Påstand "Du trenger ikke vente 2-3 uker før du setter fisk i akvariet." (side 10)

Morten Jensen
Hei. Kommer tilbake med flere svar senere i dag!

Tror alle på forumet har sjønt hva du mener, og står for!

Du har ialle fall menings mot!

Hilsen Tore
H*n i butikken sa ingen ting om at det var stimfisk...
Det kan faktisk lønne seg å lese litt om fisken før en går til innkjøp.

er som å kjøpe hvilkets som helst annet dyr uten å vite hva det trenger/
krever.

Desverre er det veldig mange dyrebutikker som har alt for liten kompetanse når det gjelder fisk og hold.

Det skulle da være ett mirakel om man skulle kunne alle fiskearter og hva de krever. men iallefall de aller vanligste melk og brød fiskene ønsker jeg at butikk ansatte kunne iallefall de viktigste tingene.
Det første jeg tenkte når jeg leste første post var at dette faller under "Poe's Law". Jeg anså det som ironi, parodi og jeg gjør det fortsatt.

Til trådstarter:

Har selv brukt de teststripsene,tetra 6 in 1, og opplevde av de viste helt feile verdier.
Da jeg testet vannet i springen med disse viste pH 5,5! Og jeg vet at pH i tromsø er på ca. 7.2. Så hvs du vil se om de fortsatt virker er det greit å teste reint kranvann...
En økning/senkning på 1 i pH betyr egentlg at vannet er 10 ganger mer basisk/surt, og økning/senkning på 2 pH betyr av vannet er 100 ganger mer basisk/surt. Så bare en "liten" svingning i pH kan drepe fisker.

Nå har jeg gått over til dråpetester og er veldg fornøyd

Vil også si at jeg bruker å kvikkstarte akvarium, men da har jeg tatt filtergugge fra de andre filterne, og da bytter jeg vann ca. hver 3 døgn i 2-3 uker.

Hvis du har tenkt å skaffe deg praktbotia, burde du lese litt om hvilke verdier de trenger. Botiaarter har ikke skjell på kroppen så disse er veldg utsatt for infeksjoner i huden spesielt prikksyke, og må holdes i gode verdier slik at de ikke får dette. Hadde selv disse og alle ble syke rett etter(1 døgn) at de kom fra butikken, og de smittet mange av fiskene mine

Hei igjen

Jeg gjentar oppfordringen fra tidligere; ikke gi næring til forumtrollet, men la visne hen.

Følg heller Harald i hans systematiske arbeid her: Krystad . Dette er et skole-eksempel på hvordan man går fram for å bli kjent med akvariets kjemiske prosesser. Virkelig en flott tråd å lære av for oss nybegynnere.

Ha en flott dag.

Morten Jensen
Jeg har katt også, er veeldig glad i dyr og mener vi trenger dyrepoliti i Norge, akkurat som det vi ser i USA!

Ja, det er jeg helt enig i, og hadde det eksistert et slikt organ, hadde jeg sendt de til en viss Morten Jensen i Halden

Haha, dette var morsom lesing.
Tips: don't drink & write
InaMalin09
Hei. Nå har jeg fulgt med på denne tråden siden det starta og herregud jeg har hatt det gøy. Det er veldig moro å se at folk blir så engasjerte fordi en mann en ikke kjenner klarer å provosere så mye, det er jaggu bra gjort Morten. Jeg hadde egentlig bestemt meg for ikke å skrive noe på denne tråden, men nå måtte jeg bare. Jeg er så absolutt ikke enig med verken Morten eller Josef. Men en ting skal de ha, de er tøffe som bare f***. Jeg beklager å si det men jeg har selv gjort akkurat det samme som trådstarter. Putta fisker oppi et ikke innkjørt kar (for lenge siden), dette gikk faktisk fint med veldig gode rutiner. Det jeg syns er det værste er at Morten mener det holder å bytte vann en gang hver 2 uke i oppstarten. Det mener jeg er fryktelig feil. I oppstarten er delvannsbytter utrolig viktig, og lite men regelmessig mating. Dette er faktisk en veldig interessant tråd, så å komme med ufine innlegg som kan føre til at tråden blir stengt syns jeg er dumt. For det er mye for oss nybegynnere å lære her :)

Hei. InaMalin

Ja, endelig en som er enig med meg, at dette går helt fint hvis man holder godt på rutinene i starten. Det ble litt feil fra min side når jeg skrev; ett vannbytte annenhver uke oppstarten, det bør være 2-3 i uken. Det er blitt rettet på litt senere i denne tråden, er ikke helt sikker på hvilken side det står, men jeg har i hvertfall notert det ned.
Hei alle sammen som følger mitt lille EKSPERIMENT!! )

I dag, Lørdag 19.12.09, dager etter oppstart, så ser det ut som om Guppyene virkelig storkoser seg i sitt nye store hjem!!

Hvem liker vel ikke stor plass, der er vi alle like, både dyr og mennesker

Har desverre ikke fått kjøpt med dråpetester enda Men lover å ha det klart innen Tirsdag!!

Da kommer de første målerverdiene fra de edle dråper, hvis jeg ikke tar feil, så er det mange spente akvarister der ute, som venter på dem!! )
Du skjønner det virkelig ikke du Morten Minstemann...Nitritten kommer ikke etter 1-2 dager, den kommer etter ca 14 dager
julnil
Nitritten kommer ikke etter 1-2 dager, den kommer etter ca 14 dager

Men Ammonium/Ammoniakk bør begynne å gi utslag ganske så raskt. Finnes flere giftstoffer enn Nitritt, Julnil -

Ser frem til resultatene dine Morten, og velger å stole på at du er ærlig.
Skulle også tro at dersom du går over til så hyppige vannbytter som du i det siste har anbefalt, så vil det meste gå greit i "eksperimentet" ditt.
Jeg synes det er mer intereressant å vite hvilken pH du har og om du har utslag på ammoniakk/ammonium-test, dvs NH3-4

Du spør tidligere hvorfor det går bra hos deg og ikke hos andre.

Forklaringen kan være så enkel at dere har litt surt/nøytralt vann (pH under eller rett rundt 7)

Da er ikke NH3-4 så farlig. Men for de med basisk vann og pH på 7,5-8,0 i springen, skader/dreper den fiskene. Med pH 8,5 skal det nesten ingenting til.

Så det er ikke så dumt å måle pH.
Akavari
va litt artig denne tråden..det er de som har tatt litt filter (gørr) bakterier over i et nystarta kar og fisk i samme dag ,det har gått fint men det er vel noe annet ..
har selv dårlig erfaring med å ha fisk fortidlig i karet ,har ikke fungert hos meg ..
stemmer det at nitritt er mindre farlig ved lav ph ,rundt 7 og under ?
malla100
stemmer det at nitritt er mindre farlig ved lav ph ,rundt 7 og under ?

Nei. Det er Ammonium som omdannes til Ammoniakk ved PH rundt 7 og over. (Det er ikke eksakt, men sånn ca rundt 7)
Her gikk diskusjonen hett gitt! Det er helt klart et poeng i at det går an, med ulike metoder, å "jukse litt" og ha fisk i akvariet før det har gått 3-4 uker. (En egen tråd med ulike erfaringer og metoder om temaet kunne vært interessant) Forutsetningen er imidlertid at du skjønner prosessene som skjer ved oppstarten av akvariet - hvis ikke er det fisken som blir skadelidende. Dette er den viktigste grunnen til at dette ikke anbefales for nybegynnere uten den nødvendig innsikt. Hva en velger å gjøre i sitt eget akvarium er jo selvsagt opp til hver og en, men når du går ut og anbefaler andre å følge dine udokumenterte og uutprøvde snarveier så skjønner jeg godt at du klarer å erte på deg mange. Får også inntrykk av at det er det du ønsker, snarere enn å starte en konstruktiv debatt om temaet
Dette blir som om en deltager i sommerens Olabilløp i Larkollen skulle begynne å gi gode råd om bilkjøring til Formel 1 førere.
Det kan godt hende ditt løp går ok, men faren er at flere prøver som har enda mindre kunnskap enn du selv.

Jeg har også snakket med en seriøs akvarieforretning hvor man fortalte at man kunne bruke et par fisk til innkjøringsprosessen. Dels har de nok et noe annet forhold til fiskene sine enn de fleste her på AF har (det er mer business enn ”kjæledyr”) og dessuten kan de kjøpe fisk til betydelig lavere priser enn vi kan! Jeg valgte altså fiskeløs innkjøring med salmiakk som bakteriefór og det fungerte fint.

Til andre lesere enn trådstarter, som ikke virker spesielt interessert i motforestillinger:
Hovedpoenget med fiskeløs innkjøring er todelt slik jeg ser det:
1. du risikerer ikke å plage/drepe fisk i innkjøringsfasen
2. du slipper å skifte mengder av vann i tre – fire uker framover.

Med fiskeløs innkjøring gjør du ett skikkelig vannbytte (ca 50 %) dagen før du setter inn fisk, etter at nitritt er sunket til null.
Som en ekstra bonus kan du regulere opp belastningen (mer salmiakk eller fiskefor) på filteret i innkjøringsperioden, slik at du har en stor bakterie-stamme som kan ta imot flere fisk på en gang når du først kjøper fisk. Dette holder du styr på ved å teste for ammoniakk og nitritt underveis.

Den eneste fordelen jeg kan se med å bruke fisk i innkjøringsøyemed, er at du kan se på et par fisk i karet ditt i 3 – 4 uker tidligere. Om du har tenkt å ha akvarium noen år, kan det umulig spille noen rolle.
Morten Jensen
Hei alle sammen som følger mitt lille EKSPERIMENT!! :))

Skjønner ikke helt hvordan tråden endret seg fra dine påstander om at alle selvutnevnte "eksperter" tok feil når de påstod at det finnes noe som heter nitrogensyklusen, og dine meget godt "vitenskaplige" funderte påstander om at testing av vannet i et ny oppstartet akvarium bare var for sitat "en verdensmster. Moroa med ett akvarie er ikke å teste det i huet å ræva."

Vil bare minne på at det finnes en rekke tråder om dette tema, både med innkjøring av akvarium, med uten fisker, med fôring av vannet med ammoniakk eller alkohol, kikkstarte med en veletablert filterkultur, eller bare med hyppige vannskifter og en rekke argumenter hvorfor / hvorfor ikke bruke de ulike metodene.

Dessverre er denne tråden blitt en parodi og et godt eksempel på hvordan en tråd ikke skal drives frem. Den består av repetisjoner i det uendelige og uendelige sitat, som er helt meningsløse da det ikke svares på det som siteres. Påstander fremsettes og når disse imøtegåes med spørsmål blir de ikke argumentert for.

Ord som "forumstroll" er brukt og det virker ihvertfall som det tidvis stemmer, da det ikke virker som trådstarter ikke leser de svar han får.

Ber derfor om at videre posting i denne tråden omhandler konkrete påstander, gjerne med kilder slik at dette blir en tråd som kan skilte med noe fakta og ikke bare masse ord og påstander uten sammenheng og innhold basert på synsing.
Antar det er flere enn meg som ikke har oversikten over hva herr Vollstad vurderer som "synsing".
Kanskje det er en ide å sende alle innlegg til Vollstad for godkjenning før det postes på nettet?

Tror herr Vollstad helst kunne tenke seg å være eneveldig hersker - har aldri sett på maken til despot!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Josef K:

Hvilken part av:

28) Klage på moderators avgjørelser tas ikke på forumet, men pr e-post til moderator.

er det du ikke forstår?

Send oss gjerne en epost til moderator@akvaforum.no hvis noe fortsatt er uklart. Det du skriver i din siste post er så langt over streken som det er mulig å gå.

Jeg vil anbefale deg å tenke deg nøye om før jeg fortsetter med å legge inn tråder som denne.
Er dette en parodì? I mange tilfeller ville denne tråden vært stengt. Det kommer litt ann på hvem som har startet tråden, skriver i tråden og humøret på den som modererer for å nevne noe. Moderatorteamet har endret en drøss med innlegg her og etter min mening er dette en parodi. Antar at om jeg hadde vært trådstarter, eller kanskje en annen.... hadde tråden vært slettet. Jeg klager IKKE på modereingen, men forskjellsbehandlingen. Noen tråder kan utvikle seg slik som denne, til en parodi mens andre tråder..... der kan man knapt nyse før innlegg eller tråd blir slettet.

Sier ikke mer.....
Ikke noe tap for forumet om denne tråden stenges. Temaet er interessant nok, men en mer dokumentert og vitenskapelig vinkling er nødvendig for at det skal ha noen verdi.
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap