- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Hvorfor ikke ha en bildetråd med sneglebilder? (side 101)
Hvorfor ikke ha en bildetråd med sneglebilder? (side 101)
Hm, interressant det med nitrat Heidi. Hos meg så har den det siste året ligget på 12,5. dvs oransj på tetra sin test. Hadde en forøkning om jeg ikke husker feil i forbindelse med at det ble veldig mange snegler, men så fikk jeg den ned igjen. Det er litt rart, jeg får den ikke lenger ned enn 12,5, selv om jeg bytter mye vann. Hvorden er dette i forhold til det du har målt ?
Og så lurer jeg på om det er noen sepesiell grunn til at suller gjemmer seg. De har flyttet til nytt kar, og pga tilvenning for fiskene så er gh lav, nede på 7 men skal økes gradvis til 11 er tanken. Ser noen av og til, men vet jeg fikk lagt oppi flere , så mulig de har gjemt seg i sanden?
Og så lurer jeg på om det er noen sepesiell grunn til at suller gjemmer seg. De har flyttet til nytt kar, og pga tilvenning for fiskene så er gh lav, nede på 7 men skal økes gradvis til 11 er tanken. Ser noen av og til, men vet jeg fikk lagt oppi flere , så mulig de har gjemt seg i sanden?
Postet 11.01.13 kl 13:43
Ja det var akkurat samme problem jeg hadde, fikk det ikke lavere enn 12,5 uansett hvilken test jeg brukte. Det var fordi jeg har 12,5 i kranvannet. Da er det ikke så mye som skal til før det kommer for høyt. Så jeg ble anbefalt å kjøpe osmoseanlegg og filtrere vannet for alt av skadelige og nyttige stoffer. Så sjekk kranvannet ditt det kan være at du hadde 12,5 i kranvannet du også.
I saltvann så kan man da risikere å få for lite av diverse stoffer og sporstoffer om man bruker det. Vet ikke hvordan dette er med ferskvann.
Jeg valgte å kjøpe nitrax svamp å felle inn i hjørnefilteret. Så det har i alle fall hjulpet på det karet som var værst.
Har man masse snegler som skal ha mat så er det fort gjort å komme opp i en høy nitratverdi.
Man kan få snegler til å legge egg på to måter. Den ene er å la de går i friskt vann og ha tålmodighet og la naturen gå sin gang.
Den andre er å stresse de så mye at de legger egg for å sikre fremtidige generasjoner. Det jeg skal skrive nå BØR IKKE GJØRES!
Jeg har en kamerat som strevde så mye med det ene sneglekaret sitt....han matet allllt for mye og sneglene la hauger med svææære eggklaser og han byttet og byttet og rensket filter i hytt og pine og sneglene la seg i overflata og var ikke fornøyde. Men de la masse egg. Men hvorfor?
Han tok med seg en vanntest hjem til meg og jeg testet vannet hans og han hadde masse nitritt og ammoniakk pga stadig vasking av filter. Han hadde høy nitrat og ph var alt for lav og 0 i gh. Så alt var helt på bærtur i det karet.
På grunn av dette så la sneglene egg pga at de stadig gikk i giftig vann og ville sikre neste generasjon før de døde. Dette er et naturlig instinkt til flere dyr. Rett og slett en forsvarsmekanisme.
Dette var ikke noe min kompis gjorde med vilje men han var bare redd sneglene ikke fikk nok mat. Men de hadde det ikke godt. Noe han også la merke til.
Så det å trigge snegler til å legge egg, er egentlig å stresse de til å gjøre det. Så ikke gjør det. La naturen gå sin gang og la sneglene ha det godt. Eggene kommer, man må bare ha litt tålmodighet.
I saltvann så kan man da risikere å få for lite av diverse stoffer og sporstoffer om man bruker det. Vet ikke hvordan dette er med ferskvann.
Jeg valgte å kjøpe nitrax svamp å felle inn i hjørnefilteret. Så det har i alle fall hjulpet på det karet som var værst.
Har man masse snegler som skal ha mat så er det fort gjort å komme opp i en høy nitratverdi.
Man kan få snegler til å legge egg på to måter. Den ene er å la de går i friskt vann og ha tålmodighet og la naturen gå sin gang.
Den andre er å stresse de så mye at de legger egg for å sikre fremtidige generasjoner. Det jeg skal skrive nå BØR IKKE GJØRES!
Jeg har en kamerat som strevde så mye med det ene sneglekaret sitt....han matet allllt for mye og sneglene la hauger med svææære eggklaser og han byttet og byttet og rensket filter i hytt og pine og sneglene la seg i overflata og var ikke fornøyde. Men de la masse egg. Men hvorfor?
Han tok med seg en vanntest hjem til meg og jeg testet vannet hans og han hadde masse nitritt og ammoniakk pga stadig vasking av filter. Han hadde høy nitrat og ph var alt for lav og 0 i gh. Så alt var helt på bærtur i det karet.
På grunn av dette så la sneglene egg pga at de stadig gikk i giftig vann og ville sikre neste generasjon før de døde. Dette er et naturlig instinkt til flere dyr. Rett og slett en forsvarsmekanisme.
Dette var ikke noe min kompis gjorde med vilje men han var bare redd sneglene ikke fikk nok mat. Men de hadde det ikke godt. Noe han også la merke til.
Så det å trigge snegler til å legge egg, er egentlig å stresse de til å gjøre det. Så ikke gjør det. La naturen gå sin gang og la sneglene ha det godt. Eggene kommer, man må bare ha litt tålmodighet.
Postet 11.01.13 kl 14:54
1. Her er en nydelig saltvannssnegle Nerite Polita....
2. Her er en nydelig liten sak. Det er en nakensnegle som ikke er helt vanlig å få tak i. Den kom som haiker til mitt akvarium og den spiser noe som heter Cladiella. Det er en svamplignende korall. Sneglen heter Tritoniopsis elegans. Er den ikke fin. Her er den ca 2,5 cm lang.
2. Her er en nydelig liten sak. Det er en nakensnegle som ikke er helt vanlig å få tak i. Den kom som haiker til mitt akvarium og den spiser noe som heter Cladiella. Det er en svamplignende korall. Sneglen heter Tritoniopsis elegans. Er den ikke fin. Her er den ca 2,5 cm lang.
Postet 05.05.13 kl 20:00
Postet 01.09.13 kl 16:11
Å jeg gleder meg til jeg får karene mine på rett kjøl igjen. Da skal det bli snegler igjen. Har hatt storarbeid i sommer. Har byttet ut all den gamle sanden som var med da jeg kjøpte reolen og det samme med filtrene. Alt bare døde i sommer .....men nå er to kar ferdig innkjørte og klare for snegler. Så håper det går bra fremover nå.
Postet 02.09.13 kl 12:27
Postet 02.09.13 kl 23:37
Endret: 02.09.13 kl 23:50
Wææææææhh!
hjeeeelp! jeg trur jeg har fått noen sånne i karet mitt! :S skulle rense pumpa mi og da så jeg fire stk... blei veldig satt ut da jeg ikke har sett sånne igler før. jeg har sandsnegler, posthorn, ungdom- epler og sebra epler oppi der. hva skal jeg gjøre?? vil bli kvitt disse ekkle sakene!
Postet 17.12.13 kl 23:49
Heidi Ingdal
hjeeeelp! jeg trur jeg har fått noen sånne i karet mitt! :S skulle rense pumpa mi og da så jeg fire stk... blei veldig satt ut da jeg ikke har sett sånne igler før. jeg har sandsnegler, posthorn, ungdom- epler og sebra epler oppi der. hva skal jeg gjøre?? vil bli kvitt disse ekkle sakene! (skjønner ikke helt hvordan jeg bruker detta forumet så da gjør jeg bare noe og håper på svar xD )
Postet 17.12.13 kl 23:51
Postet 17.12.13 kl 23:55
Postet 17.12.13 kl 23:58
Postet 18.12.13 kl 00:26
Postet 19.12.13 kl 00:54
Postet 19.12.13 kl 12:59
Postet 07.10.14 kl 15:20
Heidi IngdalHer er mine nye Filopaludina Mertens. Det siste er av en baby som er 1 cm stor...håper jeg får masse babyer av dem...ellers er det lite info om de...Disse er veldig store, nesten større enn en voksen eplesnegle...spiser ikke planter...spiser fiskeavføring og matrester.
Seriøst flotte de der!!! Godt du er kommet igang igjen
Postet 07.10.14 kl 18:44
Postet 03.12.14 kl 11:24
Epler er blant mine favoritter av de som holöder reint i akvariumet. Har en del selv, men desverre så får man ikke tak på nye i Sverige nå, ettersom det ble forbudt med eplesnegler i hele EU i vår noen gang
Men ettersom jeg hadde eplesnegler allerede för fobudet kom, så har jeg fremdeles. men jeg kan ikke få in nytt blod i stammene. Jeg håper de slepper på forbudet nå i Februar når det skall opp i EU parlamentet igjen.
Nåja, her er noen av mine i hvertfall
Men ettersom jeg hadde eplesnegler allerede för fobudet kom, så har jeg fremdeles. men jeg kan ikke få in nytt blod i stammene. Jeg håper de slepper på forbudet nå i Februar når det skall opp i EU parlamentet igjen.
Nåja, her er noen av mine i hvertfall
Postet 04.12.14 kl 19:20
Postet 03.03.15 kl 00:36
Postet 03.03.15 kl 00:38
Postet 05.03.15 kl 00:40