Staygold's logg for innkjøring med salmimetoden! (side 10)

Du byttet jo 70% for to dager siden
Men det greit med bytter med en dag eller to immellom...bare prøv å ta det rett i forkant av vanlig måling og salmitilsetning.
Målte i dag 09.30:

-pH: 6.5
-NO2: fortsatt lav
-NO3: mellom 40 og 80

Vil nok ta et vannbytte senere i dag.
Ser ut som innkjøringen er i boks nå! Etter ca. 60% vannbytte i går med en smule roting her og der da jeg måtte klippe vekk noen blader samt fjerne alger var ikke noe sak! NO2 er nå på nesten 0. Var litt skeptisk for å gjøre for mye, men bakteriene tålte det helt greit! pH er en smule sur for min smak og holder seg ikke der jeg vil ha den, så er på jakt etter skjellsand nå og tilsetter natron ved behov. pH holder seg på rundt 6.5, med noe svigninger. Vil helst ha den på 7.5. Hvert fall 7!

Målte ammoniakk til 1.5 da jeg tilsatte 3 ml Salmi. Skal jeg da gå for dobbel dose ved fast tilsetting, eller går det bra med 3-4 ml Salmi? Skal selvfølgelig sjekke at det ikke blir for mye med 6 ml. Fisken kommer nok ikke før neste uke + at jeg må få ned NO3. Har ikke mulighet til halv dose 2 ganger om dagen siden ferien min er over.

Det burde duge greit med 4 ml salmi. Så får vi håpe nitritten holder seg på matta fremover !
Ja, du får bruke en kombinasjon av vannbytter og natron til å få opp pH når du må. Svongningene gir seg nok litt når det blir fisk i karet, med mindre du skal sprengfylle det, da.
Var på tide å komme i mål...du jar vært tålmodig og jobbet med dette, gratulerer med bra jobb
Da blir vanlig dose om kvelden 4 ml Salmi fremover! Vil måle NO2 (og pH selvfølgelig) hver dag før jeg tilsetter, bare for å ha en god oversikt.


Får håpe det med pH'en vil ordne seg, ja. Tenkte også at det vil roe seg når fisken kommer.

Ja, endelig er alt på plass! Tusen takk for all hjelp også! Da ble jeg mye klokere på fiskeløs innkjøring, samt en rekke andre ting vi snakket om underveis. Jeg kommer til å sette opp en personlig tråd når fisken kommer, så det er bare å følge reisen videre der når den tid kommer!

Det er bonusen med fiskeløs innkjøring, ingen kommer gjennom dette helskinnet uten å ha lært en hel masse på veien

Ja, du får lage en peronlig tråd, kanskje det blir litt flere aktive der. Denne tråden har jo utartet mer eller mindre til en samtale mellom oss to Men jeg skal nok følge med !
Da fikk jeg tak i faxekalk, som den lokale dyrebutikken ga meg. Funker dette som et alternativ til skjellsand?
Det skulle det ikke være noe i veien for, siden all kalkstein skal inneholde mer enn 50% Ca3CO3. Men spørsmålet er hvor hard steinen er...noen kalksteintyper er veldig harde og vil ha liten oppløsning (og dermed liten effekt) i akvariet. Det er bare å teste...tapp opp en vannbøte, mål GH og pH, og legg noen steiner oppi. La dem kose deg der noen dager, gjerne med luftestein, før du måler igjen.
Ok! Skal jeg fylle bøtta med akvarievann, eller er det greit med springvann? Fikk ikke faxekalk som dekorasjon, noe som jeg vet finnes. Dette er småstein (så små at de kan brukes som fin substrat.), som jeg kan ha i filteret i nylonstrømpe. Hvor mye skal jeg da evt. bruke? Fikk ikke et lass, men en liten mengde av de.
Nei, den "dekorasjonen" som heter Faxe kalk er bare en imitert bakgrunn.

Vil foreslå at du bruker springvann til å teste.

Ah, så det er småstein...blir omtrent det samme som å bruke marmor-cross, vil jeg anta. Tviler på at du har så god plass i filteret at dette vil ha noen nytte inni der. Men, du får teste først

En alternativ løsning er å bruke "ciklide-sand", som vil ha samme effekt.
Da prøver jeg med det jeg fikk i en bøtte med vann!
Da gjorde jeg klar en bøtte til faxekalken. Steinene veide ca. 245g i nylonstrømpe. Fylte en bøtte med ca. 8 liter vann. Tok oppi luftstein. Testet også vannverdiene i springen!

pH: 6,9-7,0
GH: 1
KH: 1
NO2: mindre enn 0.01
NO3: 1
Nå er jeg ute og handler! Tror du jeg trenger mer/skjellsand?
Vel, den posen du har med kalkstein er ikke særlig stor, så det er ikke dumt om du klarer å skaffe litt mer Skjellsand vil være litt mer reaktiv...burde gi noe raskere resultater.
Supert med kjappt svar stikker innom dyrebutikken! Skal jeg gjøre det samme med sanda som jeg gjør med faxekalken? (Bøtte i noen dager osv.) evt. hvir mye sand er det snakk om?
Jeg ville ha lagt ligt sand, kanskje 2-3 kilo, under den andre sanda på et begrenset sted, gjerne i nærheten av filtereinntaket. Hør med dyrebutikken og les på posen om det er ciklide-sand som hever GH og pH. Lurt å teste den også først, ja...litt sand i et litermål gjør susen.
De hadde ikke skjellsand inne, men skulle sjekke i morgen. Virket ikke som de hadde så mye peiling... haha. Spurte om sanda var ren, og de trodde det! Men sa ikke noe om økning av GH og pH.
Snakker vi om to forskjellige ting nå ? Skjellsand er skjellsand, så lenge den er ren for tilsetningsstoffer. Den er best i filteret. Den sanda jeg snakket om i forrige post, ciklidesand, er "vanlig" korallsand som kan brukes som bunnlag eller del av bunnlag.
Trodde jeg var på jakt etter skjellsand til filteret, jeg! Men hvis jeg finner ciklidesand, så kan jeg jo bruke det. Sanda på bunnen hos meg er et veldig tynt lag, så tenkte heller på å ha noe i filteret i steden for å legge ciklidesanda under bunnlaget.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap