Velkommen til min nybegynnertråd :-) (side 10)

Nå har jeg lest igjenom hele tråden
detta med akvarie er jo en sykdom som er helt fantastisk
gratulerer med palettene , bare gi de fred og ro så skal de se de vokser opp i rekord fart
eller om du vil være på den sikre siden kan du ta de ut og putte de i et lite kar det måtte jeg gjøre siden det var noen andre fisk som fikk seg en god middag.
bare rop ut hvis du trenger hjelp og ingen sp er for dumme
De ynglet for en stund siden, men det endte opp med at palettene spiste all yngelen under en lengre mørklegging av akvariet. Hadde jeg bare hatt plass så skulle jeg latt palettene og yngel gå i et kar for seg selv, men jeg har ikke plass, så da for bare naturen gå sin gang.
Til min store overraskelse dukket det opp en palett-yngel på rundt en cm fra det første kullet.
Fikk endelig tatt noen nye halvbra bilder.

Fikk meg litt av et sjokk når denne karen kom frem etter at lyset var slått på!

Det tok hele 10 dager, men nå har eggene klekket og yngelen er frittsvømmende sammen med foreldrene! Skal mate de godt med avskallet artemia fremover, for sist gang matet jeg sjeldent og veksten ble deretter.
Palettene tok livet av alle flammetetraene, så det var litt trist. All yngelen ser dog ut til å være i live, og jeg mater godt. Dessuten har jeg fått noen flyteplanter (Amazonas froskebitt) som forhåpentligvis klarer å utkonkurrere algene.!
For en stund siden leste jeg "Ecology of the Planted Aquarium: A Practical Manual and Scientific Treatise", og følte at mye av det jeg hadde lært om akvarium ble snudd på hodet. Jeg tenkte derfor at jeg skulle prøve noen av de tingene som ble presentert i boken, blant annet å minimere vannbytter og fôre maksimalt. Formålet med dette er å få en stabil vannkvalitet med mye næring og andre organiske stoffer, og la plantene ta seg av opptak av næringsstoffer og tungmetaller. Dette skulle vistnok fremme plantevekst. Det kan også nevenes at yngelen vokser som bare det, og ser ut til å stortrives.

Det dukket som forventet opp alger, men plutselig skjedde det noe uventet; Javabregnene, som ikke har produsert avleggere (eller hva jeg skal kalle det) på flere månder, startet plutselig å produsere avleggere og nye skudd. Det samme gjelder anubiasen, som til vanlig produserer et nytt blad en gang i månden per plante, men som nå plutselig skyter ut nye blad i alle retninger, og på tre-fire dager teller jeg 12-13 nye blad, pluss noe jeg aldri har opplevd i de 1,5 årene jeg har hatt anubias; to "blomster".

Jeg har også Amazonas Froskebitt som vokser som bare det, men siden jeg fikk de for en uke siden vet jeg ikke hvordan de vokser "til vanlig", så jeg tar veksten med en klype salt så lenge.
Interessant! Men hvordan trives fiskene??
Flott tråd. Veldig morsom å lese å fint å se at det er bra med bilder. Er mye koseligere å lese når man kan se det man leser om

Er sikkert mye spennende i den boka ja, er boka til Diana Walstad ikke sant. Siter selv med planer om å prøve metoden med jord under substratet og masse planter.

Blir spennende og følge tråden og utviklingen i karet når det gjelder fisk, yngel og planter.
Trieso
Interessant! Men hvordan trives fiskene??

Veldig bra, i hvert fall palettene, for de har tatt helt over, og på det nyeste kullet har jeg enda ikke hatt noe merkbart frafall av yngel. Til og med krabben ser ut til å ha det like bra som før, og den vil jeg tro er litt mer sensitiv enn fiskene.

Birdman
Flott tråd. Veldig morsom å lese å fint å se at det er bra med bilder. Er mye koseligere å lese når man kan se det man leser om :) Er sikkert mye spennende i den boka ja, er boka til Diana Walstad ikke sant. Siter selv med planer om å prøve metoden med jord under substratet og masse planter. Blir spennende og følge tråden og utviklingen i karet når det gjelder fisk, yngel og planter.


Takk for det! Er boka til Diana Walstad ja, og jeg har selv tenkt på å prøve med jord under substratet, men nå nermer det seg eksamen så det har dessverre ikke fått plass på to-do lista helt enda.
Anubiasene vokser som bare det enda, og der har dukket opp to "blomster" til.
Nå er det en måned siden jeg telte mist 120 yngel, og i dag telte jeg minst 60, så jeg er godt fornøyd med at i hvert fall halvparten av yngelen har overlevd såpass lenge.
Etter nesten to månder uten vannbytte og mye fôring går jeg tilbake til mine gamle vaner. Planteveksten var veldig god og fiskene så ut til å trives, men mye alger og uklart vann gjorde akvariet til et deprimerende syn. Derfor brukte jeg noen timer i går på å ta ut alt, klippe bort store mengder blader og drepe det meste av alger.



[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Selv om ingen ser ut til å bry seg; Her er et nytt bilde.

[External Image]
Vet ikke om det er feli hos meg eller hva det er ,men får bare kryss opp og ingen bilder når jeg trykker på de
Se der ja. Da må jeg laste opp alle bildene på nytt! Her er i hvert fall et par av de.
Nå har selvfølgelig palettene lagt egg for tredje gang, selv om jeg prøvde å forhindre det ved å ta ut kokosnøtthulen som de brukte de to første gangene. Jeg for bare håpe at de ikke tar livet av all yngelen fra sist gang, som nå er 1-2cm store.

Denne gangen var jeg så heldig at jeg fikk tatt et bilde av hulen med eggene!

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap