- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Siande's akvarieeventyr (side 10)
Siande's akvarieeventyr (side 10)
Hjemme etter en liten ukes pliktbesøk hos svigers i Spania. Hadde ingen til å fore fiskene, så jeg er litt spent på hvor mange tetraer jeg egentlig har nå, får prøve å telle dem etterhvert, må bare tynne ut i hornbladen igjen slik at jeg ser dem
Merkes at det har blitt sommer og sol, det kommer litt sollys på ene siden av storekaret av og til, og det er mørkegrønt av alger:-/ Fram med skrubben tenker jeg. Lurer på å flytte ottoene over i lillekaret og få meg en god gammeldags sugekopp av en eller annen variant, kunne vært kos. Nå som begge mine Sewellia lineolata'er er borte så er det jo forsåvidt god plass til en Ancistrus.
Har bestilt planter fra akvariekjelleren nå, venter spent på posten på mandag Får håpe ikek posten slår krøll på seg, det er vel lite post å få på 17.mai. Blir deilig å få fornyet litt
Ellers ser det ut til at det blir flytting på meg etterhvert. Svigermor begynner å skrante, så s.far vil hjem til trondheim igjen, og stiller med både penger og sikkerhet for å kjøpe hus. Fint det, men da må de akvariene flyttes igjen:-/ men han er rørlegger, og hus med utleiedel til svigers er som oftest temmelig store hus, så kanskje jeg klarer å lirke til meg et akvarierom og ordentlig rørsystem med vask og dunker til lufting og i det hele tatt? Hadde ikke vært trist det
Merkes at det har blitt sommer og sol, det kommer litt sollys på ene siden av storekaret av og til, og det er mørkegrønt av alger:-/ Fram med skrubben tenker jeg. Lurer på å flytte ottoene over i lillekaret og få meg en god gammeldags sugekopp av en eller annen variant, kunne vært kos. Nå som begge mine Sewellia lineolata'er er borte så er det jo forsåvidt god plass til en Ancistrus.
Har bestilt planter fra akvariekjelleren nå, venter spent på posten på mandag Får håpe ikek posten slår krøll på seg, det er vel lite post å få på 17.mai. Blir deilig å få fornyet litt
Ellers ser det ut til at det blir flytting på meg etterhvert. Svigermor begynner å skrante, så s.far vil hjem til trondheim igjen, og stiller med både penger og sikkerhet for å kjøpe hus. Fint det, men da må de akvariene flyttes igjen:-/ men han er rørlegger, og hus med utleiedel til svigers er som oftest temmelig store hus, så kanskje jeg klarer å lirke til meg et akvarierom og ordentlig rørsystem med vask og dunker til lufting og i det hele tatt? Hadde ikke vært trist det
Postet 13.05.11 kl 15:42
Da fikk jeg luket litt i lillekaret, hadde en annen nordlenning i eksil på snarvisit for å kjøpe litt planter. Ble en god miks av det meste jeg har, det har grodd godt mens jeg var borte, Hygrophila'n og Ludwigia repens hadde vokst helt opp over vannet og bøyd seg under dekkglasset. Tenker de grønne ble passe snurt over romsteringen, så knapt skyggen av dem. Jeg var til og med så frekk at jeg løftet på rota de pleier å gjemme seg under, snakker om utidig av meg... :-/
Får se om jeg tar en ordentlig opprydning i akvariene i dag, eller om jeg utsetter det til mandag, da kommer det jo nye planter.
Er mye smårusk som bør ordnes, er noe alger på glasset i 60-literen, MYE alger på glasset i storekaret, og begge karene burde få en ordentlig overhaling av plantene. Og hos rekene er mosen helt død pga. mangel på lys, så nå ryr den som bare det og fyller svampen foran filteret, så det må et krafttak til der også. Kanskj edele det litt opp, et kar hver dag? Er jo eksamensperiode, så å bruke laaaaang tid på akvariene er jo litt kjekt da....
Får se om jeg tar en ordentlig opprydning i akvariene i dag, eller om jeg utsetter det til mandag, da kommer det jo nye planter.
Er mye smårusk som bør ordnes, er noe alger på glasset i 60-literen, MYE alger på glasset i storekaret, og begge karene burde få en ordentlig overhaling av plantene. Og hos rekene er mosen helt død pga. mangel på lys, så nå ryr den som bare det og fyller svampen foran filteret, så det må et krafttak til der også. Kanskj edele det litt opp, et kar hver dag? Er jo eksamensperiode, så å bruke laaaaang tid på akvariene er jo litt kjekt da....
Postet 14.05.11 kl 16:43
Postet 17.05.11 kl 20:41
Endret: 17.05.11 kl 20:42
Postet 17.05.11 kl 21:24
Endelig kom pakken fra akvariekjellern, og plantene ser ut til å ha klart seg, på tross av at posten er treg
Nå sitter jeg og glare på begge kar, og er grepet av en akutt tvil, hva vil jeg egentlig gjør? Hvordan skal jeg få dette tilå bli pent? Skulle ønske gubben var hjemme, han er en ekste kunstnerspire som kan få de mest merkelige ting til å så pent og elegant ut. Selv er jeg alt for systematisk, så det blir sjeldent pent, plantene ser mer ut som oppmarsjerte soldater, ihvertfall første forsøket.
Tenker jeg prøver meg på lillekaret først. Har jo også den nye rota som skal oppi der. Mindre Hygrophila, mer Didipilis diandra og Anubias nana inn i det ene hjørnet. Kanskje jeg skal snike med meg noe Crypto fra storekaret.
Cardiamina lyrataen kjøpte jeg spesifikt for storekaret, mindre Hygrophila der også, mer Cardamina. Jeg lar den mørkegrønne vallisneriean fortsette å kose seg som et høyt grønt siv mot bakveggen. Så tenker jeg å flytte cryptoen lenger fram (nå står den som en tett bunt) og sniker inn flere skudd med Ludwigia repens bak, da blir det plass til Didipilis diandra foran pumpen, så blir den mindre synlig. Roten med javabregne har jeg ikke hjerte til å flytte på, da vil nok kuhliene hoppe ut av karet i protest og knapp vise seg de neste månedene.
Wish me luck!
Nå sitter jeg og glare på begge kar, og er grepet av en akutt tvil, hva vil jeg egentlig gjør? Hvordan skal jeg få dette tilå bli pent? Skulle ønske gubben var hjemme, han er en ekste kunstnerspire som kan få de mest merkelige ting til å så pent og elegant ut. Selv er jeg alt for systematisk, så det blir sjeldent pent, plantene ser mer ut som oppmarsjerte soldater, ihvertfall første forsøket.
Tenker jeg prøver meg på lillekaret først. Har jo også den nye rota som skal oppi der. Mindre Hygrophila, mer Didipilis diandra og Anubias nana inn i det ene hjørnet. Kanskje jeg skal snike med meg noe Crypto fra storekaret.
Cardiamina lyrataen kjøpte jeg spesifikt for storekaret, mindre Hygrophila der også, mer Cardamina. Jeg lar den mørkegrønne vallisneriean fortsette å kose seg som et høyt grønt siv mot bakveggen. Så tenker jeg å flytte cryptoen lenger fram (nå står den som en tett bunt) og sniker inn flere skudd med Ludwigia repens bak, da blir det plass til Didipilis diandra foran pumpen, så blir den mindre synlig. Roten med javabregne har jeg ikke hjerte til å flytte på, da vil nok kuhliene hoppe ut av karet i protest og knapp vise seg de neste månedene.
Wish me luck!
Postet 20.05.11 kl 18:13
Lykke til!
Du har kjøpt flotte planter, så da ligger jo alt til rette for fine kar ;D
Og kuhliiene vil nok tilgi deg... Etter hvert...
Og kuhliiene vil nok tilgi deg... Etter hvert...
Postet 20.05.11 kl 20:46
Jeg fikk plutselig besøk, så det ble bare lillekaret som fikk en overhaling. Rota flyter fortsatt, etter å ha ligget i vann siden desember eller noe før det, så nå ble det skrudd på sugekopper. desseverra var det vanskelig å få festet en skrue i den enden som fløt mest, så det ble mye knot og bannskap fram til jeg fant en sugekop med feste for varmekolbe og klikket fast rundt ei grein
Coryene furter definitivt. Ikke så rart, for å få ned rota ble mer eller mindre alt snudd opp ned og tatt ut. Jeg hadde håpet å slippe, men det gikk ikke. Didipilis diandra var knøttliten og ganske medtatt, så det ser ganske puslete ut nå. Jeg venter med bilder til det får grodd litt sammen først Også litt spent på hvordan det gikk med flyttingen av crypto, jeg har hørt at de fort blir veldig medtatt av slikt, også er jeg ikke 100% sikker på at jeg liker plsseringen de har fått, de virker liksom litt for høye og voldsomme der de er nå:-/
Uansett, jeg er noen lunde fornøyd, det er mye mer å gjemme seg under for de skjønne grønne, så kanskje de føler seg noe tryggere etterhvert. Akkurat nå virrer de opp og ned av glasset, presis som coryer skal
Postet 20.05.11 kl 23:47
Jeg skulle egentlig gå løs på å plante i storekaret, men håndarbeidet bare skrek til meg for litt oppmerksomhet, så det ble mange timers arbeid for å få til dette istedet. Og jeg er så sprekkferdig av stolthet at jeg like gjerne poster det på et forum for en helt annen hobby
Som et plaster på såret, her er et erketypisk bilde av kuhliene i storekaret tatt for noen uker siden:
Som et plaster på såret, her er et erketypisk bilde av kuhliene i storekaret tatt for noen uker siden:
Postet 21.05.11 kl 23:43
Endret: 21.05.11 kl 23:49
Nei, nei, nei. Ingen påminnelser om alt mulig gøy man har liggende til man får tid. Brikkevev er herlig, og et halvvevd belte ligger i skuffen, men nå bruker jeg all tid jeg ikke har til overs på ikke å få ferdig bunaden. Eller ullskapningene som ligger i kurven i påvente av at filtenålen tas fram. Nå skal jeg ikke skryte på meg noe så komplisert som det der, blir helt svimmel. Fantastisk flott, faktisk, forstår egentlig ikke helt...
Postet 21.05.11 kl 23:56
Endret: 22.05.11 kl 00:00
Det er litt avansert veving, ja. Har ikke noe godt norskt navn for typen mønster, men på engelsk kalles det "3/1 twill" og er en gammel mønsterteknikk som var mye i bruk i middelalderen. Kortene snus uavhengig av hverandre, de i bunken foran skal vris fram denne runden, de nærmes veven skal bak, så må du stokke dem om før du vrir på nytt.
Brikkebånd slik vi lager dem i dag, hvor alle kortene snus i en stor pakke er veldig nytt og simpelt sammenlignet med hva de gjorde før i tiden. En av de mest avanserte mønsterformene innen brikkevev er faktisk norsk, og vårt eldste funn på den er fra en gravhaug fra omtrent 500-600e.kr, og teknikken er oppkalt etter stedet, Snartemo. Graven er vel mer kjent for et fantastisk sverd som er funnet der, men for mange er det vevde bandolæret (det brede båndet i midten) vel så fantastisk.
(Ja, jeg er et stykk nerd. En vevnerd )
Brikkebånd slik vi lager dem i dag, hvor alle kortene snus i en stor pakke er veldig nytt og simpelt sammenlignet med hva de gjorde før i tiden. En av de mest avanserte mønsterformene innen brikkevev er faktisk norsk, og vårt eldste funn på den er fra en gravhaug fra omtrent 500-600e.kr, og teknikken er oppkalt etter stedet, Snartemo. Graven er vel mer kjent for et fantastisk sverd som er funnet der, men for mange er det vevde bandolæret (det brede båndet i midten) vel så fantastisk.
(Ja, jeg er et stykk nerd. En vevnerd )
Postet 22.05.11 kl 00:12
Endret: 22.05.11 kl 00:16
Postet 22.05.11 kl 00:16
Nå har storekaret også fått sin overhaling, og det var på høy tid. Når bakgrunnplantene har klarte å spre seg helt fram til fronten av karet da burde det vel strengt tatt vært luket for lenge siden. Men jeg har aldri vært den helt store på planter og stell av dem, så da blir det slik. Nå har alt av planter blitt nappet løs og plantet igjen på nye steder, untatt vallisneriaene i bakgrunnen. Rota som coryene fikk låne i lillekaret er tilbake, javabregnen luket (gud, hvor den gror!) og alt annet flyttet på. Hygrophilaen ser litt liten ut, de blir så lang stilk på nederst etterhvert, så da knepper jeg like godt av alle toppene og planter dem på nytt og fjerner alt det gamle. De er 30-40 cm igjen om en uke eller to uansett. I tillegg er hele akvariet, inkludert den utilgjengelige bakveggen, skrapet og skrubbet grundig ren for slike grønne algeprikker som ottoene ikke klarer å raspe bort, så nå skal dere se kameraet kommer fram endel de neste dagene
Synes det ble riktig pent, så her kommer noen skrytebilder:
Oversiktsbilde med noe forskrekket blek fisk:
Høyre hjørne, med ny-gammel-rota i midten og Cardamina lyrataene i bakgrunnen:
Og venstre hjørne, med Cryptoene lenger fram og den fryktelig lille Didipilis diandra foran pumpen, bak javabregne-roten. Jeg håper den har overlevd frakt og litt tid i bøtte, og vokser seg stor og tett temmelig raskt.
Synes det ble riktig pent, så her kommer noen skrytebilder:
Oversiktsbilde med noe forskrekket blek fisk:
Høyre hjørne, med ny-gammel-rota i midten og Cardamina lyrataene i bakgrunnen:
Og venstre hjørne, med Cryptoene lenger fram og den fryktelig lille Didipilis diandra foran pumpen, bak javabregne-roten. Jeg håper den har overlevd frakt og litt tid i bøtte, og vokser seg stor og tett temmelig raskt.
Postet 24.05.11 kl 18:52
Endret: 24.05.11 kl 19:00
Åh, de grønne laserne er så vakre. Her sitter jeg og sturer etter en eksamen som gikk dårlig, og fram svinser hele gjengen med Coryer. Helt uforstyrret av mitt ivrige anskit borte ved glasset svinser de rundt og graver med bartene i sanda, mørkegrønne og glinsende. Virrer litt opp over glasset, svømmer litt rundt hverandre. Til og med når jeg reiste meg og hentet en tablett til dem forsvant de ikke, men begynte å svinse rundt etter matlukten.
Gud, hvor forelsket jeg er i disse små, sky fiskene mine
De største begynne rå bli riktig så store og fine, nå må jeg bare lære meg hva som er hunner og hanner, og håpe på at de tre minste også vokser seg litt større, nå er den minste ikke fult halvparten så stor som de største, så det er nok litt å gå på fortsatt.
Gud, hvor forelsket jeg er i disse små, sky fiskene mine
De største begynne rå bli riktig så store og fine, nå må jeg bare lære meg hva som er hunner og hanner, og håpe på at de tre minste også vokser seg litt større, nå er den minste ikke fult halvparten så stor som de største, så det er nok litt å gå på fortsatt.
Postet 25.05.11 kl 13:36
De grønne svinser fortsatt rundt selv om vi beveger oss utenfor glasset. Særlig populært er det at jeg har flyttet utblåset på pumpen, så nå surfer de på strømmen langs frontruta. Vakre skapningene Ominnredning var vist saken der i gården.
Jeg leter etter en stor og fin bredbladet plante som jeg kan smette inn i hjørnet bak rota. Sett diverse sverdplanter som frister, men jeg må vente til jeg får penger igjen en gang i juli. Hadde vært så flott med noe som trenger lite plass i rotenden, har en høy og slank stengel (stengler) men som kan brette seg ut over rota og fylle opp som en parasoll over rota.
Er så rart når man bare vet presis hva man ønsker se, men ikke hva det heter eller hvor man skal finne det. Men det er jo lenge til 15. juli, så jeg rekker vel å finne den rette planten innen da
Jeg leter etter en stor og fin bredbladet plante som jeg kan smette inn i hjørnet bak rota. Sett diverse sverdplanter som frister, men jeg må vente til jeg får penger igjen en gang i juli. Hadde vært så flott med noe som trenger lite plass i rotenden, har en høy og slank stengel (stengler) men som kan brette seg ut over rota og fylle opp som en parasoll over rota.
Er så rart når man bare vet presis hva man ønsker se, men ikke hva det heter eller hvor man skal finne det. Men det er jo lenge til 15. juli, så jeg rekker vel å finne den rette planten innen da
Postet 29.05.11 kl 14:56
Endret: 29.05.11 kl 14:59
Egg! Masse egg! Den største av mine grønne lasere virrer rundt med egg mellom finnene og klistrer på undersiden av Cryptoene, og har de to andre rimelig voksne coryene på slep Gjett om jeg er glad nå! Flinke frøkenen!
Jeg bare håper dette ikke er en engangsforetelse, for jeg kan ikke drive med noe opprett nå, jeg skal tre uker til Taiwan om ikke veldig lenge meg jøss, nå ble jeg glad!!
Jeg bare håper dette ikke er en engangsforetelse, for jeg kan ikke drive med noe opprett nå, jeg skal tre uker til Taiwan om ikke veldig lenge meg jøss, nå ble jeg glad!!
Postet 30.05.11 kl 17:12
Postet 30.05.11 kl 17:31
Gratulerer så masse
Hvis du har en god dott med javamose oppi karet ,så har de jo litt å spise på når du ikke er der.
Men har du noen som forer fiskene ,så finner de nok mat uansett. Ser ofte at de som voksen opp med foreldrene og ikke får spesialbahandling,vokser fortere enn de som går i egne yngelkar. Så det er jo håp uansett
Hvis du har en god dott med javamose oppi karet ,så har de jo litt å spise på når du ikke er der.
Men har du noen som forer fiskene ,så finner de nok mat uansett. Ser ofte at de som voksen opp med foreldrene og ikke får spesialbahandling,vokser fortere enn de som går i egne yngelkar. Så det er jo håp uansett
Postet 30.05.11 kl 18:23
Jeg krysser fingrene for at noen overlever og vokser opp den naturlige veien i karet, men siden det nettopp er plantet om der så er det lite å gjemme seg i dessverre, også er jeg redd de blir slukt av pumpa, den er temmelig god fart i for tiden.
Apropos javamose, mosendotten i rekebøtta har tilslutt klappet sammen og dødd av mangel på bra lys. Ingen overraskelse egentlig siden det ikek er noe lys over det lille akvariet, kanskje mer overrasket over at den faktisk levde så lenge. Så nå er drømmen ny mose, og litt ekstra til å ha på rota i lillekaret, eller kanskje ferskvannstang til rota om jeg får tak i det.
Postet 30.05.11 kl 23:18
Jeg ser fortsatt noen egg hist og her, så de er ikke veldig gale på å spise sine egne egg ihvertfall, selv om de er unge og uerfarne. Takk og lov Nå må jeg bare pønske ut hva jeg skal gjøre framover.
Tenkte å snike inn ett vannbytte i dag, det er dagen for vannbytter, og rota som ble satt ned nylig trenger en liten skubb. Det er noe med nye røtter, uansett hvor mye de er bløtlagt så vokser det rare ting på dem den første uken etter at de kommer i kar. Jeg liker det ikke, så bort skal det. Jeg tenkte også å smette nedi noe mer hornblad og stelle litt planter, cryptoene er ikke veldig glade i å bli flyttet, så endel av bladene er veldig dårlige. Jeg har ikek rørt karet siden jeg plantet om.
Tenkte å snike inn ett vannbytte i dag, det er dagen for vannbytter, og rota som ble satt ned nylig trenger en liten skubb. Det er noe med nye røtter, uansett hvor mye de er bløtlagt så vokser det rare ting på dem den første uken etter at de kommer i kar. Jeg liker det ikke, så bort skal det. Jeg tenkte også å smette nedi noe mer hornblad og stelle litt planter, cryptoene er ikke veldig glade i å bli flyttet, så endel av bladene er veldig dårlige. Jeg har ikek rørt karet siden jeg plantet om.
Postet 31.05.11 kl 19:14
En av de skjønne grønne har en stirrekonkurranse med kameraet en mørk og blits-løs aften.
Er plent umulig å få noe gode bilder fra det karet med det kameraet jeg har, enten blir det fokus på glasset eller plantene i forgrunnen. Og er det på lys i akvariet så vil kameraet bruke blits i tillegg, og alt ser hvitt ut. Er det mørkt må jeg tvinge på blitsen (tullete!) og da blir alle fargene rare. Uten blits, mørkt i karet, alt du ser er glasset I storekaret funker det helt fint med blits, bare å stille seg litt på skrå og knipse ivei. Skulle ikke tro glass og lys fulgte andre fysiske lover rundt ulike akvarier, men det føles nesten slik
Er plent umulig å få noe gode bilder fra det karet med det kameraet jeg har, enten blir det fokus på glasset eller plantene i forgrunnen. Og er det på lys i akvariet så vil kameraet bruke blits i tillegg, og alt ser hvitt ut. Er det mørkt må jeg tvinge på blitsen (tullete!) og da blir alle fargene rare. Uten blits, mørkt i karet, alt du ser er glasset I storekaret funker det helt fint med blits, bare å stille seg litt på skrå og knipse ivei. Skulle ikke tro glass og lys fulgte andre fysiske lover rundt ulike akvarier, men det føles nesten slik
Postet 31.05.11 kl 19:16
Endret: 31.05.11 kl 19:26