Revestrekenes akvarieverden (side 103)

Det blir nok bra når vi er ferdige og jeg kan begynne å innrede det store karet, problemet med en reol mindre er jo en begrensing i antall artskar. Nå er f.eks 375l blitt skikkelig coryfiskesuppe med eques, C134, seussi og gossei, sistnevnte leker forresten til tross for forstyrrelsen fra de andre coryene. Med så få kar må jeg jo flytte en art fra oppsamlingskar til eget kar for å prøve å få dem i lek.
Ja det blir jo litt ekstra styr på den måten. Har det slik med de coryene som går i 222 literen og for å si det sånn ,det blir skjelden til at jeg tar noen ut der
Har du fortsatt "blond undersverd" Rita? Sølvi savner damer, jeg tok kverken på filteret i klosteret der jomfruene gikk...
Har spurt Rita på mail og hun har ikke levendefødende fisker lenger
Men takk for tanken Linda ,setter pris på det
Våre levendefødere døde ut dessverre
Corydoras pygmaeus-yngel
[External Image]
Lite med oppdateringer her for tiden, dagene går med til oppussing og en liten tur til Edinburgh. Bildet over viser en knøttliten Corydoras pygmaeus som har dukket opp i en breeding-box, ca 14 dager gammel og med et flott yngelmønster på kroppen

Jeg var som skrevet en liten tur til Edinburgh og fisken gikk uten mat i tre døgn, da det hadde gått noen få timer etter første fóring var C121 og pygmaeus i lek I kveld er det på tide med vannbytte i alle kar så får jeg håpe det blir lek på noen andre arter også.

[External Image]
Mens Atle jobbet med Bergen Filharmoniske Orkester i Edinburgh benyttet jeg sjansen til noen timer i Zoo, og i mangel av nye fiskebilder putter jeg inn noen andre flotte skapninger

[External Image]
9 år gamle Yang Guang er sammen med den jevngamle hunnen Tian Tian på utlån til ett oppdrettsprosjekt i Skottland, jeg håper de lykkes i å få frem flere pandaer

[External Image]
Jaguar

[External Image]
Goura victoria

[External Image]
Pterocnemia pennata
Du er helt rå til å ta bilder, Rita!

Eg skjønner ikke helt billedtekstplasseringen din. Er det Atle på bilde nr. 2?
Takker Selvfølgelig Donald, på bildet sitter han og hører på symfoniene, han har bare glemt barbermaskinen hjemme så det er sikkert derfor du ikke kjente ham igjen med en gang ))
Corydoras pygmaeus-yngel
[External Image]
I går byttet jeg vann i alle karene og da dukket denne mikroskopiske pygmaeus'en opp i cochui-karet (pygmeene bor der midlertidig etter reolsalget). Yngelen er sikkert ikke mer enn 2-3 mm lang og det er bare den sorte nakkeflekken man ser fyke rundt på bunnen

[External Image]
En litt eldre yngel (ca 5 dager gammel) fotografert i breeding-boxen...

[External Image]
og til slutt det samme bildet som er postet ett par hakk lengre opp i tråden, den er ca 14 dager gammel (ca 1 cm lang) og viser at det skjer en stor utvikling på disse to ukene
Som alltid fantastiska bilder!
Flotte bilder av en flott fisk ,nydelig mønster på den
Cory-yngel-oppdatering
[External Image]
Det går bra med de andre coryynglene også, og de eldste har blitt så gamle at jeg ser hva som er hva... litt dumt å putte yngel av mange arter i samme kar Bildet over viser en CW032 som deler 85l med...

[External Image]
adolfoi...

[External Image]
weitzmani...

[External Image]
oiapoquensis...

[External Image]
og C134, men det er fortsatt noen små uidentifiserte yngel i karet

[External Image]
I en annen 85l myldrer det av bl.a gossei og L144...

[External Image]
ung gossei...

[External Image]
litt eldre gossei...

[External Image]
enda eldre gossei

[External Image]
Concolor fra nyttårsleken, jeg har også en gjeng fra siste lek (17/1) i en breeding-box.

[External Image]
De unge CW009'ene deler kar med CW032 og tukano, og har blitt skikkelig grønne
Oi, det var små pygmecoryer! Hva forer du dem med når de er bare 2-3 mm store??
Takker Sølvi og Apistojohan

Christoffer, de bittesmå ynglene går i en breeding-box full av godt innkjørt javamose, og masse grums på bunnen så de finner microorganismer de lever på frem til de er store nok til å spise microorm
Dypdykk i pygmaeus-boksen ;)
[External Image]
Dette er de små pygmaeus'enes breeding-box, full av javamose og med masse grums på bunnen. Boxen er oppgradert etter Jamne-prinsippet, den medfølgende plastristen foran utløpet er byttet ut med en filtermattebit Dette er den minste boksen så jeg har bare satt filtermatte på tvers i øvre del for å gi ynglene mest mulig bunnareale, funker som bare det

[External Image]

[External Image]
For en stund siden fant jeg noen egg i flyteplantene i 375l, den huser en fin blanding av cory; eques, C134, seussi og gossei og jeg regner med at eggene stammer fra sistnevnte art. Eggene havnet i pygmaeus-boksen og bildet viser en av ynglene som har klekket der.

[External Image]
Pygmaeus'ene vokser til, det er utrolig hvor fort de endrer mønster, se innlegg 2049 for sammenligning De hvite trådene rundt yngelen er micro-orm.
Ligner til forveksling på min breeding-box det der, sånn bortsett fra at det er bilineatus-småttinger i min
Hei Rita !

Ser du får til å legge hele 11 bilder i et innlegg, hvordan foregår det?
Jeg laster bildene opp på picasa, og så høyreklikker jeg på ønsket bilde, kopierer bildeadressen og limer den inn i innlegget på samme måte som du gjør for å få store bilder i tråden din. Når bildene ligger på en annen server kan man jo ha så mange bilder man vil i innlegget
Discus i lek
[External Image]
For en uke siden flyttet jeg de to discusene fra 160l og tilbake til 375l. De siste dagene har hunnen hengt sammen med en annen hann og de har endret adferd, hannen har ristet og de har pusset en rot, i dag leker de De deler kar med andre discus, cory og hypancistrus så jeg er redd eggene vil bli spist i løpet av natten, lurer på om jeg skal prøve å flytte egg og foreldre til et annet kar. Eller kanskje flytte de andre fiskene? Morsomt at de leker ihvertfall, går det galt denne gangen er det vel en sjanse for å få det til senere

Siste vannbytte 9/2, vannverdier ved lek: Temp 28, pH 6,0, 97 µS/cm.

[External Image]
I kveld tømte jeg 160l og fylte den med vann fra 375l, og innsuget til det utvendige filteret er yngelsikret. Discusparet og roten med eggene ble flyttet over, hannen stresset en stund mens hunnen fant eggene ganske raskt. Han nappet litt i dem men ble jaget bort av hunnen. Nå skal jeg ordne et svakt lys i karet så de ser eggene og så blir det spennende å se om det er noen igjen i morgen tidlig
Tilfeldig bekjentskap
© Birger Amundsen
Reklame for plussmedlemskap