Elins lille hjørne (side 100)

Hei hei!!
skikkelig fine de "grønne" du har fått deg da ønsker meg sånne selv, men nå er det nok ikke plass til mere her.. alt for fult fra før av hihi...
men det jeg lurte på var hvordan det går med pulcherne du fikk fra oss i dag?
Heisann!

Jeg holdt akkurat på å overføre bilder Kom hjem såpass sent i dag at det ikke ble tid til vannbytte i karet deres før jeg hentet de, så det måtte tas først :p

Sjekk godbitene Måtte ta noen mens de enda var i posen. Dæven så digre! :o

[External Image]

[External Image]
ja, de er kjempestore, er ikke akkurat noe småfisk hehe og fine er de og var jeg som fanget de i dag, så håper jeg har klart å få en jevn fordeling med gutter og jenter er ikke så veldig dreven på det med å se forskjell på kjønn enda... men men... de er bare super fine får håpe det blir noe avkom av de etterhvert
Har akkurat sluppet dem ut nå. De stupte i skjul, så noe håp om "et sekund etter at de har sluppet ut"-bilder forsvant kjapt hehe. I tillegg ville ikke filteret starte igjen etter vannbyttet, så impelleren i fluvalen måtte renses. Da ble vannet selvfølgelig grumsete, og gjorde det enda vanskeligere å ta bilder :p

Skal ikke være lett, nei!

Jeg skal få studert dem massevis de neste dagene, så får vi se etter hvert hva slags kjønnsfordeling som gjemte seg i posene Hadde vært moro om det ble egg på glasset en gang, men det har ingen hast for min del

Nydelige er de! Har hele tiden vært mest glad i buttnesede cory, men det er noen få langsnuter man bare ikke kan si nei til når sjansen byr seg

Bilder kommer så snart de motvillig lar seg fotografere.
huff da... jaja... her er de nå framme og spinner rundt om kring... så de mp nok bare bli litt kjent

har egentlig ikke sansen for langsnuta jeg heller, men de, de er bare helt skjønne

gleder meg til å se flere bilder
De har lagt seg til ro bak sverdplanta, og det er ikke sjans til å knipse noe som helst akkurat nå. Jeg får håpe de tør opp litt innen jeg er vel hjemme fra jobb i morra.

Det er virkelig ikke min dag i dag, altså!

Først vil ikke fillepumpa starte, så jeg må rense impelleren, og tåkelegger hele karet med filtergugge.

Så skal jeg ta vannbytte på et kar til siden jeg likevel hadde mellomlagret vann. Glemmer å nappe ut kontakta til varmekolba. Tapper av vann, må nyte pulcherne litt, går for å fylle opp igjen vann.

Der står jeg - og tømmer vann mens jeg holder hånda under strålen så ikke sanda skal sprute til alle kanter, også begynner det å frese i karet. Deretter kom det røyk, og jeg hoppet sånn ca to meter bakover, og de siste 5 literne i bøtta havner utover parketten.

Varmekolba sprakk :p Jeg fikk takk og lov ikke strøm, men herregud, da. Nå må jeg handle ny varmekolbe! Og fikk vasket golvet sånn litt lokalt akkurat foran reolen.

Heldigvis var weitzmani-småttisene samarbeidsvillige, så nå er 8 stk fanget inn og klare til å flytte til Gol i morra

Også midt i alt styret har jeg glemt å sende sms til kremnils! :o
huff... skikkelig ikke din dag i dag nei...

men du... er vel ikke tilfeldigvis ikke Terje som skal ha de weitsmaniene? hmm... blei litt mistenksom nå, siden de skulle til Gol... hehe...
Huff da... hehe. Enten har jeg røpt en overraskelse, ellers så er Terje i ferd med å få problemer

Men joda, 8 stykk 5 mnd gamle weitzmani-knøtt er på veg til dere. Ikke akkurat samme størrelse som pulcherne, hehe, men likevel forferdelig søte

Her er mesteparten av gjengen som skal til Gol i morra

[External Image]

[External Image]

[External Image]
hehe.... jaja... tenkte meg det ja hehe... Terje er en liten luring.. hmmm... tror jeg må ta en telefon til han etterpå ja... hehe...

De var utrolig fine da hihi... men hvor Terje har tenkt til å plassere de, det lurer jeg aller mest på.. hmm... men det blir morro da
De er noen skikkelige søtnos

Så snurten av en pulcher akkurat nå, men lyset har slukket, så da blir det vrient med noen bilder. For en staselig fisk!

Gleder meg til å sitte foran karet i morgen etter jobb og bare nyte synet av så mange nydelige fisk!
ElinH
Varmekolba sprakk :p

Det skulle vel ikke tilfeldigvis være disse Jäger varmekolbene (som har kolbe av glass) vel...?

Jeg har sprukket 4 sånne på nøyaktig samme måte som deg. Og det til tross for at den selges med varetekst at kolben skal tåle det å ikke bli koblet ut hvis den kortvarig skulle komme over vann (som f.eks. under vannbytter). Dette står f.eks. hos Webzoo på dem:
"Varmekolben kan nedsenkes helt i vann og tåler å være påslått under vannskifte. "
Og dette står hos Tropefisk:
"Tåler å gå tørr"

Da forbannet jeg meg på disse glasskolbene og gikk over til varmekolber fra Aquarium Systems i svart hardplast. De synes knapt i karet pga fargen, og tåler å stå en halv evighet over vann I know, fordi jeg tømte et kar en gang, og glemte å dra ut varmekolben. To dager senere så jeg plutselig at varmekolba hang i det tørre akvariet enda... men det gikk kjempefint, den var litt småvarm men ikke ødelagt og den ble brukt senere.
Disse plugger jeg aldri ut under vannbytter, i de karene jeg bruker varmekolber da. Det er ikke så mange lenger

PS!
Aquarium Systems varmekolbene er ferdig kalibrerte fra fabrikk!
Nei, denne var en som fulgte med karene jeg kjøpte på Dahls. Jeg pleier alltid å nappe de ut, men pulcherne distraherte meg Jeg burde vel egentlig bare være glad jeg lever der jeg står med henda i vann når glassbitene spruter :p

Men, takk for opplysningen! Jeg har jäger-kolbe også, og den plugger jeg aldri ut! :o Må nok starte med det om jeg ikke vil ha flere eksploderende varmekolber her.

Planen var liksom å bytte ut de kolbene som fulgte med karene. Ukjent merke som jeg kanskje ikke stoler så veldig på i utgangspunktet. Men, det har jo hele tiden vært så mye annet moro å bruke pengene på. Spennende cory for eksempel
Ikke kjøp noen nye kolber nå. Jeg har en haug liggende ubrukt.
Skal jeg sende deg et par? Trenger du 50 W eller 100 W?
Pakken som forsvant
Må forresten følge opp historien om pakken fra Aquaristikshop.

JK her på forumet fikk jo pakken min istedet for sin egen. Han hentet den ut 12. februar. Og leverte den tilbake på postkontoret 16. februar, hvor pakken ble sendt postens godssenter for mva-avregning og videresending til meg.

På mandag fant jeg ut at nå skulle jeg ringe posten og sjekke hva som skjer - jeg har enda ikke mottatt pakken.

Ble sendt videre 4 (!) ganger, med trykk 1 for ditt og 2 for datt hver gang. Folkene jeg snakket med var hyggelige de, men de kunne ikke finne ut noe som helst. Fikk beksjed om å sende e-post med alle opplysninger jeg har.

Sendte e-posten, og listet tom opp innholdet i pakken dersom de måtte åpne en sannsynlig pakke for å bekrefte at det er min.

Nå har jeg fått svar, og konklusjonen er at godssenteret ikke har mottatt pakken, de aner ikke hvor den er, og jeg må kontakte Akvaristikshop og få de til å sende meg nye varer! For deretter må Akvaristikshop kontakte posten og få refundert sine kostnader den veien. Det skal bli moro å forklare en tysker på engelsk. Tror ikke de er alt for stødige i engelsk nemlig, for sist det ble noe krøll (den gang med paypal), tok det lang tid før de skjønte hva jeg mente. Og etter å ha gått skole med kun engelsk i tre år, inkl. masteroppgave skrevet på engelsk, våger jeg påstanden at jeg klarer å gjøre meg sånn noenlunde forstått på engelsk, altså :p

Mest lyst til å avskrive hele pakka og anse de 600+ kronene for tapt. Kjappere å bestille samme ting på Aquamanias og faktisk få det jeg har bestilt :p

Og, bare for å understreke det - JK har levert tilbake pakken min. Jeg ville bevise det for posten, så jeg snakket med postkontoret der pakken ble returnert. En såpass spesiell sak ble husket, og damen husket til og med hvilken adresse pakka ble returnert til. Bare så ikke JK blir mistenkt for noe "snusk"
Oi, Mona

50 watt holder lenge, det!

Send meg en e-post på det, du Jeg må køye nå, klokka ringer kvart på seks
De var nyydelige, Elin. Jeg er fan av langsnutede coryer, jeg. De er vakre!

Utrolig kjedelig med varmekolben. Jeg er glad det gikk bra. Jeg har flere ganger greid å glemme å nappe ut kolbene under vannbytte selv, men så langt har det takk og pris gått bra. Jägerkolben jeg har, napper jeg aldri ut, og har ikke hatt problemer med det.
ElinH
Og etter å ha gått skole med kun engelsk i tre år, inkl. masteroppgave skrevet på engelsk, våger jeg påstanden at jeg klarer å gjøre meg sånn noenlunde forstått på engelsk, altså :p

Jeg har lagt merke til dine svært stødige engelsk-kunnskaper på CW, ja
Men nå ble jeg veldig nysgjerrig. Hva i alle dager var det du tok 3 års engelskspråklig skolegang på? Og måtte levere mastergraden på engelsk også? Eller var det i utlandet, mener du?

Det var fryktelig som posten roter når noe skal til deg da?? Skjønner ingenting jeg. Jeg har til dags dato sikkert bestillt varer fra Aquaristikshop mellom 50 og 75 ganger (har ikke våget å telle eksakt!), og har alltid fått 100% riktig levering. Både at pakken har kommet til meg, og har inneholdt nøyaktig det jeg bestilte.
ElinH
50 watt holder lenge, det! Send meg en e-post på det, du :)

Ingen grunn til å sende epost, jeg kan adressen din utenat etterhvert
Sjekket for sikkerhets skyld opp mot tlf.katalogen, og det stemte det.
Jeg fant bare èn 50 W kolbe, men har flere 100 wattere, så du fikk en av hver. De er allerede stappet i en boblekonvolutt, adressert og satt på frimerker.

La oppi en liten plastdings til å sette på akvariekanten ved vannbytter o.l., det er en slangeholder, rett og slett Skal vise deg med bilder hvordan den brukes når du har fått den.
Jeg har sprukket 4 sånne på nøyaktig samme måte som deg. Og det til tross for at den selges med varetekst at kolben skal tåle det å ikke bli koblet ut hvis den kortvarig skulle komme over vann (som f.eks. under vannbytter). Dette står f.eks. hos Webzoo på dem:
"Varmekolben kan nedsenkes helt i vann og tåler å være påslått under vannskifte. "
Og dette står hos Tropefisk:
"Tåler å gå tørr"

Det er faktisk falsk markedsføring, og da ville jeg krevd pengene tilbake av de jeg kjøpte dem hos, hvis selgeren påstod at den tåler å være over vann når den ikke tåler det. Sånt burde de ikke slippe unna med.

Hva om man leser beskrivelsen og velger denne varmekolben fremfor alle andre fordi den tåler å være over vann?
mona o
varmekolber fra [URLBLOCK1] i [B]svart hardplast[/B].

3 (av 5) slike har sluttet å virke hos meg før ett år er gått
Så dem er eg ferdig med for godt.

Dessuten går de utrolig nok bare til 32 grader...
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap