Tropheus tråd (side 102)

syns ikke at der er noe særlig med bråk fra min fx5 iallefall da. og har heller ikke noe stort problem med at den går ofte tett, dvs den gjorde det når jeg hadd den hvite topp paden i. men etter at jeg tok den vekk og hadde i litt mere blå filter var ikke det noe stort problem lenger. litt grumsete vann men ikke så ikke. har store fisker som virvler en del i sanden så tror ikke det hadde hatt så mye og si om den hvite padden hadde vært der eller ikke. eneste er vel at pumpen tømmer seg selv for luft 1 gang i døgnet tro jeg det er, om jeg ikke tar helt feil no da.

og liker slangene til fluval mye bedre enn fesk eiheim sine som er stive ov umulig og bøye dem slik man vil ha dem uten at det blir knekk på dem. og alger/drit samler det seg i uannsett hvilke slanger det er snak om har no det i alle de glatte slangene som jeg har til tetra tec pumpene og så.
Ja, og fx5en er enkel. Har lest om 2080 nå og står at pumpearmen ofte svikter på denne.Fluvalen er som sagt rimeligere. Og jeg liker utspyttet på fluvaen. Satser på denne + 1 sirk pumpe til 325 liters karet
Har endelig kommet meg over knekken etter at jeg kom hjem fra langhelg, for å finne malawikaret på 720L havarert, med 50+ døde fisker. Har fått opp karet igjen, bedre innredet enn noen gang, og vurderer nå å prøve meg på troffer. Er det noen som kan være behjelpelig med å skaffe til veie en passe stor gruppe? 40-50 individer skulle vel kanskje være ok, om det er snakk om små fisk (skal kun ha denne gruppen alene i karet)? Har egentlig ikke gjort meg opp noen sterk mening om hvilken art jeg vil ha, siden det fins så alvorlig mange flotte varianter, men det kan være greit om det ikke er for heftig, da dette er mitt første forsøk på troffer.

Det aller beste er om det fins noen i trøndelagsområdet som kan levere allerede denne helga, da jeg bor grisgrent til i Nord-Norge, og skal kjøre til Stjørdalen i konfirmasjon
Hei BillyIdle.

Jeg ønsker å hjelpe deg så gjerne med fiskene, men... du bor alt for langt unna... Jeg har både voksen viltfangede troffer og små F1 yngel. Problem er kostnaden med flyfrakt. Det koster fort en tusen lapp eller to for å sende en pakke fisk med fly. Kjenner ikke du en trailersjåfør som kan frakte fisk for deg?

Ellers så er det en stor fordel at du har hatt erfaring med Malawi før du starter med troffer. Litt mer krevende men desto større underholdning. Ta en titt på hjemmesiden min og kos deg med den så lenge.
Supert! Jeg kontakter deg på mail, så tar vi det derfra.
Da endte det med bestilling fra butikk i stedet. Om et par ukers tid vil jeg være den stolte eier av 55 stk T. sp 'black' Kiriza F1
Flott at det ordnet seg for deg til slutt.
Du får vise oss bilde når fiskene har kommet i akvariet.
Det skal jeg gjøre!

Men et lite spørsmål til dere som driver med tanganyikafisk: Hva bruker dere for å få høy nok pH? Når man holder på med malawikar, så er jo natriumbikarbonat perfekt, fordi den stopper på 8.3, og da er man ca. der man skal være. Men helst bør man jo komme opp mot 9-tallet. Når jeg googler dette, så dukker stadig produktet Seachem Tanganyika Buffer opp, men det står ikke noe om hva det inneholder. Og jeg syns det er for drøyt å bestille sånne varer over dammen, da frakten koster flere ganger mer enn produktet, så jeg kunne tenkt meg å blande eget. Noen tips?
Holder i massevis med ph på 8,3 ....... tenger ikke å komme opp i 9 ...... bruker selv ciklide salt for taganyika og natriumbikarbonat og det funker perfekt....... pass på hardheten så du får en høy GH, enten med hobby gips eller utha ice....... står mye om dette i tråden....

Lykke til....
Hei!

Så lenge du gir fiskene dine en ph over 8 vil de være fornøyd.. Tanganyikasjøen holder en ph opp mot 9.2, men mange steder er den lavere. Jeg har brukt seachems buffer i mange år, og er godt fornøyd.. Bruker det kun i noen måneder etter jeg har motatt nye viltfangede fisker. Det blir litt bortkastet å bruke det fast, da jeg egentlig ikke har merket noen forskjell.. Til f1 oppdrettet fisk hadde jeg aldri brukt tid og penger på dette. De har garantert aldri smakt på vann med ph 9+

Invester i argonittsand og utah ica.. Da slipper du og tenke på slikt..

Mvh,
Kristian
Takker for kjappe svar! Da fortsetter jeg å kjøre på med bikarbonat som før da.

Frode: Har drevet noen år med malawi, så hardheten i vann har jeg god kontroll på Men så det er sagt, så strides de lærde veldig rundt temaet om hvor hardt vannet egentlig skal være i malawi-/tanganyika-kar, og om det i det hele tatt har noen innvirkning på fiskene om man dropper å tilsette noe for å holde det hardt. Jeg velger nå å holde vannet på en GH på rundt 10.

Kristian: Ang. aragonittsand; endrer det kun pH/KH eller påvirker det hardheten også? Hvor får man tak i det, og fins den i forskjellige fargenyanser?
Den gjør vel vannet litt hardere, men ikke nok. Ta deg en tur på carib seas hjemmeside.. Der står det meste!

www.caribsea.com

Jeg kjenner til flere meget drevene troffeholdere som kun bufferer opp ph med bikarbonat. Som sagt, f1 fisker er som regel meget tolerante.

Mvh,
Kristian
Kjøler
Da kan sommervarmen bare komme! Kjøler er installert på Tropheus-karet. TECO TR10 har gjort susen og fått ned temperaturen fra +30 grader til 25.
Bilder av mine Ikola[External Image][External Image]
Knallfine ikola Tommy! Ikola er virkelig en av mine favoritter!

SimenJ
Da kan sommervarmen bare komme! Kjøler er installert på Tropheus-karet. TECO TR10 har gjort susen og fått ned temperaturen fra +30 grader til 25.

Det burde jeg også ha råd til Hos meg blir det vifteløsning uten belysning..

Etter min erfaring kan 25 grader resultere i lite lek på fiskene.. Leste et sted at snitttempen i den dybden troffer lever i er på mellom 26 og 27.5 grader.. Finner ikke siden nå, men målingene var tatt av noen japanske forskere over to år mener jeg å huske..
Vi får se. Hos meg virker det som om temperatursenkningen har hatt motsatt effekt. Det er generelt mye mer aktivitet i karet nå og også betydelig mer flørting fra hannene sin side enn når vannet var over 30 grader.

Kjøleren virker som sagt bra, men den avgir i seg selv en del varme. Når den står plassert i skap under akvariet, blir det ganske varmt der - som igjen varmer opp akvariet. Særlig i oppstartfasen når kjøleren går hele tiden, blir det varmt - problemet er mindre når vannet har kommet ned på angitt temperatur og kjøleren bare slår inn av og til. Mulig det på sikt må kombineres med vifter for å få den varme luften ut fra skapet. Noe er det jo alltid....
SimenJ

hvor har du kjøt den? og til hvilken pris ligger de på?
Teco TR10 ligger på mellom 4-5000 + frakt.

Men jeg ville nok gått for enten TR15 eller TR20.

Her er produktinformasjon.
Vidar Alfei
Teco TR10 ligger på mellom 4-5000 + frakt. Men jeg ville nok gått for enten TR15 eller TR20. [URLBLOCK1] er produktinformasjon.

Hvilken modell du bør velge, er jo avhengig av hvor stort kar du har også (pluss hva du er villig til å betale ). Selv har jeg bare 325 liter, så jeg vurderte TR10 som tilstrekkelig.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap