- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 100)
Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 100)
Postet 14.12.11 kl 14:11
Jeg blir faktisk litt irritert på Webzoo, jeg. Du har ventet i månedsvis på den reolen, og da du først skulle få den utsetter de det jammen. Jeg hadde en tanke om det, det var det verste... syntes det er litt dårlig gjort, jeg. Men det blir jo feil å si så mye, for man vet jo aldri hva som er grunnen.
Postet 14.12.11 kl 14:17
mona oMener du at den oppfører seg mer som en ciklide? For det er jo en tetra, ingen ciklide.
Ja, jeg vet selvsagt det er en tetra, men jeg har holdt ciklider som har vært mindre ciklider enn denne :p
Hos meg var det hannen som var mest synlig. Tidvis eide han karet og voktet reviret fra god utkikkspost. Hoene hadde inderlig respekt, og holdt sammen på gjemmeplasser som var i god avstand fra hannen.
Jeg skrev i det første innlegget mitt at jeg hadde bambusrør i karet, selvsagt hole, og disse ble brukt som skjulested. Jeg tror ikke det er umulig å få til opprett på denne arten. Det blir som med mange andre arter; en utfordring.
Gratulerer med at karene dine snart ser ut til å være i hus
Postet 14.12.11 kl 16:06
I dag fikk jeg pakken min med 3 stk Woha heldekkende lysarmaturer i svart! Har sprettet enden av pakken og sjekket at det er riktig farge og det var det Armaturene er av samme type og farge som tidligere fra Woha, med unntak av en ting; lysrørsdimensjonene. Woha har som tidligere nevnt sluttet (grin) å produsere T8 armaturer, dermed måtte jeg velge T5. Dette gjør at jeg er svært spent på hvordan plantene vil trives fremover, men kanskje enda mer spent på hvordan algene vil trives med så mye lys...hehe!
Hvert armatur tar 2 x24 w T5 rør, totalt 6 rør som jeg også bestilte og som ligger i pakken. Valgte Dennerle Amazon Day rør, de beste rørene jeg vet om!
Pga dårlig plass på gulvet inne på pc-rommet/akvarierommet, så stablet jeg eskene med lysarmaturer i en stol i stua så lenge.
Passet bra at armaturene og akvariene kommer omtrent samtidig da. Det har tatt overraskende lang tid for armaturene også. Det pleier å ta 3-4 uker å bestille de armaturene, men denne gangen har det tatt dobbel så lang tid; 7½ uke faktisk! Ingenting har gått raskt denne gangen, tydeligvis
Men nå jubler jeg ikke mer før reolen faktisk står i rommet her, det blir litt sånn "jeg tror det ikke før jeg får se det"
Hvert armatur tar 2 x24 w T5 rør, totalt 6 rør som jeg også bestilte og som ligger i pakken. Valgte Dennerle Amazon Day rør, de beste rørene jeg vet om!
Pga dårlig plass på gulvet inne på pc-rommet/akvarierommet, så stablet jeg eskene med lysarmaturer i en stol i stua så lenge.
Passet bra at armaturene og akvariene kommer omtrent samtidig da. Det har tatt overraskende lang tid for armaturene også. Det pleier å ta 3-4 uker å bestille de armaturene, men denne gangen har det tatt dobbel så lang tid; 7½ uke faktisk! Ingenting har gått raskt denne gangen, tydeligvis
Men nå jubler jeg ikke mer før reolen faktisk står i rommet her, det blir litt sånn "jeg tror det ikke før jeg får se det"
Postet 14.12.11 kl 16:23
Endret: 14.12.11 kl 16:24
Anders KJeg blir faktisk litt irritert på Webzoo, jeg. Du har ventet i månedsvis på den reolen, og da du først skulle få den utsetter de det jammen. Jeg hadde en tanke om det, det var det verste... syntes det er litt dårlig gjort, jeg. Men det blir jo feil å si så mye, for man vet jo aldri hva som er grunnen.
Jeg må tilstå at jeg kjente irritasjon selv i dag, da jeg leste emailen fra dem og så at det ble nok en utsettelse. Men det er ikke noe å gjøre ved, og jeg tipper det kom noe i veien så det ikke lot seg gjøre og kjøre ut i dag. Jeg prøver å forstå hvordan det er å drive sitt eget firma og være syltet ned i arbeid...
Postet 14.12.11 kl 16:28
mona o
(forsøk på å sitere)
Hehe jeg må le, jeg også er håndklefreak.
På badet, MÅ de være røde. Jeg har egne til mennesker, og hundene har noen digre som er deres. De kan ikke vaskes med menneske håndklær. På kjøkkenet er de nå turkise, men kanskje jeg skulle ofret dem til akvariehåndklær, og kjøpt nye på kjøkkenet ! god ide.
Når jeg skal rote i akvariet, så bruker jeg brukte håndklær , og så går alt i maskinen etterpå.
Postet 14.12.11 kl 23:10
Levert!
Endelig kom reolen og akvariene. Det manglet et par utv. filtere, de skal ettersendes, og som plaster på såret fikk jeg to innvendige filtere så lenge (Eheim).
Men når jeg ser akvariene på plass nå, så lurer jeg på hvordan jeg skal få plass til de utvendige tønnefiltere der overhodet....! Her må det litt kreativ tenking til, gitt og det fort! Kanskje jeg rett og slett må lage HMF filtere, for utenfor akvariet er det dårlig med plass mens innvendige filtere generelt er jeg ikke så begeistret for (må renses for ofte).
Nå skal jeg i gang og banke sammen reolen!
Endelig kom reolen og akvariene. Det manglet et par utv. filtere, de skal ettersendes, og som plaster på såret fikk jeg to innvendige filtere så lenge (Eheim).
Men når jeg ser akvariene på plass nå, så lurer jeg på hvordan jeg skal få plass til de utvendige tønnefiltere der overhodet....! Her må det litt kreativ tenking til, gitt og det fort! Kanskje jeg rett og slett må lage HMF filtere, for utenfor akvariet er det dårlig med plass mens innvendige filtere generelt er jeg ikke så begeistret for (må renses for ofte).
Nå skal jeg i gang og banke sammen reolen!
Postet 15.12.11 kl 12:36
Endret: 15.12.11 kl 12:41
Postet 15.12.11 kl 12:37
Postet 15.12.11 kl 12:40
Postet 15.12.11 kl 12:41
Postet 15.12.11 kl 13:13
Puh...! Ferdig montert!
Svetten haglet, men jaggu meg greide jeg å buksere på plass alle 3 karene i reolen! Det øverste.... det var litt av et vågestykke, og jeg så for meg en oppdatering her med meldingen "Knust akvarie" og greier. Så anspent var jeg da jeg saaakte balanserte meg opp gardintrappa med det øverste akvariet i hendene, at svetten med en gang begynte å renne ned over panna og øynene. Men det var ingen ledige hender å tørke øynene med, så jeg blinket bare febrilsk og fortet meg langsomt.
Men nå er alle 3 akvarier på plass i reolen og jeg kan puste lettet ut...! Reolen står med kortsiden ut fra plassen den skal stå, for jeg må komme til på bakglassene som skal males svarte. Enkelt og greit.
Hadde jeg fremdeles røyket nå, så hadde jeg røyket to-tre sigaretter på rappen, gitt...! Må ha en pause før jeg begynner å male bakglassene.
Men jeg vrir fremdeles hjernen min ang. hva jeg skal gjøre med filterplass..! Jeg må ha målt noe grådig feil et sted da jeg planla denne reolen, gitt...I krisetilfelle må jeg skyve kommoden nærmere døra, men der er det en 4-stikkontakt, en svær klump ut fra veggen. Da blir kommoden stående veldig langt ut... og jeg vet hvem som kommer til å klage på det (gubben). Alt skal stå på linje og sånn, vet du :p
Jeg må bestemme meg fort om jeg skal ha utv. filtere eller ikke. For ellers må jeg få i gang bestilling på det jeg trenger til å montere HMF.... jeg kjenner at jeg heller mot å flytte kommoden og bruke de utvendige Eheim tønnefilterne, så heller finne på noe lurt senere. Jeg tør fremdeles ikke gå for HMF, etter de fæle erfaringene fra sist. Urettferdig at andre får det til :p
ETTER-REDIGERT:
Vips, så har jeg malt alle tre bakglassene svarte, første strøk (to strøk pleier å holde). Når strøk to er tatt, kan jeg skyve reolen inn til veggen og ta bilde forfra. Jeg kan også få lagt oppi mangroverøttene, som tar uhorvelig stor plass der de ligger strødd på gulvet, og har gjort det i ukesvis! Skal bli godt å få dem opp og vekk fra gulvet.
To av karene har èn stor rot hver, mens det tredje har jeg tre-fire smårøtter til, som jeg skal sette sammen på et vis.
Svetten haglet, men jaggu meg greide jeg å buksere på plass alle 3 karene i reolen! Det øverste.... det var litt av et vågestykke, og jeg så for meg en oppdatering her med meldingen "Knust akvarie" og greier. Så anspent var jeg da jeg saaakte balanserte meg opp gardintrappa med det øverste akvariet i hendene, at svetten med en gang begynte å renne ned over panna og øynene. Men det var ingen ledige hender å tørke øynene med, så jeg blinket bare febrilsk og fortet meg langsomt.
Men nå er alle 3 akvarier på plass i reolen og jeg kan puste lettet ut...! Reolen står med kortsiden ut fra plassen den skal stå, for jeg må komme til på bakglassene som skal males svarte. Enkelt og greit.
Hadde jeg fremdeles røyket nå, så hadde jeg røyket to-tre sigaretter på rappen, gitt...! Må ha en pause før jeg begynner å male bakglassene.
Men jeg vrir fremdeles hjernen min ang. hva jeg skal gjøre med filterplass..! Jeg må ha målt noe grådig feil et sted da jeg planla denne reolen, gitt...I krisetilfelle må jeg skyve kommoden nærmere døra, men der er det en 4-stikkontakt, en svær klump ut fra veggen. Da blir kommoden stående veldig langt ut... og jeg vet hvem som kommer til å klage på det (gubben). Alt skal stå på linje og sånn, vet du :p
Jeg må bestemme meg fort om jeg skal ha utv. filtere eller ikke. For ellers må jeg få i gang bestilling på det jeg trenger til å montere HMF.... jeg kjenner at jeg heller mot å flytte kommoden og bruke de utvendige Eheim tønnefilterne, så heller finne på noe lurt senere. Jeg tør fremdeles ikke gå for HMF, etter de fæle erfaringene fra sist. Urettferdig at andre får det til :p
ETTER-REDIGERT:
Vips, så har jeg malt alle tre bakglassene svarte, første strøk (to strøk pleier å holde). Når strøk to er tatt, kan jeg skyve reolen inn til veggen og ta bilde forfra. Jeg kan også få lagt oppi mangroverøttene, som tar uhorvelig stor plass der de ligger strødd på gulvet, og har gjort det i ukesvis! Skal bli godt å få dem opp og vekk fra gulvet.
To av karene har èn stor rot hver, mens det tredje har jeg tre-fire smårøtter til, som jeg skal sette sammen på et vis.
Postet 15.12.11 kl 14:00
Endret: 15.12.11 kl 14:39
Postet 15.12.11 kl 14:26
Postet 15.12.11 kl 14:47
Jeg har ikke sagt noe om det tidligere, men her er plan for fiskeplassering til reolen:
Øverste kar: Corydoras adolfoi (må skaffes)
Midterste kar:Corydoras eques (har kjøpt dem alt, de er på "hotell")
Nederste kar: Corydoras Green Laser (har avtale om kjøp)
Dette er tre av mine favoritter, og det tenker jeg er nok inntil videre. Jeg liker best arts-kar, og vil ha det sånn en stund, så får vi se. Men det kan hende at jeg må plassere to arter sammen etterhvert... dere vet jo hvor lett det blir fullt! Hehe!
Noen som kunne tenke seg å kjøpe en hvit , lekker skjenk med to glassdører? (må ut før reol nr to...*knegg*) Psst! Ikke si det til gubben!
Øverste kar: Corydoras adolfoi (må skaffes)
Midterste kar:Corydoras eques (har kjøpt dem alt, de er på "hotell")
Nederste kar: Corydoras Green Laser (har avtale om kjøp)
Dette er tre av mine favoritter, og det tenker jeg er nok inntil videre. Jeg liker best arts-kar, og vil ha det sånn en stund, så får vi se. Men det kan hende at jeg må plassere to arter sammen etterhvert... dere vet jo hvor lett det blir fullt! Hehe!
Noen som kunne tenke seg å kjøpe en hvit , lekker skjenk med to glassdører? (må ut før reol nr to...*knegg*) Psst! Ikke si det til gubben!
Postet 15.12.11 kl 14:57
Se her, ja! Nå går det fremover!
Gratulerer så mye med nye akvarier! ENDELIG kan du tenke nå
(Mer bilder må vi ha når reolen er på plass!)
Til slutt må jeg si at jeg har vært på postkontoret med plantene dine, så håper jeg at jeg husket alt jeg skulle huske å putte oppi og at de kommer vel frem Noen stiklinger ble litt hardpakket i posene sine, men det går vel bra :p
Håper forresten det ble egg-og reke-frie planter...
Gratulerer så mye med nye akvarier! ENDELIG kan du tenke nå
(Mer bilder må vi ha når reolen er på plass!)
Til slutt må jeg si at jeg har vært på postkontoret med plantene dine, så håper jeg at jeg husket alt jeg skulle huske å putte oppi og at de kommer vel frem Noen stiklinger ble litt hardpakket i posene sine, men det går vel bra :p
Håper forresten det ble egg-og reke-frie planter...
Postet 15.12.11 kl 15:10
Postet 15.12.11 kl 15:33
Endret: 15.12.11 kl 15:48
Det ble ikke noe vellykket med fire smårøtter i det øverste karet, som jeg prøvde å dandere så det ble litt "flyt". Tenkte opprinnelig å evt skru de sammen så de ble stående i riktig posisjon, men jeg finner ingen løsning på "arrangementet" som jeg liker.
Dermed blir det å jakte på en ny trerot, en som går over mesteparten av bakre del av bunnen. Som de to andre jeg har.
Bilder kommer når strøk to med bakgrunnsmaling er tørt, for da får jeg lagt på lyset og bildene blir bedre.
Dermed blir det å jakte på en ny trerot, en som går over mesteparten av bakre del av bunnen. Som de to andre jeg har.
Bilder kommer når strøk to med bakgrunnsmaling er tørt, for da får jeg lagt på lyset og bildene blir bedre.
Postet 15.12.11 kl 17:20
Postet 15.12.11 kl 18:29
Postet 15.12.11 kl 18:56