- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Da er jeg i gang (side 10)
Da er jeg i gang (side 10)
SecondbiteKan jeg spørre om hvor mye du betalte totalt for artemia-klekkeren (medberegnet frakt og evt. toll) :)? Den ser utrolig kjekk ut! :)
Hei Secondbite, akkurat hva kun klekkeren inkludert toll og frakt kostet er jeg ikke sikker på, jeg handlet ganske mange andre ting samtidlig men sånn ca. kan vel den totale prisen bli 355.- for settet og frakt, pluss toll og postens gebyr.
Frakta var den samme inkludert alt det andre jeg bestilte, så det er dyrt å bare bestille settet.
Etter å ha brukt det bare en gang så langt er jeg meget fornøyd, kan produsere masse artemia.
Postet 07.02.11 kl 21:18
Endret: 07.02.11 kl 21:20
Fart66[QUOTE=ohr] Billig rent havsalt i store pakker og rent vann gjør susen her hvertfall.
Hvor mye havsalt bruker du pr liter for artemia? er jo som du sier en mye billigere løsning. Hvor kjøper du artemia egg?
Kjøpte på webzoo sist da det var litt hast å få i gang klekkingen. Der er noe billigere fra utlandet tror jeg.
Havsalt kjøper jeg på matbutikk i 2,5 kilos poser. Jeg bruker nå fire teskjeer til 0,6-0,8 liter vann. Det fungerer greit her, men om det er riktig dosering vet jeg ikke.
Postet 07.02.11 kl 22:14
Endret: 07.02.11 kl 22:15
Postet 08.02.11 kl 09:26
Hydrocotyle leucocephala
Etter at jeg tok ut det meste av fisk i 63 literen har Hydrocotyle leucocephala
som før dekket hele overflaten i karet, nå nesten "råtnet" helt bort kun noen få friske blader igjen. Bladene detter av og syn ker til bunns.
Den eneste forskjellen er at jeg har tatt ut 10 fisker.
Utrolig at det skulle ha slik effekt på planten, kanskje jeg må ha oppi litt plantegjødsel.
Ellers har Apistogramma ungene vokst, skal prøve å ta noen bilder av dem til helgen.
Begynner å ligne på små utgaver av foreldrene i form, fargen er fortsatt som før.
De har begynt å bli veldig modige og svømmer lenger og lenger fra mora.
som før dekket hele overflaten i karet, nå nesten "råtnet" helt bort kun noen få friske blader igjen. Bladene detter av og syn ker til bunns.
Den eneste forskjellen er at jeg har tatt ut 10 fisker.
Utrolig at det skulle ha slik effekt på planten, kanskje jeg må ha oppi litt plantegjødsel.
Ellers har Apistogramma ungene vokst, skal prøve å ta noen bilder av dem til helgen.
Begynner å ligne på små utgaver av foreldrene i form, fargen er fortsatt som før.
De har begynt å bli veldig modige og svømmer lenger og lenger fra mora.
Postet 10.02.11 kl 19:42
Bilder av apistogramma sp. ´wangenfleck´ yngel
Her kommer det noen bilder av apistogramma yngel.
Bilde 1Dette bilde er ikke helt skarpt, men det viser at synet til yngelen er veldig rettet frammover.
Bilde 2 Ser litt på fargen til yngelen hva de har spist, denne har hvit mage.
Bilde 3Denne derimot med rød mage, full av nyklekte artemia.
De vokser sakte men sikkert.
Bilde 1Dette bilde er ikke helt skarpt, men det viser at synet til yngelen er veldig rettet frammover.
Bilde 2 Ser litt på fargen til yngelen hva de har spist, denne har hvit mage.
Bilde 3Denne derimot med rød mage, full av nyklekte artemia.
De vokser sakte men sikkert.
Postet 11.02.11 kl 19:23
Endret: 11.02.11 kl 19:24
Postet 11.02.11 kl 19:49
Postet 11.02.11 kl 20:10
Postet 11.02.11 kl 20:15
Postet 11.02.11 kl 22:48
Apistogramma sp. ´wangenfleck´
Oppdatering på Apistogramma sp. ´Wangenfleck´
Har gjennom forsøket på oppdrett av denne apistoen funnet ut at mye av det jeg har lest stemmer, og likevel har jeg gjort mange tabber, og lært en del.
Startet med mellom 50 og 60 unger.
Tabber:
1.
For ivrige nabofisker i karet, hadde tatt ut en del, men lot noen være igjen som ved vannbytte fikk full tilgang til mange av ungene. Før moren hadde klart å få ungene inn i hulen var antallet minket til ca 40 stk.
2. Fikk panikk, måtte berge yngelen, begynte å fiske opp tetraene som var igjen, enda et 10 talls unger forsvant.
3. Når var kun hunnen og hannen igjen i karet sammen med ungene og 2 ancistrus damer. Dette førte til at hannen ikke lenger var godtatt av hunnen.
Og han fikk klar beskjed om å holde seg unna. Dette så ut til å gå greit i tre til fire dager, hannen holdt avstand. Så en dag hadde han fått nok og var klar for et romantisk framstøt. Hunnen var ikke interessert og avviste han. Dette ble ikke godt mottatt og han begynte halvhjertet å jakte på yngelen.
Etter noen dager var det bare 22 unger igjen.
Hunnen var fortsatt ikke interessert, da var det tydeligvis nok for nå brydde han seg ikke om hua lenger og begynte å intensivere jakten på ungene.
Jeg hadde nettopp kommet hjem og skulle til å gi dem nyklekt artemia når jeg observerte dette. Han pressa seg igjennom store områder med javamose får å nå tak i dem. Han lå på lur og venta på at de kom nær nok. Jeg begynte å se etter hvor mange unger som var igjen og fant nesten ingen.
Ventet i ti minutter så begynte jeg å se noen unger som beveget seg. Hannen lå på lur og før jeg rakk å reagere hadde han fått tak i en og spist den.
Da bestemte jeg meg for å prøve å berge de som var igjen, så jeg fikk tak i han med og tok han ut. Det roet seg og etter noen timer så alt ut til å være som det skulle. Bortsett fra at nå var det kun seks unger igjen.
Dagen etter hadde hua totalt endret oppførsel, fra å være framme, ta med ungene rundt i karet hadde hun nå blitt nervøs og gjemte seg med en gang noen nærmet seg karet. Har så vidt sett henne etter dette, det samme med ungene de har også blitt mer nervøse og vanskeligere å få øye på.
Så det er ikke tvil om at andre fisker i karet gjør henne tryggere.
Ting som har gått bra:
Foring, har tidligere hatt problemer med å få yngelen til å spise, de har vært for små til at de tok nyklekt artemia, så denne gangen hadde jeg tenkt å prøve liquifry, Hobby protogen-granulat og infusorier lagd på potet og vann.
Siden jeg prøvde alle disse tre er det vanskelig å si om noen virket bedre eller dårligere en de andre, eller om noe ikke virket i det heletatt, men ungene ble større og store nok til å begynne å ta nyklekt artemia. Magene ble hvite når de fikk de tre først nevnte forene og oransje når de fikk nyklekt artemia.
Økt frekvens på vannbytte pga foring.
Status i dag,
Fru Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ er nervøs viser det i markeringene sine de gangene jeg får øye på henne.
Det er kun seks unger igjen av kullet, de ser ut til å klare seg veldig bra og vokser godt.
Har gjennom forsøket på oppdrett av denne apistoen funnet ut at mye av det jeg har lest stemmer, og likevel har jeg gjort mange tabber, og lært en del.
Startet med mellom 50 og 60 unger.
Tabber:
1.
For ivrige nabofisker i karet, hadde tatt ut en del, men lot noen være igjen som ved vannbytte fikk full tilgang til mange av ungene. Før moren hadde klart å få ungene inn i hulen var antallet minket til ca 40 stk.
2. Fikk panikk, måtte berge yngelen, begynte å fiske opp tetraene som var igjen, enda et 10 talls unger forsvant.
3. Når var kun hunnen og hannen igjen i karet sammen med ungene og 2 ancistrus damer. Dette førte til at hannen ikke lenger var godtatt av hunnen.
Og han fikk klar beskjed om å holde seg unna. Dette så ut til å gå greit i tre til fire dager, hannen holdt avstand. Så en dag hadde han fått nok og var klar for et romantisk framstøt. Hunnen var ikke interessert og avviste han. Dette ble ikke godt mottatt og han begynte halvhjertet å jakte på yngelen.
Etter noen dager var det bare 22 unger igjen.
Hunnen var fortsatt ikke interessert, da var det tydeligvis nok for nå brydde han seg ikke om hua lenger og begynte å intensivere jakten på ungene.
Jeg hadde nettopp kommet hjem og skulle til å gi dem nyklekt artemia når jeg observerte dette. Han pressa seg igjennom store områder med javamose får å nå tak i dem. Han lå på lur og venta på at de kom nær nok. Jeg begynte å se etter hvor mange unger som var igjen og fant nesten ingen.
Ventet i ti minutter så begynte jeg å se noen unger som beveget seg. Hannen lå på lur og før jeg rakk å reagere hadde han fått tak i en og spist den.
Da bestemte jeg meg for å prøve å berge de som var igjen, så jeg fikk tak i han med og tok han ut. Det roet seg og etter noen timer så alt ut til å være som det skulle. Bortsett fra at nå var det kun seks unger igjen.
Dagen etter hadde hua totalt endret oppførsel, fra å være framme, ta med ungene rundt i karet hadde hun nå blitt nervøs og gjemte seg med en gang noen nærmet seg karet. Har så vidt sett henne etter dette, det samme med ungene de har også blitt mer nervøse og vanskeligere å få øye på.
Så det er ikke tvil om at andre fisker i karet gjør henne tryggere.
Ting som har gått bra:
Foring, har tidligere hatt problemer med å få yngelen til å spise, de har vært for små til at de tok nyklekt artemia, så denne gangen hadde jeg tenkt å prøve liquifry, Hobby protogen-granulat og infusorier lagd på potet og vann.
Siden jeg prøvde alle disse tre er det vanskelig å si om noen virket bedre eller dårligere en de andre, eller om noe ikke virket i det heletatt, men ungene ble større og store nok til å begynne å ta nyklekt artemia. Magene ble hvite når de fikk de tre først nevnte forene og oransje når de fikk nyklekt artemia.
Økt frekvens på vannbytte pga foring.
Status i dag,
Fru Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ er nervøs viser det i markeringene sine de gangene jeg får øye på henne.
Det er kun seks unger igjen av kullet, de ser ut til å klare seg veldig bra og vokser godt.
Postet 15.02.11 kl 19:05
Endret: 15.02.11 kl 19:06
Postet 16.02.11 kl 18:22
Black_FlysEr det ikke lurt å ha fiender som tetraer eller nanostomuser i karet. Hos meg lærte mor seg bedre og bedre forsvar for hvert kull som kom. alltid noen som vokste opp selv om karet er fult av farer. Lykke til videre. :) Espen
Takk for det espen
Hvordan går det med dine nye apistogramma ?
Mitt problem var vel i grunnen at jeg byttet for mye vann slik at tetraene kom for nære ungene og forsynte seg av dem i kaoset.
Apistogrammaene føler seg tryggere med andre fisk i karet, så når ungene blir litt større skal jeg ha i noen fisker, da trolig en Nannostomus art.
Jeg har mest sansen for kar med apistogramma, sammen med andre fisker, som du sier blir de bedre til å passe på ungene med erfaring, og det gikk veldig bra hos meg også før vannbyttet.
Jeg vil i framtiden ha flere men, mindre vannbytter når det er apistogramma yngel i karet.
De seks apistogramma ungene som er igjen vokser godt. Utrolig stilig å se etter dem rundt mora. Ser ingen ting, utrolig kamuflasje, plutselig på et signal fra mor kommer de fram.
Postet 17.02.11 kl 08:35
Ser ut til å gå bra. Inka damen har vært borte i 2 dager og kan ikke se henne i de hulene som jeg kan se inni.
Får håpe hun ligger i en hule. Ikke sett noen død fisk. krysser fingrene.
Panduroene er utrolig fargesterke. Ser nesten ut som saltvannsfisk når man ser på fargene. hehe.
Kjøpte kloreker fra Peru i går. Ser to har falt ifra i løpet av natten.....
Får håpe hun ligger i en hule. Ikke sett noen død fisk. krysser fingrene.
Panduroene er utrolig fargesterke. Ser nesten ut som saltvannsfisk når man ser på fargene. hehe.
Kjøpte kloreker fra Peru i går. Ser to har falt ifra i løpet av natten.....
Postet 17.02.11 kl 15:19
Bilder av apistogramma sp. ´wangenfleck´
Her er nærbilder av hodene på far og mor Apistogramma sp. ´Wangenfleck´
Postet 19.02.11 kl 22:44
Endret: 19.02.11 kl 22:45
Apistogramma baenschi
Etter litt snodig oppførsel av den dominante Apistogramma baenschi etter vannbytte i går, trodde jeg hu var blitt syk. Så i dag da lyset kom på var jeg spent på hvordan det gikk med henne. Så henne ikke på ei stund men så plutselig kom hu fram, nydelig gul og svart i sin fineste drakt klar for lek.
Hannen var ikke helt uintressert, så det blir spennende å se framover. Det er ikke noe ideelt kar de går i med tanke på å får fram noen småtasser men artig likevel.
Hannen var ikke helt uintressert, så det blir spennende å se framover. Det er ikke noe ideelt kar de går i med tanke på å får fram noen småtasser men artig likevel.
Postet 20.02.11 kl 21:25
Nye fisker (10 stk nannostomus beckfordi)
Skulle til dyrebutikken for å kjøpe litt frossenfor i dag, og jeg måtte såklart se på fiskene
de hadde, var noen fine apistogramma å se men desverre ikke noe plass til dem.
Har en stund tenkt på en Nannostomus art til karet med Apistogramma sp. ´Wangenfleck´. Jeg fant to forskjellige arter Nannostomus. Jeg har lest så mye jeg har kunnet finne om forskjellige Nannostomus, størrelse, deres krav osv.
Jeg kjente ikke igjen navnene helt, de var beskrevet som Piranga Tetra og Rød Piranga Tetra. De som gikk under navnet Piranga Tetra var ganske store, mellom 4 og 5 cm. Rød Piranga Tetra var 2 til 2,5 cm, disse lignet på Nannostomus beckfordi, og det var en av artene som jeg hadde funnet ut passet hos meg. Sjekket da jeg kom hjemm i fiskebasen her på akvaforum, litt googling og imazo sin fiskeliste. Bildene lignet på de jeg hadde kjøpt, samt imazo sin fiskeliste har en piranga tetra rød som er Nannostomus beckfordi.
Bilde 1 trolig en hann Nannostomus beckfordi
Bilde 2 nesten hele stimen.
Bilde 3 Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ unge
de hadde, var noen fine apistogramma å se men desverre ikke noe plass til dem.
Har en stund tenkt på en Nannostomus art til karet med Apistogramma sp. ´Wangenfleck´. Jeg fant to forskjellige arter Nannostomus. Jeg har lest så mye jeg har kunnet finne om forskjellige Nannostomus, størrelse, deres krav osv.
Jeg kjente ikke igjen navnene helt, de var beskrevet som Piranga Tetra og Rød Piranga Tetra. De som gikk under navnet Piranga Tetra var ganske store, mellom 4 og 5 cm. Rød Piranga Tetra var 2 til 2,5 cm, disse lignet på Nannostomus beckfordi, og det var en av artene som jeg hadde funnet ut passet hos meg. Sjekket da jeg kom hjemm i fiskebasen her på akvaforum, litt googling og imazo sin fiskeliste. Bildene lignet på de jeg hadde kjøpt, samt imazo sin fiskeliste har en piranga tetra rød som er Nannostomus beckfordi.
Bilde 1 trolig en hann Nannostomus beckfordi
Bilde 2 nesten hele stimen.
Bilde 3 Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ unge
Postet 23.02.11 kl 21:09
Endret: 23.02.11 kl 21:11
Postet 23.02.11 kl 22:09
Nannostomusene er utrolig artige fisker, ser litt ut som om de er på farten hele tiden, litt rastløse liksom.
Apistogramma ungene var litt skeptiske til nannostomusene til å begynne med, men har nå skjønt at de ikke er noe trussel. Apistogramma mor har ikke den samme opfattningen og liker ikke at de kommer for nær ungene.
Har ikke sett at ungene har spist annet en levende for (nyklekket artemia) har prøvd litt forskjellig annet uten hell. Prøvde i dag bosmider, et par av yngelen smakte på det men spyttet det ut igjen. nannostomusene derimot likte det veldig godt.
Apistogramma ungene var litt skeptiske til nannostomusene til å begynne med, men har nå skjønt at de ikke er noe trussel. Apistogramma mor har ikke den samme opfattningen og liker ikke at de kommer for nær ungene.
Har ikke sett at ungene har spist annet en levende for (nyklekket artemia) har prøvd litt forskjellig annet uten hell. Prøvde i dag bosmider, et par av yngelen smakte på det men spyttet det ut igjen. nannostomusene derimot likte det veldig godt.
Postet 24.02.11 kl 21:36
Apsitogramma baenschi med unger
Skulle til å ta vannbytte i 128 literen da jeg syntes den dominante Apsitogramma baenschi hua var litt aggressiv, jaga litt på coryene og de andre fiskene. kun sett henne jage de andre fiskene ved foring tidligere. Bortsett fra jaging av den andre Apsitogramma baenschi hua, som har måtte passe seg hele tiden.
Tenkte ikke noe spesielt på det, spiste middag så gikk jeg for å se hvordan det stod til med fiskene igjen hu var fortsatt litt irritert på de andre fiskene, så jeg begynte å se hva som var grunnen, og jo vist hadde hun ikke unger.
Har ikke hatt kokosnøtthuler i karet forde det ikke er noe ideell plass å oppfostre unger for apistogramma i karet, (litt for mye fisk i karet). Naturen går sin gang og under rot og noen planteblader har trolig eggene blitt klekket, og nå var det rundt ti nyklekkte Apsitogramma baenschi unger, ikke svømmedyktige gjemt i det ene hjørnet av karet. Og det hjørnet blir systematisk holdt ren for andre fisker.
Min erfaring er at Apsitogramma baenschi ikke er veldig voldelig i sin jaging av andre fisker, og er fornøyd bare hun får jaget de ut av sit revir.
Desverre vil nok ikke disse ungene leve lenge.
Tenkte ikke noe spesielt på det, spiste middag så gikk jeg for å se hvordan det stod til med fiskene igjen hu var fortsatt litt irritert på de andre fiskene, så jeg begynte å se hva som var grunnen, og jo vist hadde hun ikke unger.
Har ikke hatt kokosnøtthuler i karet forde det ikke er noe ideell plass å oppfostre unger for apistogramma i karet, (litt for mye fisk i karet). Naturen går sin gang og under rot og noen planteblader har trolig eggene blitt klekket, og nå var det rundt ti nyklekkte Apsitogramma baenschi unger, ikke svømmedyktige gjemt i det ene hjørnet av karet. Og det hjørnet blir systematisk holdt ren for andre fisker.
Min erfaring er at Apsitogramma baenschi ikke er veldig voldelig i sin jaging av andre fisker, og er fornøyd bare hun får jaget de ut av sit revir.
Desverre vil nok ikke disse ungene leve lenge.
Postet 26.02.11 kl 17:13
Postet 26.02.11 kl 18:49