Elins lille hjørne (side 102)

Da har jeg vært en liten tur rundt på dyrebutikkene. Fant et kar det sto C. concolor på - en art jeg også har veldig lyst på! Så dessverre bare en enslig i karet, og da er det ingen vits. Men den var veldig fin den som var der

Men, nå må jeg bare komme med et hjertesukk. Min faste butikk dalte betraktelig i anseelse i dag. Mens jeg titter gjennom karene, hører jeg innehaver forklare til en kunde:

"Noen har slike digre konjakkglass, som de har fått i gave, og slike er perfekte for en kampfisk".

Grrrrrrrrr!!! Mistet helt lysten på å legge igjen penger der Litt synd, for de er utrolig hjelpsomme, bestiller inn alt jeg måtte be om og har god service. Også skal de stå og si slikt VRØVL! Utrolig skuffende. Ja, de skal jo bare tjene penger... men hvorfor ikke opplyse om de fakta, og heller prøve å få solgt en liten 20 liter i hvert fall?! Det vil de da tjene mer på enn å snakke om konjakkglass! Herregud. For er ikke folk seriøse nok til å være villig til å bla opp 300 kroner for at fisken skal ha det bra - nei da bør de ikke ha fisk heller. Punktum.

Men - i den andre butikken... oi oi oi oi. Jeg tror jammen de hadde ca 10 stk korallrød smykketetra! De lignet hvert fall veldig, men jeg er ikke 100% sikker på ID.

Jeg er nå alvorlig fristet til å ringe butikken, sjekke hva de kom inn som, og evt. beslaglegge hele stimen. For en nydelig rødfarge Men, jeg endte jo opp på klesbutikken og kjøpte meg en god porsjon klær, så egentlig er jo "helgebudsjettet" brukt opp. Å disse evige prioriteringene. Det er vel også en viss fare for at disse koster flesk... muligens derfor det ikke var noen lapp på karet :p

De hadde også jegersnegler, og jeg sendte en lang tanke hjem til de pestsnegleinfiserte karene mine. Men, jeg har jo sandsnegler også, og de vil jeg egentlig fortsette å ha. Eller, egentlig ikke, men noe nyttig må de da foreta seg langt nedi sanden :p
Oj, heldiggrisen... Hvis det virkelig var korallrød smykketetra hadde jeg slått til uansett finanskrise eller ei, hehe
Jeg håper virkelig jeg kommer over dem en gang igjen!
ElinH
Men, det ser ut som om det er avsender som må etterlyse pakker som har forsvunnet, og ikke mottaker. Var i hvert fall det damen på posten fortalte meg denne uka.

Det stemmer. Det er avsender som må sende etterlysning. Jeg har vært igjennom det selv en gang.

Korallrød smykketetra? *Sikle!*
Gudene vet hva det var, men korallrød smykketetra var det nok ikke, dessverre

Så da har jeg prøvd å ta noen bilder av stjernedanioene istedet for å gå på fiskejakt. Kjøpte tretramin junior til de i dag, og de spiser hvert fall flakene, så det er bra.

Ikke lett å ta bilde av noe så smått, som i tillegg ikke står rolig i et sekund en gang

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hei Elin!

Atropersonatusbarna sender sine varmeste hilsner til X-matmor og forteller at de trives godt i sitt nye hjem!
De svinser rundt blant planter og amanoreker fra Mathias og spiser alt de får servert med stor appetitt.
Utrolig vakre små skapninger det der, som jeg er glad for å ha fått lov å kjøpe!

Gratulerer med ny fisk forresten!
De Pulcherne var skikkelig siklefisk, så du får smelle til med enda et oppdrett...
Hei Nina!

Så godt å høre at de små trives!! De er ikke mye sære i matveien, nei. Og heldigvis for det!

Pulcherne er siklefisk delux! Skulle det komme egg der må jeg bare plukke de, selvsagt Men akkurat per i dag gjør jeg ikke mye for å få lek på noen av fiskene her. Men, akkurat den biten kan endre seg over natta

Regner med det blir en del bilder og skriveri her om jeg plutselig skulle se pulcher-egg på glasset, ja
Hehehe!

Regner med det ja, for Pulcher anses vel ikke som en av de letteste å få til akkurat. Og da har du jo virkelig en grunn til å knote ned noen ord....

Nei, atroene er snille i matveien, de gafler ned alt fra diskusbits til Ninas hjemmelagde rekemix.
Og da kan de vel ikke regnes blant de kresne... *Gliz!*

Du har sikkert skjønt tegninga allerede med den JBL Slangeholderen jeg sendte deg, Elin, men jeg tok nå noen bilder likevel.
Den kan brukes på kanten av både helglass- og rammekar, som du ser.

Jeg bruker den ikke til å fylle vann i akvariene, for da lager vannstrålen bare sånt trykkhull i sanda Det er imidlertid mange bruksområder for en slangeholder

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hehe, tusen takk, Mona! Jeg satt og studerte den i går kveld og fant ut at det var slik den blir brukt. Genialt!

Har faktisk aldri sett en slik før, jeg. Skal prøve den i dag når jeg tar en runde med vannbytter!
Mona, den dingsen var jo genial! Hvor har du fått tak i den? Det der er en må-ha-ting!

Elin, det siste bildet av stjernedanioen var rett og slett nydelig. Utrolig flotte farger!
Og årets idiot-pris går til.... *drumroll*
.... ElinH! *applaus*

Herregud. Nå føler jeg meg så dum at det går ikke an å beskrive.

Vi rykker noen timer tilbake i tid, hvor en småstressa Elin er ute på tur med familien. Målet er klart definert: Se om det er mulig å grave frem noe Sør-amerikansk med barter på en av dyrebutikkene.

Typisk lørdag, masse folk. Eldstejenta skal på tema-bursdag og maser om klær, den yngste bare ha en CD, ellers er visst døden nær(minst).

Jeg snirkler meg rundt folk og studerer karene. Ser elegans og aeneus, men ingenting som frister. Lengst borte ser jeg disse små, rødaktige fiskene, med langsgående svart stripe. Tanken om smykketetra slår meg straks. Men de er så røde! Korralrød smykketetra?!

Men så må jeg bare få skaffet den eldste noe til tema-bursdagen, og få kjøpt den CDen til den yngste, og finner noe klær selv også.

I bilen hjem nevner jeg disse røde fiskene, og sier at det var rart det ikke var noen lapp på karet. Spøkefullt informerer jeg om at hvis det virkelig var korallrød smykketetra, turte de vel ikke sette prislappen på karet - disse koster flesk.

Vel hjemme, eldstejenta begynner å ordne seg og den yngste setter på CDen (på repeat såklart).

Får litt tid til å tenke på disse fiskene, og finner kjapt ut at nei, korallrød smykketetra var det ikke. Feil rødfarge, egentlig for mye rødfarge, og den sorte stripa passer ikke heller. Gudene vet hva det var, men noen nannostomus var det ikke!

Vel... for litt siden (egentlig for halvannen time siden, men jeg måtte svelge sjokket en stund), kommer mannen min hjem fra lørsdagshandelen.

Blid som en lerke! For han hadde nemlig bestemt seg for å overraske meg. Så han stakk tilbake på butikken, og spurte hvor mye de røde små fiskene kostet. 20 kr. stykk. Han husker jo hva jeg sa om korallrød smykketetra i bilen (egentlig et under at han hørte etter!), og bestemmer seg for å gjøre årets varp. Dessuten - dette må jo slå alle blomsterbuketter i verden, ikke sant?!

Han kommer inn døra, stolt som en hane, kjøpt sin første pose med fisk i sitt liv. Jeg pakker ut posen og tar herligheten i nærmere øyesyn....

Barter!! Mannen har kjøpt 10 cherrybarber!

Jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte. 10 minutter siden butikken stengte og der står jeg med en pose cherrybarber i hendene, og årets stolteste mann foran meg.

Nå har jeg svelget sjokket, funnet ut at cherrybarber egentlig har ganske søte barter rundt munnen, og dessuten er ganske fredelige små fisk som passer i selskapsakvarium. Nå må jeg bare finne ut om de skal slippes ut i 110 literen sammen med micagemmaene, eller slippes ut i den tomme 54 literen som definitivt skal huse coryer sånn litt etter hvert. For i posen kan de jo ikke bo!

Mannen min kommer nok til å holde seg til en blomsterbukett neste gang han skal være snill mot meg....

Beskjemmet hilsen fra årets idiot-prisvinner.
Holder enda på å svelge sjokket og skammen. Disse ligner jo ikke nannostomus engang :p

Tror jeg slipper de ut i 54 literen, så kan de holde liv i filterbakteriene inntil jeg finner ut hva jeg egentlig vil ha i det karet (av corydoras!!) :p
Må jo legge ut noen bilder av bommerten også...

Når det er sagt, jeg tror disse får bli her. Fargerike, visstnok fredelige (jeg må se det med egne øyne først), aktive og dekorative. Er de greie å ha med å gjøre, vil de være en skikkelig fargeklatt

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Noen andre bilder. Jeg MÅ lære meg å ikke gå så nære... bildene kan faktisk bli ganske bra dersom jeg holder kameraet langt nok unna. Men jeg har en tendens til å trykke kameraet inntil vinduet - også blir de uskarpe :p

Voksen atro
[External Image]

sp. black
[External Image]

C140
[External Image]
Syns de var fine jeg

Hvordan går det forresten med pulcherne?
Prøvde å ta bilde av weitzmaniene i dag, men det var ikke lett.. hehe... Men de er utrolig fine for det da
Voksne weitzmani på matjakt

[External Image]

Bittesmå weitzmani som har overlevd i karet på egenhånd. Tøffinger. Det er tre stykker av dem.

[External Image]
Hei!

Så det går bra med de små??

Pulcherne ser ut til å ha det takk bare bra. Så langt har de også spist alt jeg har servert, så de virker ikke vanskelige i matveien Men, de er ekstremt sky. Omtrent på linje med mine C140, som jeg må snike meg innpå som en løve for å få sett :p

Håper at de skal tø opp litt etter hvert, ellers så får jeg bare snike meg innpå de

For å illustrere - her er det eneste bilde jeg klarte å ta av luringene i kveld :p

[External Image]

Og ja - for all del. Cherryene er skikkelig fine. Det var bare det at jeg planla ingen asiatisk fisk. Synes nesten synd på mannen min - han var jo så stolt når han kom hjem. Jeg må jo bare si at de faktisk er veldig fine (bare ikke helt som korallrød smykketetra...!)
ja, de pulcherne spiser det meste.. har enda ikke opplevd at de ikke spiser det de blir servert.. hehe.. men her gar noen i selskapskaret, og de er ikke sky her.. men for noen dager siden satte terje 6 stk tror jeg i artskar (i håp om oppdrett, litt å ta i spør du meg), og nå ser vi nesten ingen ting til de.. men men...

de søte små spiser også godt.. har spist alt de har fått til nå ihvertfall hihi... tenkte jeg skullelegge ut noen bilder etterpå.. vart noen som vart ok.. litt ok ihvrtfall hehe..

Cherrybarber ja.. han er jo ganske søt og da han mannen din... han ville vel bare overraske deg litt... er jo en fin tanke, selv om det ikke var helt heldig
Det er mulig at en del cory føler seg tryggere når det er andre fisk i karet som svømmer bekymringsløst rundt... samtidig så reduserer andre fisk sjansen for oppdrett, så..

Jeg har jo mange sky arter her, egentlig er nesten alle sky, i varierende grad. Så jeg er godt vant, og nyter desto mer de øyeblikkene jeg får sett de

Ja, de små weitzmaniene skal være ganske enkle i matveien. De spiste hvert fall alt jeg ga de, av mygglarver og diverse tabletter

Og ja, mannen min prøvde jo bare å være snill. Det var jo egentlig jeg som satte det i gang siden jeg snakket om dem... men jeg trodde aldri han skulle reise å kjøpe de! Og jeg hadde ikke handlet uten sikker ID (og hadde jeg studert de mer i butikken, hadde jeg raskt funnet ut hva dette egentlig var). Jeg kunne jo ikke si noe galt til han, men jeg måtte jo bare vryte ut at det var "feil" fisk, og da skjønte han jo at dette ikke var helt etter planen

Men, de er vakre, og er de så snille som det påstås i det jeg har lest om de, så er det ikke noe problem. Da er de bare et fargerikt innslag i et av karene mine, og må gjerne få bli.
Inger Anne
Mona, den dingsen var jo genial! Hvor har du fått tak i den? Det der er en må-ha-ting!

Det er JBL som produserer dem. Mulig man får tak i dem mange steder, men min kommer jo da fra "min faste leverandør" ; Aquaristikshop.com Jeg bare slengte med en sånn pakke (det er to i hver pk) en gang jeg hadde en bestilling inne der.
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap