Smått och stort (side 10)

Idag så lekte Dimidiochromis compressiceps .
Så jag får visa en bild på den tuggande honan.Det är hennes första försök så vi får se hur denna utpräglade rovfisken klarar att bli mor!
Så nydelig ho er. Må du riste ut ungene etter en stund? eller går alt normalt av seg selv? Men hvordan klarer Letrinop sp. overgangen fra å leve så dypt som 53 meter og inn i et akvarium.? Eller er det bare enkelte tilfeller som f.eks. under lek at de gjør det? Sikkert dumme spørsmål men er ikke redd for å dumme meg ut så derfor......
Heidi Ingdal
Så nydelig ho er. Må du riste ut ungene etter en stund? eller går alt normalt av seg selv? Men hvordan klarer Letrinop sp. overgangen fra å leve så dypt som 53 meter og inn i et akvarium.? Eller er det bare enkelte tilfeller som f.eks. under lek at de gjør det? Sikkert dumme spørsmål men er ikke redd for å dumme meg ut så derfor......:-)



Hoppas att jag har ett ledigt spott kar till henne.Men troligen får jag tömma henne.


Tycker dina frågor var bra!
De finns för det mesta på ca 10 meters djup när de håller till runt klippor och söker föda !
annars är de på mellan 20-50 meter då de är i mera öppen bitop men leken sker på ca 50meters djup .

Kjell Begby
Idag så lekte Dimidiochromis compressiceps . Så jag får visa en bild på den tuggande honan.Det är hennes första försök så vi får se hur denna utpräglade rovfisken klarar att bli mor!


Så här ser hanen ut!
Han börjar att se fin ut men kommer till att bli mera blå.
Kjell Begby
[QUOTE=Kjell Begby]Idag så lekte Dimidiochromis compressiceps . Så jag får visa en bild på den tuggande honan.Det är hennes första försök så vi får se hur denna utpräglade rovfisken klarar att bli mor!


Så här ser hanen ut!
Han börjar att se fin ut men kommer till att bli mera blå.
Den er bare helt nydelig. Hvilken oppgave har han nå da i forhold til eggleggingen og den tyggende honan? Er denne utrydningstruet også eller finns den fortsatt i sjøen? For de fiskene som ikke finns i sjøen lenger men bare i akvarium er det satt igang tiltak for å få de tilbake i sjøen igjen?
Hejsan Heidi.

Det är flera som är uppe med tuppen!

Dimidiochromis compressiceps är en malawiciklid så den är inte hotad.
Han är liksom klar med sitt jobb nu !Det är honan som står för jobbet hon kommer att ruva äggen i munnen i ca 21 dagar före hon släpper ut de för första gången.Men henne måste jag nog tömma .

Kjell Begby
Hejsan Heidi. Det är flera som är uppe med tuppen! Dimidiochromis compressiceps är en malawiciklid så den är inte hotad. Han är liksom klar med sitt jobb nu !Det är honan som står för jobbet hon kommer att ruva äggen i munnen i ca 21 dagar före hon släpper ut de för första gången.Men henne måste jag nog tömma .
Heisan og hoppsan, men hvorfor må de tømmes? Er det for at de ikke skal spise opp eggene eller er det yngel etter 21 dager? Hvordan får du eggene ut av henne? Ristes de ut bare? Eller åpner du munnen på dem og plukker ut eggene el yngelen? he he he har så lyst til å se hvordan dette funker altså for det høres bare helt fantastisk ut.....du får filme når de skal til med risting og spytting osv.
Skall försöka att fatta mig kort fattat!

Orsaken till att jag måste tömma henne att jag inte har något ledigt spottkar.
Spottkar är ett litet akvarium som hona flyttas till i slutet av tuggningen .
Har ingen fast regel jag kör med.Ca efter 14dagar ..men lite olika

Det kan finnas många orsaker till att man flyttar honan.Det kan vara att hon blir jagad.vissa ciklider så som Lipochromis sp. "matumbi hunter" slåss honorna med varandra och då kan äggen skadas.en annan orask kan vara att jag ser att honan inte har ro.

Har inget ledigt spottkar nu.Så då måste jag tömma henne hon går med stora rovfiskar så de skulle försvinna på ett nafs.

Så här gör jag:
Fångar honan med en finmaskad håv.
Använder finmasakad håv ifall hon spottar i håven när jag fångar henne.
Det händer ibland att de gör det.Använder man en grovmaskig håv så slinker ynglen ut i maskorna och hamnar i akvariet och blir uppätna!

Har en tom stor plastbunke som jag brukar använda med vatten i som jag tar ynglen i som honan i detta fallet spottade i .
Dessa yngel blir då plaserade i yngel akvarium.

Skulle honan inte spotta i håven så tar jag tag i henne och håller henne över gälarna och lutar henne lite snett ned i burken med vatten.
Då brukar de spotta ..gör de inte det tar jag mycket försiktigt med ena fingret och öppnar hennes mun och skakar försiktigt samtidigt som jag rör henne fram och till baka i burken.Då simmar ynglen ut och man kan sätta till baka hona i sitt akvarium och ynglen till ett lämpligt yngel akvarium.

Var detta förståligt ?

Detta var lite kort fattat.

Ruvningstiden varierar från 16dagar för vissa viktoriaciklider till 28 dagar för några Tanganyikaciklider .Malawi ciklider ligger i regel på 21 dagar men det finns undantag och så har temperaturen en avgörande roll oxå.

Och ynglen är fri simmande (men inte så väldigt duktiga då)
Då är det gott att ha mor som passar på de.(Om man har plats och möjlighet)


Ja dette hørtes greit ut ja. Sånn omtrent som jeg såg det for meg. Takk skal du ha.
"bare hyggli " ( Det var på norska)
Så här ser min Viktoria fisk lista ut nu!


Viktoria ciklider:----

Pundamilia nyererei "RedHead"Zue Island
Paralabidochromis Chilotes Zue island
Lipochromis sp. "matumbi hunter"
Harpagochromis sp. "orange rock hunter" Gabalema islands

De som står nedan är nya

Platytaeniodus degeni
Astaochromis. alluaudi
Neochromis rufocaudalis Saa Nane Island
Paralabidochromis sp. "rockkribensis" Uganda
Pyxichromis Orthostoma

Det börjar likna något nu!
Men flera av dessa arter har jag bara yngel av men de växer ju upp!
och det går ganska fort!

Återkommer med mera information!

Är ganska trött just nu efter 45 mil x 2 .var ju uppe kl 04 i morse och bytte vatten före jag åkte och hämtade de nya...lite galet
Grattis Kjell. Du er nå på den uofesielle "Gale-akvarister-som-gjør-alt-for-hobbyen" listen.
Selv dro jeg fra Askim til Ålesund for å hente 2 akvarier. Hadde gudskjelov en stopp hos svigers i Østerdalen og sov over, men det er langt nok.
Gratulerer så mye. Du må sove litt nå og komme frisk og opplagt tilbake med masse spennende bilder av de nye akvarieborgerne.
Tack för det Heidi och tack för utnämningen Linka!

Tidigare idag så satt jag och skrev i en timme om de olika nya arterna som jag hade fått tagi....så hängde sig datorn...lite irriterad nu...Så jag skriver om en art i taget ifall det skulle hända igen.


Pyxichromis Orthostoma Uganda.
Och den har jag skrivi om tidigare i tråden så jag klistrar in det som jag skrev tidigare!

Pyxichromis orthostoma

Finns i Viktoriasjön och i flodsystemet mot Kyogasjön och i Nawampasasjön
Kyogasjön och Nawampasasjön .De före kommer i litengrad i Viktoriasjön på grund av Nilabboren.Men i Kyogasjön och i Nawampasasjön finns den.
Pyxichromis orthostoma är en hotad art.
I ett akvarium så blir det inte så färg grann.
Honan är silvrig och hanen har lite rött på kroppen framme vid huvudet och grönaktig på bak kroppen.

De är ju en bakholdjägare som äter småfisk.Tänderna är riktade så att de kan hålla tag i bytet som de fångat .De är fredfulla mot fisk i sin egen storlek.De trivs bra i ett eget akvarium.

Man bör ha fin sand typ Rådasand eller biltemasand.Detta på grund av när de leker så kan äggen lätt skadas när honan plockar upp äggen om sanden inte är fin .

Så här ser "sanningen " ut just nu.Men det kan förändra sig med ökad kunskap och att man hittar mera upplysningar om dessa Fantastiska fiskar...har ni hört mig använda dessa orden förut!...jo säger nog det ibland FANTASTISKA fiskar skall hämta mina vuxna fiskar i växjö i mitten på mars

Så skrev jag då och nu simmar det 10st vuxna fiskar hos mig



Astatoreochromis alluaudi
Astatoreochromis alluaudi

Om du klickar på linken så kan du se hur den kommer att se ut.
Mina är bara 3-4 cm långa har 10st av dessa.



Dessa minskar snabbt i antal i sin naturliga miljö!(Viktoriasjön)

De kan bli mellan 15- 20cm.

De är en snigelätare av rang så har du dessa fiskar så har du iallafall inga sniglar!
De planteras till och med ut i vatten drag i afrika för att bekämpa sniglar där de har problem med detta!

De är som sagt snigelätare och ingår i en grupp som kallas Mollusätare.
(Mollus=blötdjur)
De har kraftiga svalgtänder som de krossar sniglarna med.De äter även vatten insekter.

De behöver mat med mycket proteiner.


Det var lite kort om dessa!

Neochromis rufocaudalis saa nane island
Neochromis rufocaudalis är en klipplevande ciklid från Viktoriasjön .
De klipplevande cikliderna i Viktoriasjön som "betar" alger kallas Mbipi och är Viktoriasjöns svar på Malawisjöns Mbunas.

DE lever på samma sätt dvs att de skrapar av alger från stenar och klippor.
När de gör detta får de även isig små ryggradslösa djur.

De blir ca 10-12 cm lever på grunt vatten

Just denna variant som kommer från Saa nane isl. i Mwanza Gulf som ligger i södra Viktoriasjön.

Kommer att se ut så här:



Har 10st yngel av denna lilla trevliga art.
Pyxichromis orthostoma uganda.
Den går under detta namnet oxå :Hap. orthosoma largemouth Uganda

Som ni kan se på bilderna så kan man förstå det !

DE är inte direkt blyga av sig när det gäller mat.
Den översta bilden äter de räkmix.
Andra bilden så är det en överbliven Aulonocara Ob på ca 3cm som man kan se sjärtfenan på.

Tycker du det är brutalt? Men det är så de lever i naturen !
De är en rovfisk.Men det kommer nog inte att ble en vana att mata de med levande små fisk.Eventuellt sådana som blir över eller har något fel på.
Har matat de med musslor ocg räkbitar det gillar de väldigt mycket!

Nu har jag haft dessa några dagar och de har blivit lite mörkare men har inte sett så mycket rödfärg på dessa ännu.
Tror om jag har lite dämpad belysning och lite gömställen så den kan känna sig trygg tror jag att de kommer att bli lite snyggare.
Denna fisken skaffade jag inte för den är någon skönhet utan jag gillar dess betende och det är något speciellt med rovfiskar!

Haplochromis limax
Fick en nya art av en kille i akvarieföreningen och den heter Haplochromis Limax
och den lever naturligt i sjöarna Edward och George.

Den ser ut så som ni kan se på bilderna.
Må være ferskvannets svar på klovnefisk det der, Kjell. Veldig fin. Er det stor forskjell på han og hun?
Haplochromis limax
Tycker oxå det är en vacker fisk som är ganska livlig så den är lite svår fotad !
Har inget bra foto på honan men så här ser hon ut .
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap