Starten (side 10)

Nå blir det daglige vannbytter, 15%, og foring hver 3 time, og hvis jeg ikke er blitt kvitt skivetetraene til nyttår så er jo skivetetra en av de mest vanlig matfiskene i Amazonas. Du kommer kanskje på middag . (Til alle dere som tar alt alvorlig: Dette var en spøk).Men som tidligere nevnt, discusene ser virkelig fine ut, dem svømmer rundt og inspiserer forholdene og krangler seg i mellom og med super red melonene. Dem fikk jo et sjokk i går med 8 nye leieboere.

Jon
Her greide jeg å ta et bilde av en av nykommerne, og som dere ser så er det riktig temperatur i vannet for discus. Jeg har et vanlig termometer øverst i karet også, og når begge viser 29 grader må det jo være bra. Og så må jeg fjerne alger fra glasset ser jeg.

Jon
Discusene har nå vært hos meg et døgn, dem har fremdeles den lyse fargen og det har roet seg i flokken. 3 stkr, av de nyankomne spiste mygglarver til middag og det var vel 4 som smakte på granulaten til kvelds så dette går over all forventning. Til de som lurer på det så forer jeg med røde mygglarver, mysis, rekemiks og discusgranulat. Nå er det ikke sesong for metemark men det må vel være mulig og bestille noe fra markoppdrettere, det er et oppdrett på Mysen, jeg har også tenkt litt på maggot, men er litt usikker på bakterier og virus i disse. Er det noen som har erfaring med maggot? Men som sagt, foreløpig ser det veldig bra ut med discusene, og med daglige vannbytter og ukentlige slamsuging bør det vel gå bra. Det var vel alt for i dag. Ha det bra folens og god natt

Jon
Hvorfor ikke bruke oksehjerte,?
Jeg gikk over fra oksehjerte til rekemiks for et halvt år siden, det er jo en STOOOOR uenighet om oksehjerte etter som jeg skjønt. Men får jeg ikke tak i mark nå får jeg vurdere oksehjerte igjen. Det blir jo 5 daglige foringer utover vinteren og forskjellig for til hvert måltid. Discusen blir jo mere bortskjemte av meg enn barnebarna mine, men det er helt i orden. Dem spiste forøvrig litt av rekemiksen til frokost i dag, og når det gjelder hiarkiet innad i flokken så virker det som den største hannen av Super Red Melonene beholder posisjonen sin. Den er jo den største i karet. Og så blir det vannbytte og slamsuging senere i dag før det blir juleavslutning i Indre Enfold Akvarieklubb.

Jon
Joa oksehjerte er omdiskutert, ihvertfall av noen få.
Men skal man ha skikkelig god vekst så sverger ihvertfall jeg til oksehjerte, du har jp sett diskusene mine Jon og de har fått en grei størrelse, så vil du oppnå store diskuser så tror jeg man bør bruke oksehjerte, viss man da ikke får diskusene til og spise godt av et aqnnet høy protein for-får man til det så er det jo det samme.
Men masse mat og masse vannbytting er nøkelen til god vekst på diskuser, men er man fornøyd med litt mindre diskuser, ja da kan man bytte mindre vann og bruke et annet for som ikke inneholder så mye proteiner som oksehjerte.

Men jeg sverger til oksehjerte, røde myggiser og tetra og tropical diskusbits.

Begynte med tropical diskusbits for en ukes tid siden, dette er et for som skal få fram rødfargen i diskusen, og ser forskjel på min solid fire stendker diskus, den har fått mye bedre farge og ser mer ut som flammelakkert nå-blitt super fin.
Bedre sent enn aldri.
Jeg tok en omfattende opprydning i 350-literen i formiddag, fjernet over 20 skudd og 2 moderplanter av Cryptocorune, dette for at det skal bli lettere å holde rent og for at discusene skal få mere tumleplass. Plantene blir tatt med på klubbkvelden sener og solgt under auksjonen der. Jeg målte nitratet også og det viste litt over 30, ikke foruroligende i seg selv, men når dem kommer fra nitratverdier på rundt 12 kan det bli et lite sjokk for de nye discusene. PH verdiene er på 6.6 noe som er veldig bra. Derfor blir det noe mere omfattende vannbytter nå i begynnelsen. Jeg snakket litt med Kai Hansen om det og dette bør jo gå bra. Og alle de nye spiste til lunsj så sånn sett går det veldig bra. Jeg får se om jeg får tatt noen bilder når jeg kommer fra klubbmøtet i kveld.

jon
Onsdags morgen og jeg har fått en ny insprøytning i livet, Når det bare svømte 4 nesten voksne discus i 350-literen med vannbytter 2-3 ganger i uka og 3 foringer daglig så merka jeg at interessen avtok gradvis, jeg følte liksom at dette gikk av seg selv og karene ble bare en del av den daglige tralten. Vel. så kom det 8 ungdommer i karet og jeg starter dagen med foring og "visuell granskning" av karene før morgenkaffen og røyken. Jeg har til og med hatt "akvariestrategimøter" med madammen og hu har også blitt full av lutter vilje og pågangsmot. Vi er jo trygded begge 2 og har litt problemer med å komme oss ut, så en felles akvarieinteresse er bare av det gode. Jeg kjøpte forøvrig en plate med oksehjerte i går men de nye viste svært liten interesse for dette foret, dem smakte bare forsiktig på det, det var mye større interesse for rekemiksen, så jeg tror jeg forer de andre karene med oksehjerte og kontakter "Mysen Mark" og prøver å få kjøpt mark direkte fra dem. Det vet jeg at all discus liker og gir det nødvendige proteintilskuddet. Men som tidligere nevnt, denne nye given var virkelig bra, selv om jeg tar vannbytter før jeg får spist frokost. Men det kanskje slik det skal være, først fiskene, så oss.

Jon
Mitt ukuelige pågangsmot bare fortsetter. I går fortsatte jeg opprydningen i 350-literen og desimerte sverdplanten betraktelig, Nå ser jeg helt fint under planten og gjør slamsugimgen betraktelig lettere. Slike forvokste planter blir jo rene nitratbomber etterhvert, med alt som samler seg under dem, så dette vil gjøre det enklere¨å stabilisere nitratverdiene på under 15. Jeg målte forøvrig nitratverdiene i kranvannet og det ligger på underkant av 10, PH på rundt 8, men som tidligere nevnt så har PH i karet stabilisert seg på 6.6, det gjelder forøvrig alle 3 karene i stua.. Jeg bytter forøvrig vann, 12% rett fra krana 2 ganger daglig nå, så nitratet går gradvis nedover. Til helgen skal jeg ta mere omfattende vannbytter, 90 liter med temperert vann, lørdag, søndag og mandag, så da må vel nitratet komme ned på ønsket verdi. Da burde vel veien ligge åpen for å ha sunne og friske discuser i karet.

Jon
Gratulerer med ny flott Discus
Takk for det Tara, har du blitt bitt av discusbasillen så er det bare discus som gjelder.
Det er fredags morgen, det første av dagens 2 vannbytter er unnagjort, og alle fiskene i 350-literen spiste frokosten sin. De 3 super red melonene har mer eller mindre gitt opp å jage de andre discusene fra maten og blitt mer opptatt av å spise selv og de nye er ikke så skye lengre. Ellers var jeg en tur i Oslo i går ettermiddag/kveld og var bl.a. en tur på Tam Alna bare for å titte, men jeg kom ut igjen med 2 stk. L235 maller som havnet i 450 literen. Litt dyrt men det er noen fantastiske flotte maller som begynte å gnage alger på røttene med en gang. Det er jo ikke planter 450-literen for tiden så algespisere er av det gode. Jeg så begge mallene i dag tidlig så foreløpig ser det bra ut. Nei dette for holde foreløpig, ha det bra folkens.

Jon
Jeg satt og pussa noen llinser på fotoapperatet da jeg så at en av de nyankomne L235 mallene var i det fotogene hjørnet. Så her er bilde av en av nykomlingene. Noen fanastiske flotte fisker spør dere meg.

Jon
Søndags kveld, og jeg har hatt discusene i en uke. Dette er faktisk første gang jeg har fått discus som ikke har begynt å dø den første uka. Dette til tross for at stellet og vannkvaliteten er akkurat lik. D.v.s. jeg har jobba litt med ofte og store vannbytter for å få nitratverdiene riktig, noe jeg har greid. Nå er verdiene på under 15. Jeg mener bestemt at en må være forsiktige med enkelte oppdrettsanleg i Asia, mye sjukdom og parasitter i anlegga der. Jeg har sett bilder av anlegg med åpne akvarier i friluft hvor fuglene sitter på akvariekantene og drikker vann i det ene karet og driter i det andre. Det må jo bli prasitter av slikt. De 6 siste discusene jeg fikk nå, har hvistnok ingen forbindelse med alle de andre fiskene jeg har hatt tidligere som har daua ganske fort alle sammen. En må jo spekulere litt, alle jeg har snakket med tidligere har egentlig ikke skjønt hvorfor discusene har daua, for jeg har fulgt "læreboka" hele tiden. Men nå har jeg 8 Red Rose discus som virker harmoniske og friske, tross mye vannbytter, og de 3 gjenlevende Super Red Melon. Nå må jeg bare kvitte meg med skivetetraene slik at discusene kan flytte over til 450-literen. 350 literen blir jo alt for lite til 12 skivetetra.
En annen ting jeg har lagt merke til er at alle Super Red Melon og andre røde oppdrettsvaranter fra Asia jeg har hatt er mye mer dominante og "sjefete" enn andre discus jeg har sett hos andre discuseiere.
Dette var bare et lite hjertesukk, nå ser jeg lyst på tilværelsen som discuseier og tar de daglige vannbyttene med glede. Ha det bra folkens.

Jon
De daglige gjøremål.
Jeg legger ved et bilde som kanskje viser det viktigste ved stell av ungdiscus, nemlig vannbytte. Jeg hadde hadde jo en kraftig hestekur med vannbytte når de nye Red Rose discusene kom, denne 90-liters dunken var full hele tiden, og når vanntemperaturen nådde 26 grader ble det vannbytte, jeg bruker 2 varmekolber en 100 W og en 300 w, etter 6-7 timer så er temperaturen 26 grader og det ble faktisk 2 vannbytter daglig en periode, men nå blir dunken fyllt opp om kvelden før vi legger oss og jeg bytter vann om morgenen. Jeg har jo fått nitratet på under 15, og jeg ser ingen grunn til å risikere at det skal stige igjen. 350 literen er jo i utgangspunktet for lite for 11 discus så jeg tror ikke at daglige bytter på 12% med kaldt kranvann holder. Ellers går det greit med discusene, Den daglige menyen består av rekemiks, oksehjerte, mysis, røde mygglarver og discusgranulat tilført noen vitemingreier. Jeg mener bestemt at fiskene har vokst i de 14 dagene jeg har hatt dem, og skulle dem bli i fra 15-17 cm. ferdig utvokst så er jeg mer enn fornøyd. Jeg hadde jo forøvrig et par Super Red Melon som la egg til stadighet i karet, men etter at de nye kom, har det blitt slutt på lekstendenser, de har begynt og konsentrere seg mere om maten igjen og, vanskelig å si selvfølgelig, men jeg mener at de også har begynt og vokse litt igjen, hua der var 12 cm og hannen 13 cm sist jeg målte så kanskje dem når en 14-15 cm etterhvert.
Nei, dette får holde folkens, ha det bra.

Jon
Mobbeofferet
Den øverste discusen dere ser, Red Rose, er kanskje den viktigste fisken i discusflokken, den blir jaget og er gjemt bort innerst i karet. Der lever den en heller kummerlig tilværelse med, bokstavelig talt, restene etter de rikes bord. Den blir ikke tynn og mager men vokser ikke på langt nær så mye som de andre discusene, dessuten er den mørk nesten hele tiden. En gang i mellom får den et anfall av overmot og optimisme, da blir den mye lysere og svømmer bort til resten av discusflokken. Rått og brutalt blir den jagd tilbake til plassen sin og får tilbake den mørke fargen. Dere skjønner alle at det er mobbeofferet jeg skriver om, ikke nytter det å omplassere discusen heller, for da vil en annen discus overta rollen som mobbeoffer. Dette mobbeofferet er faktisk nødvendig for at den nødvendige roen skal komme i flokken og at de andre vokser seg store og flotte (forhåpentligvis) på dens bekostning. Ja ja, slik er det bare.
Den neste discusbilde er en av de som overlevde sommeren, det er en hann Super Red Melon som er den mest dominerende i flokken. Det er forøvrig et tankekors at ingen av discusene har dødd ennå, de nye fiskene kommer fra en mye friskere avlslinje virker det som.Det siste bilde viser en VF Peru Altum som vokser seg til en stor og frisk scalare.
Nei dette for holde for i dag folkens, ha det bra og et riktig godt nytt år.

Jon
God Jul og Godt Nytt ønskes til deg å dine Jon. Takk for det gamle!

Tvi tvi med de nyankomne. Her er 2 kull på spennende par i full kroppsaktivitet. Ikke større en pekefinger negl i øyeblikket. Men like fullt ett kull er imponerende skue.

Geir
Det er mandagsmorgen og helgen har stort sett gått til å flytte discusene fra 350-literen til 450-literen. Det har gått kjempebra og discusene har blitt mye mer roligere og harmoniske enn de var i gamle karet. Det tror jeg kommer av at avlange kar passer mye bedre til discus enn forholdsvis trange hjørnekar. Jeg legger med noen bilder i kjent kvalitet , først et oversiktsbilde, karet gjorde seg mye bedre med planter, er litt usikker på om jeg skal han noen stengelplanter mot bakgrunnen, jeg får tenke litt. så et bilde av en av de 8 Red Rose som jeg hentet rundt 5 desember, dem vokser og gror og virker veldig lovende . Til slutt er det et bilde av en av de 2 "red back" scalarene som jeg har i karet. Dem har begynt og farge skikkelig ut som dere se. Nei, dette for holde foreløpig.

Ha det bra folkens.

Jon
Tirsdags morgen og alt er såre vel i 450-literen. Discusen spiste frokosten sin med god appetitt og uten å krangle. Men i går ettermiddag før vannbytte så foret jeg med røde mygglarver som dem ikke rørte, så de ble slamsugd i forb. med vannbytte. Det satte jo et lite støkk i meg, for jeg har jo smertelige erfaringer med at discusen slutter å spise. Men de spiste granulaten med god apetitt til kvelds, dem smakte til og med på flakforet med betakarotin beregnet til "red back" scalarene, og som sagt, oksehjerte til frokost forsvant ned på høykant. Jeg legger med et oversiktsbilde tatt i går ettermiddag hvor en ser de fleste fiskene i karet. Men dette for holde for nå, jeg må til tannlegen ,

Jon
Skivetetra og planter
Tirsdags kveld og bare en liten påminnelse om hvorfor man ikke har planter og skivetetra sammen. De 2 bildene av bacopa et eller annet ble tatt med nøyaktig 24 timers mellomrom. Det fløyt noen løse blader øverst i karet, ellers var det ingen spor. Det må jo tyde på at skivetetraene også har tatt flyttingen rimelig greit, selv om dem fikk mindre boltreplass. I discuskaret går det også veldig bra, og ingen synlige tegn på problemer.
Når jeg sitter og kikker på 450-literen nå så tenker jeg litt sånn at endelig så har jeg fått meg et ordentlig discuskar hvor discusene oppfører seg som dem skal.
Jaja, dette for holde for denne gangen, ha det bra folkens.

Jon
Jeg bare legger med 2 bilder som viser hvor vellykket overflyttingen har gått. Det gamle leksparet som har lagt egg flere ganger før, er i full gang med egglegging akkurat nå. Jeg har jo foreløpig ingen ambisjoner om oppdrett så eggene blir nok spist opp ganske snart, men det er gøy, og en god indikasjon om at alt står bra til i karet. D.v.s. jeg sleit voldsomt med å få opp temperaturen på vannet med den originale Juwel varmekolben, jeg fikk ikke temperaturen over 27 grader, så jeg fikk en ny varmekolbe i dag, og allerede nå er de foreskrevne 28-29 grader oppnådd.

Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap