Tante Astrid´s undervannsverden (side 10)

Kjell Begby
[QUOTE=Tante Astrid] Satt och skrev precis samma sak som dig nästan... Man kan ju komma över begagnade filter oxå så behöver det inte bli så dyrt

Begagnade betyr brukte? Er visst ikke helt stø i svensk, tror jeg
Tante Astrid
[QUOTE=Kjell Begby][QUOTE=Tante Astrid] Satt och skrev precis samma sak som dig nästan... Man kan ju komma över begagnade filter oxå så behöver det inte bli så dyrt

Begagnade betyr brukte? Er visst ikke helt stø i svensk, tror jeg

Du är ju en klippa på svenska det är helt rätt!
Det är inte alltid lika enkelt det kan lätt bli missförstånd fast språken är brödra språk otroligt lika.

Vill att jag skall skicka dig en länk på filter om jag ser någon "brukt" ytterfilter?

Här har du lite och titta på
Kjell Begby
Här har du lite och titta på [URLBLOCK1]

Takk for linken, var innom som snarest. Mye å sikle over der. Masse morsomme, svenske ord også. Likte spesielt godt ordet: Algdødare
Håper du ikke blir fornærmet altså, men jeg har sansen for slike særegenheter i forskjellige språk. For eksempel så heter Jerv, Vielfras på tysk, dvs storeter. Veldig passende syns jeg. Det svenske ordet for Gaupe er også fint, Lodjur. Får meg til å tenke på en lodden, deilig kosebamse, noe den absolutt ikke er.

Kikket litt på filtre og skulle da tro at et Eheim 2026 skulle holde, men det har faktisk ikke større gjennomstrømning enn det jeg allerede har. Et pro-flow filter med blåsvamp skulle vel også fungere for sirkulasjonens del. Det virker jo som jeg har nok biologisk filtrering. Det er sirkulasjon og mekanisk filtrering det skorter på.

Til å begynne med så skal jeg få ordnet meg en svampbit på innsuget så får jeg se om jeg må bytte ut eller tilføre noe underveis. Alle slike uventede utgifter går på bekostning av 100 literen jeg ønsker å få i hus, så jeg vil helst spare mest mulig.
Tante Astrid
[QUOTE=Kjell Begby]Här har du lite och titta på [URLBLOCK1]

Takk for linken, var innom som snarest. Mye å sikle over der. Masse morsomme, svenske ord også. Likte spesielt godt ordet: Algdødare
Håper du ikke blir fornærmet altså, men jeg har sansen for slike særegenheter i forskjellige språk. For eksempel så heter Jerv, Vielfras på tysk, dvs storeter. Veldig passende syns jeg. Det svenske ordet for Gaupe er også fint, Lodjur. Får meg til å tenke på en lodden, deilig kosebamse, noe den absolutt ikke er.

Kikket litt på filtre og skulle da tro at et Eheim 2026 skulle holde, men det har faktisk ikke større gjennomstrømning enn det jeg allerede har. Et pro-flow filter med blåsvamp skulle vel også fungere for sirkulasjonens del. Det virker jo som jeg har nok biologisk filtrering. Det er sirkulasjon og mekanisk filtrering det skorter på.

Til å begynne med så skal jeg få ordnet meg en svampbit på innsuget så får jeg se om jeg må bytte ut eller tilføre noe underveis. Alle slike uventede utgifter går på bekostning av 100 literen jeg ønsker å få i hus, så jeg vil helst spare mest mulig.

Nej då det skall mycket till för att jag skall bli förolämpad..
Tåler det mesta.

Jag är inte så upphängd på flödet utan mera filter volym.
För jag har en massa extra cirkulationspumpar som får fixa det .
Har flera akvarium som jag har ensidan av karet som det är en blåmatta från sida till sida. med flera cirkulationspumpar bakom.och en utvändigpump som troligen inte behöver rengöras på ett par år efter som insuget sitter bakom en 10cm tjock blå matta.
På detta sett får man en enorm filteryta men nack delen är att de tar upp mycket plats i karet. tror du kan se det på denna bild. 540 liters malawikar
Skickar med foton så det syns bättre.

Som du ser har jag biobollar i mellan rummet mellan pumparna och blåmattan för pumparna bygger lite de oxå.
Så då kan man lika gärna fylla det med något nyttigt
Du har vel for det meste fisk fra de afrikanske sjøene og de trenger vel ganske høy oksygenmetning i vannet i tillegg til at fiskene trives med litt bevegelse i vannet. Jeg har sør-amerikanere som egentlig foretrekker stillere vann så jeg trenger forhåpentligvis ikke riktig så mye vannsirkulasjon som deg.

Har lest om slik blåfilter-løsning som du nevner tidligere. Hadde innbilt meg at det ville bli ganske forstyrrende for inntrykket i karet, men det karet du har der ser jo bra ut!
Tante Astrid
Du har vel for det meste fisk fra de afrikanske sjøene og de trenger vel ganske høy oksygenmetning i vannet i tillegg til at fiskene trives med litt bevegelse i vannet. Jeg har sør-amerikanere som egentlig foretrekker stillere vann så jeg trenger forhåpentligvis ikke riktig så mye vannsirkulasjon som deg. Har lest om slik blåfilter-løsning som du nevner tidligere. Hadde innbilt meg at det ville bli ganske forstyrrende for inntrykket i karet, men det karet du har der ser jo bra ut!

Klart det är finare utan det kommer man inte från.
Så jag håller med afrikanska ciklider och du har helt rätt idet.Det är en viss skillnad.Mot syd amerikanare var inom där och vände körde med Discus

Men filter är viktigt för båda .
Jag har ca 6000l/h i detta karet med cirkulation.det behöver kanske inte du
Som de andre ha vært inne på: fjern vatten. Jeg har hatt vatt i en utvendig pumpe en eneste gang (og det var i en 404). Det var første gang jeg hadde en utvendig Fluval-pumpe, og jeg ble drittsur fordi den gitt tett så fort. Jeg fjernet vatten, og voila, siden har jeg ikke trengt å rense den pumpa. Filtervatt går tett uhorvelig fort. Det er nok noe av probleme dine. Men så lenge man fôrer med malletabletter, må man også regne med at pumpene går fortere tett. Jeg fikk meg et lite sjokk ang. dette i går. Jeg har et innvendig Eheim-filter gående i 130-literen min, sammen med en utvendig Sera-pumpe (=drittpumpe). Pga. to syke coryer som var blitt ganske tynne, har jeg overfôret en del der i det siste. Å går begynte Eheim-filteret å bråke. Jeg åpnet filteret og, eeeeeew, det er noe av det verste jeg har sett av gørr på et innvendig filter! Det har helt, fullstendig innsauset av et tykt lag med filtergørr. Det er et under at det var vannstrøm igjennom det i det hele tatt. Ekkelt!
Ble det ikke veldig mye partikle i vannet når du fjernet vatten da, Dyrehagen? Synes liksom det er mer en nok partikler her hos meg.

Har faktisk ikke erfaring med at filtrene er så fulle av gørr, slangene derimot kan være skikkelig motbydelige. Er ikke skikkelig møkk heller, men mer en geleaktig guffe. Bruker slangebørste og det spruter alltid litt når jeg holder på. Det er ekkelt det!
Billig akvarieutrustnig
hejsan

Jag har ett par av dessa pumpar och jag är mycket nöjd.

Sp3800LInnerfilter 2000 liter/h Ett mkt flexibelt, bra och tyst innerfilter med många kopplingar... Otroligt pris 300kr finns att köpa på den linken nedan.

Det är mina bästa innerpumpar !
Man kan ha 2 utblås om så önskas.
Använder båda som är riktade mot ytan.
Inne i filteret är det små biobollar.
Och när du skall göra rent så är det bara att lyfta upp det inge söl i vattnet.

Man kan använda de som rena cirkulationspumpar då finns det med delar till det.eller som innefilter det finns 2separata delar som man kan använda antingen 1 eller 2 som sagt finns många möjligheter.

Tante Astrid
Ble det ikke veldig mye partikle i vannet når du fjernet vatten da, Dyrehagen?

Jeg merket ingen forskjell, annet enn at pumpa ikke gikk tett
Det blir jo gjerne en del partikler i vannet hvis pumpa ikke går som den skal også.
Den pumpen der har jeg faktisk ikke sett før, Kjell, men den ser praktisk ut. Det er et stort kompliment fra meg altså, jeg liker ting som fungerer etter hensikten uten så mye staffasje. Kanskje det blir en sånn om jeg ikke får bedring etter de forandringene jeg har tenkt å gjøre med pumpen jeg har.

Har i dag åpnet filteret og fjernet vatten. Den ble erstattet med noen biter halvgrov blåsvamp. Vatten var faktisk ikke så ille, men de originale svampene som er plassert på ene siden var ganske tette. Skviset de rene. Renset også impellerbrønnen for den var ganske gørrete. Synes ikke det ble så veldig mye bedre flyt da jeg startet den opp igjen, men skal måle oksygen i morgen tidlig så da får jeg se om det har hjulpet på.

Takker både Kjell og Dyrehagen for alle gode tips
Tante Astrid
Den pumpen der har jeg faktisk ikke sett før, Kjell, men den ser praktisk ut. Det er et stort kompliment fra meg altså, jeg liker ting som fungerer etter hensikten uten så mye staffasje. Kanskje det blir en sånn om jeg ikke får bedring etter de forandringene jeg har tenkt å gjøre med pumpen jeg har. Har i dag åpnet filteret og fjernet vatten. Den ble erstattet med noen biter halvgrov blåsvamp. Vatten var faktisk ikke så ille, men de originale svampene som er plassert på ene siden var ganske tette. Skviset de rene. Renset også impellerbrønnen for den var ganske gørrete. Synes ikke det ble så veldig mye bedre flyt da jeg startet den opp igjen, men skal måle oksygen i morgen tidlig så da får jeg se om det har hjulpet på. Takker både Kjell og Dyrehagen for alle gode tips :)

Lägger du märke till att blåsvampen är mycket styvare?
För det är det som ofta händer med orginal svamparna att de mister styrseln efter ett tag och de liksom sjunker ihopa när filtret startar och då får man dåligare genomströmning.
Tror de är gjorda så för att vi skall köpa nya svampar efter en tids användande.

Har du tex en fluval invändig pump så är det ju 2 st halvor av filtersvampar. ett litet tips där är att ta ett tunt rör och lägger det mellan halvorna med
hål i (iröret). så tättnar det inte lika lätt.
Vet inte om du har tänkt på det men när du öppnar filtret så sitter skiten oftas längst upp och ingenting nästan i botten på svamparna..

Tar man det röret som jag skrev om så används hela filtret det är oxå en fördel.

Men det bästa är att ta bort orginalsvamparna och ersätta med blåfilter matta som är ganska grov...
Kjell Begby
Men det bästa är att ta bort orginalsvamparna och ersätta med blåfilter matta som är ganska grov...

Det er det jeg har gjort med mitt lille innvendige Fluval1+ filter. Fungerer kjempefint selv om det blir en del partikler i vannet i det karet også.

Svampene som hadde gått tett i det utvendige bøttefilteret er montert i en slags kasset. Vet ikke om det ville fungert å skifte ut til blåsvamp der. Foreløpig så virker det som de svampene holder formen fint også. Kan ikke si at de er blitt misformet på noe vis.
Varmekuren ble avsluttet i går og både jeg og fiskene er lettet tror jeg. Fikk nå endelig flyttet over de tre overlevende hann-guppy-ynglene over til rekekaret. Det er igjen tre hunner i hovedkaret. Mer enn halvparten strøk med under kuren, men 6 stykker er mer enn nok for meg. Får håpe jeg fikk skilt dem tidlig nok slik at jeg ikke får flere kull på disse. Ikke det at de ikke er pene, men de formerer seg så uhorvelig fort. Det øverste bildet er av den største av hannene.

Setter også inn et bilde av karet som ble tatt i går. Har fått skrapet vekk litt av algene på bakveggen, men det er fremdeles en del igjen som jeg får ta senere. Siden mye av pistiaen er borte så har jeg latt zenkerien få beholde flytebladene. Øksefiskene setter pris på litt beskyttelse i overflaten. Lot en del av de algebefengte bladene være også. De er nå nesten det eneste grønne innslaget her

Det nederste bildet viser de sørgelige restene av de engang så vakre hydrocotylene mine. De kommer med nye blad så jeg håper de skal vokse seg til igjen. Har også noen stående i rekekaret. Da jeg tok dette bildet så så jeg ikke noe unormalt, men da jeg fikk det opp på pc-en oppdaget jeg plutselig at den ene parvaen hadde sneket seg med på bildet. De kan virkelig å kamuflere seg disse. Når jeg driver å slamsuger så stoler de slik på kamuflasjen at de ikke flytter seg, så jeg må være litt forsiktig

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Fikk knipset et lite bilde av skjørtetetraen som har skadet sporden sin. Det har vært lek på disse etter at jeg senket temperaturen, og i kampens hete har han altså revet seg opp. Foreløpig så synes jeg det ikke ser så ille ut. Skal selvfølgelig følge nøye med, men har erfaring med at slike småsår ordner seg av seg selv med ro, vitaminer og nok rent vann.

[External Image]
Etter å ha byttet ut vatten i bøttefilteret med mellomgrov blåsvamp så ligger oksygeninnholdet nå på et akseptabelt nivå. Har også målt ph på forskjellige tider på døgnet, men den holder seg stabil. Blir derfor til at jeg fjerner den luftpumpa jeg tidligere har hatt gående på natt. Den har ikke stått på nå mens jeg har målt, og siden alt nå ser greit ut så synes jeg det er unødvendig å bruke den.

Mallene kommer sikkert til å savne "heisen" sin, men den virvlet opp masse støv, og jeg tror ikke øksefiskene var så glad i turbulensen nattestid heller. Etter prikkehistorien så gjør jeg alt jeg kan for ikke å stresse de
Nå har jeg ominnredet litt i rekekaret. Før-bildet står øverst, og nederst er hvordan det ble seende ut etter at jeg har flyttet på plantene. Jeg ble ihvertfall fornøyd

Er blitt veldig begeistret for planten som står helt til venstre etter omplantingen. Dette er en Nesaea pedicellata, som hører til i Afrika. Jeg var redd den var litt vanskelig, men det virker som den trives godt. Hadde lest at den krevde gjødsel ved røttene og det skjønner jeg nå, når jeg dro den opp. Den har nemlig masse, lange røtter. Denne planten står stødigere enn de fleste andre stilkplanter. Dessuten vokser den moderat så jeg slipper å trimme den hele tiden, og den tilfører i tillegg litt rødlig farge i karet. Perfekt plante!

[External Image]

[External Image]
Interesant
Hei og vel gjort har fulgt med deg og den stygge prikksyken håper den fosvinner forgodt nå . Følger spent med hva som skjer og ser på bilder er overgitt av begeistring.
Tilfeldig bekjentskap
© snodig
Reklame for plussmedlemskap