Akvariefisk og andre eksotiske dyr kan bli forbudt i norge! (side 10)

Ingen som trodde at Berlinmuren ville falle, eller at Sovjetunionen ville oppløse seg selv heller Men påtrykk fra aktivister og andre kan påvirke på lang sikt.
Som en som ser på seg selv som en smule akvarieinteressert, burde eg kanskje være livredd for hva myndighetene finner på.?

Faktum er at eg frykter det ikke det minste. Ikke det at eg har spesiell tiltro til våre folkevalgte, men eg håper og tror de har litt tankevett når det gjelder dette spørsmålet.

Enkelte arter burde etter min mening være totalforbudt for salg; blant annet "red tail catfish" og Pangasius sutchi (haimalle). Et klarere regelverk hadde vært på sin plass, siden butikkene tydeligvis bare tenker fortjeneste.
En annen fisk som er betraktelig vanligere i handelen er "gibbiceps"; denne er faktisk mer utsatt for vanskjøtsel (i omfang). Så at det trengs strengere regulering er helt klart, da bransjen er ganske "frynsete".

Men å forby all viltfanget fisk? Nei, det har eg ikke mye tro på, og heller ikke tro på vil bli vedtatt. Det er nevnt tidligere i tråden økonomi/vernevilje, men det er også meget sannsynlig at det er akvarister som kan sikre for eksempel Hypancistrus zebra fra å dø ut (oppdemming av artens leveområde). Samme scenario gjelder andre arter med tanke på forurensing/utbygging.

P.S. Dette er noe eg har lite kunnskap om, men det er i hvert fall det eg mener.
P.S.2. Dersom det blir forbud mot (vanlig) hold av undulater og unduspreker, så skal eg personlig flagge

Får instämma i det du säger Donald!

Vi skall nog inte lägga för mycket kraft och energi i detta !

Skulle personligen inte ens min vildaste fantasi tro att de förbjuder akvariefisk!

Är själv mycket intresserad av Viktoriaciklider och hade det inte varit så att det funnits akvarister så hade många arter varit helt utrotade .

För Nilabboren har utrotat ett stort antal arter i sjön som nu bara finns i akvarium..men det är en annan historia(Nilabboren har människor satt ut i viktoriasjön)

mvh Kjell

nei dette kan ikke vere mulig!!!!
Jeg har heller ingen tro på at akvarium fisker blir forbudt, heller ikke VF.
men at vi trenger et "strengere"regelverk på bl.a hvordan forhold/størrelse man har div fisker i, ja det er ikke tvil.
Idag blir f.eks en gibbi solgt til mennesker med karr på 54 l, og det er jo helt på tryne.
Så strengere regler på hvordan man "oppbevarer"fiskene sine, ja det håper jeg kommer.
Så var tråden tilbake på det sporet den startet med.

Ja, hvem kan tro at myndighetene har til hensikt å forby akvariefisk?!
Kanskje landbruksministeren gjør det?

Dersom vi skal forholde oss til Landbruks- og Matdepartementets egne merknader til den foreslåtte nye loven er det dessverre grunn til å bli bekymret for hvordan dette vil slå ut for akvariefisk.

Som jeg tidligere har utdypet i innlegg #62 i denne tråden; i merknadene til § 21 (departementets høringsnotat side 88) står det helt entydig:

"Forskriftshjemmelen vil også kunne nyttes til å hindre dyrevelferdsmessige uheldige konsekvenser av at viltlevende dyr fanges inn i andre land for avsetning på det norske markedet, eller at ikke domestiserte dyr avlet i fangenskap innføres og/eller holdes. En kan dermed sikre at det bare er fremmedartede domestiserte dyr ... som blir gjenstand for hold."

Vi har erfaring for at myndighetene anser alle dyr som ikke lever vilt i Norge som "fremmedartede" - ergo er alle akvariefisk i prinsippet "fremmedartede". Men har vi noen domestiserte akvariefisker?

Ja da, i masse vis. Alle former av gullfisk, alle akvarievarianter av guppy, sverdrager, platy og molly, såvel som skalare- og diskusavlsformer faller godt innenfor de fleste vitenskapelige definisjoner av "domestisert". Så det er masse fine farger og former å velge i...

Med litt god argumentasjon kan vi sannsynligvis lett få med akvariestammer av neontetra, sebrafisk, flekket pansermalle, og 20-30 andre arter som er avlet frem i lett kjennelige akvariestammer innenfor samme definisjon.

I saltvann er det verre. Der finnes det ikke en eneste "domestisert" art, kanskje med unntak av Amphiprion ocellaris, som vi etterhvert har fått en del lett kjennelige avlsformer av.

Kort sagt, dersom LMD mener det de sier i sine merknader til sitt eget lovforslag så går akvaristikken trange tider i møte. Jeg håper de ikke mener det, og jeg har vondt for å tro at de mener det - men uttalelser fra Landbruksministeren i de siste par ukene kan i høyeste grad tyde på AT de mener det.

Dyrerettighetsforkjemperne (som synes å få bedre gjennomslag hos myndighetene enn hva hobbydyrholderne gjør) mener i allefall at skillet mellom hva som skal tillates eller ikke går mellom domestisert/ikke domestisert. Jfr. en uttalelse som falt fra talskvinnen for Dyrevernalliansen i TV2s Tabloid forrige uke (sitat):

"Nå er jo MT igang med nettopp en vurdering av hvilke arter som skal være lovlige å holde i framtiden, og hvilke som ikke skal være det. Og det som nok er den riktige faglige inngangen da er å se på hvilke dyr som er det vi kaller domestisert og hvilke som ikke er det. En domestisert art er en art som gjennom mange mange generasjoner i fangenskap har blitt tilpasset livet hos mennesker. Og det kan man se på rett og slett endringer, fysiske endringer i hjernen. Genetiske endringer som vi kan konstatere hos mange av de typiske husdyrene. Papegøyen er ikke domestisert. Den er tillatt og det tror jeg ikke er noen god faglig begrunnelse for. Men andre arter – som f.eks kaniner, hunder, griser. De er domestisert og det er noe ganske annet. Og i utkastet til ny dyrevelferdslov som Landbruksministeren jo nettopp har lagt fram, så er det jo foreslått nettopp et slikt skille mellom dyr som vi på det vi på folkelig språk kan si er temmet i utgangspunktet og de som ikke er det."
(utskrift fra Tabloid, kopiert fra Repti.net)

Det morer meg litt, men skremmer meg mest, at mange akvarister synes å ha klokkertro på at eventuelle reguleringer av akvariehobbyen fra norske myndigheters side bare vil forby det dere er motstandere av (eks. slørhalegullfisk, "bloody parrot", for små akvarier, etc.). Tenk over at et lovverk må være praktisk og hensiktsmessig for myndighetene. Hvordan skal de kontrollere at en fisk som blir 30, 40 eller 50 cm ikke selges til akvarister med for små akvarier?! Hvordan skal butikken kontrollere det? Nei, da er det lettere å forby alt, bortsett fra de artene som holder seg mindre enn 5 cm og er domestiserte!

Hørte vi Guppy?

Jeg ønsker et godt, hensiktsmessig og praktisk lovverk for hold av akvariefisk såvel som for alle andre hobbydyr. Vi har snart et av de mest gjennomregulerte samfunnene i verden m.h.t. hva som er lovlig hhv forbudt å holde av dyr i privat eie. Mengder av dyrearter som er vanlig i de fleste land i Europa er for lengst stemplet som illegale i Norge. En hel del av dem er det også fornuftige grunner for å være skeptiske til.

Men, når folk flest ikke forstår hensikten med et forbud, og de forbudte dyreartene selges fritt i alle våre naboland, får vi ingen rettsforståelse. Dere vet like godt som meg at et forbud mot 90%+ av alle akvariefisk ville gitt det totale anarki i norsk akvariehobby - i tillegg til at det i stor grad ville ha drept nyrekrutteringen til denne svært givende hobbyen - og alt dette uten at det ville gitt nevneverdige fordeler for dyrevelferden i Norge. Men vet landbruksministeren det?

Ministeren har i alle fall mottatt høringsuttalelsen fra NZB, Zoobransjens Etikkutvalg og 11 av de største hobbydyrorganisasjonene. Den kan dere finne på nzb.no.

mvh
Svein A. Fosså
(ukuelig optimist, som også forsøker å være realist)


Jeg er svært enig med det Svein sier om hva vi risikerer å stå igjen med av valg dersom våre maktglade overmenn - og kvinner - får det som de vil.

Men foreligger det noen studer rundt at det er mer dyrevernmessig riktig å ha en ihjelavla og skikkelig domenisert sløvhale, kontra f.eks en stim med den nydøpte Stjernedanioen?

Selv har jeg en større gruppe av sistnevnte, som vistnok skal være fanga ute i bushen.
Ser ikke annet enn at de lever i beste velgående, eter og driter som fisk er kjent for å gjøre, er i konstant lek, og rett å slett har det toppers - i alle fall fra en akvarists oppfattning.

Selv er jeg evig pesimist, og blir heller gledelig overrasket dersom vi faktisk får beholde ett såpass akseptabelt antall arter, at hobbyen også i framtiden vil kunne være interessant for meg.
Om det skulle bli sånn at vi sitter igjen med de ihjelavla artene som blir sjuke bare en går forbi karet, er nok hobbyen over for mange, deriblandt meg selv.

Vet du forresten Svein, om dette "kun" gjelder fisk, eller faller reker og andre skalldyr også inn under AS Herping av hobby-endringen?
Frank Angell
Men foreligger det noen studer rundt at det er mer dyrevernmessig riktig å ha en ihjelavla og skikkelig domenisert sløvhale, kontra f.eks en stim med den nydøpte Stjernedanioen?

Nå bruker du argumentasjon som jeg er sikker på at motstanderne av dyrehold elsker. For mange av dem er det neppe så viktig hva man forbyr - eller hvorfor - bare man får redusert dyreholdet.

Et kort svar på ditt spørsmål vil være:

Domestiserte dyr er (pr. definisjon) avhengige av mennesker for å overleve, mens mange mener at alle andre dyr hører hjemme i naturen - og bare der. De få vitenskapelige undersøkelser som viser hvordan domestiserte hhv ikke-domestiserte dyrearter egner seg som selskaps-/hobbydyr tyder imidlertid på at det ikke entydig er slik at domestiserte alltid er best egnet. Jeg viser til høringsuttalelsen fra NZB & Co. som er linket ovenfor. I den finnes henvisninger til videre litteratur.

Frank Angell
Vet du forresten Svein, om dette "kun" gjelder fisk, eller faller reker og andre skalldyr også inn under AS Herping av hobby-endringen?

Alle høyerestående krepsdyr, dvs. de som inngår i ordenen Decapoda (tifotkreps) er omfattet av lovforslaget. Dvs. f.eks. reker, eremittkreps og krabber.

Interessant nok er mantisreker (saltvann) ikke tifotkreps, så et spesialakvarium for mantisreker vil man alltids få lov til å ha om fiskene og de andre krepsdyrene forsvinner .

mvh
Svein A. Fosså
SAF
Nå bruker du argumentasjon som jeg er sikker på at motstanderne av dyrehold elsker. For mange av dem er det neppe så viktig hva man forbyr - eller hvorfor - bare man får redusert dyreholdet.
Svært godt mulig det

Må nesten si at det forundrer meg at dyrehold på hobbybasis forsøkes å reduseres såpass, når en vet hvordan ståa er for blandt annet oppdrettslaks, som står så tett i mærene at de mer eller mindre glefser noen over ryggen bare fordi de gjespa
Eller for den del høns, som sitter der å eter, driter og verper dagen lang, og kyllinger som sprengfôres til salgbar størrelse lenge før de naturlig skulle hatt denne.
Men det står vel helt andre økonomiske interesser bak dyrehold av en slik art.
SAF
Alle høyerestående krepsdyr, dvs. de som inngår i ordenen Decapoda (tifotkreps) er omfattet av lovforslaget. Dvs. f.eks. reker, eremittkreps og krabber.
F.... Velg selv den frasen som passer for ethvert sinn. Min frase passer vel egentig ikke noe sted som ser dagslys.

Mulig at det har vært tatt opp før, men jeg er såpass stressa i hue nå;
Hvordan vil det bli med salg av egenoppdrettede fisk, reker etc om lovforslaget får maks tyngde?
Blir vi nødt til å pushe slikt i smug, eller for den del, avlive avkom etterhvert som karene fylles?
Mange av reke-artene er jo i stand til å formere seg i en så stor takt, at de rett å slett kan fylle ett kar.
Frank Angell
Hvordan vil det bli med salg av egenoppdrettede fisk, reker etc om lovforslaget får maks tyngde? Blir vi nødt til å pushe slikt i smug, eller for den del, avlive avkom etterhvert som karene fylles?


Veldig interessant spørsmål.
Jag tror att ni oroar aldeles för mycket!!

Men det är min mening naturligtvis !

Man kan måla fan på väggen om man vrider och vänder på allt!
Man kan läsa det som står och "tolka det som fan tolkar bibelen"
(svenskt utryck)

Jag kommer inte och lägga någon mera energi på detta!
Gör det om det blir namn insammling mot ev.förbud vilket jag inte tror kommer att hända.

mvh Kjell

SAF
[ Stjernedanioen har blitt oppdrettet i store mengder i Sørøst-Asia i snart et år nå. Det kan enkelt sett ses om en fordel for vernet av arten, men glem ikke at det etterhvert vil fjerne den økonomiske verdien av de ville bestandene helt eller delvis. Vil lokalbefolkningene i Burma da fortsatt være interessert i å beskytte småfiskenes biotoper? Jeg er redd faren er overhengende for at de ikke vil være synderlig opptatt av å ta vare på dem.


En liten kommentar her.

VF får da stadig bedre priser enn oppdrettsvarianter. Og Stjernedanioen formerer seg raskt også i det fri om den blir utsatt for beskattning.

Verdien blir nok noe lavere enn den er nå, men jeg tror prisen vil synke ganske gradvis, inntil den er en kjempepopulær/utbredt akvariefisk.
Donald
(...) P.S.2. Dersom det blir forbud mot (vanlig) hold av undulater og unduspreker, så skal eg personlig flagge :-)


...Kan du utdype dette litt...?
Jeg tror ikke man skal være for avslappet til det nye lovforslaget. At det skal stemmes over i stortinget er 100% sikkert, så sjansen for at det blir en forandring er faretruende stor. Hvilket tidsperspektiv det er snakk om er uvisst, men trolig rundt et år frem i tid. Hvordan lovteksten hvil lyde er også ikke sikkert.

Hva vi hobbyakvarister kan gjøre er selvfølgelig begrenset, men vi må vise at vi er engasjerte og at vi bryr oss. Første bud, burde i hvert fall å være medlem av en klubb som er tilknyttet NAF. Det er de som jobber for oss akvarister (alle som en).

Da det norske forbudet mot reptiler kom, var det ikke mange som forventet det. Men det kom, og har nå skapt et aktivt "undergrunsmiljø". Politi og mattilsynet beslaglegger stadig dyr. Senest i dag hørte jeg om et beslag av rundt 30 dyr i Oslo. I verste fall så er det oss akvarister som er i den situasjonen om noen år.

Jeg liker å være optimistisk, og tror at politikerne er fornuftige mennesker. Men vi må ikke være dumme.

E
Inaktiv bruker
det jeg syned er at mattilsynet ikke har noe med akvariumhobbyen og jeg tror nepe det blir så strenkt at man ikke kan ha noen akvariumfiskearter.
men vis det blir så strenkt at akvariumfisk blir forbut så streiker jeg gjerne en uke fra skolen å står med plakater uten for rådhuset å roper nei til den nye dyreloven.
Ny dyrevelferdslov i sveits
Ny dyrevelferdslov i Sveits

"Fish are to be protected under the new legislation for the first time, following the Swiss government’s acceptance of studies showing that, like other animals, fish do suffer.

Under the new legislation, aquariums must not be transparent on all sides, and minimum aquarium and pond size restrictions will be put in place for any fish over the size of 20cm.

The new legislation highlights the importance of maintenance and water quality in the aquarium. It states that parameters including temperature, oxygen levels and salinity should be correct for the species concerned.

The legislation also covers the social aspect of animal welfare, and it will be considered abuse to keep sociable fish – include goldfish – singularly.

From September 1st 2008, it will be illegal in Switzerland to flush a fish down the toilet, or freeze it, as a form of euthanasia. The legislation states that fish should be stunned before killing using narcotic substances available without veterinary prescription."

kilde: practicalfishkeeping 14.05.08
Skal bli spennende å se håndhevelsen av denne loven.
...Jo'a, men det er vel som resten av disse lovene...De er der mest for at de skal kunne "kaste boka etter deg" dersom du gjør reale overtramp...Dersom du har vanskjøtt fiskene dine slik at du blir anmeldt til respektive autoritet så tar de deg for ikke bare ett lovbrudd, men samtlige brudd på lovverket...Hadde de på en eller annen måte fått snusen i at du ikke hadde bakgrunn i et kar, men ikke hadde noe mer på deg så tror jeg neppe de hadde lagt noe tid i det, men har fisk dødd en mass i dine kar, og du har brukt de som agn, etc, så kan de jo fike til deg med €200 ekstra i bot for den manglende bakgrunnen...Mange bekker små blir en stor å...

...Synes det som var nevnt i teksten der hørtes helt greit ut, jeg, med mindre de går helt bananas med det, da...Alt godt kan overdrives...
Nei loven i seg selv var forsåvidt grei nok. Særlig biten om gullfisk
Men jeg så for meg lovens lange arm på vei inn i folks frysere for å se om det lå fisk til avlivning der
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap