Revestrekenes akvarieverden (side 100)

[External Image]
I dag er det 6 uker og 3 dager siden Farlowella vittata-eggene klekket. De unge grenmallene klarer seg bra etter at jeg slapp dem løs i 85l-coryoppvekstkar. Karet er fullt av alger (bak- og sideglassene er nesten helt grønne) og i tillegg får de forvellet salat og grøntfór for maller.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hemiloricaria eigenmanni 5 dager etter lek, og ukjente egg
[External Image]
Eigenmanni-hannen har fått fred for fotografen i skjul av juletreet i noen dager nå, i dag dyttet jeg treet til side for å ta en kikk på de små grønne

[External Image]
Alt så bra ut i hulen, her er eggene foreviget i sitt femte døgn etter lek.

[External Image]
Yngelen begynner å ta form

[External Image]
I dag fant jeg tre egg (hvorav ett skikkelig muggent) øverst på HMF-filteret i 98l som huser Corydoras sp. C091 og C. habrosus. Eggene er små og merkelig klare i fargen, de ser nesten tomme ut. Jeg vet ikke hvor store habrosusegg er, har bare lest i oppdrettsloggen på Corydorasworld at de er 2 mm, i en persons private tråd på samme forum står det at C091 har egg på 1,7-1,8 mm. Jeg tviler på at disse to inneholder yngel men jeg har lagt dem i breedingboxen med gosseiyngel så vil tiden vise om det dukker opp noe annet enn gossei der
Hei. Det er fantastiske bilder du tar... Hva er hemmeligheten?
Hvilke lysrør/kombinasjoner bruker du i karene dine Rita? Meget pent lys og det ser ut som plantene trives med dette.
viktste
Hei. Det er fantastiske bilder du tar... Hva er hemmeligheten?

Heisann viktste og mange takk for ros Min hemmelighet er et godt kamera (Canon EOS 7D), macrolinse (Canon EF 100mm f/2.8), "prøve og feile-metoden", tålmodighet og en forholdsvis stødig hånd, godt sosialisert fisk og bildebehandling i nevnte rekkefølge ))

Jeg har nevnt det tidligere i tråden, har ikke peiling på foto og fotoutttrykk og derfor er det vanskelig å gi deg noen detaljerte tips. Er selvlært etter "prøve og feile-metoden" og det fungerer for meg Jeg bruker manuelle innstillinger (M'en) og helst ikke blitz da jeg syns det gjengir fiskens farger best, skal man bruke det bør man nok ha en ekstern som kan ligge oppå akvariet. Fiskene bryr seg selvfølgelig mindre om fotografen også når de slipper blitzflashet i øynene, og man får muligheten til å forevige dem mens de holder på med sitt.

Bildene av de grønne eggene er tatt med kameraets interne blitz, men med lav effekt (eller hva nå det heter i fotospråket), det kan man nemlig stille inn har jeg funnet ut Utstyrt med lommelykt i venstre hånd og kameraet i høyre blir det ganske greit opplyst i den ellers mørke hulen Det står forresten litt om akvariefotografering her

Haave
Hvilke lysrør/kombinasjoner bruker du i karene dine Rita? Meget pent lys og det ser ut som plantene trives med dette.

Planter er nok ikke min sterke side men noen trives godt uten spesielt stell Lysrørene vi bruker er stort sett Dennerle Amazon Day, de gir en flott og naturlig farge i karene syns jeg. Rett før jul var vi en tur på Gjøvik og da kjøpte vi noen lysrør på Biltema, råbillige og ikke så verst farge heller.
Romjulsprosjekt, amazonisk elvebredd
[External Image]
Vi har snakket litt om å prøve og lage noen biotopbakgrunner (vi så jo så mange forskjellige elvebredder da vi var i Amazonas) til karene våre, og i dag satte vi igang. Dette bildet er tatt i Rio Trombetas og håpet er å få til noe lignende denne bredden med mallehuler og skifer Her er det masse bilder fra turen i 2011.

[External Image]
Første skritt til et vellykket resultat er skikkelige arbeidstegninger... ))

[External Image]
Så trenger man en gammel 85l, isopor, silikon, sand fra Randsfjorden, gammel takskifer fra en svoger i Bergen, litt stein, en støvsuger m.m

[External Image]

[External Image]
Så langt har vi kommet hittil og det ligner da litt?

[External Image]

[External Image]
Condiscipulus'ene er nysgjerrige tilskuere.
Spennende prosjekt. Blir helt sikkert kjempefint
Takker Sissimor Det er skikkelig gøy å være litt kreativ og se hva vi får ut av materialer vi hadde i hus fra før av.

[External Image]
Et steg videre, nytt skiferlag er på plass. Nå skal det tørke litt før vi gyver på neste etasje

[External Image]
Og så ett par cochui-bilder, hunnen over har blitt god og rund

[External Image]
Hunn og hann.
Likte at dere bruker ekte skifer innimellom så blir det ett hakk opp fra vanlig 3D bakgrunn. Uansett hvor mye man maler så får du uansettaldri helt riktig look på stein. Gleder meg til å se fortsettelsen.
Utrulig tøft med bakgrunnen Rita! Blir det integrert filterløsning, eller setter du ei pumpe i hjørnet? Gleder meg iallefall til å følge det videre og morsomt at du la ved bilde av amazonasbredden

Simen
Eigenmanni-eggene har begynt å klekke
[External Image]
Jeg oppdaget to små eigenmanniyngel på glasset i dag. Regner med at det er de seks formiddagseggene fra 21/12 (innlegg 1967) som har klekket, det stemmer jo bra med 8 døgn som var tiden fra lek til klekking ved forrige kull.

[External Image]
Nyklekket eigenmanni med grønn plommesekkmage

[External Image]
4 mnd gammel ungfisk fra forrige kull.

[External Image]
Til slutt en eques, den passet så godt til mallebildenes høstfarger

Bakgrunnsprosjektet fortsetter i kveld, poster kanskje noen bilder av det senere
Jeg har brukt timesvis idag på å gå igjennom tråden din Rita og jeg er imponert !!!!!!!
Mange fantastiske bilder og en helt utrolig kvalitet over karene dine som resulterer i at det yngler som bare F.....Spesielt morro er det å følge med på den fantastiske discusen din, gleder meg til flere bilder og evt. Yngel på paret du ser ut til å ha fått. Ser fram til fortsettelsen!!!!!!
Mange takk Finn Erik Discusene er kjempeflotte og det hadde jo vært veldig artig om de fant det for godt å leke en gang i fremtiden... for jeg tror det er et par blant dem, det er ihvertfall to som holder sammen og ikke knuffer på hverandre Kanskje på tide at jeg leser litt om discusoppdrett og hvordan trigge dem
[External Image]
Første eigenmannikull klekket i karet rett før vi reiste på ferie så denne gangen har jeg flyttet hulen med hannen og eggene til en breedingbox for å prøve og fóre opp yngelen selv. Forrige kull er fortsatt i karet med foreldrene så det blir trangt om plassen med en ny gjeng der.

[External Image]
Hei Rita!

Ut fra hva jeg har lest/sett i denne tråden er jeg helt sikker på at du får det til. Etter min mening er det ikke mye i akvariehobbyen som slår det å få et kull på viltfanget discus. Har selv opplevd å ha kull på discus, men det er ca. 20 år siden. Gleden var rimlig stor dengang og det var ikke engang viltfanget. Det er en egen opplevelse å se ynglen vokse mens de beiter på foreldrene. Her har du helt klart noe å glede deg til....

Lykke til videre og GODT NYTT ÅR!!
Gleder meg til å følge med og håper på mange fine "canonbilder" av discus ;0)
Så skal jeg etterhvert se hva jeg får til med min nikkor 100mm f2,8 micro og D800.....
Karet skal etter hva jeg er lovet komme i hus 3-1 så jeg gleder meg stort....

PS!
Er det stort sett D7 og Canon sin 100mm f 2,8macro du bruker til bildene dine?
Det er nok en fantastisk opplevelse å se yngel og voksne i samspill ja, tror jeg flytter det vi tror er et par til en 160l når jeg skal bytte vann senere i dag, så får vi se hva som skjer Lykke til med nytt kar, du må lage deg en egen tråd og poste masse bilder
Godt nytt år til deg også

Jeg brukte en 400D frem til høsten 2011, da ble det gamle kameraet (som sikkert har tatt en million bilder) avløst av en 600D før vi skulle til Brasil, 7D'en kjøpte vi brukt og den kom i hus i sommer en gang. Macrolinsen bruker jeg mye, syns den er super til fiskebilder.
[External Image]
Her laver snøen ned så det nye året starter med blanke hvite "ark" Godt nytt år alle sammen!

[External Image]
Corydoras concolor og c. gossei i lek
[External Image]
Etter en rolig nyttårsfeiring kom vi hjem til C. concolor i full fart, bildet viser en av kamphanene, hannene sloss nemlig så fillene fyker. Trioen med F1 har ikke lekt siden april og da forsvant dessverre alle de nesten nyklekte ynglene mens vi var i Egypt. Concolorene har hatt eget artskar med ph 6,5 i en periode uten at det har skjedd noe så for 14 dager siden flyttet jeg dem til Ancistrus dolichopterus-karet. Der er ph'n mellom 4,5 og 5,5, i formiddag byttet jeg 40% vann og i natt leker de
Ph etter vannbytte er 5,5, temp 27,5 grader, kh/gh ikke målbar, 90 µS/cm.

[External Image]
Hunnen

[External Image]
Jeg har funnet ca 40 egg og de er små i forhold til fiskens størrelse, flere bilder av leken kommer etterhvert.

Gosseiene leker også, siste vannbytte hos dem var i går.
Kamphanebilder, gosseilek, discusflytting m.m
[External Image]
Ett par bilder av kamphanene fra nyttårsaften, de er skikkelig barske og måler krefter før hver T-posisjon. Den mørkeste har vunnet hver match jeg har sett og det er bare bra, han har lengst ryggfinne Eggene jeg plukket ser forøvrig bra ut så langt, de ligger i en plastboks med brusestein og sortvannsekstrakt.

[External Image]

[External Image]

Gossei'ene lekte i går og fortsetter i dag, CW032 lekte også i går men jeg fant bare to egg.

Ellers står det meste på hodet her, det er den store fiskeflyttingsdagen Vi har endelig tatt mot til oss og plukket ut det vi tror er et par fra discuskaret, de har havnet i en 160l da det var eneste kar vi hadde til rådighet. Bilder kommer.
Nå holder vi på å tømme langkaret i stua, hva som ender opp der og hvor de tidligere beboerne havner har vi ikke helt bestemt enda... oppdateringer kommer
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap