Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 101)

Plussmedlem
mona o
[B]Midterste kar:[/B]Corydoras eques (har kjøpt dem alt, de er på "hotell") [B]Nederste kar:[/B] Corydoras Green Laser (har avtale om kjøp)

Var og hilste på dine grønne i går, de ventet fælt på å få flytte... :-p
Välkommen tillbaka till akvaristiken nästan på riktigt. Mona. På riktigt är du först tillbaka när fiskarna har hamnat i karen.

Lycka till. Det ska bli intressant att se hur det går med oppdrett av kar. De brukar ju ha en förmåga att föröka sig på något konstigt sätt.
Gratulerer Mona,nå kan jeg tenke meg at du er fornøyd,det er aldri noe gøy og vente,spesielt når ventetiden begynner og overstige 1.måned...
Du må få opp ett bilde av reolen din,er på jakt etter en reol selv så det hadde vært gøy og se hvordan din ser ut,når du får tid til og sette deg ned.
Regner med at det er full fart oss deg nå.
Så flott at karene endelig er i hus :o)

Den hvite skjenken du evt. må selge.... går det ikke ann å sette et akvarium oppå den? ;o)
Lysarmaturene er lagt på, og nå er kommoden flyttet så jeg har plass til tønnefiltere ved siden av reolen.
Jeg fikk kun et Eheim Pro 2224 i dag, da leverandøren ikke leverte de to siste. Men jeg ble lovet å få dem ettersendt fraktfritt så fort som mulig.

Før jeg får de to siste, manglende tønnefilterne må jeg kjøre innvendig Eheim Biopower i et av akvariene for å få sirkulasjon. Det filtermaterialet i den kan jeg overføre til tønnefilteret senere eventuelt.

Jeg tok et halvbra bilde da jeg hadde fått lagt på armaturene. Glassene behøver å pusses...:p Mye håndtering setter sine spor.

Røttene nederst og i midten er de jeg skal ha der, men de smårøttene øverst skal ut igjen. De kan jeg spare til noe annet. Må derfor en tur rundt og lete etter en passende, fint formet trerot til det karet.
Det er ingen sand i karene ennå. Den beige bunnen er bare gråpapir som er på utsiden av undersiden av akvariet (som beskyttelse fra produsenten).

[External Image]
Får nesten litt lyst på reol selv når jeg ser hvor praktisk det engentlig er forhold til plass
Plussmedlem
Dette blir flott! Også slår ingenting WOHA-armaturer! De er utrolig fine.

Det er jo som å se reolen min det her, bare i splitter ny versjon!
Og de røttene var flotte. Jeg gleder meg til å se videre innredning av akvariene!

Skal du ha i vann i kveld?
Blir ikke vann i ennå. Jeg har ikke fått montert fylleslange og ordnet med den så jeg får fyllt opp vanntønnen ennå. Men det skal jeg gjøre nå, så vannet er temperert til i morgen og kan fylles på da. Kan ikke bruke iskaldt vann når det er akrylmaling på bakglasset... den har vi lært av en gang tidligere (to, faktisk... malingen krakkelerer).

ETTER-REDIGERT; klokka 22:30

Det var en rar følelse å sette vann til mellomlagring igjen for første gang på veldig lenge!

Har nettopp fyllt 100 liters tønnen med iskaldt vann med nykoblet slange fra badeværelset. Når tønna var full, koblet jeg to lufststeiner med T-stykke til en luftslange koblet til en Schego luftpumpe (den kraftigste av dem). Så kastet jeg luftesteinene oppi tønna. Var spent på om denne nye luftpumpen ville greie å pumpe luften ut gjennom luftesteinene på så dypt vann, da de gamle Schego pumpene jeg hadde (som var mindre modeller) ikke greide det i denne høye 100 liters tønna. Men heldigvis, det gikk som en drøm, det bobler så det spruter her Ny, kraftig varmekolbe er pakket opp og stilt inn på 24°C, så skulle alt være klart til i morgen og testfylling av akvariene....!
Ser bra ut Mona,da er du straks igang.
Det ser flott ut og en reol som dette er noe man faktisk kan vise frem og ha i stua.Setter du bare Akvariene rett ned i hyllene og så sitter de der eller er det ordentlige hyller som følger med denne reolen?
Virker som det var en god høyde på den ja,skjønner godt at du var nervøs når du skulle ha opp Akvariet på toppen der.
Dette blir bra Mona.. Jeg har sansen for svarte reoler.
Animorpher
Setter du bare Akvariene rett ned i hyllene og så sitter de der eller er det ordentlige hyller som følger med denne reolen?

Det følger ikke med noe hyller, men jeg lager dem selv. Jeg vet ikke helt hva andre gjør, men jeg lager altså hyller av mdf-plater som akvariene står på i reolen. Sager til platene så de passer akkurat mellom hjørnestengene, og så maler jeg dem svarte med vannbestandig svart maling (bengalack). Føles tryggere for meg når akvariene står og hviler på noe over hele bunnflaten...

Sitter nå på pc-rommet / akvarierommet (stryk det som ikke passer) og er stuptrøtt, men sååå fornøyd over å endelig ha en reol med akvarier her igjen! Får nesten lyst til å gå bort og legge armene rundt reolen og bare kose den! Hehe! [External Image]
JAG
Ser bra ut Mona,da er du straks igang.

Det går saktere enn jeg liker, men....hehe. Julen kommer litt i veien, egentlig Det blir liksom litt stans i tingene når jule-uka kommer.
Jørn Henning Flåten
Dette blir bra Mona..:-) Jeg har sansen for svarte reoler.

Jeg også!
Jeg er så glad i disse Woha armaturene. De finnes i mange farger, men jeg har alltid bestilt dem i svart selvsagt. De er minimalistiske og strømlinjeformet, og fremfor alt; de skjuler vannlinjen i helglass-kar! (viktig detalj for meg)
mona o
Kan ikke bruke iskaldt vann når det er akrylmaling på bakglasset... den har vi lært av en gang tidligere (to, faktisk... malingen krakkelerer).

Takk og lov for at jeg leste det! Hadde jeg ikke hørt det hadde jeg fylt på reolen min med iskaldt vann, og måtte lære dette den harde måten jeg også... Så gøy at det skjer litt hos deg igjen, spennende å følge med. Må nok på jakt etter noen lignende røtter til min egen reol
Lurer på en ting Mona
Hvor langt ned er det forsvarlig å senke temperatur for å trigge sterbaiene til leik?
Vanligvis går di i rundt 25 grader og ved vannbytter faller det ca 3 grader, ned til 22 grader. Er det forsvarlig å senke den enda noen grader (større vannbytte)?
Sterbaiene er jo ganske varmekjære Coryer som godt kan gå i varmere vann enn 25°C til vanlig. Så jeg er litt usikker på hvor langt ned i temp. man kan gå ved triggerforsøk på akkurat de... men jeg kan jo si såpass at det laveste jeg har våget å gå med Corydoras under triggerforsøk er 19°C. Det var Green Laser, forresten. Men jeg har gått ned til 20-21°C på mange, bl.a. Corydoras adolfoi (som også liker varme).

Du kan sikkert prøve en grad eller to til lavere, Loffa, men hold bare øye med dem. Sjekk om de ser utilpass ut eller blir de kvikke og "gira", liksom.
Stine Sofie
Må nok på jakt etter noen lignende røtter til min egen reol :-)

Det er gøy å jakte på røtter! For når man finner DEN perfekte, fine rota, så føles det som en vellykket skattejakt! Hehe Når jeg går ut av en zoobutikk med en super rot under armen føler jeg det som jeg har gjort månedens kupp eller noe
I dag har jeg gjort min første vanntest på....9 måneder eller noe sånt! Og gamle kunster sitter i. Jeg tok oppi 3 pipetter med eikebarkekstrakt i 100 liters tønna, det var gammel dosering som jeg husket, og fikk perfekt resultat etterpå; ph 6.8. Akkurat der jeg ville ha den!

Det står litt stille med klargjøringen av akvariene akkurat nå, for jeg har ikke strøm på drillen og oppladeren til batteriet ligger bak en låst garasjeport. Gubben har med seg garasjeportåpneren (den eneste vi har) på jobb, og han er ikke hjemme før nærmere kl 18. En bortkastet dag, nesten, for jeg kommer ikke videre før jeg har laderen.

Jeg kan ikke fylle sand og vann i før røttene har fått sugekopper skrudd inn, og denne trerota jeg nå sitter med på gulvet, er hard som betong! Å skru inn en skrue i den med håndmakt går ikke. Jeg prøvde å gjøre det lettere og skru ved å få til et hull til skruen ved å banke en spiker inn først, men spikerne bare bøyde seg, så hard er veden. Drillen må altså til for å lage skruehull, så nå venter vi (jeg) bare på laderen...

Siden sugekoppene jeg skal skru inn skal stå på bar glassbunn, kan jeg ikke ha sand og vann i før det er ordnet med disse sugekoppene. Jeg orker ikke ha røttene "løse", de bare sklir ut av stilling i sanden ellers. Plasseringen jeg vil ha, krever litt feste og da det skrus inn sugekopper.

Jeg får noen planter på mandag, det blir stas Men de andre plantene jeg har avtale om fra andre personer her på AF, tror jeg rett og slett må vente med å sendes til romjuls-uka. Neste uke er jul, og postgangen går tregt og jeg vil ikke risikere at plantepakker blir liggende på posten over jul.

Mulig jeg tar en tur til Dahls neste uke, hvis jeg får tid til det ....
Yippi, Eheim Pro 2224 plugget inn og det virker! (som forventet) Merkedag. Første filter i gang!

Monterte det og plugget det i nå nettopp, og fyllte det nederste akvariet med vann. Jeg bestemte meg for å dr... i sugekopper på rota i det nederste karet, rota får bare ligge sånn, for jeg var så utålmodig og ville se det med sand og vann i!
Som tenkt, så gjort. Snittet en sekk Biltema-sand og tømte i, kostet det passe jevnt utover med hånden og fyllte så vann med slange fra vanntønna og over i karet. Pumpen jeg bruker til å pumpe vannet opp av tønnen er den samme som sist; Eheim Kompakt 1000. Den fjernstyrte bryteren fant jeg på kottet fra forrige gang jeg drev med vannskift og vannpåfyllinger, så den hadde jeg heldigvis liggende.

Jeg digger Biltema-sand! Bye-bye til en times vask av Rådasand, som likevel aldri syns å bli skikkelig ren, uansett hvor lenge man sto krokbøyd inn i dusjen og skyllte den!
Med Biltema-sanda er vannet rent og fint i karet, uten en eneste skylling eller vasking først! Herlig!

Bildet er litt dårlig, er tatt med kameraet holdt på frihånd, uten blitz. Blir aldri helt skarpe bilder av det uten stativ.

Her er iallefall Mona O's første kar med VANN i igjen, hehe! [External Image]

[External Image]
Plussmedlem
...og snart kommer det spørsmål om "Hvorfor dør fiskene?" og "Gravid guppy?" igjen... :p HE-HE

Dette blir bra når du får grønne planter oppi! Også er du jo heldig som allerede har to flotte Corydoras-arter som bare venter på deg Du var jo heldig som fikk kloa i to av yndlingene dine igjen så fort!

Det er fint å glede seg, faktisk. Men ikke FOR lenge, da.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Weflen aka akvafil
Reklame for plussmedlemskap