Frustrert over ulike råd i hver eneste butikk... (side 10)

Sissan
Er det nødvendig med vannbytter nå ? Og hvorfor dør fisken på slike verdier? Skader over tid? Får de nye skader nå med slike verdier?


Jeg ville byttet vann selv med såpass lave nitrittverdier. Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg antar av det du sier at verdiene er på vei NED, ikke opp? Selv så små nitrittutslag irriterer fiskens hud og gjeller og gjør det vanskelig for dem å puste. Nitrittforgiftning er med andre ord sakte kvelning av fisken, de får ikke puste, da nitritten hemmer blodets (som opptar oksygen via gjellene) evne til å oppta oksygen.

Fiskene dør ofte av ettervirkningene av tidligere forgiftninger. Selv om de ikke døde der og da, dør de ofte av ettervirkningene/senvirkningene. Eller av sykdom som følger av stresset det er å leve i giftig vann. Det er derfor jeg blir så oppgitt når nybegynnere (ikke du altså) sta nekter for forgiftning og hevder på forumet at "fiskene svømmer rundt og KOSER seg og ingen har dødd, jeg trenger vel ikke teste vannet da!". Det er altså ikke alltid fiskene snur seg med buken i været og dør momentant. Senvirkninger forekommer ofte.

Nitritt skal være null. Akkurat hvor skadelig en verdi på 0,025 er, er vanskelig å si for noen. Men jeg ville skiftet vann, det er helt sikkert.

Guppy-Nina ligger på siden. Hun dør snart. Jeg klarer ikke avlive selv om jeg nok burde. Vet ikke hvordan - og har ikke energien

Jeg vet ikke om nitritt-verdiene er på vei ned mona o, for jeg fikk testsettet i går. Ammonium er på vei ned tror jeg - men jeg har aldri målt det høyt. Jeg aner ikke hva som skjer oppi der, og d r frustrerende.
Men om noen dager vet jeg litt mer.

Tror nok fiskene dør av belastning over tid. Er så redd for at de skal dø alle sammen. Samtidig er jeg litt oppgitt, og forventer vel at de gjør det på en måte. Fiskedøden har begynt - en i går og en i dag. Fortsetter de slik, er det fisketomt i akvariet når høstferien kommer, og da er det ikke noe problem å dra. Men jeg hadde håpet jobben min skulle ha reddet dem. Nå tror jeg ikke jeg tør håpe lenger.

Hver fiskedød går veldig inn på meg. Veldig. Sikkert fordi mye annet skjer i livet mitt nå. Men fillern! At jeg kunne være så dum!!!!
Ikke vær så streng mot deg selv.
Veldig mange nye akvarister gjør samme feil etter "gode" råd fra butikkselgere.

Gi deg selv en god tanke (kommer ikke på rett uttrykk) og klapp på skulderen for at du har gjort alt du kan for å rette opp feilen som ble gjort.
Du har gått langt for å fikse dette. Masse arbeid, noe penger og til og med har du reist til en du ikke kjenner prøve å redde fiskene..

Når det er sagt. Ja, det er mulig at fisken(e) har dødd av ammoniak/nitritt forgiftning. Men fisk dør også uforklarlig iblant. Det er ikke 100% sikkert at det er din feil. De kan ha hatt problemer siden de ble født eller fått værre skader under oppvekst, frakt og oppbevaring til (og i) butikk.
Sissan
Jeg vet ikke om nitritt-verdiene er på vei ned mona o, for jeg fikk testsettet i går. Ammonium er på vei ned tror jeg - men jeg har aldri målt det høyt. Jeg aner ikke hva som skjer oppi der, og d r frustrerende. Men om noen dager vet jeg litt mer.


Vær oppmerksom på at det har vært et parti med JBL ammoniumtester på markedet som er defekte. Jeg håper du ikke har fått et av disse settene, men jeg ville ha sjekket det for sikkerhets skyld. Det kan i tilfelle forklare hvorfor fisker dør selv om verdiene ser fine ut.
De som har rapportert problemer med testene har hatt flaske nr 2 fra batch 0010. (Batch.nr. står printet på etiketten på flaska, se eksempelbilde fra Fe-testen min)
Du kan dobbeltsjekke testen ved å måle verdiene i et glass/bøtte med kranvann tilsatt ørlite Salmi. Får du ikke utslag på testen da så har du nok et testsett som ikke virker.
Godt poeng av Sharanu - ikke vær streng mot deg selv! Du har nok å tenke på, så ikke mer selvbebreidelse nå. Det går som det går, og går det ikke, så vet du at du gjorde alt du kunne for å rette opp det som ble feil. Mer kan ingen forvente. Basta! Jeg tror fortsatt vannverdiene dine er i mål i dag eller i morgen, og det er fortsatt håp for resten av fiskene, det er jeg overbevist om.

Lurt å gjøre som McSteen tipser om. Min første NH3-test var fra JBL, og den var defekt. Jeg fikk pengene tilbake. Jeg bruker nå Tetra sin NH3-test, neste gang prøver jeg nok JBL sin igjen.
Takk damer, for gode ord. Skal slutte å slå meg selv nå - jeg gjorde jo som dyrebutikken sa. Og man bURDE kunne stole på dem... Jeg har også gjort alt jeg kan siden, og mer enn mange andre ville gjort.

Fortsetter med vannskifter daglig til jeg reiser torsdag, uansett verdier. Så blir det vannskift søndag formiddag og mandag morgen - før høstferien.
Tester ammonium og nitritt igjen i kveld, og full test på nitrat, pH og GH også i morgen. Kjører ekstrasjekk på salmi-vann i kveld for å sjekke at testsettet virker, det har batch nummer 14.

Ellers har jeg plukket ut guppy-Nina i dag, og det er nå 7 fisk igjen i akvariet - 2 platy med røde gjeller - 2 guppy (de er pjuske begge to) - en kampfisk og 2 maller. De har fått kongelig behandling med erter og artemia i dag. Merkelig nok var det Prince som var mest interessert i ertene først - han ga dem skikkelig juling , hehe.

Nei, på tide å ta seg av mitt eget hjem, så får fiskehjemmet klare seg selv litt. Maling av to stykk barnerom - here I come.
Veldig enig med Kuledrøm her...ingen grunn til å plage deg selv. Det går som det går, etter naturens regler...og du har sannelig gjort mer enn tilstrekkelig, det har jeg sagt til deg før. Og bare som en liten sidebonus : tenk så mye du har lært i prosessen

Ta deg av familien din, Sissan...de må gå foran fiskene når ting roter seg til !
Samme resultat som o går. Ammoniumtest uten utslag på nesten ren salmi, så den skal jeg klage på. Tester med tetra i morgen.
Syns du er flink, jeg, som fortsetter og ikke gir opp, selv med en så hard start. Dessverre veldig bratt læringskurve på akvariehold, spesielt om man starter med det man får av informasjon fra dyrebutikker, haha huff. Stå på! Dette blir bra til slutt!
Noe spesielt å tenke på i dag?
Nå har det gått en dag uten fiskedød, men en guppy til ser syk ut.

Hva gjør jeg i dag? Måler alt og bytter vann som vanlig? Bare litt tørrfor på fisken i dag, men de ser ikke ut til å ha særlig matlyst.

EN ting til - viktig: HVIS jeg har fisk igjen som lever når jeg reiser på høstferie, bør jeg ha en forautomat? De må jo ha mat når jeg er borte i 6 dager?
Mål pH, NO3, NH3/NH4 og NO2 i dag, hvis du kan. Bytt vann etterpå, hvis du orker.

Fiskene klarer seg fint uten mat i 6 dager

Sissan
Samme resultat som o går. Ammoniumtest uten utslag på nesten ren salmi, så den skal jeg klage på. Tester med tetra i morgen.


Det var overraskende i og med at du hadde flasker fra an annen batch en den som var antatt dårlig.
En ting bare, du skrev at du ikke fikk utslag på nesten ren Salmi. Testet du også med ørliten konsentrasjon av Salmi? Det kan tenkes at testen feiler uansett hvis man tester ekstreme konsentrasjoner, slik som ren Salmi er. Vår huskjemiker SilverShaded kan sikkert si noe mer om dette.
Jeg ville nok heller ikke testet på ren salmi, nei
Jeg ville prøvd i en ti-liters bøtte med 0.5 ml Salmi, det burde gi noe sånt som 4-5ppm.
Hehe, da har jeg testet på alt for sterk konsentrasjon. Har uansett en Tetratest, så jeg bruker den også i dag, så kan jeg teste på 10 liter vann og 0,5 ml salmi (hvordan måler man så små mengder) senere i kveld eller i morgen.

Jeg kan ta alle testene, Silver, og kjører vannbytte nå før henting av eldstejenta på korps... Nettopp ferdig med fotballtrening, middag og foreldremøte, så det holder akkurat (dåner).

Oppdaterte resultater kommer.

Gjelder det med fisk uten mat i 6 dager også i nystartede akvarier? Trodde kanskje det bare gjaldt i innkjørte varianter der det er mye matrester på bunnen?
Det skal uansett ikke ligge matrester rundt i akvariet, men klart det er mer biofilm i et "gammelt" kar. Men fiskene tåler det, og det er jo egentlig greit nok at det blir minimal forurensning mens du er borte.

Små mengder Salmi måler man med 1 milliliter sprøyter. Men en av "de grønne" holder !

Ikke stress med målingene...haster ikke mye
Jeg har jo spådd at NH3 og NO2 er på 0 i dag (ikke at jeg har noen krystallkule, men, haha... :-P), det er vel ingen grunn til å bytte vann hvis det slår til? Eller er det lurt likevel, f.eks. pga den syke guppyen?

Seks dager uten mat går fint, ja. Med fôrautomat er sjansen tilstede for at det blir for mye mat, og det er jo siste sort akkurat nå.
OK, da blir det matløst noen dager da.


NH3/NH4 er en klar 0 (tetra test - har hatt utslag på den før)
NO2 mener min datter med bedre syn er en klar undr 0,01 (jeg lurer på om den kan ligge mellom under,01 og 0,025, men i kveldsbelysing er det umulig å se)
NO3 ble det noe feil med prøven - pulveret ble bare grønsj - litt svart og guffent ingen farge på vannet. Ikke antydning til verken gult eller rødt. Syns den prøven er fryktlig klønete å få til - lurer på om jeg tok for mye

Oppsummer
pH: 7,5
NH3/NH4: 0
NO2: Lavest på skalaen: under 0,01
NO3: Feil på test

Vannskift på ca 40 liter.

En guppy til er blitt "gul" - mister ham nok i løpet av en dag eller to . Mye gråting på ungene nå - kjipe greier alt sammen. Men lite å få gjort noe med
Da går det jo fremover, absolutt...de nye filtermediene begynner å virke, og bakteriene forøker seg. Over det verste nå, ser det ut til. Tror Kuledrøm må være synsk, jeg

NO3-testen : 10 ml vann, to strøkne mål med pulver + dråpene, rist hardt i minst ett minutt. Legg glasset på siden i 10 minutter, ta forsiktig lokket av og les av. OBS : Rist dråpeflasken godt før du tilsetter !



Aaaaaaa, jeg er sliten!!!! Tok bare 5 ml vann i den også jeg...
Prøver igjen i morgen.

Føler egentlig at fremgangen er minimal, men nitritt fra målbar til ikke er kanskje vesentlig?
Ja...bortimot null på både ammoniakk og nitritt er fremgang ! Da vet du/vi at det går riktig vei, vettu
Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Nødland
Reklame for plussmedlemskap