Underwater world (side 10)

Det er jo akkurat det det gjør! Var sikker på at reka hadde dødd og blitt spist! =0
Varte ikke så lenge det sjokket da, for det tok ikke lang tid før jeg så reka heldigvis - og da ble jeg glad! =D

Da kommer jeg nok til å lyse masse inn og titte! Er jo så spent på om ikke de skal klekke snart! Har aldri sett en helt bitteliten malle før! Bortsett fra en jeg såvidt så hos Beate da, men den var allerede vokst litt tror jeg =0

Hadde vært morro for meg om Han i hula og Damen får egg hos meg også etterhvert! =D
Hvis hunnen forsøker å komme seg inn i hula er jo det et godt tegn. Hvis hun forsøker det igjen noen dager etter yngelen har forlatt hula er det nok store sjanser for at det blir nye egg. Husk å bytt vann med samme temp som det allerede er i karet, malleyngelen er veldig skjøre for kaldt vann!
Vannsti
Da kommer jeg nok til å lyse masse inn og titte! Er jo så spent på om ikke de skal klekke snart! Har aldri sett en helt bitteliten malle før! Bortsett fra en jeg såvidt så hos Beate da, men den var allerede vokst litt tror jeg =0 Hadde vært morro for meg om Han i hula og Damen får egg hos meg også etterhvert! =D

Eneste jeg kan se er et lite mulig problem, er hvis du lyser der "dagen lang" så vil far bli stresset og i verste fall kaste eggene ut av hulen. Men noenganger om dagen går sikkert bra.

Har de først lekt en gang så gir de seg sikkert ikke med det.
Jeg er hjemme bare om morgenen og sent på kveld som det er nå, så blir nok med en gang på kvelden at jeg titter inn der =)
Skal holde det med måte, så Han i hula ikke blir irritert!

Pleier å være ganske nøye på å måle at temperaturen i vannet jeg bytter inn er rundt 25 grader, men skal oppjustere nøyaktigheten ytteligere nå da! Måle vannets temperatur i karet først, og så i slangen!
Har fått meg hageslange å bytte med nå, så måler temperaturen fra dusjen først - så må samboeren inn på badet og skru på vannet mens jeg holder slangen (slangen er litt for kort.. =/) ..og så er selvsagt vannet blitt kaldt igjen etter 20sekunder avskrudd - så jeg må fylle en halv tilitersbøtte før vannet er blitt rundt den tempen jeg vil ha, raskt av med vannet raskt på i kar nr1 - raskt av raskt på kar nr2. hehe =S

Vannsti
Jeg er hjemme bare om morgenen og sent på kveld som det er nå, så blir nok med en gang på kvelden at jeg titter inn der =) Skal holde det med måte, så Han i hula ikke blir irritert! Pleier å være ganske nøye på å måle at temperaturen i vannet jeg bytter inn er rundt 25 grader, men skal oppjustere nøyaktigheten ytteligere nå da! Måle vannets temperatur i karet først, og så i slangen! Har fått meg hageslange å bytte med nå, så måler temperaturen fra dusjen først - så må samboeren inn på badet og skru på vannet mens jeg holder slangen (slangen er litt for kort.. =/) ..og så er selvsagt vannet blitt kaldt igjen etter 20sekunder avskrudd - så jeg må fylle en halv tilitersbøtte før vannet er blitt rundt den tempen jeg vil ha, raskt av med vannet raskt på i kar nr1 - raskt av raskt på kar nr2. hehe =S

Ville nok skaffet meg en vindunk el noe annet som tar 25-30 liter vann, og fått luftet og temperert kaldvann natten over, og videre justert opp tempraturen med enten varmekolbe el kokt vann til rett temp, og ikke tappet temperert vann fra kranen.

Sorry, ikke meningen og gjøre ting komplisert for deg, men de første ukene er yngelen veldig sårbar..

Jeg tapper selv temperert vann på rundt 17-19 grader rett fra dusjen i karene med ungfisk, men bytter aldri vann på den måten for små yngel.
Det er bare sånn jeg har gjort det til nå.. =p

Meeh, humm.. :p
Eneste ulempen jeg finner med denne hobbyen er de fordømte utallige vannbyttene!
Har blitt lite med dem i det siste.. er jo bare hjemme og sover.. =/
Står iallefall dobbelt med pumer der nå..

Så får det bli med 20 liter da kanskje, da kan jeg bruke de to akvariebøttene mine til bytter i 60literen.. hehe
Takk for tipset iallefall!

Den sorte neontetraen som var så tykk står enda i ett glass.. får varme i vannet fra omgivelsene og fra armaturet til 160literen. Bytter vann på den en gang om dagen. Den er fortsatt like tykk, og har ikke fått mat siden jeg fikk den... Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den!
Trøst deg med at det er forbigående det at du må bytte på den måten til yngelen iallefall.. :p

Får du tatt bilde av den tetraen kanskje?
Ville vært forsiktig med og slippe den til de andre sålenge du er usikker på om den er syk. :-0
Ja.. heldigvis går det over! hehe.. dog, hvis de nå skulle fortsette å yngle... haha

Jeg har såvidt fått tatt bilde av den, før kameraet ble fullt av bilder..! Og nå finner jeg ikke den kabelen jeg trenger for å overføre.. får lete litt i kveldingen - så kan jeg legge ut!

Den er tykk, men har ingen sprikende skjell slik som det står i sykdomsartikkelen at bukvannsott ofte innebærer på 4de stadium.. Denne her er rimelig glatt. Fortsatt litt sprell i den også.. =)
Jeg tror derfor det må være noe annet.. den er litt skjev også, tykkere på den ene siden... Skal ikke slippe den sammen med de andre før den er blitt klarert iallefall.. Kunne hatt lyst til å sette den i yngelboks i karet, men vet jo ikke om den kan smitte via vannet så det tør jeg ikke heller.
Jeg satt forran 160literen og spiste frokost i morrest...

PLUTSELIG!

Der kom en liten stripet fisk svømmende under en rot og mellom noen steiner!
Det må være crabro som har ynglet!
Var ikke snakk om en nyklekket en heller, den er godt over centimenteren! :0
Var ikke bare bare å komme seg vekk fra akvarietittingen og på skolen i dag, må dere tro! ^^

Mens jeg satt der la jeg også merke til at det manglet noe.. kom fram til at jeg ikke så sumoene noensteds! Så så jeg at hula demmes var gravd igjen! Jeg fikk børstet vekk sanda som lå over inngangen (Melano graver alt den kan). Snart kom begge sumoene ut fra skiferhula si..! Litt skummelt det! Tenk om jeg ikke hadde lagt merke til det! :O
Morsomt når man plutselig oppdager nye yngler i karene ja.
Gratulerer.

Nå som du er oppmerksom på at sumoene kan bli innestengt pga "gravearbeide", så er det jo større sjans på at det ikke skjer igjen. Men godt du oppdaget det.

Hvordan går det med eggene til han i hula?
Takktakk, jeg er veldig glad! Dette betyr jo at jeg har gjort noe rett! Ivrer etter å se om jeg kan påvise fler.

Jeg har lyst til å ommøbelrere litt i 160literen.. for den hula her ligger under en stein, og er veldig utsatt for å bli gravd ned..
Men jeg vet ikke helt hvor lurt det er i forhold til fiskene som har ordnet seg i stand så fint, sånn som det er nå..!

Han i hula ligger fortsatt og vifter. Jeg så ikke så mange egg i gårkveld, så er usikker på om det har gådd skjeis eller om de andre eggene er klekket.. Syntes jeg så noe lyst som beveget seg deer inne, men er ikke sikker.. :p
De fleste fisk takler fint en ommøbelering. De starter bare med "innredningen" på nytt igjen, så du skal bare sette igang med og flytte på hula.

Coryer er faktisk glad i "nye" kar, så de setter iallefall pris på litt rydding i ny og ne.

Vi krysser fingrene for at eggene er klekket og at det nå er wigglers som ligger i hulen på en slik måte at du ikke ser de ordentlig. )
Jeg kommer nok til å ommøbelere, men det må nok avventes til over eksamensperioden da dette innvolverer at alt må tas ut og settes inn igjen.. Dagsarbeid =0

Det var ikke en så stor klynge med egg, så det kan nok være at jeg bare ikke ser beibiene! Far breier seg godt ut i inngangen :p

Men oi så lyst jeg har på et større kar.. jeg tenker at Malawiene egentlig virkelig burde hatt det.. minst 300liter.. :p
Vannsti
Jeg kommer nok til å ommøbelere, men det må nok avventes til over eksamensperioden da dette innvolverer at alt må tas ut og settes inn igjen.. Dagsarbeid =0 Det var ikke en så stor klynge med egg, så det kan nok være at jeg bare ikke ser beibiene! Far breier seg godt ut i inngangen :p Men oi så lyst jeg har på et større kar.. jeg tenker at Malawiene egentlig virkelig burde hatt det.. minst 300liter.. :p

Hehe, har du plass til det?
Malawiene ville nok satt pris på større plass, mine brukte all 375 literene da jeg hadde de iallefall.

x fingrene for bebiser i hula. )
Plass? Hva meeener du? :S
Ut med kjøkkenbenken..?
Nei.. jeg har ikke plass... jeg har bare fryktelig lyst på et stoort kar, med en gigantisk pumpe sånn at det ALDRI går nitritt i det...

Jeg har egentlig litt dårlig samvittighet for at de har såpass lite plass!
Det er jo ikke så mange fisker det er snakk om da, så det går jo greit..

Etter en lengre snik i 160literen så jeg ikke flere enn den ene yngelen. Tror jeg satt der rimelig konstant i hele gårkveld.

Hentet opp endel planter og noen sandsnegler til en dame som skal hente i dag, og samtidig som jeg holdt på der i 60literen klarte jeg ikke dy meg.. måtte bare snu litt på hula til Han i hula :p
Nå står den ganske rett ut mot glasset sånn at jeg kan titte inn.. :p
Den er full av sånne små gule plommesekker med halefinne på!
Eggene har altså klekket! Alle beibissene har flyttet seg til motsatt side av huleveggen, enn hvor der eggene lå.

I dag mårres før jeg dro på skolen satt jeg også å så litt inn i 160literen. Fikk øye på totalt tre små yngler fra crabroen. Den ene, som jeg så i går også - er mye større enn de to jeg fikk øye på i dag. Så det har iallefall vært to kull på dem! Hurra!
Så gøy med yngel, gratulerer! Husker den følelsen når ancistrusene fikk yngel første gangen.. Nå er det blitt hverdagskost, men koselig fortsattMin har også små gule rumpetroll i hula si for øyeblikket.
Hehe, jeg synes det er kjempegøy!

Må innrømme det hadde vært enda gøyere hvis leken og eggleggingen hadde skjedd hos meg også.. det er jo litt av følelsen av at man har fått til dette som er morsomt! Men kanskje det skjer senere!

Synes iallefall det er kjempegøy at Malawiene har fått yngel! Og at eksemplarer fra minst to kull har vokst seg så store!
Er usikker på hvor gamle de kan være da, men regner med de er for unge til å kunne registreres... :p

Er alle ancistrusunger gule til å begynne med?
Ja de er gule alle som en de første dagene. Jeg som har en blanding av svarte og gule i mine kull ser ikke forskjellen med det samme de har klekket, må vente noen dager. Tror det er gode sjanser for at de leker snart igjen hos deg Skjønner godt at du mener det er ekstra stas når du har hatt dem fra før lek og frem til det blir yngel, tenker sånn jeg også. På samme måte synes jeg er stas å ha hatt fisk fra de var yngel til å bli fullvoksne individer som produserer egne yngel Ancistrushunnen min kom til oss bare noen uker gammel, alt for ung til å flyttes på, men det gikk bra. Litt artig å tenke på.
Okei, ja jeg anntok egentlig det siden eggene er gulorange. Ikkeværst at de overlevde turen fra Lisa og til meg! Det tar jeg som en ordentlig bevis på at jeg er flink med vanntilvenning ved overflytting av fisk! :p

Det må være stas å ha hatt generasjoner av fisk ^^
For min del er det bare guppyer jeg har opplevd det på, var kanskje derfor jeg ville prøve dem igjen for noen måneder siden.. Men det var jo egentlig bare dumt av meg.. :p
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap