- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Nytt akvarierom i Skien ! (side 10)
Nytt akvarierom i Skien ! (side 10)
Postet 17.09.08 kl 13:16
Postet 17.09.08 kl 14:07
Postet 17.09.08 kl 14:49
Postet 17.09.08 kl 15:17
Postet 17.09.08 kl 19:28
Endelig er glassene i hus !!!
Etter en tur til Sauda med leiebil fra RentAWreck ( en bil som virkelig sto til navnet... ) er glassene omsider i hus.
19 mm herdet glass omhyggelig produsert og pakket av Glassfabrikken i Sauda ( takker så mye for hjelpen Vidat-Alexander ) ble bært ned til kjelern av kompiser i kveld, og i morgen, torsdag starter monteringen.
Er blitt midnatt når dette innlegget skrives, og i skrivende stund tror jeg det kommer til å ta noen timer før det blir noe søvn...Dette har jeg ventet på lenge.
Bilder fra vår svært underholdende tur ( i en leiebil som trolig burde vært spiker for lengst ) kommer snart...
19 mm herdet glass omhyggelig produsert og pakket av Glassfabrikken i Sauda ( takker så mye for hjelpen Vidat-Alexander ) ble bært ned til kjelern av kompiser i kveld, og i morgen, torsdag starter monteringen.
Er blitt midnatt når dette innlegget skrives, og i skrivende stund tror jeg det kommer til å ta noen timer før det blir noe søvn...Dette har jeg ventet på lenge.
Bilder fra vår svært underholdende tur ( i en leiebil som trolig burde vært spiker for lengst ) kommer snart...
Postet 17.09.08 kl 23:46
Postet 18.09.08 kl 02:32
Endret: 18.09.08 kl 02:32
Endelig er det blitt et akvarium !
Da var endelig betongen omvandelt til et akvarie. Glassene ble montert i dag takket være velvillige kamerater fra AquaArk Akvarieklubb, og monteringen gikk 100% smertefritt. Glassene var tunge, men kraftkarer med solide grept i sugekoppene gjorde montasjen raskt og elegant.
Ronny med trykkluftsprøyte limte og fuget glassene, og nå er det kun pyntefuging med svart silikon i front som gjenstår. Etter planen begynner jeg å fylle lørdag kveld. Blir da en prøvefylling for å se at alt er tett ( noe jeg faktiskt ikke er bekymret for i det hele tatt ) og så blir det siste runde med innlasting av sand og grus, røtter og stein. DA fylles karet på alvor, og i løpet av oktober kommer nok de første beboerene på plass
Har tatt litt bilder fra denne runden
Bilde 1: Vidar-Alexander sjekker at glassene er paket og klare til transport i Sauda
Bilde 2: innlasting
Bile 3: Ankomst i Skien
Ronny med trykkluftsprøyte limte og fuget glassene, og nå er det kun pyntefuging med svart silikon i front som gjenstår. Etter planen begynner jeg å fylle lørdag kveld. Blir da en prøvefylling for å se at alt er tett ( noe jeg faktiskt ikke er bekymret for i det hele tatt ) og så blir det siste runde med innlasting av sand og grus, røtter og stein. DA fylles karet på alvor, og i løpet av oktober kommer nok de første beboerene på plass
Har tatt litt bilder fra denne runden
Bilde 1: Vidar-Alexander sjekker at glassene er paket og klare til transport i Sauda
Bilde 2: innlasting
Bile 3: Ankomst i Skien
Postet 18.09.08 kl 21:42
Endret: 18.09.08 kl 21:44
Postet 18.09.08 kl 21:48
Postet 18.09.08 kl 21:52
Postet 18.09.08 kl 21:56
Postet 18.09.08 kl 21:59
Postet 18.09.08 kl 22:03
Postet 18.09.08 kl 22:23
Postet 18.09.08 kl 22:24
Postet 18.09.08 kl 22:27
Postet 18.09.08 kl 22:48
EivindGDet er jo såpass vannvolum at du kan sette det på om morgenen så komme tilbake om kvelden så er det fullt :) Kjempeflott det ble. Ser det gikk en del silikontuber med i arbeidet.
Fylingen vil ta sin tid. Regnet ut at med fullt trykk på hageslangen vil det ta ca 10 timer, men prøvefyllingen vil skje etappevis over 3 dager
Silikon ? Joda, foreløpig er vi på ca 30 tuber på glasset. Regner jeg alt jeg har brukt av silikon på karet har jeg passert 200 tuber nå.......
Postet 18.09.08 kl 23:00
Flotte greier!
Jeg hørte ikke noe så da hadde du vel nok bære hjelp.
dette veit du vel men det blir KANON! fylle ettapevis er nok ikke dumt nei. husker når jeg kjøpte 540liter så skulle man fylle 1/3 først så vente noen timer, så fylle opp 2/3. vente litt igjen, så fylle resten.
Og det var viktig å ikke fylle varmt så kaldt så varmt såa kaldt.. de kunne det vist bli spendinger i glasset?
men du skal vel fylle så mye at det blir vel kaldt vann uansett... skulle like å sett varmt vanntanken som skulle varmet det der...
Jeg slenger kansje innom lørdag å ser jeg da.. du kommer vel bare til å være hjemme nå uansett du...
ringer eventuelt om jeg har tenkt meg en tur..
dette veit du vel men det blir KANON! fylle ettapevis er nok ikke dumt nei. husker når jeg kjøpte 540liter så skulle man fylle 1/3 først så vente noen timer, så fylle opp 2/3. vente litt igjen, så fylle resten.
Og det var viktig å ikke fylle varmt så kaldt så varmt såa kaldt.. de kunne det vist bli spendinger i glasset?
men du skal vel fylle så mye at det blir vel kaldt vann uansett... skulle like å sett varmt vanntanken som skulle varmet det der...
Jeg slenger kansje innom lørdag å ser jeg da.. du kommer vel bare til å være hjemme nå uansett du...
ringer eventuelt om jeg har tenkt meg en tur..
Postet 19.09.08 kl 10:04
Tom AndersJeg hørte ikke noe så da hadde du vel nok bære hjelp. dette veit du vel men det blir KANON! fylle ettapevis er nok ikke dumt nei. husker når jeg kjøpte 540liter så skulle man fylle 1/3 først så vente noen timer, så fylle opp 2/3. vente litt igjen, så fylle resten. Og det var viktig å ikke fylle varmt så kaldt så varmt såa kaldt.. de kunne det vist bli spendinger i glasset? men du skal vel fylle så mye at det blir vel kaldt vann uansett... skulle like å sett varmt vanntanken som skulle varmet det der... Jeg slenger kansje innom lørdag å ser jeg da.. du kommer vel bare til å være hjemme nå uansett du... ringer eventuelt om jeg har tenkt meg en tur..
Bærehjlep ble det nok av - var nesten ikke plass rundt glassplatene til slutt.....
Er stort sett hjemme på lørsdag, så ta gjerne en tur innom i kaoset, men det kan være greit om du plinger på før du kommer. Har faktisk begynt å reise garasjen nå også, så vi holder på der om dagen også
Postet 19.09.08 kl 10:19