Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 101)

Nei nå altså. Enda godt det gikk bra med Hr. Siljan...
I'm on a roll! Nå begynte 54-literen å lekke. Det filteret trenger jeg i levende live, så etter litt halvhysterisk løping med våte håndklær fant jeg en krakk, en gammel kjøkkenskapdør og fikk Ove til å lete fram det reolkaret som det helt sikkert ikke er noe i veien med.

Sand står fastfrosset på terrassen, men fikk hevertet ut såpass fra kantene at det blir et tynt lag i bunnen, denne nye midlertidigheten bør helst bli svært midlertidig. Xiphophorus millerihannen går i ensom majestet i en tolvliter. 6 C. venezuelanus (som virkelig er en leksgruppe, nye perlematter ved utblåset i dag igjen) og 7 C. caudimaculatus stående i hver sin boks til filtertåka har lagt seg. Skifter stadig vann på strittebertene, de roet seg til slutt med litt flyteplanter på toppen. Stakkars...

Denne øvelsen ble vel kanskje litt i overkant for armen så nå skal jeg sette meg helt rolig ned til hevelsen går over. Man skal antagelig ikke få tilbake 60% av bevegeligheten dag to, dust å skrive "ikke overskride smerteterskelen", er litt usikker på om jeg husket å montere en sånn da vi pusset opp...
Bæd løkk på godt norsk!
Reolen ute av huset - rent midlertidig
Kyrre kom fullastet med utstyr for å resilikonere og ordne. Det ble det ikke noe av, samtlige kar hadde til dels alvorlige knuseskader. Det hadde Porsaen også, ripete aluminium og istykkerslåtte knuter, nå har den greie mannen stablet seks helglasskar godt emballert i GladPack og demontert Porsa i bilen, håper han kommer helskinnet hjem!

Om noen små uker henter vi fiks ferdig reol med hele ripefrie kar som passer, påmontert skyveluker og armatur, akkurat det vi ville ha i utgangspunktet. Reparasjonen til selvkost, ikke beregnet tid. Makan til service!

Når man har en vannkjemiker i huset må man jo benytte sjansen og lære litt også, husker sikkert ikke alt så jeg noterer for min egen del hva jeg må lese mer om:

Coleman: Textbook of Limnology, det er jo helt thriller! Nå finnes ikke den, det nærmeste jeg kommer er G A Cole, den er bestilt.

Fosfat - fosfin - fosfat, utfelling er interessant, og det forklarer hvorfor fosfaten dupper opp og ned. Blondineforklaring fordi jeg ikke husker hva forbindelsen heter når den er utfelt og ender på -in: Fosfat går over i fast form og ender i bunnlaget som fosfin, endring i vann/Ph/eller lignende gjør at fosfinen løses opp og blir fosfat igjen. Grunnstoffet er jo der hele tiden, akkurat som GH/KH i springvannet, ingenting forsvinner når man kjører gjennom torv, det blir bare noe annet. Heldigvis ikke like løse forbindelser alt sammen...

Alvorlig fare ved å bruke disse vannforbedringsmidlene, aluminiumen i dem er Al7 og det er uskadelig, men når pH faller under 6,5 endres den til Al5, og da blir den giftig. Det var også ganske spennende synes jeg...

Mye av det vi kaller BGA er antagelig ikke det heldigvis ettersom cyanid er ganske dødelig og ikke ufarlig å håndtere for oss heller, enkel test er å ta ut litt grønn guffe og strø på sukker. Blir guffa da gul er Cyanobakterier vi har og utlufting, hansker og maske er en god ide, holder den seg grønn er det en annen alge vi strir med. Den algen er vond å bli kvitt på grunn av sporene.

Mennesket har jobbet med vannforbedrig og vannbiologi et helt liv, så jeg måtte jo spørre om surt vann også. Han bruker Catappa, torv er en annen god løsning. Da fortsetter jeg med strømpeløsningen. Og med Carbo, forsto hva han sa om CO2-tilsetning, men husker ikke nok av forklaringen til å videreformidle...

Når næringssubstratet et brukt opp etter et par-tre år er næringskuler greia. Får sjekke nettbutikken før reolen skal hentes, både plantenæring og fiskefor er verd å sjekke ut. Hvilket minner meg om å sjekke pH på foret, det har ikke falt meg inn at det kan ha noe å si, men det kan det jo selvfølgelig. Må huske eSHa-greiene mot parasitter og orm...

Lærte litt om Echinodorus høyt i vannet og en masse annet også, det får vente for nå er jeg svimmel og ganske sliten. Og veldig veldig lettet, det blir reol før påske i alle fall! Gjett hvem som får ordren hvis vi skal utvide
Reoltips jeg ikke må glemme..
I stedet for liggeunderlag får vi dobbeltsidig tape i grønn rull fra Biltema (med papiret på mot Porsaen) montert i bunnen av karet. Det vil ikke synes, men holder i massevis.

Forex-lister som festes med borrelås bak på de vertikale stagene for å fjerne lysglipper.

Værbestandig sort tape for å fjerne lysglippen mellom skyveluker og vann, tror den hentes fra en reklameskiltprodusent.
Det er ikke lenger overraskende å lese at det skjer uforutsette ting hos deg med reolen din. Men nå synes jeg jaggu det får være nok!

Det er heldigvis Kyrre som tar saken nå, og da er jeg helt sikker på at du kommer til å bli fornøyd. Han er utrolig serviceinnstilt og faglig dyktig. Jeg har selv kun gode erfaringer med å handle, samt få gode kjemiråd av ham.

Da er det bare å glede seg ekstra mye til påske, Linda
Plussmedlem
Det var jammen bra, nå kan du puste lettet ut. Puste ut alle fæle tanker fra de ikke veldig hyggelige reol-månedene... hehe
Er ikke i tvil om at det ordner seg nå, helt uten at jeg må tenke og finne og lete og løse, handler bare om tid. I og med akvariesprekken i går har jeg ikke fisk i småkar lenger, A elizabethaekaret står på hjul og har flyttet dit reolen skal stå. Det blir en super plassering, har allerede sett mer til dem enn jeg har gjort hittil

Men det andre må jeg få flyttet, det gikk jo fort unna her i går så det vakler på en taburett som har vært med på tre teateroppsetninger og bærer preg av det. Den har overlevd en hel operabass med skuespiller på fanget, så den holder sikkert så lenge presset kommer rett ovenfra, men midt i kjøkkentrafikken lever raklemikket farlig. Orker ikke tanken på at noe skal gå galt med de to karene som er helt i orden nå...

Og så må jeg ikke glemme plantene jeg røsket ut av 54-literen, det var flotte Crytocoryner og en Echinodorus type knall rød, ikke bra at de flyter i en bøtte iskaldt vann!
Så flott at det endelig ser ut til å ordne seg for dere, jeg ser frem til reol/fiskeoppdateringer og flotte bilder

Stemmer det at jeg leste ett eller annet om Lillyhammer 2 i tråden din, eller har jeg lest det et annet sted? Jeg håper virkelig det blir en sesong 2 nemlig, syns den første var skikkelig festlig
Har smugknipset med gips Rita, men ettersom jeg glemmer meg veldig når jeg holder på med bilder må jeg lide litt til. Her datt frosten ned i dag, såå vakkert!

Lillyhammer2 er nok ferdig innspilt, hr van Zandt fikk ikke lange permisjonen midt i en turné. Sendes i slutten av 2013 eller begynnelsen av 2014. Ove ble sminket og plassert ganske langt fram, ikke umulig at han og Jon Inge er med i noen sekunder av dåpsscenen hvis man tar opp og kjører gjennom i slow motion. En uutholdelig kjedelig øvelse for en 12-åring som glemte DS3-en hjemme, så han har lagt drømmen om å bli superkjent filmskuespiller litt på is. Faren koste seg glugg fordervet
Jeg hadde en fantastisk kjøretur gjennom tidenes frostlandskap langs Randsfjorden i går, hadde selvfølgelig dårlig tid og kun mobilkameraet tilgjengelig. Tenkte jeg skulle ta en fototur ned dit i dag men da måtte jeg selvfølgelig skyte listverk fast til taket med spikerpistol, ikke helt min greie men det gikk da på ett vis

Så det var ikke så glamorøst å være skuespiller altså )) Men det må da ha vært en artig opplevelse selv om den ble litt langdryg. Da gleder jeg meg til å se van Zandt, Jon Inge og Ove i aksjon
Hva er det med denne asken?
Godt nytt fra Akvariekjellern, reolen er banket i biter og polert opp (den var selvfølgelig også fryktelig ripete etter transporten). Han kapper opp ny dobbelteloksert Porsa til fronten, den enkeltelokserte vil jo ikke synes når vi kler inn hele. Karene blir demontert og nytt glass satt inn i løpet av en uke eller to. Kjenner at jeg nesten begynner å glede meg...

Er praktisk talt tom for fór, og klør meg i hodet over denne asken som alle produsenter er så glad i. Hva i all verden skal det være godt for? Bortsett fra produsentenes bunnlinje mener jeg, brente aviser koster ikke all verden så selv en blondine ser den...

Ser også at aske ikke er greia i et surtvannskar, bruker det jo for å få opp pH i komposten, inneholder bl.a mye kalk og kalium. I et forholdsvis lite kar med forholdsvis mye foring pga ynglene...

Har satt igang en ny dunk surtvann, og fundert ut en ny patent på knestrømpefyllingen. Plastflaske går ikke med mykt ben i håndleddet, men en ring av noe slag blir fint. Må bare finne den, har sikkert noe lurt på roterommet
Linda W
Er praktisk talt tom for fór, og klør meg i hodet over denne asken som alle produsenter er så glad i.

Er det Ash, du tenker på? Isåfall er det ikke det vi forbinder med aske, men mineraler (natrium, kalsium, kalium, magnesium...).

Her er en link.
Takk Janne! Det hjalp, fortlest og blondineforklart betyr "Crude ash" totalt innhold av mineraler etter at vann og organisk materiale er brent vekk sånn for testens skyld. Helt uavhengig av hvilke mineraler i hva slags form. Utrolig hva man kan bekymre seg for når man må forstå alt mulig. Men - det betyr ikke at alt fór ikke påvirker pH, akkurat det lar seg heldigvis teste når kalibreringsvæske og dråpetest er i hus
Gleder meg til å prate planter!
Kom plutselig på at det er møte hos LOAK på mandag allerede, og fikk avgårde søknader om billedbruk. Det fikk jeg, og TomC bidro på toppen av det hele med bekreftelser og enda mer informasjon, han er da så grei!

Nå blir det forhåpentlig litt nytt for de som har hørt meg stamme meg gjennom en gang allerede, og fantastiske bilder av annet enn planter i akrylboksen min. Så gøy!

På høy tid å røske ut litt grønt til auksjonen, et par dager i karantene må de ha. Egentlig skulle jeg hatt med mineralstein også, men så var det denne hånda da...
Den hånda din må snart bli bra igjen skjønner vi begge to

Skulle forresten ønske at du kunne komme hit å holde foredrag og ,hadde vært veldig kjekkt
Jeg stemmer for foredragsturne
Turne ja, det hadde kanskje vært moro? Sang i Nidarosdomen i 1971 tror jeg det var, og var innom Bergen på tidlig 80-tall på messeferd med Hurtigruta, ingen skal beskylde meg for å vase rundt i eget land sånn helt uten unnskyldning
Kom meg nogenlunde helskinnet gjennom plantepraten tror jeg, til tross for sen ankomst. Av en eller annen helt uforståelig grunn kjørte jeg til Kløfta før jeg tok av, heldigvis fikk Stine Sofie snakket meg til fornuft og viftet meg på plass i Lillestrøm sånn kvart over for sent. Kom helskinnet hjem også, ertesuppetåke med tørr vindusspyler og halv fart på nærlyset - litt flaks skal man ha. Den pekedingsen jeg fikk æren av å teste var forøvrig helt super! Ingen av de fremmøtte sovnet åpenlyst, takker for hyggelig mottakelse

I dag har jeg tatt et dypdykk i Juwelen, det ble noen underlige hull i planteveksten etter opprøsking til klubbauksjon, og stengelplantene har flyttet på seg og blitt strantete i bunnen etter seks uker uten stell. Dessuten har jeg flyttet opp de nye C virginiaene, det har vært avholdt avdelingsmøter på matesletta hver natt uten den helt store sammensmeltingen av gruppene, håpet er at dagens herjinger skal tromme dem sammen. Har også flyttet litt om på røttene så gjemmesteder blir litt mer spredt, de 9 nye er str XXL og måtte nærmest legge seg på siden for å smette i skjul.

Det er litt overgrodd både her og der, får fortsette i morgen. Vet ikke helt hvordan jeg skal angripe fastfrosset sand på terrassen, Yr truer med blågrader i to uker til. Er vel uansett tvilsomt om 30-literen er tett etter øvelsen, så kokende vann og et røsk kanskje...
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap