F:Henrik Jørn

Hva heter den fisken på bilde nr. 2?
Jeg tror jeg har to sånne, har hatt oppdrett på de også, men er ikke sikker på navnet. Har du flere bilder av sånne?
Jørn Kåsa
Du glemte noe Gry.Hva? F:Henrik Jørn
Gruble.......nei,kommer ikke på det jeg?
Masse fisk
Malin.P
[QUOTE=Jørn Kåsa]Rødprikket Doradoancistrus. F:Henrik Jørn

Hva heter den fisken på bilde nr. 2?
Jeg tror jeg har to sånne, har hatt oppdrett på de også, men er ikke sikker på navnet. Har du flere bilder av sånne?

Husker ikke,men det må da vere noen her som kan hjelpe oss?
Fikk de i tusenvis bokstavelig talt.

Jørn
Jørn Kåsa
Fugleliv. Vannrikse. Gribber. Ørn?

”Vannrikse” er en Wattled Jacana (Tuqui-tuqui)
“Gribb” er Svartgribb, Black Vulture (Coragyps atratus)
”Ørn” er en Mama Vieja, Black-collared Hawk (Busarellus nigricollis) Fiskevåk
Jørn Kåsa
Husker ikke,men det må da vere noen her som kan hjelpe oss? Fikk de i tusenvis bokstavelig talt. Jørn

Er ALT det der den fisken? :O
Vet du foressten noe om den fisken?
Malin.P
[QUOTE=Jørn Kåsa]Husker ikke,men det må da vere noen her som kan hjelpe oss? Fikk de i tusenvis bokstavelig talt. Jørn

Jeg var desverre ikke med å fisket den fisken,så jeg har ikke studert den.
Satt og skjerte i en guttunge(Carlos) mens de andre fiska.
Noen her på nett vet vell.Alt i garnet var den fisken.

Jørn

PS:Takk Tom.
Nærmer meg.
Terje,Karl fredrikk og jeg har laget et prøvetrykk i dag.

Jørn
Det var i grunn en pen lite fisk.

Skjærte du i guttungen? :S
Jørn Kåsa
[QUOTE=Malin.P][QUOTE=Jørn Kåsa]Husker ikke,men det må da vere noen her som kan hjelpe oss? Fikk de i tusenvis bokstavelig talt. Jørn

Jeg var desverre ikke med å fisket den fisken,så jeg har ikke studert den.
Satt og skjerte i en guttunge(Carlos) mens de andre fiska.
Noen her på nett vet vell.Alt i garnet var den fisken.

Jørn

PS:Takk Tom.Må vel være en eller annen catfish. Ser nesten ut som om det er en "armert" fisk, så den er vel i Callichthyidae-familien. Utrolig nok er denne mindre pene fisken sansynligvis i samme familie som Corydoras!
Dianema
Dette er en Dianema. Nært beslektet med Corydoras ja, befinner seg i samme familie, nemlig Callichthyidae

Det er kun to arter som er vitenskapelig beskrvet i denne slekten. Den avbildede fisken er nok en Dianema longibarbis

E
Erlend D Bertelsen
Dette er en [I]Dianema[/I]. Nært beslektet med [I]Corydoras [/I]ja, befinner seg i samme familie, nemlig [I]Callichthyidae [/I] Det er kun to arter som er vitenskapelig beskrvet i denne slekten. Den avbildede fisken er nok en[I] Dianema longibarbis[/I] E
Sukk!!! Jeg er så god!!! *ler*
Skjære i en guttunge..
Kesol skrev "Skjærte du i guttungen? :S"

Såvidt meg bekjent så måtte Jørn trå til som sykepleier/lege i en nærliggende landsby, da et av barna det var blitt syk. hadde visst fått en rimelig kraftig infeksjon i en fot eller noe. det var visst ikke langt i fra blodforgiftning osv. men det gikk heldigvis bra.. Han måtte visst åpne såret litt å sånn. Men jeg er ikke mann om å finne det igjen i den fine tråden fra Forrige Perutur..

Han er flink han Jørn..
Kesol
Det var i grunn en pen lite fisk. :) Skjærte du i guttungen? :S

"En sen kveld (stupmørkt)kom en dame og ba meg ta med doktorveska og komme.Litt smaanervøs fulgte jeg etter gjennom jungelen.Etter en kort spasertur kom vi til en liten husklynge(3 hus)hvor det bodde et par familier. 9 personer (fiskere tror jeg?).Jeg ble tatt med inn.I det svake lyset skimtet jeg en mor med et barn paa fanget.Jeg tok paa hodelykten og fikk se en fot jeg kommer til aa huske altfor lenge.En liten gutt paa 2 aar som heter Carlos.To trill runde feberhete(41,7) øyne som ser bedende paa meg.Den møkkete foten var som en liten haandball.Jeg ba de om aa begyne aa koke vann med en gang.Febernedsettene og smertestillende fikk vi`n.Saa var det og begyne aa vaske,dette tok nermere en time.Jeg skar deretter opp de tre verste saara og tappet/vasket ut av de.(den italienske biologdama som hentet meg begynte aa spy og forsvant) De andre saara vasket jeg til de blødde og jeg var sikker paa at de var rene.Spylte rent med pyriseptvann,sprøytet atibiotika rett ned i saara og smurte paa de smaa.Jeg burde ha sydd,men torde ikke da huden var som silkepapir.La paa kompresser og gassbind.Gjentok dette i 3 dager.Feberen var blitt borte og saara grodde fint.Ga moren det hun trengte og lærte henne opp før jeg dro.
Tenkte mye paa mine egne barn da jeg holt paa med Carlos.
Herrgud og heldige vi er."

Håper jeg slipper å leke doktor denne gangen.
Carlos på mammas arm rett før vi dro.
I hengekøya med pappa som har fått plastikkloka mi og skjorta til Thor.
Henriks sjokoladekjeks smaker godt.

Jørn

Den historien er like rørende hver gang jeg leser den *snufs* Fy søren Jørn, der var du kjempe flink og tøff. Ikke alle som ville tort å sette i gang med slikt, og så riktig du gjorde alt da!
Fra Nanay.
Synd at ikke karet til Francisco er reint.

F:Henrik

Jørn
Har den sort flekk der hvor ryggfinnen møter ryggen?
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap