Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 10)

Kjøpte en enslig pseudotropheus polit en gang og oppdaget raskt at den begynte å utvikle bukvannsot i det den kom i akvariumet mitt.

Jeg pleide den med flagyl og Esha2000. Det så ut som den ble kvitt sykdommen og overlevde. Eller den overlevde helt til jeg var litt uheldig og skylte den ned i dass under vannbytte Jeg mistenker at denne muligens var VF, da den ikke tålte store overgangen før den ble syk. Så jeg får se om jeg tar sjansen på VF eller om jeg safer med oppdrettsfisk.
Da var turen til Nols Cichlidhobby unnagjort Det ble seks Nols oppdrettede Pseudotropheus sp. Polit Tre hanner og tre hunner. I tillegg så ble det en han og hunfisk av pseudotropheus flavus. Blir spennende og se om fiskene taklet turen fra Sverige. Alle overlevde turen, men de virker litt stresset.

Det blir nok flere turer til Nols. Dette var en service bedrift med mange flotte Malawi cichlider og hyggelig betjening

Raymond
Gratulerer med vel overstått tur. Nols er så godt som den eneste butikken jeg bruker for kjøp av fisk som ikke kommer fra private personer. Kent er kunnskapsrik og prisene er hyggelige. Har bare gode ord om denne butikken. Eneste må være at det kan ha en tendens til og bli kø da de ikke er så mange og alle vil handle av Kent.

Kjøpte selv en gruppe med politter fra Kent i min tid og de vokste seg store og flotte med mange yngel.
Takker for det. Blir nok å handle fiskene mine på Nols heretter og Blir spennende å se om jeg får yngel på polit'ene mine og. De er fremdeles litt skremt, så de farger ikke helt enda. Regner med at alfa hannen farger ut når han blir blitt litt vant til akvariet og de andre fiskene
For en stund tilbake kjøpte jeg 10 Golden. En av disse er tydelig en mix av golden og noe annet, kansje saulosi!?
Jaja.. det typiske er at denne er den mest produktive fisken jeg har.. Hun spytter i karet, og yngelen hennes blir mat for de andre.. naturens gang. Forer ikke opp malawimix!

Her tygger hun.

[External Image]
Et litt uklart bilde av polit hannen
Legger inn et litt uklart bilde av polit hannen.

Han fikk fort fargene når han oppdaget speilbildet sitt i glasset Tror vel at det er en rival i området

[External Image]
Flott den polit hannen. Synd ikke bildet ble klarere, men det å ta bilde av malawi ciklider er ikke det enkleste i verden heller.

Ang. min 180 liter som det var noe diskusjon om tidligere har vi bestem oss for å bruke dette som oppvekstkar for malawi-yngel. Og det ser ut til å gå kjempefint.
Var ikke lett nei. De er jo på farten hele tiden og står sjelden stille. Skal prøve å ta et klarere bilde med et litt bedre kamera.
Babyboom
Nå skjer det mye i malawikaret. Først var det en av Acei'ene som tygget, så ble hun strippet. Etter dette skjedde ingenting inntil for en uke siden. Det er stadig leking og nå tygger fire golden hunner...

Eneste arten som ikke er like gira som de andre er Zebra Slim/comp. Nope som er litt leit, for det er helst denne arten jeg vil ha frem... Kan hende at det er grunnet for mange individer i tanken.
Skulle tro at noen hadde kastet hubba bubba i tanken:-)
Nå tygges det hos to av mine nye arter som jeg kjøpte hos Nols Den ene polit hunnen begynte å tygge igår I tillegg så tygger flavus hunnen

Raymond
Mange Mbuna fans her, er det bare jeg som liker frittsvømmerne best?

De fleste som begynner med hold av malawiciklider gjør dette på grunn av alle de flotte fargene.
Valgte selv fisk etter farge tidligere, men nå er jeg mer opptatt av oppførsel og lokalitet. Aulonocara'ene
er den gruppen jeg er mest interresert i, litt upraktisk for min egen del med denne interressen for frittsvømmerne da 90%
av all malawi som selges her er nettopp Mbuna.
Kan jo vise deg min stolthet: Aulonocara sp. "Stuartgranti Maleri" - han. Tror han synes selv at han er utrolig flott. Han svømmer rundt med utspilte finner hele tiden. Spørs hvordan det blir nå, da. Jeg skal sette i en av hans sønner på 4 - 5 cm som har fått litt farge.

[External Image]
Nydelig fisk! Aulonocara'ene er så majestetiske når de kruser rolig rundt med utslåtte finner.

Malawi
Hei.
Her "sliter" jeg med overproduktive golden.. de er jo bare barna selv noen av de som driver å tygger her.. ellers er det stadig yngel på lombardoi og auratusene her. Snart begynner vell rød zebra`n også, så her skjer det litt av vert.. Hadde vert morro om noen fant ut hvordan en skal få yngel på malawi mallen, men det er jo ikke kjent at noen i det heletatt har klart det så vi får bare vente og håpe. Jeg er jo ennå ung Ellers må jeg ønske alle her inne lykke til videre med vått og tørt!!
Hm.. Jeg er egentlig lite opptatt av Mbuna, men et kjøp av noen flotte pulpican yngel fra Ray har snudd litt på den tanken. Alfahannen tok styrig med spill og farge umiddelbart etter at de var sluppet ut i akvarie, og adferden hans er ganske interesant å følge med på. Han er en isblå liten tass på ca 3-4cm, og totalt er det 8 stk av dem. De går med 14-15 golden på rundt 2cm.

Holder noen av dere arter kun fra rovfiskgruppen?
Inaktiv bruker
Nytt kar. :d
Hei.
Da har jeg endelig fått oppgradert 160 literen til et på 285 liter.
Fikk satt det opp i gårkveld. Tok vann og pumper fra 160 literen til så lenge.
Fikk med en Eheim 2026 på kjøpet men den lak. Har bestilt ny pakning til toppen.
Som ekstra sirkulasjon bruker jeg Aquarium Systems NJ1200 med JBL Proflow-filter under.
Det er ikke det største karet for Malawi det heller, men det får duge.
Mine fisker nå er:
- Melanochromis auratus (1 hanne & 1 hun)
- Melanochromis johannii (2 hunner)
- Metriaclima sp. "zebra long pelvic" (1 hanne & 3 hunner)
- Ancistrus (1 gul hanne)

Flere vil komme...
Jeg må iallefall få i meg en ny johannii-hanne da min forrige døde.

Inaktiv bruker
heisann de fleste av dere husker meg sikkert ikke, for jeg har vært innaktiv her den siste tiden, men altså, jeg er en eks malawi eier, og er forresten veldig glad i malawi, historien min er lang, så den vil jeg ikke ta.
har en 500 liter med O. mossambicus,(matfisk) ikke malawi, veldig flott fisk.
har en 50 liter for yngel, og en 240 liter bordakvarie, og vil fylle dette med malawi er det noen av dere som har noe smått til over for meg? som jeg kan starte opp med? ville blitt veldig glad for det
kan forresten nevne at jeg før også hadde en gruppe på 16 stk golden/hongi, altså en stor blanding.. fikk dem av en god venn av meg, og han hadde fått dem av noen andre, meget nydelig fisk, men tror dem har møtt den andre siden
koslig tråd dette, veldig koslig
Hei.
Mitt første Malawikar har vært i drift i ca 4 måneder nå. Fasinerende fisker dette her. I karet går det diverse mbunas. Var derfor litt spendt da jeg for en tid tilbake gikk til innkjøp av tre Aulonocara "jacobfreibergi". Men det var ingen problem og de går fint sammen med mbunasene.
Jeg strippet en av Labidochromis sp. "perlmutt" hunnene for en tid tilbake og yngelen har gått i eget ynglekar. De er nå ca 3cm og jeg ville prøve å sette de ut i hovedkaret.
Dette ser ut til å gå bra. De holder seg for det meste i nærheten av steder der de lett kan komme seg i skjul.

Den som virker mest interessert i småtassene er den største Aulonocaraen. Han prøver seg av og til men de er utrolig kjappe til å gjemme seg.

Har nå flere typer mbunas yngel gående i yngelkaret. Har lagt merke til at noen hunner har tygget i ca en uke og så er de blitt tynn i munnen igjen.?
Er det normalt at de noen ganger spiser/mister eggene/yngelen?

Hei Vegar! Trivelig med nye malawi-frelste her. Du bor nok for langt unna angående det å overta fisk Lykke til videre!

Hei Racy! Det er nok ganske vanlig at huene mister eggene de går med. Enten blir eggene svelget eller spyttet ut. Ofte gjør hua det flere ganger før hun endelig tygger ferdig. Kan være flere grunner til denne adferden; F. eks hun er uerfaren, hun blir stresset eller eggene er ikke befruktet. Du får gi dem litt tid så ordner det seg vel, eller finne ut om de har grunn til å være stresset.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap