Inger Annes akvarieprosjekt (side 103)

Ved vannbytte i dag, oppdaget jeg til min glede flere duplicareusbarn i akvariet sammen med foreldrene. Det var to som var store nok til å være kopier av foreldrene sine (bortsett fra størrelsen, selvfølgelig), og det var minst en liten en som fortsatt hadde kamuflasjefarger (men som ikke hadde trillefarge). Jeg er litt bekymret for de(n) minste, ettersom vannet jeg tappet inn var en del kaldere enn vannet i karet. Jeg hadde jo ikke regnet med småttiser jeg trengte å være forsiktig med!

Haraldene mine overrasket meg også med å la meg få titte på dem, i stedet for å stupe i skjul. Dette var etter at lyset hadde slukket for kvelden. Jeg så noe som lignet på en cory i mørket, og hentet fram lommelykta mi. De lot seg ikke skremme av lyset, men tøflet forsiktig rundt, på leting etter mat - til tross for at jeg stod utenfor akvariet. Jeg så 4 av dem. De var helt tydelig klare over at jeg var der, og sørget for å sakte tøfle i skjul, men det var liksom som om de ikke ville vise meg at de var redde. "Nei vi er ikke på vei for å gjemme oss. Det er bare det at det kanskje er mat i planteskogen..." ;-D

Jeg har nå bestilt 20 nye epliser. Eplisene mine likte dårlig at jeg flyttet dem, da jeg flyttet dem for å unngå at de skulle miste livet pga. medisinering. Dermed mistet jeg dem alle. Særlig i trillekaret er det krise, der penselalgene lever gode dager. Eplisen jeg hadde der tidligere, greide å holde penselalgene sånn noenlunde på et overlevbart nivå. Men etter at den døde, har algene blitt praktfullt lange igjen. ;-( Alger er noe dritt innimellom.
Inger Anne
Særlig i trillekaret er det krise, der penselalgene lever gode dager. Eplisen jeg hadde der tidligere, greide å holde penselalgene sånn noenlunde på et overlevbart nivå. Men etter at den døde, har algene blitt praktfullt lange igjen. ;-( Alger er noe dritt innimellom.


Det gjør vondt verre å ha så kraftig sirkulasjon som du beskriver at du har også, Inger Anne. Penselalger trives kun i kar med høy sirkulasjon. Overalt der jeg har satt ned/dempet sirkulasjonen, blir penselalgene borte. Skrur jeg opp sirkulasjonen så er de tilbake igjen i løpet av en uke.

Anbefaler at du tester ut det der litt. Fjern det du kan mekanisk først (med hendene) og så tilpasser du sirkulasjonen så de ikke blomstrer opp på nytt.

Du klarer deg vel uten lek og egglegging på trillene en stund nå, gjør du ikke?
Jeg vet at det er den sterke strømmen i karet som utgjør problemet. Men det har vært til å leve med så lenge jeg har hatt en eplis gående der. Så jeg bruker den løsningen i stedet. Jeg koser meg nemlig med leksgalskapet i det karet. Det er ikke bare trillene som leker, men også duplicareusene. Og de vil jeg gjerne ha flest mulig små av. Det gledet meg stort å finne 3 små hos foreldrene i går. Jeg håper også at concolorene tar til vettet til slutt, så jeg har lite lyst til å dempe gjennomstrømmingen. Det er ingen tvil om at fiskene stortrives med å ha det sånn, så da får jeg heller tåle at det ikke ser pent ut i akvariet. Og det betyr jo massevis av mat for eplisen når den kommer i hus.

Jeg har vel nå delvis fått svar på spørsmålet om hvorfor andemat bidrar til tette filtre. Etter at jeg renset filteret i går, slik at sirkulasjonen ble bedre, har det nå festet seg massevis av andemat øverst på innsuget (det er en bitteliten sprekk øverst der, noen millimeter som ikke er dekket av blåsvampen jeg har satt utenpå innsuget. Så der er det altså bevis på at andematen lar seg virvle ned i vannet, for så å suges opp av filteret. En annen ting jeg også har lagt merke til, er at det ofte blir en litt mer "skitten" farge på vannet der det er mye andemat. Det virker som det er litt mer partikler som svever i vannet hvis overflaten er nesten dekket av andemat. Hva det er som gjør det, vet jeg ikke. Kanskje det er svevealger som trives når belysningen blir lav (pga. at andematen dekker for lyset)?

Det slår meg plutselig at jeg en gang leste om en teknikk for å fjerne andemat - jeg tror det var Frank som skrev det. Det er 1-2 år siden det ble skrevet ned her på AF, så jeg må nok lete litt for å finne det igjen. Det hadde vært deilig å finne en måte å gjøre det på, i stedet for den elendige metoden jeg må bruke: en diger håv for å samle dem inn.
Min albino ancistrusdame forsøkte nettopp å direkte bryte seg inn hos Bart Simpson. Men fjompenissen ville ikke ha noe damebesøk, nei. Ikke rart det aldri blir noen egg i den hula, når han ikke vil ha damebesøk.
Inger Anne
Min albino ancistrusdame forsøkte nettopp å direkte bryte seg inn hos Bart Simpson. Men fjompenissen ville ikke ha noe damebesøk, nei. Ikke rart det aldri blir noen egg i den hula, når han ikke vil ha damebesøk.


ler** Er hun pågående nok så må han nok gi seg. Vi damer kan jo noen triks.

Er stadig innom og leser her i din tråd. I dag ville jeg legge igjen et avtrykk etter meg også.
Veldig artig og lærerikt å følge dine skriverier.

mvh
Tusen takk, Lillian! Jeg blir alltid veldig glad når noen legger igjen en melding her. Går det lang tid uten at noen svarer, blir jeg redd for at ingen leser tråden min lenger, at babbelet mitt bare er kjedelig.

Palettene er i gang med nytt kull igjen. Denne gangen oppdaget jeg det ikke pga. at all annen fisk var klemt opp i motsatt hjørne av palettene. Derimot så jeg det på måten palettene oppførte seg på. De holdt tett sammen, og hadde en stilling i vannet, som tydet på at de passet på noe. Og en nærmere titt viste at det krydde av småttiser igjen. Det er faktisk en stund siden forrige kull, så det var på tide at det ble litt futt i dem igjen.

Jeg har forsøkt å telle schultzeiegg, og jeg finner faktisk bare ca. 20 stk. Det betyr at det sannsynligvis er rundt 50 egg der, og det er ikke så avskrekkende. Faktisk ser det ut til at noen av eggene har blitt spist, og det er jeg enda mer fornøyd med. Jeg synes jeg kan se spor på glasset etter egg som en gang har vært der.
andemat er noe dritt å ha i karret hvis man ikke vil ha det. jeg trodde det var umulig å bli kvitt, men jeg har nå faktisk blitt kvitt det. jeg skrudde ned pumpa så det ikke virvla så mye andemat ned rundt i karet. rundt to uker prøvde jeg å bli kvitt andematen. man kan bruke en isboks eller noe, å ta ut all andematen som er i karet, når alt er borte kan du skru opp pumpa igjen.

det virka hvertfall på meg, så håper det virker på deg også.
Problemet er at jeg har andemat i de fleste av de 25 karene mine, og da er det en ekstrem jobb å forsøke å bli kvitt det. I tillegg smitter andematen fra kar til kar pga. felles utstyr for å bytte vann. Det sier sitt at jeg av og til finner andemat i maten min...

Jeg fikk meg nettopp nå en hyggelig overraskelse. På vei ut til kjøkkenet så jeg en bevegelse hos atroene som fikk meg til lure... Jeg ble stående bom stille til de våget seg fram igjen, og da så jeg en dame med 4 svært innpåslitne hanner etter seg. Atroene leker igjen! Jippi! Egentlig stod dette karet på lista over de som skal få vannbytte i dag, men nå utsetter jeg det selvfølgelig til i morgen. Det kan jo tyde på at disse fiskene liker å leke i "skittent" vann.

Jeg mistenker sterkt at det er annen lek på gang akkurat nå også. Den innpåslitne albino ancistrushunnen er nå nemlig inni hula til Bart Simpson! Måtte det bli mange vakre albinobarn av det. Begge to er jo albino.
Akkurat nå slapp hun ut igjen, men til min store skuffelse, var det ikke egg etter dem. Vel, de får forsøke igjen. De virker som om de er klare for det meste, disse to.
Inger Anne
Problemet er at jeg har andemat i de fleste av de 25 karene mine, og da er det en ekstrem jobb å forsøke å bli kvitt det. I tillegg smitter andematen fra kar til kar pga. felles utstyr for å bytte vann. Det sier sitt at jeg av og til finner andemat i maten min... Jeg fikk meg nettopp nå en hyggelig overraskelse. På vei ut til kjøkkenet så jeg en bevegelse hos atroene som fikk meg til lure... Jeg ble stående bom stille til de våget seg fram igjen, og da så jeg en dame med 4 svært innpåslitne hanner etter seg. Atroene leker igjen! Jippi! Egentlig stod dette karet på lista over de som skal få vannbytte i dag, men nå utsetter jeg det selvfølgelig til i morgen. Det kan jo tyde på at disse fiskene liker å leke i "skittent" vann. Jeg mistenker sterkt at det er annen lek på gang akkurat nå også. Den innpåslitne albino ancistrushunnen er nå nemlig [I]inni[/I] hula til Bart Simpson! Måtte det bli mange vakre albinobarn av det. Begge to er jo albino. Akkurat nå slapp hun ut igjen, men til min store skuffelse, var det ikke egg etter dem. Vel, de får forsøke igjen. De virker som om de er klare for det meste, disse to.



ja, da skjønner jeg at det kan bli litt værre å bli kvitt maten fra karret. jeg hadde jo bare ETT kar på 54 liter jeg skulle fjærne maten fra.
Jeg vet det er kjedelig å høre om at folk ser fiskene sine, men jeg greier bare ikke å la være med haraldene mine. I kveld er 4 av dem framme igjen, og de vrimler faktisk litt opp og ned langs glasset. Det kan jo delvis komme av at de fikk en liten dose Esha-vitaminer i går. Det virker i det hele tatt som om det er massevis av godt humør hos fiskene mine i dag.
Jeg vet ikke hvorfor, men synet av lekende coryer gjør meg bare lykkelig (kanskje med unntak av schultzeiene, men det har mer å gjøre med hva de er i stand til å produsere). Jeg blir varm inni meg når jeg ser dem holde på. Selv om trille- og duplicareusleken er en dagligdags hendelse, må jeg alltid smile når jeg ser dem stresse rundt, hunnen med egg i pungen og en lang hale av mannemenn etter seg. De er bare så utrolig søte! Men, nå er jo triller veldig søte uansett da...

Discusene mine liker tydeligvis litt strøm i vannet. Evt. er det temperaturen eller det nye friske vannet de liker. Ved vannbytte akkurat nå stilte paret seg opp rett under der vannet ble tappet inn, og stod i ro og bare nøt det som kom ramlende i hodet på dem. De småvrikket på seg, og holdt seg akkurat på riktig plass for mest mulig nytelse. Det var bare ingen tvil om at dette var deeeilig! Da vannet ble stengt av, flyttet de seg opp i hjørnet der slangen hadde vært, og der står de ennå, trolig i håp om at den velsignede slangen skal dukke opp igjen.

Jeg skjønner meg overhodet ikke på Bart Simpson. Han ligger nå stand by og vifter i hula si, fortsatt uten egg eller barn. Jeg lurer på hva som foregår i det mallehodet! Jeg synes nesten synd på han, der han holder på.
Han trener da vel vettu.
I kveld greide jeg bare ikke å la det være: jeg måtte plukke litt trille- og duplicareusegg. Det ble bare 10-15 stk. - mer ønsket jeg ikke. Men jeg måtte bare igjen kjenne på følelsen av å se små vidundere komme ut av de små eggene, for så å vokse til litt større vidundere!
Suvattii spørsmål
Hei Inger Anne!
Jeg håper det er ok at jeg stiller nok et spm om Suvattii i tråden din?

Etter at jeg har vært bortreist en tid så kom jeg hjem og skulle fore bl.a kula. Jeg prøvde først med torsk. Den suste til overflaten men ville kun ha en liten bit. Idag har jeg prøvd med Krøkle (som den elsket tidligere) og Scampi. Samme resultat. Virker sulten og suser opp, men tar kun en liten munnfull og svømmer tilbake til sin faste plass. Den har heller ikke "stormet" til glasset hver gang jeg går fobi slik den har pleid å gjøre. Jeg mener å ha lest at Kuler kan både "furte" og "sultestreike" litt men i og med at den ikke er så interessert i mat begynner jeg jo å lure litt.

Vet du om dette er normalt for Suvattii eller er det ting som kan tyde på problemer som jeg bør være på utkikk etter? Som sagt: den oppfører seg normalt bortsett fra at den ikke liker det jeg tilbyr
Har Suvattii'er tenner som kan bli for lange?
Jeg har vært inne på den tanken Mona. Såvidt meg bekjent er Suvattii en fiskepspiser som ikke er avhengig av f.eks snegler for tannsliping. I og med at den har knasket Scampi med skjell i noen måneder så skulle dette ikke være et problem. Men jeg er absolutt åpen for at dette kanskje er problemet. Isåfall er jeg i deep-shit. Å utføre tannlegebehandling på Suvattii er ikke noe jeg har spesiellt lyst til.... men må jeg, så må jeg.....
I ettermiddag fant jeg noe jeg ble svært lei meg for: en av mine VF sterbaier er svært døende. Det ligner svært på bukvannssott, og det er ingenting jeg kan gjøre for fisken. Dette er en av de 6 VF sterbaiene som var de første coryene jeg kjøpte. Jeg har hatt dem i over 2 år, og de har hatt en helt spesiell plass i hjertet mitt, disse 6. Og nå er de altså én mindre. Jeg tror ikke jeg har vært så lei meg for å miste en fisk siden Hufflepuff døde helt plutselig. Jeg har ikke fått oversikt nok til å finne ut om dette er damen som bruker å legge egg, eller om det er damen som var en av de som hadde den mystiske sykdommen for ett år siden. De har en tendens til å gjemme seg bak rota i karet, så jeg får som regel ikke se så mange av dem. De VF er litt mer sky enn de som jeg har drettet selv. For sikkerhets skyld har jeg startet medisinering med Esha 2000. Jeg vet jo ikke helt sikkert hva som har tatt livet av damen min, selv om bukvannsott er det heteste tipset. Huff og huff og huff! Jeg vil ikke at noen av disse 6 noensinne skal dø... *Snufs!*

Jeg har forresten hatt en liten omrokkering her nå i kveld. Jeg skal ha et selskap her i morgen, og i den sammenhengen er det svært mye husarbeid som må gjøres (husarbeid er ikke min sterkeste side for å si det mildt - jeg er en seriøs kaotiker). Jeg har jobbet i 4 timer, med hjelp fra ei venninne, og fortsatt er det mye som gjenstår (det hjalp ikke akkurat at jeg igjen tråkket over på ankelen jeg har røket et leddbånd i, før vi startet husarbeidet. Det gjør seriøst vondt nå etter å ha stått og gått på den i 4 timer). Det sier vel alt om rotet i huset mitt... Men samtidig har jeg altså gjort noen omrokkeringer her (når jeg likevel hadde noen som kunne hjelpe meg å bære tunge akvarier). Først og fremst er alt akvariestyret som har stått på spisebordet, flyttet inn på kjøkkenet. Det omfatter luftpumpene (med fordelere), yngelkar, en kurv med akvarieutstyr, noen plastikkhyller (eller hva jeg nå skal kalle det) med akvarieutstyr, vanntester + +. Spisebordet måtte jo frigjøres, siden vi skal bruke det til å spise på i morgen.

Neste omflytting gjaldt akvarier. Jeg har fått understell som passer til en 60-liter, med en hylle under, og den må jo utnyttes. Jeg hadde allerede flyttet en 30-liter til hylla under (og i dag flyttet det noen yngel inn i 30-literen). Oppå hadde jeg tenkt å sette oppvekstkaret, som fram til i dag har stått på skrivebordet på soverommet. Grunnen til denne omflyttingen er delvis fordi jeg gjerne vil ha småttisene mine inn på stua, slik at jeg kan se på dem, delvis fordi dette er det eneste karet som passer sånn noenlunde med porsaunderstellet, og delvis fordi jeg ønsket å flytte noen småkar fra en vaklevoren ikea-reol før reolen ramler sammen. Da oppvekstkaret var på plass på stua, og det var på tide å flytte de to småkarene som skulle inn på soverommet, slo det meg at det nok ikke var så enkelt som jeg trodde. Jeg visste at det var en eller annen grunn til at jeg tidligere hadde tenkt annerledes, at jeg ikke kunne gjøre det på denne måten. Nå kom jeg på hvorfor. Skrivebordet som oppvekstkaret tidligere stod på, og som disse småkarene nå skulle flyttes til, står på soverommet, like ved vinduet som alltid står åpent (det står åpent pga. luftfuktigheten). Dermed er det helt påkrevd at det er en varmekolbe i karet som skal stå der. De to småkarene jeg hadde tenkt å flytte ut dit, en 30-liter og en 12-liter, har ikke varmekolbe. Det kom jeg selvsagt ikke på før etter at oppvekstkaret var flyttet inn på stua, og vi stod klare til å flytte de to andre. Jeg måtte dermed ta en høyst midlertidig løsning, og flytte varmekolben fra oppvekstkaret i stua (der er det tross alt en jevnere og høyere temperatur) til 30-literen, og flytte 30-literen dit jeg hadde planlagt. 12-literen måtte så flyttes til et allerede overfylt bord på kjøkkenet. Der får det stå til jeg får tak i en løsning på varmekolbeproblemet. Jeg fikk meg en liten latter underveis forresten. Mens vi jobbet, flyttet jeg en 250-watts varmekolbe over fra en vannlagringsstamp til en annen. Venninna mi foreslo at jeg kanskje kunne bruke den i ett av de små karene vi skulle flytte inn på soverommet. Jeg ser for meg en 250-watts varmekolbe i en 12-liter... *Humre*
Suvattiier har tenner, med det er meget sjelden kost at disse blir for lange. Siden dette er en fiskespisende art, har den ikke denne tannveksten som mange andre kulearter har. Andre arter har jo snegler og skalldyr naturlig i kosten, og det er derfor at tennene også vokser fortere.

At en suvattii ikke spiser kan komme av flere ting. Det er 3 mulige svar som jeg kan komme på sånn i farten:
1. Kula furter fordi du har vært bortreist (jada, jeg har opplevd det med kuler selv - Hufflepuff furtet særlig etter det første sykehusoppholdet mitt etter jeg fikk han). Men i så fall ville jeg ventet at han ikke så på maten heller.
2. Kula har innvollsorm. Kulefisker får svært lett innvollsorm, så det er ikke noe uvanlig problem. Det kan også være annen sykdom som gjør at fisken ikke har matlyst, uten at jeg skal si hva det kan være sånn uten å vite mer.
3. Noe er galt med forholdene i karet. Test vannet for ammoniakk, nitritt og nitrat. Nitratet skal ikke ligge på over 20.
Takk for svar

Jeg skal teste karet for No2 og No3. Tviler kraftig på at det er problemet riktignok, pga massiv overfiltrering og veldig godt innkjørt kar.

Innvollsorm har streifet meg, Jeg behandlet karet med Flubenol når kula ankom, men det er mulig jeg trenger en ny runde. Det har lyktes meg å få tak i Levamisole HCL. Kan det være lurt å bruke Levamisole istedet for Flubenol? Jeg vet at i tråden om "Annabelle" var dette løsningen. Men samtidig er faren ved overdosering mye større med Levamisole enn Flubenol, så jeg er litt skeptisk.

Jeg har ingen erfaring med Levimasole selv, så jeg kan verken anbefale eller fraråde. Flubenol, derimot, er jeg stor fan av, og den har ikke sviktet meg når det gjelder innvollsorm hos kulefisk. Flubenol (og de fleste andre dewormere) bør gis i to runder, da det kan være uklekkede egg i bunnlaget, og de får man bare tatt med en runde senere, når eggene har klekket.
Har du sett noe avføring hos fisken (jeg vet det er vanskelig på en suvattii, siden de foretrekker å ligge på bunnen)?
Dette spørsmålet har ikke noe med tenner å gjøre: spiser kula di snegler?
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap