Tropheus tråd (side 101)

bra valg av sand ja... midt i blinken, blir ikke så "rosa" som navnet tilsier når du får den i karet og vann i da, men det har du vel kanskje merket deg no. om du har fått det i karet og vann i det da seff. men kan jeg spørre om hva du betalte for en sekk? og hvor stor sekken var?
Har den ikke i karet enda. Måtte bestilles. Tok opptil 3 uker, men jeg har god tid. 550,- per sekk på 18kg. Akvariemagasinet kostet samme sekk 895,-
Lurer på en ting.

Har en del Noraq Akvariesalt. Brukte dette før til selskapskar.

Tar Tropheus noen skade av dette?

Driver å gjør klart karet, men skal ikke fisk dit på nesten 2 mnd til.
Reker, spinat og erter ble kjøpt inn i går. Skal på jakt etter Agar Agar i morra, og så skal det lages mat til den store gullmedalje Bruker noen av dere vitaminer i tillegg?
Multivitamin for smådyr og gnagere.
Jeg bruker 20 dråper til en kg mix.
Agar finner du i en helsekostbutikk.
Takker Roger!

Agar er handlet inn. Og vitaminer. Blir å lage enten i kveld eller i morra. Står at det skal brukes 1 ss Agar i den oppskriften jeg har. Er dette bare pulveret, eller blandet med vann? Er vel bare pulveret?
Nydelige fisker saffen!!

Går det bra med hestenese sammen med de?
går helt fint med hestenesser i sammen med tropheuser og de petrocrhomisene som vi har iallefall. hvordan går det hoss deg da? vet du hva du skal ha i karet? eller har du fisk til karet?
Går bra. Fikk lyset i dag. Sanden er som sagt underveis. Skal ha tropheus der hovedsaklig. Tenkte en gruppe på 10-12stk. Men må vente med fisken til etter påske. Skal på ferie i forbindelse med påsken i 14dager så venter til jeg er tilbake fra denne. Skal også ha opp et kar til, som er hakket mindre. Det er i allefall planen. Har sine fordeler å jobbe i dyrebutikk
Jeg har en gruppe Chaitika for salg, 25 stk + Ungdommer fra 4-7 cm.
Flotte troffer, se salgsannonse.
KAH
Takker Roger! Agar er handlet inn. Og vitaminer. Blir å lage enten i kveld eller i morra. Står at det skal brukes 1 ss Agar i den oppskriften jeg har. Er dette bare pulveret, eller blandet med vann? Er vel bare pulveret?

Det fungerer fint med pulveret rett i "smetet".
Bra. Da kverner jeg alt, og tilsetter pulveret. Slenger det i kjøleskap, og så pakkes i flatt i fryseren.
Tips til utvendig pumpe til 325 litern. Tenkte på 2 stk. En grov og en fin. Helst Eheim.
Pumpe
Ser du spør etter pumpe. Jeg har en fluval 404 i mitt 325 og den har vært helt fantastisk. Rensa den nå for kort tid siden og da hadde den stått og gått i to år. Var ikke noe nevneverdig mindre flow men jeg følte at det nok var på tide. Det skal sies at jeg har fylt den med bioballer. Mulig at det er det som er hemmeligheten. Jeg har i dette karet hatt 20 voksne og 20yngel/ungdommer tropheus moliro. hadde de hvertfall et år og det så ikke ut som de hadde problem med filtreringen. Bytta selfølgelig vann ukentlig men det skal en vel gjør uansett filter.
Tenkte å kjøre bioballer jeg også, eventuelt blåfilter rundt innsuget. Valget står mellom Eheim Professional 3 2080 og Fluval FX5
Jeg har fx5 i 720litern min. Bra pumpe det men den gikk det ikke et år engang før jeg måtte rense. Mest på grunn av "madrassen" som ligger rundt korgene til filtermaterialet. I FX5 har jeg ikke bioballer da. Mulig jeg kunne hatt det og tatt bort "madrassen" Kansje noen som har en formening om det. Enkelt og rense og restarte dette filteret
Mvh Frank
Kjenner en som har fx5 med bioballer. Funker som bare det sier han. Han har vel 10-15stk. Er jo et rimeligere filter også, nesten 2 sånne på en 2080. Men sprøsmålet er om fx5 bråker.Karet står nemlig på soverommet.
Jeg søkte meg både grønn og blå på akkurat det spørsmålet om lyd når jeg skulle investere. Jeg ble ikke noe klokere. Jeg falt på fx5 pga prisen. Litt vanskelig for meg og si noe om lyd da jeg har både datamaskin og andre akvarier i samme rom. Jeg hører at det sviver men det gjør vel alle pumper i den størelsen.
Ja, på det meste har jeg hatt 7 akvarier på soverommet sammen med pc, tv, playstation, så sovner til lyder uten problemer. Men de slangene på fx5'en, blir ikke de lett fulle av alger?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap