Leifs verden, del 2 (side 101)

Hygglig å høre at dere liker bilder jeg jegger ut

Innlegg 1997 er
apistogramma bitaeniata fra rio tigre
apistogramma agassizii netz, alenquer
apistogramma pantalone, den andre hua med egg
Innlegg 1998
apistogramma nijsseni
apistogramma baenschi yngel og cf borellii
apistogramma barlowi med det klingende navnet "Flekken"

Trulsemann du fikk faktisk innlegg nummer 2000!!! En milepel.... Er vel ikke veldig mange tråder som har nådd denne lengden, og det bare viser at interessen er til stede. Gøy. I tillegg har over 5500 lesere vært innom.

Det som har gledet meg mest siste månedene, er økningen på antall apisto typer jeg har. For øyeblikket 10 forskjellige. Det andre er at intressen virkelig har tatt seg opp når det gjelder disse flotte dvergciklidene, Apistogramma.

En kan ikke være en mer enn en ordinær akvarist om en ikke faller for Apistogramma. Vet det finnes ting i mellom apistoer og selskapskar, men et apistopar er nå et apistopar da.....

A. cf luelingi
A. sp. schwarzkehl
Nijsseni
flott fisk! Likte barlowien også. Litt annerledes hodeform.

Hurra for meg som fikk det runde tallet! Ellers må det være utrolig inspirerende å ha så mange som leser tråden din. Skjønt det er vel unt og et resultat av at du serverer kvalitet godt blandet med ektfølt engasjement.
Ja nijsseni er en flott apisto Truls. Om en sammenligner nijsseni og pantalone kan en se mange likheter og et utrent øye ville kanskje si de var samme type/art fisk. Da snakker jeg om huene. Hannene er ganske så ulike selv for et uttrent øye

Apistogramma pantalone er i samme gruppe som nijsseni, A.-nijsseni-Group
En har også A. baenschi, martini, panduro, rositae og sp oregon i samme gruppe for å ta noen

En oversikt finner du på TomC sine sider

Det er herlig å se din nye iver for Apistogramma Truls og kjenner meg igjen fra starten. Tja jeg er vel kanskje "værre" nå. Når det første paret har lagt egg og fått yngel bærer det bare en vei...... flere kar og flere apistoer.

Antar jeg ikke kommer til å ta inn flere arter i sommer, men konsentrere meg om å bli ferdig det det som gjenstår nede i kjeller samt det som skal gjøres med huset. Skal også ha en ukes tid på sørlandet. Hytte, båt, fiske makrell, reise litt rundt i den flotte landsdelen og bare slappe av.

Ja det er veldig inspirerende å vite at tusenvis følger tråden min. Det kan nok være mange grunner til intressen. Kvalitet er nok et nøkkelord Truls. Det er ikke like lett å følge opp. Det en skriver og legger ut av bilder er kanskje ikke alltid kvalitet, men fiskene i seg selv er kvalitet plukket på øverste hylle for å si det slik.'

Jeg sier ikke dette for å skryte, men for å si at jeg er utrolig stolt: Jeg har i mine kar noen veldig sjeldne Apistogramma, som kun noen få i Norge har. Dette har jeg blant annet TomC å takke for.

La oss f.ek ta Apistogramma sp schwarzkehl. Ikke engang norsk akvarie forbund har denne registret i sine lister!!!

At du liker barlowi overrasker ikke meg. Dette er også en av mine store favoritter og er en "stor" apisto. Dette er en apisto som trives veldig godt her hos meg og yngler som fattige kaniner... på lik linje med noen av de andre jeg har.

Et par andre apistoer jeg kunne tenke meg er A. rositae og huascar samt viltformen av cacatuoides.

Engasjemanget mitt tror jeg det ikke er noe i veien med Truls og følelser følger der med på lasset. Har nok bare å innrømme at det gjennom tiden som akvarist har vært noen tårefulle tider, når fisk en nær forguder har falt fra.

Slik skjer av og til, og tyngst er det når en ikke vet hvorfor. I det jeg skriver dette går strømmen her. Dette er snart en vane. Har aldri bodd et sted hvor strømmen er så ofte borte. Ups der kom den tilbake. Kunn et lite avbrudd denne gangen.

Hver gang strømmen blir borte går det kalde grøss gjennom kroppen min her

I dag blir det å holde på litt i kjeller med blant annet vannbytter. En av høydepunktene når jeg er nede er å se inn i den øvre 160L hvor jeg har A. agassizi ene. Barlowihannen "Flekken" er sammen med dem og han Flekken har en beundrer blant agassiziene. En av disse følger flekken hele tiden og kan litt humoristisk si at de har dannet par, hahaha. Et veldig artig skue.

Har bitaeniataene lagt egg i natt mon tro, har barlowihua kommet seg ut av hula med sine nye yngler i munn, har det kommet nye schwarzkehl egg, pantalone hua med nye egg, har henne det bra? Spørsmålene er mange når jeg straks skal ned i kjellern..... En spennende verden der nede....
Ngh...
kjenner meg igjen i småpanikken rundt strømbrudd ja. Var et stort problem der vi flyttet fra, men der hadde jeg kun 1 selskapskarr gående så da var alt på sparebluss interessemessig. Her har vi foreløbig vært forskånet for det meste og neste gang håper jeg det skal være mulig med aggregat. Problem løst og nattesøvn (for meg, ikke naboene) sikret.
Vannbytter ble unnagjort greit i dag og i samme slengen ble et par pumper renset. Fikk også endelig satt opp det siste karet jeg tok ned fra røykerommet, og fikk endelig et eget kar til mine Apistogramma viejita. De begynte å vokse seg store, i forhold til det forrige kullet med Apistogramma barlowi som de gikk sammen med.

Kunne lett greit nær blitt mat for dem.... Karet er øverst til venste i venstre reol del.

Den andre Apistogramma pantalone hua som fikk egg, er fortsatt knall gul og er kun korte turer ute for å spise og ellers jage alt som er nærmere enn 10 cm. Kan jo virke som det fortsatt er noe der.... men har ikke, eller vil ikke... ha for store forhåpninger. Tross alt er dette en av de vanskeligste Apistogrammaer som er å drette. Å få egg går greit, men så var det resten da.....

A. cf luelingi er nok den apistoen jeg har slitt mest med for å få tatt noen gode bilder. Nær alle blir så dårlige at jeg sletter når jeg legger dem på dataen. Skjønner ikke hva som gjør dette. Kan det ha noe med det sorte substratet å gjøre mon tro....

Jeg gir ikke opp, men gjør nye forsøk. Skal finne frem cd en jeg la bilder fra forrige uke på senere denne uken og se om jeg finner noen bilder derifra som jeg kan legge inn her.

Mandag har kommet og en ny uke har startet. Bare en uke igjen så er det ferie.
Ha en fiiin uke alle sammen
Da er endelig profil på Apistogramma sp schwarzkehl opprettet. Da er det bare å få inn noen bilder der også etterhvert. Skal få orden på det. Alle apistoer med respekt for seg selv trenger en profil (0:
Good lad!
Så får vi håpe de legger ut valører snart slik at du får poengene dine også. Kjedelig å gå glipp av oppdrettspoeng fordi fisken er så sjelden at den ikke har valør. Dessuten må de jo legge ut noen bilder.
Truls O. Bjørhei
Så får vi håpe de legger ut valører snart slik at du får poengene dine også. Kjedelig å gå glipp av oppdrettspoeng fordi fisken er så sjelden at den ikke har valør. Dessuten må de jo legge ut noen bilder.

Det er nok ikke så lett som du beskriver Truls. AF henter valører hos norsk akvarie forbund. Mine Apistogramma sp. schwarzkehl står ikke registrert der enda heller og derfor finnes det ingen valør noen plass. Husker når jeg drettet mine Aspidoras C125, som nummer 2 i Norge ventet han som hadde første gangs oppdrettet og jeg i 3/4 år for valør og oppdretts diplom.

Når en er første gangs oppdretter eller en av de par første ber NAF om kommentarer til hva en mener bør være riktig valør. Jeg for min del ville gi et tips på sølv... og det ble sølv. Vet ikke om det er registrert noen oppdrett tidligere på disse apistoene.

AF det er oss i forhold til det å legge inn bilder. Det er oss medlemmer som må sende inn bilder og det skal jeg gjøre. Tok noen bilder av dem i dag som jeg ble greit fornøyd med. Håper å få med et par bilder. Noe lettere er det når det ikke fra før er noen bilder. Kan vel si det slik da at jeg er garantert ett bilde i basen iallefall.

Nok om det... hehe. Pantalone hua som er nr to i eggleggingen er fortsatt knall gul og passer hula med livet som innsats. Begynner faktisk å få LITT forhåpninger på at det er noen der inne......

Legger ved noen bilder jeg fant fra 2011. Litt artig med tilbakeblikk. Har solgt og gitt bort disse fiskene, men har etterkommere iallefall fra borelliiene
Oppdaga ikke bilde av reolen din før nå Leif. Virkelig fornøyelig å se på den gjennomførte stilen din! Må kjøre en ombygging sjøl, da rommet ble litt trangt... Krymping er et kjent begrep med for høy varme - fra 24-26grader over et par måneders tid...
S i m e n
Oppdaga ikke bilde av reolen din før nå Leif. Virkelig fornøyelig å se på den gjennomførte stilen din! Må kjøre en ombygging sjøl, da rommet ble litt trangt... Krymping er et kjent begrep med for høy varme - fra 24-26grader over et par måneders tid...

Takk Simen. Bildet var kun for å vise hvor jeg satte viejitaene i artskar. Er relativt fornøyd så langt med reolen. Litt småplukk en skulle tenkt på i starten, men det går greit. I NAF sine lister finner jeg heller ikke mine Apistogramma pantalone. Mulig det ikke er noen medlemmer av NAF som har drettet disse to nevnte enda da?

Er iallefall en flott åpen mulighet i så fall. Ja problemer med krymping er et velkjent problem når en ønsker mer plass, mer fisk og flere kar. Hvor blir egentlig plassen av....?

Har i kveld sendt inn et par bilder av cf luelingi og et par av schwarzkehl. Hadde vært greit å fått inn et par av disse (=8
Enig Leif... og hvis ikke du ikke når igjennom med bildene - så kan du kommer til Larvik å ta bilder av meg. Apistografen simenii... garantert fotogen og framvisbar. Da regner jeg med Justin Bieber-hysteriet når AF he he he
Haha, ser ut som vi har samme tankene om oss selv. Hadde gjort oss godt i hel positur, gjerne på en midtside, hehe. Ferietid nærmer seg og må vel få unna noe i kjellern før nesen peker sørover for makrellfiske på sjøen. Blir å pussle litt hver dag slik at jeg kan reise med god samvittighet. Ettersom det er noe yngel og kanskje kommer noe mer før jeg reiser, må jeg avpasse antall dager i forhold til dette.

Kan liksom ikke pøse oppi med for å la de posjonere dette selv. Håper å få opp 222L som står til skrekk og advarsel (dvs tom) før jeg tar av mot sør også. Hadde vært fint å ha A.pantalonene i det ettersom det er sort bunnsubstrat. Dette taes ifbm vannbytte neste gang tenker jeg. Får gå tilbake til arbeidet her....
Angående valør på oppdrett, kan du selv sende et begrunnet svar til oppdrettsansvarlig i NAF. Jeg har akkurat gjort det med en L-malle, og venter på tilbakemelding der!

Trur jeg snart må få rydda plass igjen til apisto jeg også, syntes jeg så noen av ynglene på bildene sa "kjøp meg, kjøp meg og ta meg med til Førde..."

Pål
Jipp
Har forsøkt legge inn bilder et par ganger (puntius ticto) men de ble øyensynlig ikke godkjent. Jeg hørte intet og de dukket aldri opp så da antar jeg det ikke var bra nok. :O)

Synd det skal ta slik voldsomt med tid i forhold til registrering av valører. Jeg har aldri ment at den som venter på noe godt aldri venter forgjeves. Jeg har mer tro på at den som venter på noe godt venter i frustrasjon... Men jeg har alltid vært "the beer is half empty" som person da...
Pål sine fisker
Angående valør på oppdrett, kan du selv sende et begrunnet svar til oppdrettsansvarlig i NAF. Jeg har akkurat gjort det med en L-malle, og venter på tilbakemelding der! Trur jeg snart må få rydda plass igjen til apisto jeg også, syntes jeg så noen av ynglene på bildene sa "kjøp meg, kjøp meg og ta meg med til Førde..." :) Pål

I forhold til oppdrett Pål så kan det variere hvor vanskelig fisker er å drette. Hos noen kan det være et lite helvete å få det til, men hos andre som å smøre ei brødskive.... ganske så enkelt. Synes det var gøy å få GULL for opprettet på mine bitaeniata fra Rio Tigre, men skjønner ikke helt at disse skal være verd gull.

Hos meg hadde jeg frittsvømmende yngler på under 2 uker fra jeg fikk dem. Disse har for øvrig fått nye egg igjen i dag. At disse er kjent for å være vanskelige har ikke jeg hørt noe om, men kan vel ha noe med at det ikke er meldt inn mange oppdrett da det kanskje er en mindre utbredt apisto... noe jeg ikke ville tro. Finnes 10+ typer av bitaeniata.

Men Apistogramma pantalone som jeg selv har er kjent for å være vanskelige. Kan ta lang tid for pardannelser, egg spises, larver dør og det er sjeldent yngler bæres frem. TomC fikk på sitt første oppdrett frem EN yngel, og det sier vel litt.

Skal ikke på noen måte sammenligne meg med Tom, da han er bedre enn meg på alt og kanskje best i Norge, så om jeg skulle få frem noen pantalone yngler vil jeg se på dette som en sensasjon. Enn så lenge er det kun en utfordring å få det til.

Skal komme tilbake til pantalone i et senere innlegg her. Så min mening vil være gull for pantalone og sølv for bitaeniata.

I forhold til yngler Pål mener jeg det sto Pål på noe av ynglene i kjellern....

To første bildene er av de to nevnte, det siste av agassizii netz, alenquer
Så var det A. pantalonene jeg nevnte. Jeg begynner virkelig å tro at det er yngler i hula av flere grunner. Hua er fortsatt knall gul, vokter hula med livet som innsats, jager vilt det som nærmer seg hula og hun romsterer veldig mye i høyre siden i hula, sett utendefra. Jeg tror noe stort er på gang.

Fikk se barlowi hua med skuffen full av nye yngler i dag, og dette er som julaften. Ja hver gang jeg ser henne med nye yngler smiler jeg fra øre til øre. Barlowi er spesielle for meg og betyr veldig mye. Nesten som er kjærlighets forhold om en skal prøve seg på en forklaring på forholdet. Et dårlig bilde av hua, men en ser tydelig at skuffen er fylt opp....

En annen ting jeg smilte for i dag var nye gullegg, humoristisk ment. Mitt par med Apistogramma bitaeniata har fått en ny runde med egg. Ikke så mange som de som forsvant sist, men likevel en del. Som de siste gangene, valgte de også denne gangen kjeramikk mallehula. Eggene ligger ikke bare i taket, men også på gulvet og på begge sider av hula. Eggene ser ut til virkelig fått spredd seg denne gangen
I forhold til oppdrett Pål så kan det variere hvor vanskelig fisker er å drette. Hos noen kan det være et lite helvete å få det til, men hos andre som å smøre ei brødskive.... ganske så enkelt. Synes det var gøy å få GULL for opprettet på mine bitaeniata fra Rio Tigre, men skjønner ikke helt at disse skal være verd gull.
.................noe jeg ikke ville tro. Finnes 10+ typer av bitaeniata.

Det betyr at du har lagt forholdene godt til rette for de det. Du har store kar, og riktig pH. Så gull er nok vel fotjent!

I forhold til yngler Pål mener jeg det sto Pål på noe av ynglene i kjellern....

Hørs veldig bra ut

Pål

Jeg klager stadig på de dårlige bildene av Apistogramma cf luelingi, og med rett. Svært få eller ingen kan egentlig brukes. Men gjør her et forsøk på å legge ut et par som forhåpentligvis får dere til en oppfatning om hvordan disse ser ut i ung alder

Kommer flere andre bilder etter hvert....
Du er vel inne på noe der Pål selv om jeg har noen kar jeg mener er for små. Ettersom jeg etterhvert har fått erfaringer og sett fiskenes adferd har jeg innsett at det er bedre med for stor plass enn liten. I mindre kar har parene lett for å spise både egg og yngler, uannsett hva en skal ha av gjemmeplasser.

Opplevde selv å ha en av få trioer jeg har hatt, en trio med macmasteri i en 250L. Det var spennende, gøy, "koselig" og en opplevelse jeg skulle delt med mange.

Jeg pleier å si at jeg har vann i kabel fra Peru. Ja jeg er heldig som har en så lav pH i mitt brønnvann og er vel hovedgrunnen til at jeg først og fremst konsentrerer meg om Apistogramma.

Som tidligere nevnt har jeg noen platy nyankomne i et kar her oppe på røykerommet. For tiden er det eneste karet i den lille reolen

Så skal jeg legge ut noen bilder av mine Apistogramma agassizii. Netz, alenquer. Disse begynner å bli utrolige flotte og vokser seg raskt fra ungfisk til å bli eldre....

På noen bilder fremhever blitz farger på fisk, men blitz kan også "ødelegge" en del av bildene. Simen, er det samme lokasjon du har?

Disse 5 går sammen med barlowien "Flekken" i en 160Liter
Så var det Apistogramma sp schwarzkehl da.... Av de tre gruppene jeg fikk av Tom, var disse de som var mest skye, men skal si det har endret seg. Så fort den største hannen ser navnet NIKON på den dingsen han står med på yttersiden av karet, kommer han frem og gjør seg til.

Når jeg endelig får han til å stå stille og skal ta et bilde fra siden, slik at jeg får med mønster/farge, og jeg skal trykke på "avtrekkern" snur han seg og rekker tunge har jeg på følelsen. Han har blitt en ordentlig luring

Må ta med et bilde når jeg "fersket" Apistogramma baenschi paret i dag under foring også. Tittet på dem og øynene deres sa liksom at vi er uskyldige og har ikke gjort noe galt. Det er mange slik øyeblikk som får dette givende å holde på med

største hannen
hannen til høyre, frøkna til venstre
baenschi paret
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap