- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Sessas akvarietråd (side 10)
Sessas akvarietråd (side 10)
Postet 24.01.12 kl 23:42
Postet 24.01.12 kl 23:44
Endret: 24.01.12 kl 23:44
Postet 24.01.12 kl 23:47
takk igjen
Jeg prøver å tenke på hva fiskene vil like, og så er jeg vel kanskje over gjennomsnittet opptatt av at det skal være estetisk vakkert å se på hehe. Det må være slik at jeg kan sitte og hvile øynene på det, se på fiskene , harmoni, vakre planter ... men når først noe begynner å irritere meg, så sliter jeg litt hehe.
(er slik når det gjelder interiør også, flytter ofte på ting hehe).
Desverre så liker jo ikke fiskene at man driver og roter rundt i akvariet, så jeg må jo begrense meg. Og gjør det i forbindelse med vannbytte, lettere når det ikke er så mye vann i karet. De plantene jeg tar bort, eller kutter av, havner i 128 literen. Den skal ha en overhaling den også, men det haster ikke, for den er ikke midt forran øynene på meg
Har også en plan for 128 literen.
Tror jeg skal få byttet mine 15 røde fantom tetraer med noe annet. kanskje øke gh slik at jeg kan ha noe helt annet enn bløtvannfisk.
Har veldig lyst på levendefødende. Eller barber. Vet ikke helt. Noe spesielt noe kanskje.
Står mye frieere uten de tetraene. Da er det bare anziztruser å ta hensyn til, og de trenger ikke bløtt vann.
Jeg prøver å tenke på hva fiskene vil like, og så er jeg vel kanskje over gjennomsnittet opptatt av at det skal være estetisk vakkert å se på hehe. Det må være slik at jeg kan sitte og hvile øynene på det, se på fiskene , harmoni, vakre planter ... men når først noe begynner å irritere meg, så sliter jeg litt hehe.
(er slik når det gjelder interiør også, flytter ofte på ting hehe).
Desverre så liker jo ikke fiskene at man driver og roter rundt i akvariet, så jeg må jo begrense meg. Og gjør det i forbindelse med vannbytte, lettere når det ikke er så mye vann i karet. De plantene jeg tar bort, eller kutter av, havner i 128 literen. Den skal ha en overhaling den også, men det haster ikke, for den er ikke midt forran øynene på meg
Har også en plan for 128 literen.
Tror jeg skal få byttet mine 15 røde fantom tetraer med noe annet. kanskje øke gh slik at jeg kan ha noe helt annet enn bløtvannfisk.
Har veldig lyst på levendefødende. Eller barber. Vet ikke helt. Noe spesielt noe kanskje.
Står mye frieere uten de tetraene. Da er det bare anziztruser å ta hensyn til, og de trenger ikke bløtt vann.
Postet 24.01.12 kl 23:59
Postet 25.01.12 kl 12:45
Postet 25.01.12 kl 13:01
pingriSkikkelig fine de var de dvergguramiene. Vurderer sånne selv til 110 literen min. Ser du har de sammen med platy. Lurer derfor litt på hvilke vannverdier du har? Hvordan er erfaringen med de til nå? Er de rolige eller plager de platyene?
har de egentlig ikke sammen med platy. Har en platy i det karet. Det er en fisk jeg har hatt ett par år, de andre er døde, og den lever. har egentlig feil verdier for den i karet, men tror ikke det er så bra for den å flytte heller for det er jo ingen ung fisk lenger, så jeg er usikker på om den takler å flytte til fremmed sted. Og jeg har ikke lyst til å ta livet av den. Så derfor går den i karet . Vannet er for bløtt til levendefødende. Har tenkt på det men vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre med den. Er jo blitt litt glad i den også, hehe for den har vært hos meg så lenge.
Guramiene har ikke plaget noen fisker enda. Hunnene er ute og svømmer en del, hannen holder seg mye i venstre side øverst oppe mot flyteplantene.
Postet 25.01.12 kl 15:39
Postet 25.01.12 kl 15:40
Postet 25.01.12 kl 16:27
Må lese meg opp litt på de fiskene, for jeg har ikke hatt slike før og kjenner lite til dem.
Nå har jeg fått byttet 1/3 del vann i 160 literen. Flyttet på røtter og planter. Synes det ble veldig annerledes. må vente til vannet blir klart og se om jeg liker det eller ikke.
Merket at det omtrent ikke sildret vann fra utblåset, så jeg tok fra hverandre pumpen og renset de lange skumfiltrene. Rørte ikke boksene med filtermateriale. byttet også vann i bøtten, for det var forferdelig grumset. Heldigvis gikk det fint å starte den igjen. Men det blåste masse møkk ut av den. Ser at det heldigvis begynner å klarne.
Nå myldrer coryene rundt, opp og ned ivannet, tror de likte vannbytte
Håper kuhliene ikke ble for stresset av flyttingen på inventaret.
Oppdagde at to småtasser hadde satt seg fast i innsuget, til tross for at jeg hadde strømpe rundt Nå har jeg stappet blå svamp inn i gitteret i enden på innsuget så håper jeg det hjelper. Ikke greit å være kuhlii.
Nå har jeg fått byttet 1/3 del vann i 160 literen. Flyttet på røtter og planter. Synes det ble veldig annerledes. må vente til vannet blir klart og se om jeg liker det eller ikke.
Merket at det omtrent ikke sildret vann fra utblåset, så jeg tok fra hverandre pumpen og renset de lange skumfiltrene. Rørte ikke boksene med filtermateriale. byttet også vann i bøtten, for det var forferdelig grumset. Heldigvis gikk det fint å starte den igjen. Men det blåste masse møkk ut av den. Ser at det heldigvis begynner å klarne.
Nå myldrer coryene rundt, opp og ned ivannet, tror de likte vannbytte
Håper kuhliene ikke ble for stresset av flyttingen på inventaret.
Oppdagde at to småtasser hadde satt seg fast i innsuget, til tross for at jeg hadde strømpe rundt Nå har jeg stappet blå svamp inn i gitteret i enden på innsuget så håper jeg det hjelper. Ikke greit å være kuhlii.
Postet 25.01.12 kl 18:02
Postet 25.01.12 kl 18:05
Postet 26.01.12 kl 00:31
Postet 26.01.12 kl 12:08
Postet 26.01.12 kl 12:11
Endret: 26.01.12 kl 12:14
Postet 26.01.12 kl 14:25
Postet 26.01.12 kl 19:56
http://akvaforum.no/search.cfm?search=fish&family_id=&Fresh=1&size_from=1&size_to=100&difficulty=&gh_from=0&gh_to=50&ph_from=7.8&ph_to=9&temp_min=10&temp_max=35&tsizefl=20&tsizetl=140&tsizefcm=40&tsizetcm=80
Her er det jo noen forslag. Finnes fler men du kan jo ta en kikk? Ikke alle er tanganyika men det ser du jo fort
Her er det jo noen forslag. Finnes fler men du kan jo ta en kikk? Ikke alle er tanganyika men det ser du jo fort
Postet 27.01.12 kl 20:36
Kom hjem etter noen dager borte, og oppdagde at vannet i 160 literen stod helt stille. Pumpen durte i vei, men ikke noe vann kom ut.
Måtte demontere alt, spyle slangene, og rense filtrene.
Ser at jeg må finne en annen løsning på "hvordan ungå at kuhlii ålene forsvinner inn i filterinnsuget" problemet. Stappet en bit blåsvamp inn i gitteret i enden før helgen, men denne var proppet full av slam, og sugde ikke inn vann lenger. Så jeg må antagelig få tak i mer blåsvamp, og feste den rundt på en eller annen måte.
Er veldig glad at ikke hele pumpen tok kvelden.
Fiskene virket veldig glade da sirkulasjonen endelig var tilbake.
Får se i morgen om jeg får slamsugd litt, og fyllt på noe nytt vann også. Dessuten så har plantene vokst litt på en ue, og jeg kan flytte på noen av dem ser jeg,
128 literen trenger slamsuging, og nytt vann, samt flytting av røtter og planter.
Måtte demontere alt, spyle slangene, og rense filtrene.
Ser at jeg må finne en annen løsning på "hvordan ungå at kuhlii ålene forsvinner inn i filterinnsuget" problemet. Stappet en bit blåsvamp inn i gitteret i enden før helgen, men denne var proppet full av slam, og sugde ikke inn vann lenger. Så jeg må antagelig få tak i mer blåsvamp, og feste den rundt på en eller annen måte.
Er veldig glad at ikke hele pumpen tok kvelden.
Fiskene virket veldig glade da sirkulasjonen endelig var tilbake.
Får se i morgen om jeg får slamsugd litt, og fyllt på noe nytt vann også. Dessuten så har plantene vokst litt på en ue, og jeg kan flytte på noen av dem ser jeg,
128 literen trenger slamsuging, og nytt vann, samt flytting av røtter og planter.
Postet 01.02.12 kl 21:24
Sukk. Har hatt mye frustrasjon i dag.
Oppdaget prikkesyke i 160 literen.
Mine dolkestikktetraer er dekket av prikker, kardinalene også, og jeg ser antydning på dverg guramiene.
Den første kardinalen måtte i dag gi opp, og ble funnet flytende helt død. Det var en som jeg har hatt i flere år, en av mine to gjenlevende. stor og vakker.
Har bestemt meg for å prøve varmekuren. Har slamsugd og hatt vannbytte. Og temp er skrudd opp til 33 grader. Rene badevannet.
Har hevet utblåset så det blåser masse luft nedi vannet. og lagt i en luftestein.
Nå er det bare å håpe at parasittten stryker med av varmen. og håpe at je ikke mister for mange fisker.
Virkelig trist
Har ikke hatt prikkesyke på flere år.
: (
en trist dag i Sessans fiskeverden.
Oppdaget prikkesyke i 160 literen.
Mine dolkestikktetraer er dekket av prikker, kardinalene også, og jeg ser antydning på dverg guramiene.
Den første kardinalen måtte i dag gi opp, og ble funnet flytende helt død. Det var en som jeg har hatt i flere år, en av mine to gjenlevende. stor og vakker.
Har bestemt meg for å prøve varmekuren. Har slamsugd og hatt vannbytte. Og temp er skrudd opp til 33 grader. Rene badevannet.
Har hevet utblåset så det blåser masse luft nedi vannet. og lagt i en luftestein.
Nå er det bare å håpe at parasittten stryker med av varmen. og håpe at je ikke mister for mange fisker.
Virkelig trist
Har ikke hatt prikkesyke på flere år.
: (
en trist dag i Sessans fiskeverden.
Postet 02.02.12 kl 20:33
Postet 02.02.12 kl 22:51