Leifs verden, del 2 (side 10)

frosken
Takk for i går og tusen takk for marlieri-hannen. Den fikk bryne seg litt i går når den kom hit,her var det flere damer å velge mellom. Ble fort en av gjengen :-)



Alltid hyggelig frosken. Flere damer å velge mellom og medlem av gjengen. Damer x opptil flere.... er det plass i gjengen til meg også eller ? ;- =)

Her plaget han kona si til hun krepperte, dusten.... håper han får litt tilbake hos damene dine... tolk den som du vil, knegg knegg
Tom K
[QUOTE=LOFFA]Selv ancistrusene trives i kokkoshulene som jeg har laget. Laget en del nye i kveld slik at nøttene ikke ble råtne. De blir det når de ligger for lenge. 6-7 stk ble det nok og alt for mange for eget bruk. Så er det noen som trenger så er det bare å si i fra. Hullene er på ca 23-24 mm og passer paletter, ancistrus, apistogramma og ellers mindre fisk som bruker huler for egglegging/yngelpleie


Du trenger ikke bekymre deg for at nøttene råtner loffa, mine eldste huler er vel 3 år. Like fine som når dem var nye.


Tror jeg ordla meg litt feil, Tom. Jeg tenkte på kokkosmassen inni nøtta. Var et par av nøttene jeg åpnet som var begynt å bli litt myke og "dårlige". Tror jeg skal ha kokkosnøtthuler for en stund fremover nå.....
Hehe da er jeg med Loffa
Nær eggrekord
En opptur jeg lever lenge på kom i dag. Min gruppe C125 som nå går i et mindre og intimt kar sammen med ynglene av Apistogramma Macmasteri har hatt sin hyrdestund i natt. På front glasset fant jeg ca 50 egg og i den store javamosa fant jeg mellom 20 og 30 egg. Et lite helvete å plukke ut ;- =)

Bare et par ganger tidligere har disse lagt denne mengden egg. En ordentlig opptur som vil glede meg lenge. Skal ikke mye til for å glede meg i disse tider, men jeg vet også å sette pris på de oppturene som kommer.

Har fått en liten lekasje, selvfølgelig, i klekkekaret til C125 ene. Men er ikke værre enn at jeg kan vente med det. Er vel ca 30-40 yngler oppi der nå og de nye eggene

Mulig jeg setter opp igjen 6 kant karet for disse når eggene har klekket. Erfaringsmessig vokser disse raskere i større kar enn klekkekaret som kun er på ca 30L.

Vurderer å lage en reol med de to 160L jeg har. Den ene som er mallekar nå, vil fortsette å være det, mens det andre som står tomt kanskje kunne bli oppvekst kar for forskjellige yngler.

På en annen side kunne jeg tenke meg å beholde det ene i husets 1.etg. Får se hva planene blir når ting går fremover. Glad og fornøyd ønsker jeg alle lesere en fortsatt god lørdag :- )
Glemte selvfølgelig bildene..............
Glad og fornøyd ønsker jeg alle lesere en fortsatt god lørdag :- )

Takk det samme til deg
Da er reolen hentet og ute av huset. Det viktigste er bært ned i kjelleren og prøvekjørt..... Stereoanlegget. En må jo ha musikk til arbeidet når en holder på. Har hatt et lite anlegg stående ute i garasjen, så det fant nå veien ned.

Han som kjøpte reolen ble veldig fasinert av mine C125 og jeg babblet i vei og skrøt at jeg var #2 i Norge med oppdrett av disse (iallefall registrerte).

Han kunne visst mye om vannverdier og babblet i vei om det helt til han fikk min mening og erfaring med det.......

Her får alle samme vannet sa jeg og ingen forskjell på verdier. Ingen kjemikalier heller! Bortkastede penger sa jeg og brått var den diskusjonen over, knegg knegg.

Legger ved et bilde av en ny verdens borger.....

Bartebust på egg igjen
Huffameien. Forrige dagen tømte jeg hula til Bartebust for yngel og satte han over i hovedmallekaret. Der skulle han kun være til jeg fikk ordnet litt i det karet. Skulle egentlig sette han tilbake i går da jeg ikke vil slite han helt ut.

Glemte dette helt bort da det ble en del stress med reolen, middagsbesøk her og litt annet.

Når jeg da skulle mate i dag fikk jeg se at jeg hadde glemt hula. Tenkte da å få han ut av hula han har i rota si, men hva ser jeg? Jo da han ligger på egg IGJEN!!!

Dette er fjerde kullet hans på alt for kort tid. Må få skaffet meg et par nye hanner, men har ikke sett noen hanner til salgs i nærheten her. Å reise helt til Oslo for et par hanner gjør det noe dyrt, men ser ut til som er eneste utvei.

Men det er likevel gøy at det yngler litt her nå selv om det er få kar her. Kun 5 kar som er oppe å går her nå

1. C125 og apistogramma macmaster yngel
2. C125 yngel
3. Ancistrus yngel og mikke mus platy
4. Corydoras aeneus/aeneus gold stripe/albino
5. Malle karet med ancistrus, orange platy og sverddragere og en trio paletter

Så til meg å være er det lite kar og lite fisk, men kommer sterkere tilbake. Ser frem til å begynne med akvarierommet i kjelleren :- )
Legger ut bilder her fra i kveld.
Bartebust med nye ancistrus egg
C125 yngel sammen med de siste eggene som ligger til klekking
Klart for maling av akvariekjellern
Ettersom det var overtid i går måtte innkjøp av maling, pensler og ruller vente til i dag. Men nå er det i hus. Da kan jeg så smått begynne på akvariekjelleren min.

I løpet av dagen i dag har de fleste av de siste 70-80 C125 eggene klekket og det yrer virkelig i det karet nå. Små pilspisser som piler gjennom karet i sin nye verden ;- =)
Virkelig moro
Ja dette var hyggelig lesning.

Mens hos meg forsvinner detiv. fisker og Viftereker for tiden.
Vifterekene kom i hus i starten av denne mnd.
Har mistet 3 av 11 reker på kort tid.

Merkelig syns jeg.
Og nei det er ikke det at dem har gjemt seg bort. Jeg tømte akvariet for ting og endevendte hele akvariet i dag på leiting etter dem.

Sånn ellers så følger jeg med på hva som skjer med deg og dine akvarier.
LOFFA
Huffameien. Forrige dagen tømte jeg hula til Bartebust for yngel og satte han over i hovedmallekaret. Der skulle han kun være til jeg fikk ordnet litt i det karet. Skulle egentlig sette han tilbake i går da jeg ikke vil slite han helt ut.


Hehe har det som plommen i egget han.
Min bartemann ligger endelig på egg. Skjønte det ikke med det første, men han ligger og vifter vann med alle finner.

Utrolig gøy med akvariekjeller da. Maler du med noe spesiell fuktmaling?
Du har ikke slått ut en dør til hula du skjønner jeg

Bra formen er bedre,når malingsproduktene er i hus så må jo gnisten være tilbake
Black_Flys
[QUOTE=LOFFA]Huffameien. Forrige dagen tømte jeg hula til Bartebust for yngel og satte han over i hovedmallekaret. Der skulle han kun være til jeg fikk ordnet litt i det karet. Skulle egentlig sette han tilbake i går da jeg ikke vil slite han helt ut.

Hehe har det som plommen i egget han.
Min bartemann ligger endelig på egg. Skjønte det ikke med det første, men han ligger og vifter vann med alle finner.

Utrolig gøy med akvariekjeller da. Maler du med noe spesiell fuktmaling?



Nei bruker ikke noe spesiell maling Espen. Tok vanlig hvit grunnmaling, kun for å lyse opp litt. Men jaggu var det et h..... å male disse lekablokkene. Har kun tatt en vegg, og for å si det slik.... ser det ut som om det er en gjeng unger som har lekt seg. Med så ujevne fuger og hullete blokker er dette ikke enkelt, men skal ta den tiden det tar på den veggen. Veggen jeg skal ha karene på lurer jeg på om jeg skal slå plater på, å male dem. Ellers blir jeg aldri ferdig.

Trist å høre B.A at du stadig mister fisk og reker. Ikke noe gøy i det hele tatt. Vet hordan det er, så føler med deg.

Bilde 1. En av apisto macmasteri ynglene bak pumpa
bilde 2. En av de 2 palett huene jeg kjøpte på torsdag

Vist du bruker murmaling blir det sikkert litt lettere å male leka. Den malingen er jo litt tykkere og seigere enn vanlig maling, kan jo være den dekker hullene i lekaen bedre
Så gøy at du får så mange C125 egg
Ja da er eggene til Bartesam stort sett klekket (se bilde)
Deres søsken er nyskjerrige og ser til dem inne i rota deres.

Ja Tonje kanskje jeg skulle prøve murmaling og ikke den suppa jeg har begynt med. Det virket nytteløst med de fugene som var på den veggen. Noen uten puss omtrent og andre steder hang det mye på utsiden, selv om jeg brukte hammer å slo av en del jeg så.
Første julegave mottatt.....
Som overskriften sier, kom julen tidlig i år. Men måtte nok kjøpe den julegaven selv, til meg selv. En ny trio med Apistogramma Macmasteri.

Denne hannen er ikke fult så stor som den jeg mistet, men mer fargerik og flott. Håper ikke det er mikset for mye i karene i butikken og at dette er en trio med macmasteri. Legger ved noen bilder her, dog fra de var i posen for klimatisering.

Etter min mening en meget flott herremann. Tom, om du er innom her, som jeg vet du til tider er, kan du bekrefte for meg at jeg har kjøpt det jeg mener er macmasteri hadde jeg vært takknemlig for det.

Skal plukke ut de bildene jeg mener er best, selv om det er bilder i fra fisk i pose.

Som mine faste lesere skjønner har jeg ikke gitt opp, men har pågangsmot og vil bygge opp Apistogramma "stammen" min igjen, og dette er første steg på veien dit.

Prisen synes jeg denne gangen var stiv, da de var betydelig dyrere enn de første macmasteriene jeg kjøpte. Men fortalte om mitt uhell tidligere og fikk sympati, og noe rabatt. Likevel ble det noen hundrelapper. Jeg er på vei til å bli lykkelig Apisto eier igjen ;- =)
Plussmedlem
Utrolig flott å se at du er på full vei oppover igjen, Leif

Forresten; skal du allikevel beholde aspidorasene?
Anders Kaste
Utrolig flott å se at du er på full vei oppover igjen, Leif :-) Forresten; skal du allikevel beholde aspidorasene?




Ja det var herlig å få en trio med apistogramma i hus igjen, og det skal komme flere etterhvert ;- =)

Har en del yngel av Aspidorasene nå, så om noen skulle komme med et godt tilbud på leiksgruppen på 15, er det vel ikke heeeelt umulig at de selges (gruppen). De forrige ynglene gikk til butikk til samme pris jeg la de ut for her.

Men for å si det slik, så legger jeg ikke noe arbeid i for å selge dem. De er jo bare så herlig og i øyefallende og artige.... Ja de fleste vet vel hva jeg mener om disse C125 ene. Ingen har vel rost disse aspidorasene så opp i skyene som undertegnede antar jeg. Kunne du tenke deg en slik gruppe? Om gruppen er litt stor, som kanskje mange mener, kunne den jo deles i to.
LOFFA
.....Etter min mening en meget flott herremann. Tom, om du er innom her, som jeg vet du til tider er, kan du bekrefte for meg at jeg har kjøpt det jeg mener er macmasteri hadde jeg vært takknemlig for det.

Antakelig "feil" Tom som svarer .....
Fiskene dine, både hannen og hunnene, er Apistogramma hongsloi.

(Fint å se at du har fin sand på bunnen, da dette er den Apistogramma-arten som er spesielt kjent for å kunne stupe ned i sanden med hodet først, om den blir veldig skremt. Hele fisken kan således forsvinne ned i bunnlaget....)

Lykke til med flott fisk!

Tilfeldig bekjentskap
© RHD2011
Reklame for plussmedlemskap