Hvorfor ikke ha en bildetråd med sneglebilder? (side 100)

Heidi Ingdal

Dette er den eneste sneglen som ser ut til å virkelig trives i saltvannskaret mitt. Nydelig og fscinerende snegl.
Ja dette kan de godt..de er så flinke at...
Inaktiv bruker
Eneste bildet jeg hadde liggende på pc'n ;P heheh
Spock
Eneste bildet jeg hadde liggende på pc'n ;P heheh

Dem er jo så søte som små..
Inaktiv bruker
Ja, dette er bare et avkom.
Åååååå for en søt liten gul eplebaby. Savner mine jeg Det er utrolig koselig å få sneglebebiser
Jeg har masse babyer og de jeg syns er mest nusselige er nå sullebabyene da.
1. Her er tre nusselige eplebabyer
2. En oransje sullebaby
3. Så elsker jeg bare Leveriktesneglene mine som jeg kaller for perlene mine. De mangler jeg nå, så hvis noen har så send meg en mail. Dette er ikke de vanlige damsneglene. Disse har trekantete følehorn og ikke lange og tynne som damsneglene.
Sulle babyer er søte ja
Alle eplene mine døde i vår/ sommer - rene masakren.
Men Sullene jeg kjøpte i april de trives, og de får bebiser. Rare greier. Alle jeg kjøpte hadde svart skall og gule kropper, men nå har noen fått skall med en slags grått/ grønt på.

Funderer på å våge meg til med epler igjen, men er så dumt nå om vinteren, for det nytter ikke å sende.

Fikk vite at de antagelig døde fordi jeg fikk veldig mange på en gang, og at de da bruker opp kalken eller "hardheten" i vannet - og at de heller ikke liker store og kalde vannbytter.

Skallet på sullene kan variere i farger. Det er helt normalt.
Synd at eplene dine døde. De tåler ikke så mye og hvis du hadde oppi veldig mange så forbruker de veldig mye kalk fra vannet og du kan også få ustabile vannverdier noe de ikke liker. Hvis de er store så tåler de å flyttes veldig dårlig. De liker ikke kalde vannbytter neio, da forstyrres syklusen deres eller de får sjokk og dør. De kalles ikke mysteriesnegler for ingenting. Har hørt så mange historier fra folk hvor eplene bare dør helt uten grunn...rett og slett mysterium. Har heldigvis sluppet unna de store frafallene enda...men jeg ser at noen sliter etter at jeg gikk over til reol og stort hjørnefilter....brukte samme grusen og filter så jeg vet ikke om det var så lurt. De er trege med å legge egg ser jeg .....jeg syns kranvannet er gult også så jeg vet ikke om det er noe i vannet for tiden for noen av mine store dør. har et kar hvor jeg føler det er noe som ikke stemmer. Plantene kurer, litt høy nitrat men ikke algevekst..?? fosfat? Det retter seg vel opp etterhvert som rutinene kommer i gjenge igjen. Det er viktig.
Det er for kaldt å sende snegler nå ja. Måtte avlyse endel sendinger på mandagen pg a kulde så får håpe det blir mildt på januar.
1. Bildet er av babyloniasneglen min som er en saltvanns snegle. Den er kjemperask...skulle ta bilde før den snudde seg men det rakk jeg ikke. Den har en kjempelang snabel den strekker ut og tar byttet med. En skikkelig rovsnegle....den spiste en diger fiskebit en dag og da var kroppen nesten ute av skallet en stund.
2. Dette er to av mine salte Strombus snegler som parer seg. (tror jeg) De hang i alle fall sammen slik lenge og de har hengt sammen en del ganger nå..så håper på babyer snart. De er så morsomme med de øynene som står på stilk og den lange snabelen til munn.
3. Dette er jo også en snegle. En nakensnegle..den har skallet innvendig bak på ryggen. Dette er en Dolla bella Auriclaria. Den er kjempekul og diger...den spiser alt av alger og i et kar i oppstarten er det masse alger i....Donald går også oppi karet for å hjelpe til med brunalgene . Donald er også en nakensnegle...eller sjøhare kalles de også. Snegler er kult med eller uten skall....
Jeg lærte på den harde måten. Utrolig trist å se det ene tomme skallet etter det andre Nå er det ingen tome skall lenger.

Men siden du også sliter med dem innimellom og opplever , så er de et stort mysterium ja - for du er jo knallgod på snegler. Håper jeg er heldigere neste gang, da skal jeg være veldig påpasselig med vanntemperatur og hardhet i vannet.

Var foresten nydelig den på bilde 1

Ja man trenger ikke lykkes med alt selv om mat vet mye om en ting. Man slutter aldri å lære og det er kjempebra.
Her er en blå eple som tydelig vis ikke vet hvem han skal pare seg med. Her har den hengt seg på Java sneglen min. Det var ikke særlig vellykket kan man si....Men dette er da hannsneglenes befruktningsorgan.
Eplebebiser
Er dette mine barn?! Mine første eplebebiser født i romjula.

[External Image]

Fargerik søskenflokk! litt dårlig fargegjengivelse fra mobilkamera, de er mer rosa, og de helt mørke er veldig lilla. spent på fargen på de grå/blå.. alle har lyse føtter ser det ut som. Noen som vet om de hvite kommer til å bli værende det? håpe Mammasneglen er rosastripete, far er ukjent:P
[External Image]
ååååå så søte Jeg har hatt ett kull med eplesnegler jeg også. Der ble de mest gule, gyldne, grønne og brune. Er døde alle nå . Men de var nydelige
oi, hva skjedde? håper virkelig det går bra m småttingene mine, virker som det er lite frafall hittil hvertfall, tror det er nærmere 100 stk!
håper veldig noen holder seg hvite, det har jeg nemlig ikke fra før.
Tror det som sjedde var at jeg fikk veldig mange snegler, og kjøpte noen nye i tillegg, og så sank gh i vannet, for de brukte det opp til skallene sine. Kombinert med kalde vannbytter, og altså for bløtt vann, så tror jeg det var det som gikk galt. Eller de ble syke. iallefall så dødde alle, fordelt på 2-3 mnd Det var kjempetrist for småeplene hadde begynt å bli litt store, de var rundt 1 cm i skallene, og kjempefine.
Hildee
Er dette mine barn?! ;-) Mine første eplebebiser født i romjula. [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/31585_614268_1.jpg[/IMG] Fargerik søskenflokk! litt dårlig fargegjengivelse fra mobilkamera, de er mer rosa, og de helt mørke er veldig lilla. spent på fargen på de grå/blå.. alle har lyse føtter ser det ut som. Noen som vet om de hvite kommer til å bli værende det? håpe:) Mammasneglen er rosastripete, far er ukjent:P [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/31585_614268_2.jpg[/IMG]

Disse er jo bare til å spise opp, så søte er de...nusselige...
Når det gjelder slike mystiske snegledødsfall så tror jeg flere bør begynne å sjekke nitratnivået i karene sine. Det er veldig skadelig for snegler over lang tid å gå i høye nitratverdier. De fleste tenker kun på nitritt,ph og gh men det er like skadelig med høy nitrat. Det er også veldig fort gjort å få høye nitratverdier hvis man forer for mye og plantene ikke klarer å bruke opp all overskuddsnæring så blir det til at nitratverdiene øker.
Snegler kan dø lenge etter at man har vært utsatt for slike påkjenninger.

Jeg har ikke tenkt så mye selv på nitrat før jeg startet med saltvann. Der er det veldig viktig at nitrat ikke er for høyt. Så jeg begynte å sjekke dette etter at jeg ikke fikk et av karene mine til å være helt som jeg ville. Jeg fikk brunt algebelegg på glasset og planter. Plantene var heller ikke fine i det karet og det viste seg at det var for høyt nitratinnhold i karet. Det var heller ingen snegler som trivdes eller la egg i det karet. Sneglene døde. Så noe måtte være galt.
Jeg sjekket alle karene mine og mange var helt oppunder faresonen for at det var for høyt.
Jeg har veldig masse snegler som krever mye mat så jeg la om matingsrutinene mine. En gang om dagen og en om kvelden. Noen er jo aktive på dagen og noen på natta. Jeg satte inn nitrax filter i hjørnefilterene for å forebygge. Det har i alle fall hjulpet på det værste karet for plantene fikk normal farge og sneglene begynte å overleve og legge egg.

Så får man ikke snegler til å trives ol så sjekk nitratnivået. Det behøver ikke være det, men ta en test for å utelukke det.
Inaktiv bruker
Fant to nye snegler her på morningen.
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap