Elins lille hjørne (side 101)

Mona
Neida, jeg tok utdannelsen her i Norge - mastergrad i samfunnsøkonomi (egentlig nøyaktig det samme som siviløkonom). De siste årene er på engelsk; forelesninger, bøker, eksamener, innleveringer og masteroppgaven. Så jeg både snakket og skrev mye mer engelsk i noen år enn norsk hehe.
akkurat fisk er det uvant å skrive engelsk om, men bare enkelte ord og uttrykk setter seg så går det greit også

Og wow, tusen takk for varmekolber og plastdings! Måtte bare le når jeg leste at adressen sitter spikret Da sender jeg en e-post i kveld, siden det er uaktuelt å ikke betale noe for alt du sendte!

Ja, posten har rotet to ganger nå Har bestilt en del ganger fra Akvaristikshop, og det skal de ha; det er aldri de som roter. Det er posten i Norge. Sukk. Jeg gruer meg til å ta kontakt med Akvaristikshop også, dette tullet er jo ikke deres feil! De sendte meg varene 4 dager etter bestilling, og kan ikke akkurat klandres for at posten ikke har kontroll på pakkseddelene sine. Nesten fristende å bare avskrive hele pakka, men 650 kroner (ca) er ikke noe man finner i veikanten heller, akkurat, så det er litt surt
Inger Anne

Ja, de er nyyydelige! Så de stimet på glasset i dag tidlig før jeg dro. Håper å få se det med lyset på når jeg kommer hjem også - og få tatt noen bilder.

Disse er de største coryene jeg har, med unntak av C140 såklart. Skikkelig "show size". De er jammen flotte. Håper de leker en vakker dag - de eggene plukkes samme hva!
Mens jeg venter på at pulcherne skal bli litt mer fotogene...

C. pulcher, barteprakt
[External Image]

En CRS-reke som balanserer på tuppen av et planteblad
[External Image]

En knøttliten CRS rekeyngel som kravler på glasset
[External Image]
Eh.... jeg ser opptakt til lek blant de gjenværende schultzeiene!

De er jo så små! Det er to stykker som holder på. Den ene barter på hodet til den andre, og prøver å komme seg i T-posisjon, mens den andre vris seg unna. Full jakt over hele karet. Så søtt å se ungdommene begynne å få hormoner

De er for unge enda så klart, men... dette er jo et tydelig tegn på at de har blitt større. Denne gjenværende gjengen er på 15 stykk som skal leveres til en og samme person på mandag.
vel, de må jo øve seg litt, og bevise for matmor at de er såvisst store nok :p
Hehe, ja her er det tørrtrening over absolutt hele karet. Tror "offeret" for all oppmerksomheten begynner å bli lettere lei
Pulcherne er fortsatt ikke interessert i å bli fotografert :p

Men, mygglarvene gikk ned på høykant, og det er bra. Alltid beroligende å se ny fisk spise godt. Får prøve meg frem med tabletter i løpet av helga og se hva som faller i smak, og hva som ikke blir godtatt.

Tok en bilderunde i de andre karene istedet

Beboerne i den ene 110 literen.

To av de voksne C. atropersonatus. Disse er så pene rett og slett, med prikkene sine. Jeg har vel ikke sagt så mye om atrokullet i det siste! Fy, Elin.
Atroene ser ut til å ha det veldig bra. Jeg fant en død yngel bak filteret i begynnelsen på uka. Hva som skjedde aner jeg ikke, lurer på om den ble klemt rett og slett... de andre ser livlige ut, spiser og vokser (sakte). De må få flytte til større kar snart
Her er i hvert fall noen stolte foreldre:

[External Image]

Og her er en av de voksne weitzmaniene. Muligens ungfisk, av de som ble kjøpt på auksjonen i høst. De har vokst så mye nå at de er på størrelse med hannene jeg hadde fra før, så jeg klarer ikke helt å skille de lengre

[External Image]

Og til slutt: T. micagemmae. En nydelig lillebror av venusfisken. Har bare 9 stykk, og de ble kjøpt på auksjonen i høst. Vurderer å skaffe meg noen fler, for å få en skikkelig stim. Alternativt kunne jeg jo se om de vil leke

[External Image]
Jeg prøvde å tømme karet for endlers før auksjonen, men neida. En hel gruppe klarte å snike seg unna. Og nå har den ene damen fødet en haug med yngel igjen hehe. Her er antageligvis den stolte far. Eller en onkel. Eller storebror.

[External Image]

Det sto mygglarver på menyen i oppvekstkaret i dag

[External Image]

[External Image]
Siste bildet til posten ovenfor - klarte å poste samme bilde to ganger :p
Du må bare innse det, Elin: Schultzeier er schultzeier. De vokser fort, blir fort kjønnsmodne og yngler langt verre enn kaniner... Jeg ville ikke ha stolt på at de ikke kan finne på å leke.
Hehe, ja schultzeier er spesielle på akkurat den biten! De holder på med dette i dag også. Helt greit at de varmer opp, bare eggene kommer hos ny eier

Jeg er i tenkeboksen om dagen. Jeg har et tomt akvarium! *gisp*

Slik kan jeg jo ikke ha det hehe. Spørsmålet er bare hva jeg skal ha i dette karet. Skal innrømme at jeg er svært så svak for sterbai. De er så nydelige med prikkene sine, og det oransje på brystfinnene. En skikkelig gruppe av disse må være et vakkert syn

Men, så er det jo en gang slik at det er noen andre arter på ønskelista også. Men, det er av de litt dyrere, ikke så lett å få tak i, artene. Forstår det slik nå at det blir påbygging her til sommeren, og det betyr jo at mer plass til akvarier faktisk ser ut til å være innen rekkevidde. Jeg får tenke litt til og se hva jeg ender opp med Men ser jeg en sterbai eller 10 på butikken, er all bets off. Kan fort bli med en gjeng hjem da

Også må jeg spørre dere med mange akvarier: Har dere vannmåler hjemme?

Middagen er servert

Det var ikke lett å ta bilde av atroene i dag, de syntes nok kameraet var skummelt. For selv om de var sultne, var det ikke snakk om å stikke frem hodet såpass at jeg fikk fokusert skikkelig. Tøff gjeng, håper jeg snart får tatt et bilde av hele gjengen samlet

[External Image]

[External Image]

De eldre ungfiskene er ikke så vanskelige å be når mygglarver serveres :p

[External Image]
Det var flere som lot seg friste av mygglarvene

[External Image]

[External Image]

[External Image]
ElinH
Også må jeg spørre dere med mange akvarier: Har dere vannmåler hjemme?

Jepp....
Før oss bodde det en familie på 4 her; to voksne og to barn. Iflg vannmåleren var deres ca årsforbruk av vann 142 kubikk.

Etter at vi har bodd her et par år, en familie på 3, har vannforbruket steget til ca 170 kubikk i året....
Hehe Kan ikke forstå hvorfor!

Satt bare å tenkte hvor mye vann jeg bytter i uka, og hva det blir i året... ble litt småsvett, inntil jeg plutselig husket at det er jo ikke mange kronene for en kubikk vann, så jeg kan tappe, søle og bytte så mye jeg bare orker
Så forresten en 12-15 egg hos loxoene igjen nå. Ser ut som om de leker ca en gang i uka nå. Har ikke plukket noen egg enda, og gjorde det heller ikke i dag. Jeg er bare så sliten om dagen at jeg har nok med å bytte vann og ordne med de jeg har. Tanken på bar bunn tanker og skrubbing hver dag samt artemiaklekkeri igjen frister rett og slett ikke akkurat nå.

Kan tyde på en noe roligere hverdag på jobb nå fremover heldigvis, så kanskje jeg får tilbake noe overskudd igjen snart
Glemte jeg å si til deg at jeg sendte boblekonvolutten med varmekolbene i går...? De er altså underveis forlengst Tror du har dem i morgen.

Hmm. Har du sjekket e-posten din, Mona?

Jeg fikk nemlig varmekolbene og den rare plastikkdingsen i dag!

Det var kjapt av posten må jeg si. Kunne ønske de var like kjappe med pakka fra Akvaristikshop (som jeg egentlig har avskrevet, men ville etterlyst om jeg kunne tysk hehe)...

Sendte deg e-post siden jeg må betale for dette. Begge varmekolbene er allerede i bruk!
Du begynner snart å rase forbi meg på antall innlegg, Elin!
Sterbai er en nydelig cory, og den har en helt spesiell plass i hjertet mitt. Men jeg antar at det også har å gjøre med at det også var min første coryart. Jeg kommer nok alltid til å ha sterbaier, selv om jeg nå har mistet en av min opprinnelige gruppe på 6. *snufs!*

Jeg er meget lykkelig over å ikke ha vannmåler i huset!

Den green lazeren på bildet ditt har en meget kledelig mage! ;-D
Huff da, Inger Anne! Du må skrive mer Ser ut som om jeg har kronisk skrivekløe!

Slo meg plutselig at det store atropersonatuskullet ble lagt og klekket i januar. Nå har småttisene blitt 8 uker gamle, og jeg kan vel registrere oppdrettet nå

Jeg må også snart få flyttet de over i 110 literen. De går så trangt nå stakkars. Bytter 30 liter vann om dagen på de, men de trenger sårt bedre plass snart. Matlysten er på topp, men jeg ser resultatet av å ha sluttet med levende artemia tidlig i forhold til de andre kullene mine. Det ser ikke ut til å være noe som kan matche den veksten de har med artemia, altså.

Vurderer å ta en "lete etter fin cory"-jakt på butikken i dag. Det gjør jo nesten vondt å ha et kar uten fisk i det hele tatt! Heheee! Og da spesielt sterbai. Men det er vel å håpe på mye at det sitter en gjeng sterbai og venter på at jeg skal entre butikken. Like fullt lov å sjekke.

Har forresten sendt e-post til Akvaristikshop. Det gjør nesten vodt å måtte sende en e-post til dem, når de ikke har gjort noe som helst galt. Men, det ser ut som om det er avsender som må etterlyse pakker som har forsvunnet, og ikke mottaker. Var i hvert fall det damen på posten fortalte meg denne uka.

Og en annen ting. Jeg har så lyst på A. panduro!! Panduro er en av de apistoene som både har en nydelig hanne - og en eksepsjonelt nydelig hunne. Men, jeg kan vel ikke ha cory sammen med apisto dessverre. Selv om jeg ikke ønsker flere kull med apistoer på en lang stund Kan jo se om det blir akvarierom og flere kar på meg. Da kanskje det blir et apistokar med panduro og ildtetra eller noe i den duren
Tilfeldig bekjentskap
© Aram A.
Reklame for plussmedlemskap