Inge´s blog (side 10)

Idag er en rolig dag uden så mange sindsoprivende ting i akvarierne. Her i Stavanger forsøger solen forgæves at bryde igennem skyerne men ellers kan man jo mærke at foråret er i fuld gang og sommeren snart er på vei. Stauderne er på vej op, hækken bliver grønn og vi får alle fornyet energi. Skal en tur i dyrebutikken idag, damen vi handler med har fået hundehvalp, som datteren min selvfølgelig skal ind og se. Ikke flere hunde, nei nei nei ikke flere hunde lololol Datteren min er kjempe dyreelsker og vil gjerne have en zoo herhjemme hvis hun måtte.
Manden min har lyst på et 400L akvarie, har jeg fortalt det? Men kun til fisk og ikke alle de snegler :-O Det går bra så lenge jeg kan ha de i de andre kar vi har.
Men så er der jo netop også mulighed for at få flotte fisk som spiser snegler. Nu skal jeg så have undersøgt hvilke fisk det skal være og hvilke der kan gå sammen eller om det må blive et artskar. hmm ikke så let, men nemt at forstå hvorfor vi alle bliver bidt af litersygen, det er jo veldig svært kun at vælge én slags fisk, der er jo sååå mange fine at vælge imellem!
Så fik jeg tage bilde af eggene som mine Marisa posthorn endelig fik lagt.
Ja ja selvom der ikke er så mye nyt at fortelle, så er der jo altid lige et billede eller to og man siger jo at et billede er mere værd end 1000 ord!!

Her er et par bilder af min elefantfisk, som går i selskabskarret vores
Ja, et bilde kan si mere enn 1000 ord. Flotte bilder.
NEI.......DET SNER HER I STAVANGER!!!!
Hjælp jeg har lige købt sommerblomster!!!
Godt jeg ikke har puttet dem i jorden endnu, ind må de.
Jamen så bliver der ikke sendt flere snegle lige foreløbigt!!!
+grader, vi har brug for +grader!!
Ja kort tid efter at jeg havde logget af igår, så kom solen frem igen! ahh ikke mere sne, skøøønt! Nope, for så startede det med at sne igen! Så kom solen, så hagl, så sol og så bare for at gjøre det lidt morsommere, så kom der liiige lidt sne igjen!!!
Jeg glæder mig til sommer! Alt står i blomst, sidde på terassen med en drink og bare nye livet. Se ud over fjorden og nyde hvordan solen blinker på vann overflaten og mange er ute i deres både. ak ja, jeg nyder når det er sommer.
Jeg er dog lidt spændt på hvordan det kommer til at gå mht. temperaturen nedenunder hvor mange af mine kar står! At skrue op for varmen er jo ikke noget problem, men at køle er ikke helt så nemt!
Oj oj oj hvor er jeg træt af al den krangel og mas på forummer og facebook og hva vet jeg. Det er træls og alt jeg vil, er ned og sidde vet mine fisk og snegler og glemme alt andet. Jeg har ikke det store overskud for tiden og der skal ikke så mye til før end at jeg får det dårligt, så jeg orker ingen mas.
Har tænkt mye på hvor mange akvarister der egentligt er kronisk syge og lever en lidt stille tilværelse derhjemme med deres fisk? Hmm tænker sådan på at det jo er en vældig beroligende hobby og man skal jo heller ikke ut og gå tur med en fisk!!! hehehe Jeg nyter det i alle fæld.
Har bestillt flere snegler og de første kommer på torsdag, så det glæder jeg mig rigtigt mye til. Så skal de rigtigt nusses og pusses og plejes. De skal jo vite at de får det godt i deres nye hjem
Min datters khulii ål er morsomme, de gemmer sig og så skal de alligevel liiiige titte op og se om der nu alligevel skulle ske noget morsomt! Tænk sig hvis man gik glip af noget! Dem kan vi sidde og kigge længe på.
Ellers har jeg fået nummereret mine kar og fået fat på sådan en tush man kan tørre af igen, så jeg nu kan skrive op hvornår jeg sidst har skiftet vann og sådan noget.
Det med at holde styr på akvarierne ved at skrive en aquadagbog det kan jeg ikke få til at fungere, jeg kommer jo så alligevel til at bladre bogen igennem 117 gange for at finde de oplysninger jeg skal bruge. Hmm måske jeg bare har brug for et system af en art. sikkert nok.
Mannen min er ute og løbe og datteren min lager lektier (tror jeg) så nu vil jeg ned og kose mig med akvarierne mine. Ingen krangel, ingen mas, bare tant og fjas. lol
Æsj ja, sne her også! Men så er det vel mer vanlig med sne her oppe enn der nede på denne tida av året. Jeg kan da godt huske at det snedde på 17 mai en gang også! :-/ Idag har det hvertfall snedd 10 cm, fysj og æsj!

Hahaha! Litt vanskelig å gå tur med en fisk ja! hehe.

Din datter lager 'lektier'? Hva er det da? Kaker?

Hvilke snegler har du bestilt? Er alltid artig når det kommer nye snegler, de er da bare sååååå nusselige. De må du da ta bilder av.
Det å skrive på karene når man har bytta vann og alt det der hørtes veldig smart ut. Når du får de nye sneglene så håper jeg også på bilder.
lol ja Marianne, hva er lektier? Noet som Lærke gjerne ville være fri for, det vill vel alle skolebørn! hmm hjemmearbejd? aner det ikke på Norsk, men på engelsk er det "Homework" Hva hetter det på norsk?

Det med at skrive på karrene er genialt ja, syntes jeg da selv hehehe men jeg gjør det kun på karrene nede på mit værksted, det er ikke sådanne fine stuekar, så det gjør ikke så mye. I stuen vil jeg dog ikke, eller på badet, men da gjør jeg de samme dag hver uge. I værkstedet (lejlighed nedenunder) der er der ikke nok varmt vann til at jeg kan skifter det i alle karrene på én gang, og så er jeg og min gennemhullede hjerne ikke god til at huske at gjøre det dagen efter, og hvornår var det så lige det var? Og går der så mere end en uge imellem, ja så er jeg da helt tabt!

Fik hentet gule sulawesi snegler idag og også chokolade brune og sorte m. chokoladebrun fod. Herligt, de er bare så skønne altså. Imorgen får jeg igjen snegler, dvs, de er til pasning sommeren over, så de skal hjem og hygges om.

Oplevede at mit ene kar havde fået utroligt lavt PH. Så i med noget natron bikarbonat, men hvorfor det pludselige fald, aner jeg simpelthen ikke! Jeg testede også for nitritt men den var normal, ligeså i et mindre kar, men der var alt fint. Hmmmm imorgen må jeg så hellere igang med at teste alle karrene for at være på den sikre side. Det er ellers ikke noget jeg har prøvet før, karret i stuen har jo også mange snegler og der har vannverdierne været fint stabile. Jeg forstår ingenting. Måske fordi der ikke er så mye planter i karret? Der er kun eplesnegler i karret så "mig ikke forstå!"

Jeg vil prøve at få taget billeder så hurtigt som muligt af mine fine nye snegler, men jeg vil også lige være sikker på at de ikke har igler inden jeg sætter dem sammen med mine andre snegler. Jeg vil jo ikke risikere noget.
Lekser eller hjemme arbeid.

Masse snegler du begynner å få.
har du en liste over alle typene du har?
Ja, det er 'lekser' på norsk.

Ang. ph, har du hatt nye røtter eller noe i karet?
Jeg kan ikke skjønne hva det skulle være når det har vært fine vannverdier hele tiden.
Hei, ja jeg har lagt i et stort catappa blad og et par eikeblate, men kann det virkelig gjøre så mye? nei jeg tror ikke det, i det annet karret jeg testede da havde jeg også opi catappa blate og det er kun halv str. af det andet kar!
Ja jeg forstår heller ingen ting. i morgen må jeg se og teste de andre karrene og så se hvad jeg finder frem til.
Hmm liste over sneglerne mine? Nei egentligt ikke, jeg køber når jeg finder nogle nye jeg ikke har i forvejen.
Men lad mig se...
Eplesnegler - 3 nuancer i gul, blå, lilla m. lys fod og lilla m. mørk fod
Kjempe epler, Posthorn i alle mulige farger, Marissa posthorn, Pagodula, sandsnegler, tiara winteri, Sulawesi snegler i Orange, flere nuancer og mønstre gule, sorte, sorte m, streger og prikker osv, en anden slags suller i chokoladebrun m. svag mønster og sort m. chokolade brun fod (de nyeste), En anden art suller som er brun/sand farget med stor flad "næse", og nogle sorte, glatte i skallen og sort krop. Så har jeg også nogle tigersnegle og nerite snegle og ja også jægersnegle...hmmm har jeg flere...bum bum bum... åhh jo jeg har jo også fået fat i nogle rigtig fine blå turbosnegle!! De skulle åbenbart være svært vanskelige at holde og få til at leve i akvarier, så de er jeg spændt på om jeg får til. Jeg vidste det ikke da jeg bestilte de desværre, så måtte de jo hellere være blevet i naturen hvor de kan overleve.
tja jeg tror vist at det er det.
Men når jeg sådan skriver det ned, så er der jo søreme mange!!!! Og med alle de forskjellige farger jeg har af posthornssneglerne så kan jeg ikke tælle hvor mange forskjellige jeg har, for der er jo flere røde nuancer, blå, brune, mørke og lyse, med og uten prikker osv osv osv. hehehe
Ikke noget at sige til at min mann ønsker dig et akvarium UTEN snegler!
Så det bliver nok en form for ciklider eller noget. Den tid den glæde.
orv ja jeg har jo også sådan en sort snegle der tager alger, den minder om tiger og batik sneglene i faconen, men hva den hetter aner jeg ikke, det var den allerførste snegl jeg fik til akvariet, det var nærmest et must, for at undgå alger! Og så fik jeg købt jægersneglerne før jeg vidste at de spiste andre snegler! uff, men nu går de alene i deres eget kar og koser sig med pestsnegle.
Så hvor mange fik du så det til Espen?
Haha, har ikke du gått i seng ennu?? Jeg har akkurat sendt email til deg, der jeg skrev at nu var det på tide å gå i seng.. lol. Jeg skulle bare kikke innom AF først.

Prøv å ta ut catappabladet og skift vann og mål ph deretter. Bare for å sjekke liksom.
Jeg hadde catappablad med rekene, men måtte ta det vekk for ph ble så lav.

Wow, du har mange forskjellige snegler!
Men har du sebra-eplesnegler? Jeg har mange av dem, om du skulle trenge noen.
De er da søøøte!

Ok, men NU er det hvertfall på tide å gå i seng!!
Nitey nite!
..forresten, sier 'god morgen' i samme slengen.
Er jo nesten morgen jo.. lol.
Godmorgen og godmorgen hehe en skam jeg ikke så at du var på inat, så kunne vi jo have snakket lidt evt. over messenger.
Men nu er det tid til en lur for mig, datteren er sendt i skole og jeg har dagen for mig selv. Så vores lille hund ligger sikkert allerede i sengen og venter på mig den må nemlig ikke sove i sengen om aftenen inde hos mor og far, kun hos datteren, så om formiddagen sover den altså gjerne hos mig og det elsker den!
Godnatt.
[QUOTE=Sirra]
Wow, du har mange forskjellige snegler!
Men har du sebra-eplesnegler? Jeg har mange av dem, om du skulle trenge noen.
De er da søøøte!QUOTE]

Sebra-eplesnegler? hvordan ser de ut? har ikke hørt navnet før!
Kunne du tage et billede?
jamen jamen jamen hvis det er nogen jeg ikke har, så er jeg glædelig modtager, hehe, såmænd også hvis jeg har! Jeg samler snegler fra nær og fjern, det er blevet en besættelse for mig. Hellere dét, siger min mann, end flere sko og tasker Hahahahaaha
Sidst jeg fik eplesnegler, var de mye størrer end de jeg havde i forvejen, ligeså store som kjempe eplesneglerne faktisk, og de spiser ikke planterne, så de liker jeg veldigt! Hmmm kunne faktisk være morsomt at prøve at få de parret med en lilla eller blå og se om man kunne fremavle lidt størrer farvede? Dét tror jeg er et projekt jeg må igang med!!! Ja se det var jo lidt spændende!
Du verden for en samling med snegler du har da
Artig ( på norsk) at du har sånn interesse for disse. Selv har jeg bare snegler for nytten sin del,eplesnegler i forskjellige farger pluss jegersnegler til å ta pestsneglene. Tidligere hadde jeg aldeles hetta for snegler men har kommet til et punkt nå da jeg faktisk kan se at de er fine også



Hei Sylvi,
ja jeg må jo nok erkende at jeg er blevet bidt af en gal snegl. lol
Jeg har jo altid syntes at folk der hatte akvarier var underlige! Fisk er da ikke kæledyr og hvad skal de stå der for? Nej giv mig en hund eller kat, det kan man forstå!
Og det varede faktisk lige til for 1 års tid siden!
Så fik min mann et akvarie og det overtog jeg så rengjøring og indkjøb af fisk til.
SÅ var det jo at jeg fik mine første snegle! Og jeg var solgt! Nu kan jeg slet ikke forestille mig et hus uten akvarier og fisk, det er da bare hyggeligt. Og også dejligt afstressende ikk´?
Men snegler må der også til, det hører sig ligesom til herhjemme hos mig. De store kjæmpe eplesnegler fik jeg ved en fejl, og jeg ville egentligt ikke ha de, da de jo spiser planter, og hva er et akvarie uten planter? Også dét måtte jeg sande at jeg ikke vidste noget som helst om inden at jeg havde prøvet det, for de store damer og herrer overtog bunden af vores cylinder kar og når jeg så begyndte at studere dem, så var de jo bare så morsomme altså!!! Tænk sig at sådan en stor snegl kan svæve på et lille bitte blad, bare m. tippen af foden! SÅ elegant. heheh ja og jeg kunne jo blive ved.

Der er 3 slags hvor jeg kun har en enkelt af hver, og de passer jeg vældig på, men den ene er vist gået til. Jeg har også fundet ut af at jeg må tage posthornsneglerne ud af selskabskarret da jeg tror at elefantfisken slår dem ihjel med dens strøm/sonar dingsbums et eller andet, vet ikke hva det hetter
Så de går nu nedenunder, men eplesneglerne kan nu også godt li dem engang imellem Behøver de virkelig at spise hinanden?

Pestsneglerne fodre jeg også til jægersneglerne mine. Jeg samler dem ind om morgenen, der er ikke så mange (endnu?) Så får de mat, jeg kan jo ikke så godt sætte jægersneglerne over i karret, for der går der jo de andre snegler! Alle karrene mine har snegler der tusser rundt på bunden. Det er så fint. Tænk på hvordan det ser ut med lidt af alle arter i et kar? Eller bare nogle stykker? en slags? eller.... Selskabskarret har skiftende beboere når det kommer til snegler :-p
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap