Ragnar´s reker og sånt (side 10)

Der var coryene igang igjen. Kom hjem til fullt av egg rundt omkring i rioen. Jegersneglene var i full gang med å spise seg mette, men fikk reddet en god del av dem. La dem som sist i en håv, og plasserte denne i strømmen fra pumpen. Må følge med om noen blir mugne. Mener å ha lest at de blir hvite da, men opplys meg gjerne hvis det er feil

De fleste eggene var sammenklistret i små klynger, og tok ikke sjansen på å skille dem.

Hadde en skikkelig opprydning i rioen i går, og skiftet relativt mye vann. Regner med at det er det som har trigget lek igjen. Veldig gøy, og håper å få til noe lignende når trilineatusene vokser til. Burde kanskje gitt polystictusene eget kar og, men tror fruen må få større hus først.

Bilde1 og 2. Cory egg
Cory yngel 23 dager
Litt mer bilder

Bilde 1: Cory yngel 23 dager. Synes jeg begynner å se litt bronse farge på denne. Er den desidert største av flokken.

Bilde 2: Etegilde blandt de gule rekene. En krystallreke vil og ha

Bilde 3: Nå skal du høre sønn...
Ups
Etter å ha talt egg ser jeg at det er rundt 100 egg. Blir nok en annonse hvis alt det vokser opp... Tror 125 cory er litt i overkant
Kløe
Hmm. Ser at noen av Trilineatusene klør litt. Svømmer over et Catappa blad, og gnir seg litt mot det før de fortsetter spising. Ser friske og raske ut ellers, men likte ikke dette.

Håper det er grunnet nytt hjem, og stresset som følger med det. Får følge med
Nitritt
Da fikk jeg svaret på hvorfor de klør...

Målte vannverdier hos trilineatusene, og de var som følger:

Ph: 7
Gh: 6
Kh: 3
NO2: 0,3

Panikk i heimen. Har aldri hatt nitrittutslag i noen kar, så her var gode råd dyre. Sprang som en piska høne rundt og målte nitritt i de andre karene, men der var alt ok. Byttet ut 50% av vannet hos Trilineatusene med godt vann fra rioen. Målte nitritt etter dette, og da var det nesten gult (fikk en lys oransje tone over seg etter 3 min.). Skviste ut noen gode filterbakterier fra rioen, og tømte oppi karet. Så nå svømmer de stakkarsene rundt i nitrittholdig skittent vann. Tipper de er fornøyd med sitt nye hjem gitt.

Eneste positive er vel at rioen har fått et ekstra vannbytte

Får kjøre på med vannbytter de neste dagene, og håpe at jeg klarer å holde det under noenlunde kontroll. Satte noen bøtter til temperering, men er i tvil om det er lurest å bytte med vann fra rioen eller å ta helt rent vann. Kanskje litt av hvert?? Har ikke lyst å miste disse skjarmtrollene..

Jaja, godt det er helg
Vannbytter
Har byttet 50 prosent av vannet i boden 2 ganger idag. Fisken ser fin ut, men gnir seg fortsatt en del dessverre. Ser ingen prikker, så håper det bare er irritasjon.
Nitritt test ga lys oransj før siste vannbytte, så filteret gjør fortsatt ikke jobben. Ungene synes oransj er finere enn gult, og kan ikke forstå hvorfor jeg stresser sånn.

Lurer på å bytte til eksternt filter...
Egg og yngel
Litt positivt også
Eggene er nå 2 dager. Fjernet 3 hvite egg idag. Resten ser friske ut. Yngel trives ser det ut til. Det er mange, og noen begynner å bli virkelig store. Noen av de minste ser ut til å spise mindre, så må følge med på disse. Vurderer å flytte noen over i foreldrekaret etterhvert. Hvor gamle bør de være før flytting. Vannet er bortimot det samme, men temp en grad varmere. Yngel er nå 25 dager.
Kaos :-)
I dag skjedde det litt vel mye på en gang..

3 pakker i posten. Webzoo, Novofex fra forummedlem og Easy Carbo fra ADA.

Målte nitritt i boden, og den var fortsatt lys oransje. Men var mer gul en før, så går rette veien. Tok vannbytte med 50%, og sjekker igjen i morgen. Fiskene klør seg enda, men aner ikke om de vil slutte når nitritt er borte eller om det er som normalt. Ser jo at andre coryer og gnir seg av og til.

Opp i stuen og sjekket yngel/egg. Tror du ikke det var full gang med klekking. Jeg hadde tenkt å sette om en liten boks med luftpumpe i for yngel, og dette var i pakken fra webzoo. Rigget opp boksen med litt sand i bunn, og flyttet noen av eggene over i denne. Rigget til luftpumpe, og startet denne. BRÅK... En høy during av pumpe, og masse bobling fra vannet. Kunne ikke ha dette i stuen. Bestemte meg for å flytte eggene tilbake til karet, men da hadde 4-5 selvflølgelig allerede klekket. Vann og søl når jeg prøver å få egg og fisk trygt tilbake, men aner egentlig ikke hvordan det gikk tilslutt.

Slapp så resten av yngel ut fra håven de var klekket i, og da mistet jeg selvfølgelig alle de uklekkede eggene ut av håv. Roting og styring for å prøve å redde disse, men måtte gi opp de fleste. Tror de klekker greit i karet, da jeg ikke ser for meg at cory yngel på 26 dager spiser egg/yngel.

Nå har jeg roet meg ned, og driver å tester steins eikebarkekstrakt for å finne ut hvor mye jeg må tilsette i hver bøtte for å få ph litt ned.

Puh...

Bilde 1: Nyklekket yngel. Ca 2 minutt gammel.
Bilde 2: Første generasjon. Nå 26 dager
Da har jeg fått skiftet til sand i boden. Ble nesten ikke søl heller sanden var lysere enn jeg trodde, men tror coryen trives bedre med å få grave litt. Sjekke vannverdier i morgen for å se om det hjelper.

I bøtte med vann var Ph blitt 6,0 etter ett døgn. Tester nå med 2 ml i en bøtte, og måler i morgen. Sjekket Ph i kar i stuen, og den var mye høyere enn sist. Helt oppe i 7,6 i ett av karene. Lenge siden jeg har målt kranvann, men mistenker at Ph har gått opp der og.

Ellers alt vel.
Nitritt under kontroll
Da var nitritt noenlunde under kontroll. Gul test ett døgn etter vannbytte, men skiftet 25 prosent bare for å være på sikre siden. Fiskene ser litt passive ut, men det kan jeg jo forstå etter siste tids hendelser.
Høy ph
Sjekket ph i alle kar, og den er generelt for høy. 7,2 og 7,4 i alle kar. Tilsetter vann med ph 6,8 - 7,0 for å få ph ned over tid.

Yngel 28 dager
Måtte bare legge ut ett bilde av første generasjon. Dette er størstemann, og snakk om STOR.. Han/hun er nå sikkert 3 ganger så stor som gjennomsnittet, og markant større enn nummer to.

Generasjon 2 er nå 3 dager gamle, men er ikke kommet ut for å spise enda. Regner med at de blir mer aktive i morgen, eller kan det være de er redde for storesøskenene?

Lurer forøvrig veldig på hva jeg skal gjøre videre. Har nå 3 typer cory: schultzei og Polystictus går sammen, men jeg kunne veldig godt tenkt meg å gitt Polystictusene et eget kar for å se hvordan det går. Trilineatusene går alene i boden, og kan evt. bytte plass med polystictusene, men da går trilineatusene sammen med schultzeiene. Kanskje jeg rett og slett må ha et kar til? Men hvor?
Trilineatusene sliter.. Synes de ser litt mer passive ut, og gjemmer seg litt vekk. Kanskje naturlig, men liker det ikke helt. Ga dem Novofex for første gang, men de rørte det ikke en gang. Synes de er vanskelige i matveien, og vet ikke helt hva jeg skal gi dem. Ser ut til at de spiser avskallede artemerieegg (husker aldri hvordan det skrives ), men kan jo ikke bare gi det...
Tilsatte Esha Exit og Esha 2000 i vannet i dag til dem, så er det vel bare å krysse fingrene.

Gjorde noe jeg aldri trodde jeg skulle gjøre idag. Fikk 6 pestsnegler av en kollega, og satte dem inn i et akvarie hvor det ikke er snegler... Jegersneglene mine har tatt helt knekken å alt jeg har hatt av snegler, og tenkte jeg skulle drive litt oppdrett av pestsnegler for å fore dem med. Må nok og se om jeg får solgt unna noen, for det er mange i rioen nå.

Bestilt nytt filter til boden (Tetratec EX 600). Liker utvendige filter mer og mer, og synes de er lettere å rense mm. Bestilte også vitaminer fra Esha, så nå skal det nok bli gang i karene her.

Trådalger har blitt en plage igjen. Er nå litt av det i rioen, og masse i karet med yngel. (Var der før yngel kom i). Aner ikke hvordan jeg skal bli kvitt dritten. Prøvd med mørklegging osv, men stadig like galt. Gir jo nesten ikke mat, så kan ikke mate mindre heller. Skal få tatt noen bilder av dem, men hvis noen har noen tips mot trådalger - feel free.

2. generasjon er nå frittsvømmende. Ser ut til å ha minket litt, noe som kanskje er like godt med tanke på mengden som ble klekket. De tøffer rundt, og er komplett umulige å få tatt et bilde av. De er nå 4 dager. Første generasjon er nå 30 dager gamle.
Vannbytter igjen.

Kjøpte en større rot til boden, så nå har de litt mer plass til å gjemme seg vekk hvis de vil det.

Fant 2 døde reker og en død yngel (første generasjon). Regner med at det kommer av rimelg kraftig belastning på dette karet nå. Tok sjansen på å flytte 10 stk av første generasjon over i rioen. Platyene synes det var spennende med gjester, men de fulgte bare etter dem. Så ingen som ble offer for en stor munn. Så så snuser de rundt på bunnen i nye omgivelser.

Slamsugde i yngelkaret etterpå, så da ble det heisatur for 4 små cory yngel. Satte dem bare fint tilbake og satser på at det går greit. Fikk nå ut litt av dritten som lå på bunnen.

Bestilte slike Easy Breeding Box for senere anledninger. Så slipper jeg å ta livet av rekene for å oppdrette cory.
Glad mann
Ble litt glad i dag. Trodde det var 6 polystictus igjen, men ved foring så jeg 8 stk fremme.

Dette ga meg enda mer lyst til å gi dem eget kar. Noen som vet hvor jeg kan få tak i et kar på 80x40x30 (l/b/h) i stavangerområdet?
Nytt filter
Da var nytt filter i gang i boden. Tetratec EX 600. Veldig fornøyd med konseptet, og virket enkelt å renhode osv. Lite støy av filteret, og relativt enkelt å sette opp.

Nye remedier er også på plass. Esha Optima og Esha Minaroll. Tilsatte Minaroll i rioen og i boden. Kan vel ikke skade noen av plassene

Ellers er fisken i boden mye mer aktiv en før. Svinset rundt uten stans, men vil fortsatt ikke ha noe annet en avskallet artemerie. Prøvde å gi en novitab idag, men det så ikke ut til at de brydde seg noe særlig. Lar den være i til i morgen, så får jeg slamsuge opp restene. Trenger litt avfall for å få gang på pestsnegle produksjonen....

Cory yngel i rioen ser ut til å stortrives. De barter rundt omkring, og bryr seg lite om større fisk, amanoer eller kirsebær. Liker ikke ancistrusene noe særlig dog, men det gjør jo ingen av de andre fiskene. De fyker avgårde så sanden spruter.

Flyttet en rot med tang og massivt med trådalger over i rioen i håp om at de skulle spise den ren for alger. Kan trygt si at det var populært. Satt 3-4 amanoer og 10-15 kirsebær på den omtrent før jeg hadde lukket lokket. Krysser fingrene..

Første generasjon 33 dager og andre generasjon 7 dager gamle

Bilde: Nye remedier
Kjempeflotte yngelbilder, send gjerne inn til fiskebasen, der er det ikke ett eneste bilde av schultzei/aeneus-yngel. Jeg krysser fingrene for lek på polystictus'ene dine, det er en fin art
Takk for det Rita. Skal sende inn noen bilder, så får vi se om de blir godkjent

Enig i at Polystictus er utrolig flotte, men de er utrolig sky. Ved foring så må jeg sitte lenge i ro før de våger seg frem. Først kommer Schultzeiene og spiser som gale, og så kommer polystictusene frem. De holder seg alltid litt i bakgrunnene og overvåker situasjonen. Hvis jeg beveger en finger, så piler de i skjul igjen. Men de er gode og runde, så får tydeligvis i seg litt mat. Er redd de er litt dominert av sine store artsfrender, og at det er derfor de er litt sky.

Å ta bilder av dem er bortimot umulig. Kanskje hvis jeg ligger på lur? Har veldig lyst på et fint bilde av dem, så må gjøre et forsøk igjen.
Fortsatt bittelite utslag på nitritt. Skiftet derfor vann i dag og. Fisken ser ok ut, og jeg har sett alle 6 spise. Det velger jeg å ta som et godt tegn.

Litt bilder i dag og.

Bilde 1: Polystictus titter frem
Bilde 2: Generasjon 1 - 34 dager
Bilde 3: Generasjon 2 - 8 dager
Alt ser ut til å gå veldig bra i alle kar.

Trilineatusene tøffer rundt og spiser alle 6. Virker som om de likte den ekstra sirkulasjonen som kom men ekstra pumpe. Ser friske ut, så kanskje litt Esha Minaroll og har hjulpet.

Klarte å gjøre kunststykket å skru av pumpen hos yngel i 3 timer. Skulle bare la foret synke til bunns etter foring, men glemte helt av å skru på pumpen igjen. Måler nitritt fremover, og håper det går greit. Fra nå av er det å skru ned pumpene til minimum ved foring.

Flyttet 4 yngel til over i rioen. Ser ut til at de klarer seg bra, selv om de må slåss litt mer for maten. Totalt 15 stk er nå over sammen med foreldrene.

Veldig lenge siden de gule rekene har hatt egg. Lurer veldig på hvorfor. Det er ikke mange rekene i karet, men er rimelig sikker på at begge kjønn er representert. De er aktive, og ser friske ut på alle andre måter. Kanskje bare en pause..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap