Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 100)

Linda W
Kan ikke finne igjen siden jeg fant som fortalte at A elizabethae skulle ha det så borti veggene bløtt og surt, ikke ApistoSites i alle fall. Kanskje jeg bare gjettet, på annen fisk fra samme område står det "så lavt som mulig" og "lavt" i ppm. 1 ppm er ontrent lik 1,5µS/C forøvrig, fant en snasen

Hei

Har lest en fangst rapport (Römer) på A. elizabethae , der stod blant annet dette:
temperatur. 26 grader C. ph 4,7. conductivity 10 µS/cm

Hilsen
RHD
Med det utgangspunktet dere har er det jo håp da Rita Har en avtale med Oasen på Knapstad, eieren har lagt noen sekker torv under tak og får litt flyteplanter og ting som takk. Akvarister finnes over alt!

Nå måtte jeg jo sjekke utslag i kar/kopp, prikk likt uansett hva slags armatur jeg måler ved. Lavere i A Elizabethaekaret etter catappabombarderingen, fortsettter å dynge på i små porsjoner og følger spent med. Det øker vel igjen med vannskift, men rent vann må de ha...

Nå lærte jeg å holde membranen fuktig, da stabiliserer tallene seg raskere og membranen lever lenger. Har ikke fått somlet meg til å bestille den oppbevaringsvæsken enda, for gjør jeg det blir det pH-meter igjen også merker jeg...
Fart66
Har lest en fangst rapport (Römer) på A. elizabethae , der stod blant annet dette: temperatur. 26 grader C. ph 4,7. conductivity 10 µS/cm Hilsen RHD

Takk takk Fart66, da har jeg ikke drømt det, og slipper å søke meg bort her! Har i mellomtiden bestilt den pennen en annen Apisogrammasjel har nevnt i en tråd, fra Elfa denne gangen. Godt å slippe diskusjoner på fremmedlandsk hvis den havner i gulvet igjen.

Med rengjørings- og oppbevaringsvæske kostet pennen noe sånt som 25 JBL-refiller, valgte den med termometer, så slipper jeg å ha en myriade sånne flytende rundt. De sugekoppene som følger med er helt ubrukelige og jeg har ikke funnet noen andre som lever mer enn noen måneder heller. Skal tross alt kjøre inn syv kar og løse dette vannverdimysteriet, da går dråpene unna i et forferdelig tempo selv om jeg er sparsom og klarer meg med tre dråper pr test.

Forstår nemlig ikke helt hvordan det kan være nesten null ledningsevne og pH helt oppe på 5 heller jeg, men det er vel derfor jeg skal fundere på en ting om gangen og være glad for det lille jeg tror jeg har fått inn
Linda W
Utfordringen nå er at disse Apistogrammaene med vett i øynene har forhekset meg mer enn noen annen fisk så langt, og det finnes ufattelig mange av dem. Får holde meg i skinnet og lese mer om Nannostomus imens...

Akkurat som jeg opplevde Linda... for en fantastisk spennende art

Simen
Istemmer med kraft og (etter jula _) fylde!

Apistogramma er jo fisk som har vett og forstand,danner familier, lager "hus", passer barn og opptrer i det hele tatt på folkevis i motsetning til enkelte andre populære arter som bare vimser rundt og spiser egne egg.....
Corydoras virginiae-gruppa snart fulltallig igjen!
Sukk. Kan jo ikke gå løs. De gamle så ut som vandrende høysåter, mens de ble stullet med hos frisøren måtte vi jo tusle innom TAM. Bare for å sjekke den butikken også liksom, selv om jeg egentlig vet det jeg behøver om kjeden og ikke er tom for noe de har. "Åh, det var svær Cory!" utbryter Ove på vei ut...

10 stk C virginiae hadde de. Nå går de ni som ikke hoppet ut etter at jeg hadde lagt på lokket over to breedingbokser i kjellerkaret, og Wormer Plus-tåka ligger tett. Karet er det eneste som ikke er medisinert, en av de små Poecilia salvatorisene så sjuskete ut så det skulle ha en dose uansett. Fatter ikke hvor den digre fisken fant en åpning i et dekkglass der eneste åpning er over hjørnefilteret. Fatter det ikke!

Ove mistet fullstendig tålmodigheten da han for n'te gang snublet i karet til A elizabethae som fortsatt står midt på stuegulvet og skrev mail til Akvariekjeller'n, der har jeg nok gått i glemmeboka så det var sikkert lurt. Reolen har fått lyset på plass igjen, topphyller, det elektriske, gulvreparasjon og lister fikses i helgen. Forex tar Kyrre mål av når han kommer, så blir det riktig. Men jeg tror ikke på noe som helst før jeg ser det nå, akkurat her i prosessen har jeg vært et part-tre ganger før kjennes det ut som

Det er 7 netter og 6,5 dager igjen før gipsen skal av! Våkner om natten med bankende hjerte fordi jeg er helt sikker på at Micromark-kulturen er overmoden og har tuslet inn på soverommet, så det skal bli deilig med vann og såpe. Nå må der strykes skjorter, gutta skal avgårde i grålysningen for å være statister i en barnedåp-scene i "Lillyhammer 2", skal Scenario få råd til ny stor forestilling i Kolben i 2015 må det jobbes med mye rart...
Ny Hanna-penn kom i går. Den hadde ikke lyst til å kalibrere seg, ble litt oppgitt, men så husket jeg plutselig at Mona O skrev noe om Milwaukee-penn som krevde to timer i oppbevaringsvæske før den tok imot informasjon eller hva det var, veldig gammel men informativ tråd mener jeg å huske. Svampen i lokket var knusk tørr, og i morges var den langt mer samarbeidsvillig. Men så ble det nesten mystisk...

For i Apistokarene er det på ingen måte surt. Har kanskje vært for forsiktig med vannskiftene, 5.9 er ingenlunde lavt nok, nå står to dunker og suser med torvfylte nylonknestrømper. Pennen er ikke helt på jordet, har igjen litt JBL fintest og JBL og Hanna er enige omkring 7. Det er 4,5 i bøttene i kjelleren også, så da godtar jeg at det rett og slett ikke er lavt i karene (måler i lystett beger langt fra alt elektrisk). Trodde egentlig jeg bare brukte torv-vann til A elizabethae, men der husker jeg sikkert feil...

Tolv A barlowibarn finner jeg nå, de minste har blitt såpass store at de også gjør litt utav seg. Faderen veksler mellom å irritere seg til døde og å passe på dem, han driver i alle fall spise-fra-hånden-opplæring! Nå er det mange munner som nufser tørrfor klemt mellom tommel- og pekefinger, og han venter faktisk til de små har fått først. Innenfor rimelighetens grenser. Artig fisk...

C virginiaene i kjelleren er alt for store for en 85-liter, den øverste blir nesten tørr på ryggen når de legger seg i pyramide som C virginiae har lett for å gjøre. Det antar jeg er en grei strategi i elva de kommer fra når de blir usikre, i et akvarium blir de særs iøyenfallende vil jeg si, men jeg later som ingenting så de ikke mister verdigheten. Et par av dem er litt lefsete i ryggfinnen så jeg er glad jeg ikke tok sjansen på direkteplassering i Juwelen. Gleder meg til å få dem over til sine artsfrender, må få på plass et større gjemmested ett eller annet sted. Hvilket minner meg om at røttene står fastfrosset i bøtter på terrassen - der kan de jo ikke stå. Skulle ha husket på det under vannskiftet i dag og smeltet dem løs, er redd jeg blir stående slukøret med hanken i hånden hvis jeg bare røsker...
Legger seg i pyramide? Det skulle jeg gjerne sett

Må ikke røske i hanken nei. Fare for at bøttene er i fast forhold med terrassen ei stund til...
Mine coryer legger seg ofte i pyramide. Når matmor dukker opp foran akvariet, stopper de der de er, og da lander de ofte i en pyramide. De er artige å se på da. Det får meg alltid til å smile.
Det blir lettere å fotografere til uka, glemmer meg når jeg tar fram kameraet og det er gipsen som vinner hver gang. Skal forsøke å fange en pyramide i plantekaoset, det er et festlig syn, disse langsnutene har usedvanlig staselige barter og kalles ikke "Miguelitos" for ingenting (med sånn G som bare er en slags slapp vipp med drøvelen). Det er så man ser Sombreroen i ferd med å gli ned over øynene på dem
Loak planteforedrag 4 februar?
Har jo helt glemt å nevne det, med alle mulige forbehold om armens tilstand har jeg kommet i skade for å si ja til å prate om planter hos LOAK 4. februar! Da har jeg noen gipsfrie dager til å finpusse litt, dårlig kvalitet på noen av bildene og tid til å spørre fangstfolket om tillatelse til å bruke biotopbilder. Det kan jeg jo faktisk sette igang med allerede nå. Kan ihvertfall kose meg med Ritas album fra Brasilturen, er en kløpper med venstrehåndsklikking
Yay, gleder meg til foredrag :oD
Krysser finner og tær for at armen er bra igjen når du tar av gipsen! Jeg håper jeg får lagt ut invitasjon til foredraget i løpet av helga.
Hjalp med all kryssingen, stinkende gips fjernet og tommelen opp fra fysioterapeuten. Legen rynket brynene og morsket seg allerede ved håndhilsingen, for håndtrykk skal ikke være faste en halvtime etter fem uker uten bevegelse forsto jeg. Glad jeg var ulydig og trente med Gripmaster så fort jeg klarte å holde den. Gjorde det samme da venstra brakk for noen år siden, fikk like mye kjeft av legen og ros av fysioterapeuten da.

Noe sånn særlig kontroll har jeg ikke enda, søler og mister og slumser fælt, får vel gi meg selv litt tid tenker jeg. Forsøke å ta det med ro og ikke presse, bruddet er stabilt men ikke ferdiggrodd. Sa legen strengt. Gudskjelov tok forrige lege helt fullstendig feil, han kunne holdt kjeft og spart meg for tre ukers bekymring om operasjoner synes jeg. Samma det, dette er snart helt over! Hurraa!

Så nå må jeg bare få såpass kontroll på høyre at jeg får redigert noen bilder, har gitt klarsignal til planteprat hos LOAK 4. februar. Og såpass bevegelse at jeg kan luke fritt, Kaja har fått feil fisk som jeg mangler, og hun har plass til litt planter.

Hvis alle gode makter står meg bi kommer det besøk fra Akvariekjellern på torsdag, må få Ove til å bære karene opp fra kjelleren så jeg ikke forsøker selv. Reolen har fått lys, firerkontakt er plassert på en kurs som forhåpentlig tåler det, gulvet lappet, listet og limt, og den svartbrente plastposen foran røykuttaket er erstattet med grisedyr forskriftsmessig pipepropp, bedre for helsa, nattesøvnen og det nærmeste akvariet. Filtermattene har ikke fått det stellet de skal, men det er grums nok å ta av, og Marita har ikke truet med at hun trenger plassen. Gjør hun det har jeg midlertidig kar til C142 så fort C virginiae er ferdig med FlukeSolve-kuren sin, men jeg håper jo at hun får lek på dem først
Ah, endelig ser det ut til at ting virkelig siger i riktig retning her
Så bra! Mest med armen, men også med reolprosjektet. Nå må 2013 bli like strålende som 2012 ikke var det.
Linda W
fikk like mye kjeft av legen og ros av fysioterapeuten da.

Haha, de var ikke helt enige altså? sjokk :p
Tvi tvi, break a.. nei. kanskje ikke den passer helt her
Plussmedlem
Grattis med hel arm igjen! Jeg har vært gjennom en runde gips selv, så jeg vet hvor grusomt det er å vente på å få den av...
Det er bevist, det hviler virkelig en forbannelse over reolen. Hr Siljan skulle komme med 11-ferga, i stedet har han blitt påkjørt bakfra på motorveien ved Larvik stakkars. Bilen er ikke kjørbar, og det blir jo bare stress å komme senere i dag, det er ganske mye bryderi med sånne ulykker vet jeg. Han kommer i morgen - så sant skjebnen nå har spilt seg tom for puss.

Kanskje jeg skulle ringe TV Norge og få noen fra Åndenes makt til å rense den
Nei og nei skal det aldri ta slutt med problemer med denne reolen

Stakkers dere begge to i denne omgang og ja, kanskje du skulle ta kontakt med TV Norge
Tilfeldig bekjentskap
© Frank Falcone
Reklame for plussmedlemskap