Kaja's coryastiske verden (side 10)

Jommen var det ikke nok ett akvarie med masse filamentus yngler på ruta idag oxo da.
Har 3 par og en trio, spredt rundt i forskjellige kar så denne trioen bor sammen med ett lekspar med L144.
Så jeg må innrømme at jeg trodde jeg var mer trøtt enn vanlig når jeg så at det ikke bare var gule yngler på ruta....
Beta hannen av L10A som fikk eget kar med dama si ligger på egg så håper på bedre oppvekst av yngler der enn det har vært hos det andre par'et mitt.
Ingen feil med vannverdier eller 'beite' muligheter for de små, så er ett stort mysterium hvorfor så få vokser opp.
Har kun sett 2 stk fra det første kullet han slapp for ett par mnd siden og 5-6 fra det siste han slapp for ett par uker siden.
Siden jeg har mulighet å la de få ett annet bosted så flytter de nok før den runde dama hans legger egg igjen.
Men skal absolutt ikke klage med to gjenger aureum, to gjenger filamentus'er, en stor gjeng lanceolata og snart nok en gjeng L10a'er.
Grenmallene mine trives visst godt hos meg sammen med Cory&rekevennene sine...

Idag skal vi en tur opp til aquamanias og jeg vet at det vil bli med noen flere Cory arter hjem og at Elegans'ene og Concolor'ene vil få flere artsfrender.
Akkurat nå har jeg faktisk ledig plass til Cory i to kar så blir nok bare lommeboka som begrenser hva som får bli med meg hjem idag.

Det blir garantert tatt flere bilder for når tre ivrige akvarister legger ut på tur...
Blir spennende hva dere kommer hjem med ,god fornøyelse og handletur
>Sissimor

Makan leste virkelig ikke at rili'ene dine har egg.
Kjempegøy og lykke til med småtassene.
Ble det noe spennende med hjem i går ?
Ja noe nytt ble det med hjem og noen grupper fikk flere artsfrender.
Elegantus'ene har økt fra 5 til 10 og en Brochis dame ble med så de er blitt 4.

Concolorene økte ikke da jeg ønsket de noe større og mer kjønnssikre.
Det ble heller ikke med Robinae da det kun var gutter og Super Schwartzii'ene var så veldig sky at jeg lot de være.

En gruppe på 8 Loxozonus og en gruppe på 8 Nanus ble to helt nye arter, eller nesten, har en gang i tiden hatt Loxozonus som lekte dagen før de flyttet til Erik.

Det ble med ett par Ancistrus sp. LDA-72 og ett par Hypancistrus sp. L-340.

Og som alltid litt planter og en haug medisiner som er kjekt å ha i tilfelle....

Jeg har allerede bodd foran akvariene med kamera så det kommer bilder etterhvert.
For det ble med en enslig dame av en art vi ikke helt vet hva er men hun ser ut til å høre til samme 'kompleks' som Elegans og Nanus gjør, og da må en jo få tatt bilder slik at noen kanskje kan hjelpe til artsbestemme.

Nanus damene har allerede vært å sjekket bladene godt, så håper de er fornøyd med de og tar de i bruk....
Ble litt da ja ,venter spent på bilder ,synes Nanusene spesiellt er kjempefine
Ja Nanus'ene er nydelige og jeg har en stk forvokst dame i flokken....
De skal jo egentlig ikke bli større enn 4.5 cm men denne dama er enorm!!!
6.5 cm lang og nesten like bred :O
Ho har jeg masse bilder av og synes litt synd på ho så sprengt som ho er for det ser enda verre ut når en får det i full size på bilde...
Bare for å glede deg litt Sølvi
Åhhh så søt og det bedårende blikket
Nanus
Ble ikke så mange brukelige bilder av disse Cory'ene.
De har en farge sammensetning som virker å gjøre noe med blitsen.
Men noen få ble det og første er av monsterdama mi...
Cervinus er en artig Cory!
Kaja
Ble ikke så mange brukelige bilder av disse Cory'ene. De har en farge sammensetning som virker å gjøre noe med blitsen. Men noen få ble det og første er av monsterdama mi...

Oi ,den var skikkelig monster og den ,tror hun trenger å skvise ut noen egg
Jeg gir meg ende litt over innimellom....
Har lagt ut i.d. på den enslige fisken i elegans komlpexet som ble med hjem og den er en nanus!!!
Mens de 8 som skulle vært nanus'er er napoensis'er....
I alle fall ifølge de som har svart der og selv har jeg sett så mye på bilder av disse artene og prøvd å sammenligne med de jeg har, at prikker blir striper og omvendt.
Men her er bilder av en stakkars enslig nanus dame som søker venner hvis noen har.
Enn så lenge tror hun at hun er en Loxozonus og stimer fornøyd med de.
Jaa, de er ikke så enkle disse fra elegansgruppen...

De jeg har ble kjøpt fra Dahls som nanus, men jeg følte at det ikke stemte helt. La inn bilde for id på corydorasworld, og fikk beskjed fra Fuller himself om at de er bilineatus. Føler id'n er ganske trygg da
Jeg kjøpte halve gruppen min med elegans på Dahls og det ser ut til å stemme, tror jeg i alle fall da....
Har tilført en halv gruppe til og nå skal den deles slik at jeg er sikker på at de er samme art.
Og skal legge inn flere bilder der jeg oxo slik at jeg er sikker på hvem arter jeg har.
Sååååå fine cory'er ! Ahh !
Skal få meg nye så fort som mulig nå!
Man blir så fort forelsket i disse at du vil jo bare ha mer og mer og mer og mer !
AkvariumBoy
Sååååå fine cory'er ! Ahh ! Skal få meg nye så fort som mulig nå! Man blir så fort forelsket i disse at du vil jo bare ha mer og mer og mer og mer ! :D

Ja Cory'er er veldig lette å forelske seg i og stadig vekk flere som sniker seg inn i hjertet...
Det er først nå jeg har fått opp øynene for elegans komplexet som har mange forskjellige nydelige arter.
Så kjenner igjen det å ville ha flere og flere
Har selv holdt og drettet 15-20 forskjellig corydoras gjennom tidene og var en tid like coryfrelst som jeg er apistogramma frelst nå. Noe av det som gjore at jeg mistet gløden noe var nettopp dette med ID, og alt for mange like coryer.

En dretter en art og vil ettersom yngler vokser til selge avkom. Så kommer det til kommentarer at det ikke er det og det, ... men det og så er det i gang. Husker jeg hadde (var kjøpt som) cw o1 incolikata eller hva det var og det var et helvete å være trygg på disse. Er nok noe rusten på numre og navn på cory-

Selv proffene er til tider usikre. Nå er det som kjent Apistogramma som rammer min lidenskap og det er ikke fult så ille der med ID som hos cory. Med hjelp fra de som virkelig kan sine ting er folk som Mona O og Tom C en uvurderlig hjelp og støtte. En får etterhvert som årene går her som medlem, erfaring med hvem en kan henvende seg til for hjelp, og til tider har selv jeg vært til hjelp faktisk. Uansett om det er cory, Apistogramma eller andre fisk vi holder i våre kar, er det gleden over dem vi skal ha. Men i det vi sakl selge eller gi bort avkom, bør vi vite hva det er vi selger eller gir bort. En kan få et dårlig rykte om en sender avgårde noe som ikke er det en har oppgitt det til å være.

Prisen på forskjellen kan også være ganske så stor. Julii har vært et stort problem i mange år. Mange har kjøpt dem, men i ettertid vist seg å være noe helt annet.

Men det gjør jo dette litt spennende, kanskje litt mer enn vi ønsker selv....

Klemz fra leif

En av mine 6 vakre 'green spot'
L349
Fortsatt litt blyge etter turen....
Men innimellom kommer de å viser hvor vakre de er
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap