Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 102)

OK, da kan jeg slutte å klø meg i hodet Jeg antar grunnen var at det var veldig likt de andre. Ikke at selve bildet hadde feil jeg ikke kunne se
Det er fælt med det, men siden synet mitt gradvis har blitt dårligere siden jeg var 33 (det året sønnen min ble født), så er det nesten blitt sånn at jeg ikke helt stoler på mitt eget syn lenger. Ser jeg det som ER å se, liksom?
jeg vet ikke har ikke sett så mye på fisken bare lurte på hva prikkene var, sikkert bare kroppstegning
Flere runder med kameraet i dag.
Merker at jeg har vondt i skuldrene om dagen, da ser jeg det på bildene med en gang

Dette er fra 180 literen, der jeg har mine 7 flotte, store Corydoras 'Super-Arcuatus ', og en C. narcissus. Håper en dag å kunne skaffe den enslige Narcissusen noen artsfeller, men denne ene kom inn som en blindpassasjer i en fangst med Super-Arcuatus (de stimer sammen i naturen). Det er vanskelig å få tak i Narcissus, dvs den riktige Narcissus. Som oftest kommer det noe annet...:-/

Et vakkert ansikt
[External Image]

"Jeg merket folk i nærheten... vanker det mat samtidig, tro? "
Opp mot overflaten for å sjekke, men nei...
[External Image]

Corydoras narcissus - legg merke til at denne arten har annerledes øyne enn andre Corydoras. Se på pupillen og formen. Den sølvfargede ringen rundt pupillen er dratt ned i en omvendt dråpeform i nedkant, er ikke like trillrund som de andre artenes.
[External Image]

Inaktiv bruker
så søte coryer er for meg akvariets kanin
mona o
[B]Corydoras narcissus[/B] - legg merke til at denne arten har annerledes øyne enn andre Corydoras. Se på pupillen og formen. Den sølvfargede ringen rundt pupillen er dratt ned i en omvendt dråpeform i nedkant, er ikke like trillrund som de andre artenes.

Er det alt? Eneste forskjellen? Da hadde nok jeg også slitt på fisketur Synes jeg ser mine VF adolfoier stå så lenge framme og i ro til å jeg kan sjekke ringen i øyet *ler litt*
Du får fortsette letingen og finne litt trøst i at stimer de sammen i naturen så er de i alle fall skikkelig gode venner

Fantastisk nydeliger er de uansett! Jeg elsket det bildet du viste tidligere i tråden din hvor de sto ved siden av C.black. Da kunne man få et godt bilde på hvor stor de egentlig er!
Nå er jeg skikkelig sur! Eller, kanskje et bedre ord er : frustrert!
Jeg tok meg endelig sammen og bestemte meg for å kalibrere en av de to digitale ph-pennene jeg har liggende. Denne er rød, jeg har en svart også. Vanligvis bruker jeg JBL dråpetester ved testing av vannet, for de målingene er konsekvente og logiske.... men denne ph-pennen går jo helt bananas!

Jeg to-punkts kalibrerte pennen først (elektroden har vært oppbevart i oppbevaringsvæske for slike penner), dvs først med kalibreringsvæske ph 7.0 og deretter ph 4.0. Alt vel.
Så begynte jeg å teste vannet da... testet vann fra 3 steder, og til slutt testet jeg vannet jeg har i oppbevaringstønnene på gulvet (luftet i 8-10 timer). Irritasjonen økte for hver måling jeg tok med pennen, for de stemte overhodet ikke med kontrollmålingene jeg tok med JBL dråpetestene. Og når jeg testet vannet i tønnene, da ble jeg virkelig irritert!
Ph-pennen gikk amok og stabiliserte seg så på PH 8.8 !!
Kontrollmåling med dråpetest viste 7.4.

I akvarievannet jeg målte, fikk jeg like avvikende resultater. F.eks. i et kar med reker har jeg ph 6.6 med dråpetest - og pennen viste 7.7!

Jeg ble så forbannet og husket nå hvorfor jeg har latt ph-pennene ligge ubrukt så lenge - de viser helt merkelige og ulogiske resultater. Rører man det minste på pennen under måling (altså ikke holder den blikk stille) så fyker ph-verdien i displayet opp og ned som en jojo. Jeg fulgte bruksanvisningen og målte vannet i et rent målebeger i plast, ikke oppi selve akvariet.
Det som verre var, er jo at hvis man løfter opp pennen av vannet man måler, slår den av og på igjen, og måler samme vannet på nytt.... så får man gjerne et annet resultat! Frustrerende? Næææææ.......

Pga de helt ville resultatene, som ikke samsvarte med dråpetestene i det hele tatt, trodde jeg at jeg hadde gjort noe feil under kalibreringen. Så jeg renset pennen på ny, og gjorde en ny kalibrering. Men det ble samme resultater etterpå, så det gjorde ingen forskjell.

Så hva skal jeg stole på egentlig? Jeg velger faktisk å stole på dråpetestene. De virker mer konsekvente, virker mer logiske i svarene man får og ikke så følsomme overfor den minste filleting, som bevegelser o.l.

Argh...!
Hmm her ville jeg stolt på dråpetestene jeg også...men kan jo være noe feil med pennen da eller kalibreringsvæsken.
Det er tvilsomt. Det er to ulike penner fra to ulike produsenter. Begge viser helt ville resultater fra gang til gang.
Jeg dropper de pennene (selger dem!! hehe) og bruker de dråpetestene jeg alltid har brukt.

Dråpetestenes resultater er riktige, det er jeg overbevist om ettersom ph-verdiene de viser, rimer med fiskenes trivsel
mona o
Det er tvilsomt. Det er to ulike penner fra to ulike produsenter. Begge viser helt ville resultater fra gang til gang. Jeg dropper de pennene (selger dem!! hehe) og bruker de dråpetestene jeg alltid har brukt. Dråpetestenes resultater er riktige, det er jeg overbevist om ettersom ph-verdiene de viser, rimer med fiskenes trivsel :-)

Du har ikke vurdert Weipro sine Digitale PH målere?

jeg bruker både PH målere fra Weipro, samt temperatur styringen deres i alle mine akvarier! Fungerer utmerket!
Vidar Alfei
Du har ikke vurdert [URLBLOCK1] sine Digitale PH målere? jeg bruker både PH målere fra Weipro, samt temperatur styringen deres i alle mine akvarier! Fungerer utmerket! :)

Jeg er ikke akkurat i humør til å vurdere innkjøp av enda en ny digital/elektronisk ph-måler i dag....
mona o
[QUOTE=Vidar Alfei] Du har ikke vurdert [URLBLOCK1] sine Digitale PH målere? jeg bruker både PH målere fra Weipro, samt temperatur styringen deres i alle mine akvarier! Fungerer utmerket! :)

Jeg er ikke akkurat i humør til å vurdere innkjøp av enda en ny digital/elektronisk ph-måler i dag....

Det skjønner jeg faktisk veldig godt Mona! var i samme situasjon som deg med to forskjellige ph målere (håndmålere), og de var helt "klin kokos".

Men så kom jeg over disse Weipro målerene som måler kontant PH og fungerer utmerket. Men ta gjerne kontakt, så kan jeg sende deg bilder hvordan de ser ut og fungerer i virkeligheten!

Men jeg bruker JBL sine dråpetester for å kontrollmåle fordi jeg er nok ikke helt 100% trygg på elektroniske måle instrument!
Det høres ut som om det er noen drittpenner du har. Jeg har ikke samme opplevelse med min. Jeg opplever den absolutt til å stole på, så lenge den er noenlunde nykalibrert. Men det er noen ting som kan gi feilavlesninger, det har jeg lært meg:
1. Hvis pennen har ligget lenge uten å bli brukt. Det er tydelig et eller annet som da tørker. Det står faktisk også i bruksanvisningen at pennen kan bruke lengre tid på å lese PH-en når den blir tørr - og det gjør den. Men den viser ikke direkte feil da, den bruker bare laaaaang tid på å vise resultatet. Den avviker kanskje 0,1-0,2 i resultatet, men dette retter på seg om man bruker penna igjen etter kort tid.
2. Penna må kalibreres jevnlig - men akkurat det er ikke noe nytt.
3. I bruksanvisninga står det at jeg skal holde den litt under reint vann, og deretter riste den som man rister et termometer. Ikke vet jeg hva man egentlig gjør da, men jeg har opplevd at penna har vist feil resultat når jeg ikke har gjort det.
4. Denne penna skal man bevege litt i vannet, for å få vekk evt. luftbobler. Jeg har opplevd at det har hatt liten innvirkning på resultatet, men dog en innvirkning.
5. Avlesninger i iskaldt vann, kan gi snodige resultater.

Jeg må innrømme at jeg ikke kontrolltester med dråpetester, men det er fordi penna mi faktisk viser stabile verdier, og verdier som virker fornuftige - så lenge penna ikke har ligget lenge uten å ha blitt brukt, eller at jeg glemmer å riste den på forhånd.
Jeg har gjort alt det du lister opp, Inger Anne Den er oppbevart på behørig vis slik bruksanv. anbefaler; i egen oppbevaringsvæske spesielt laget for like ph-penner (væsken fylles i korken før den settes på). Skylling og risting som et termometer, alt det der har jeg gjort.

Jeg får bare leve med at ph-penner og Mona O ikke går sammen lenger.... :p
Zigzag-yngel
Forsøkte meg på ny runde med macrolinse i dag (og endelig har jeg skjønt hvordan en linse skal tas av og på!), men jeg synes ikke jeg helt fikk det til.

Uansett, man kan tydelig se tetra-yngelen som nå har sluppet taket og svømmer fritt... i vasen sin, hehe!

De har altså brukt opp plommesekken, og det har skjedd suksessivt utover dagen. I dag morges var det bare 3 - 4 stk, men etter som timene har gått, kommer stadig flere opp til overflaten og cruiser sakte rundt der. De virker helt urørlige om man bare ser fort på dem, men sitter man stille og studerer dem en stund, kan man se at de glir svært sakte rundt.

På de to nederste bildene, som ble tatt ovenfra, fikk blitzen yngelens øynene til å lyse opp, så de ser ut som små spøkelsesyngel på et par av bildene der Så se etter to lysende små prikker tett ved siden av hverandre - der har du hodet til et yngel

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hmmm.... jeg oppdaget som nevnt tidligere at tetrayngelen begynte å klekke bare tjue minutter etter at jeg løftet over plantebladet de satt på. Men sannsynligvis hadde de begynt å klekke allerede, og jeg tok bladet etter at det hadde begynt. Noen yngel må ha ramlet av bladet da jeg løftet det opp, for i kveld så jeg plutselig akkurat samme str.yngel i 128 literen. La merke til noen kjappe bevegelser i overflaten, og myste etter med brillene på - og ganske riktig, det var noen ørsmå yngel som skvatt avgårde fordi en voksen fisk passerte.

Jaja, det er jo greit at det er noen igjen der. Håper en eller to greier seg unna løvemunnene til stjernedanioene da....
To dager, og det er fremdeles liv i tetra-yngelen. De får en dråpe LiquiFry eller et lite knips med et støvfint fôr som heter JBL NovoTom. Ser nesten ut som de spiser, selv om det selvsagt er utrolig vanskelig å se noe som helst på så små yngel. Bittebittesmå, ved første øyekast ser man ingenting der. Men de er der, henger rundt i overflaten og venter på at noe spiselig skal komme seilende.

Jeg forsøkte å ta noen bilder igjen i dag, og først irriterte jeg meg grenseløst over den møkkalinsa og det fillekameraet... helt til jeg *kremt* oppdaget at jeg hadde glemt å bytte til macrolinsa, hehe Kjapt bytte, men det ble ikke stort bedre likevel. Ingen god foto-dag i dag.

Men utifra det jeg kunne skimte på alle bildene som ble slettet, så har yngelen noe i magene. Det ser altså ut som de får i seg noe føde. Pluss det faktum at det har gått to dager nå og de er i live enda, det kan bare bety at de spiser noe. Om to-tre dager skal jeg starte artemiaklekkingen, så får vi se. De skal flytte inn i 45 literen min snart, i løpet av helgen tenker jeg, for i morgen flytter en gjeng C121 Corydoras ut derfra. Bare reker igjen der.

Bildet ble litt mørkt, jeg skygget visst for blitzen med hånda, hehe

[External Image]
Idag solgte jeg noen Corydoras C121 ungfisk, så da ble 45-literen fisketom. Bare en haug med CRS og RedBee reker igjen. Jeg rappet en haug javamose i et gammelt akvarium og danderte den løst rundt på redmoor-roten som er i 45 literen. Deretter var det klart for innflytting - tetrayngelen min ble overflyttet hit. Jeg tok rett og slett vasen, senket den sakte ned på bunnen og så svømte yngelen ut selv. Skyllte vasen godt i akvariet for å få med alle og så fjernet jeg den.
Corydorasene ville ikke gjort tetrayngelen noe, de hadde ikke greid å spise dem, men de var så godt som salgsklare likevel, og jeg ville ikke begynne og rote og håve opp Corydoras her i tetraenes yngelkar de neste ukene. Så da var det greit at de flyttet nå, så slipper jeg å ha det fremfor meg.

Jeg har forsøkt å ta bilder, men det er en utrolig kinkig vinkel for karet står så inneklemt, og blitzen blender bildene fordi jeg må rette kameraet oppover nedenfra (yngelen cruiser jo stort sett bare rundt i overflaten).

Det ser iallefall ut til at yngelen greide flyttingen bra. Jeg har skiftet vann i vasen deres med vann fra dette akvariet de siste dagene, litt og litt, så de skulle være vant til vannet der.

Jeg er så utrolig spent på dette - får jeg til tetraoppdrettet? Veldig spennende å se hvor mange jeg klarer å få opp i voksen alder.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Re: mona's lille akvarierom :-)
Hei Mona.

Gratulerer med nye, spennende småttiser.
Imponerende bilder av disse knøttsmå ynglene.
Hvor store tror du de er?
Fru Niska
Hvor store tror du de er?

Et par mm. Ikke mer

Jeg håper jeg får til disse! De har iallefall alle muligheter til å overleve nå, i forhold til tidligere kull.
Et eget lite kar med god beplantning, ingen fiender og egen servering

Må bare si at det var veldig bra bilder!!
Moro å se så små yngel! Jeg syntes du har blitt virkelig flink med kamera og med redigering!
Mvh Asle
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap